Kysy alkoholistilta
Olen raitistunut alkoholisti-sekakäyttäjä.
Kysy, kritisoi. Koetan vastailla.
Kommentit (152)
Kiito, kun aloitit tämän ketjun ja tsemppiä raittiuteen!
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 18:31"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 18:24"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 18:21"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 18:16"] Miksi joit yksin? Monelta aloitit? Olitko töissä kännissä? [/quote] No, emmä halunnu seuraa vaan olla sekaisin. (Olen kyl raittiinakin introvertti.) Jos vapaapäivä, aloitin heti aamulla. Töissä olin yhdesti tosi kännissä ja monia kertoja varmaan promilleja ed.illasta. Opiskellessa olin koko ajan lääkkeissä ja sekaisin. [/quote] Uskomaton suoritus. Mites raskaudet, imetys, lasten elämään osallistuminen?
[/quote]
Raskaudet selvinpäin. Imetykset samoin.
En osallistunut lasten elämään. Olin paska äiti.
[/quote]
Uskomatonta. Taidan vähän epäillä, että valehtelet?
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 18:31"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 18:27"]
Hävettääkö sua entinen elämäsi?
[/quote]
Ei.
[/quote]
Häpeämättömyys on yksi häpeän muoto sekin.
Käytätkö ikinä kannabista (sativaa) alkon kanssa? Antaa kivan lisäefektin kun on sopivasti kaljaa pohjalla (10-15).
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 18:35"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 18:31"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 18:27"]
Hävettääkö sua entinen elämäsi?
[/quote]
Ei.
[/quote]
Häpeämättömyys on yksi häpeän muoto sekin.
[/quote]
Ja sulla todellakin olisi syytä hävetä, mut luki tyylillään. Alkkiksethan on aina vähän narsistisia.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 18:33"]Nyt lopetan. Kiitos kysymyksistä.
hyvää jatkoo kaikille.
T. Ap
[/quote]
Tais alkaa ahdistaa.
Saa epäillä valehtelijaksi, 84.
85: Häpesin juomavuosinani ja ekana raittiusvuotena sanomattoman paljon.
Nyt en häpeä enää, koska 12 askelta.
Mut nyt meen.
ap
Ihmisillä tieto alkoholismista on todella alhainen, jos jaksaa edes epäillä ap:n valehtelevan
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 18:39"]Ihmisillä tieto alkoholismista on todella alhainen, jos jaksaa edes epäillä ap:n valehtelevan
[/quote]
Epäilin, että olisi ollut raskaudet ja imetykset selvä, mutta muuten viis veisannut lapsistaan.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 18:28"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 18:19"]
Miksi sä joit? Nousiko joku ongelma pintaan, kun lopetit? Ts. selvisikö syy?
[/quote]
Join, koska olen alkoholisti.
Jokaisella on ongelmia. Alkoholisti juo hyvään ja pahaan oloon ja siihen, että oloja ei ole.
On minulla ongelmiakin lapsuudesta ja nuoruudesta plus olen yliherkkä luonne. Mut ei ongelmat tee kenestäkään alkoholistia.
[/quote]
Selkeesti aivopesty minneläinen, mantrat on hallussa. Oikeutetaan vielä jälkeenpäinkin juominen sillä, että "olen alkoholisti". Vähän vastuuta omasta toiminnasta, jooko.
Itsekin olisin kuollut, ellen olisi pystynyt lopettamaan juomista. Pystyin lopettamaan HUOLIMATTA sairaasta Minnesota-hoidosta. Join, koska oli paha olo, ja pystyin juomaan, koska itserakkaasti oletin minulla olevan oikeus siihen. Alkoholismia en siitä ikinä edes näin jälkikäteen syytä; se oli silkkaa itsekeskeisyyttä ja sulkeutuneisuutta.
Nyt raittiina vajaa yhdeksän vuotta, ja hyvin menee! Tsemppiä kuitenkin sullekin! Koita käsitellä ne asiat loppuun asti, äläkä kiellä inhottavia totuuksia :)
Muakin vähän ihmetyttää se, että alkoholisteille opetetaan tiettyä häpeämättömyyttä. Siis ilmeisesti ainakin Minnessä. Se on omaisille raskas prosessi.
Mun omainen mussutti tuota mantraa vielä kuolinvuoteellaankin, ettei tarvinnut ottaa vastuuta... "ei ole mun syy että juon". Huoh.
Niin. Hyvä kuulla, että asian voi nähdä noinkin. Ei ole tarvetta väittää vastaan.
Minulle Minnesotahoito toimii, samoin AA-ohjelma. Mitään en saavuta sillä (eivätkä läheisetkään), että jään häpeämään. Olen käsitellyt asiat ja jättänyt menneet asiat taakseni.
Alkoholistin aikuiset läheiset kantavat vastuun omasta toipumisestaan, alkoholisti omastaan. Lapsilleni olen hakenut apua ja elän sen tiedon kanssa, että olen aiheuttanut heille todella paljon pahaa.
Alkoholisti hyvittää läheisilleen olemalla raittiina loppuelämänsä sekä opettelemalla elämään niin, ettei satuta läheisiään enempää. Menneitä ei voi muuttaa. Jos voisi, muuttaisin.
Minulla on tämä päivä ja aion olla tämän päivän raittiina. Eilistä en voi muuttaa.
En häpeä itseäni. Olen elänyt tyypillisen alkoholistin elämää.
Ap
Ja omasta toiminnastani otan vastuun.
Kukaan ei ole pakottanut mua juomaan. Itse olen kaatanut viinaa kurkkuuni ja nakerrellut pillereitä.
Tämä siis 94:lle.
Mun raitistumiseni paradigma löytyi 12 askeleesta ja Minnesota-aivopesusta, kyllä.
Olen sen verran pragmaattinen, että pidän Minnesota-aivopesua hyvänä juttuna, jos se saa mut raitistumaan ja kasvamaan ihmisenä edes hieman.
Alkoholisteille tyypillistä on riidellä ja väitellä kaikesta, myös siitä, kenen tapa raitistua on oikea. Itse aion nyt tietoisesti olla väittelemättä siitä, mikä on oikea ja mikä väärä tapa elää raittiina.
Mulle sopii tämä tapa.
Ap
Mutta nyt lähden NA-palaveriin.
Kiitos kaikille keskustelijoille. Voimia kaikille läheisille ja päihteiden kanssa kamppaileville. Sairaus on kuolemanvakava, mut apuakin on. Sekä AA- että NA-ryhmiä on joka puolella Suomea.
Moikka!
Ap
Kävitkö hoidon Naantalissa vai Lapualla?
Kaikki illat palavereissa. Koska ehdit olla lastesi kanssa? Et ilmeisesti sen enempää, kuin ennenkään. Menneitä ei käsitellä 1.5 vuodessa. Se on loppuelämän prosessi. Häpeämättömyys on yksi häpeän ilmenemismuoto. En häpeä itseäni en sitä en tätä kertoo kyllä sinun asemassa siitä, että et ole kyennyt käsittelemään. Pääasia tuntuu olevan se, että itse pysyt pinnalla. Miksi et jättänyt perhettäsi? Miksi et lähtenyt ja antanut heille parempaa elämää? Miksi jäit? Et sinä ole koskaan joutunut todella koskaan ottamaan vastuuta itsestäsi. He ovat aina olleet rinnallasi. Sulla menee vielä vuosikymmeniä avata silmät jos edes pystyt. Sun lapset tulee aikuisena vihaamaan sua todella raskaasti.
Nyt lopetan. Kiitos kysymyksistä.
hyvää jatkoo kaikille.
T. Ap