Onko suotavaa huomauttaa bipolaariselle, kun mania on alkamassa?
Vai miten toimitaan oikein?
Ystävälläni on bipolaarinen häiriö ja huomaan tosi helposti, milloin mania on alkamassa. Olen miettinyt, mitä tehdä silloin, olla kuin ei huomaisikaan vai sanoa, että kuule nyt huomaan, että se maniavaihe on alkamassa, on parasta hakea nyt heti apua. Vai miten toimia? Hän nimittäin tekee impulsiivisia ja itseään vahingoittavia asioita silloin, esim. holtiton rahankäyttö.
Hänen kanssaan en suoraan voi puhua, koska hän välttää aihetta ja loukkaantuu helposti. Joskus hän saattaa avautua asiasta tai huomauttaa herkemmin, kun masennus on alkamassa tai päällä.
Kommentit (29)
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 16:02"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 15:45"]
Eikös se ole sama kuin skitso? Faija skitsoo jne. Onko Robinin faijalla bipolaarinen oireyhtymä? Maanisdepressio?
[/quote]
Tän takia en muuten mielelläni kerro kellekään diagnoosistani. Todella monet ihan oikeasti kuvittelevat että kaksisuuntainen ja skitsofrenia ovat sama asia. Ne ovat kuitenkin erillisiä sairauksia.
[/quote]
Mutta molempiin liittyy psykoosi, tai psykoottinen käyttäytyminen. Ihan erillisiä sairauksia nämä nimenomaan eivät ole.
Onko skitsofrenia sinusta nolompi kuin bipo? Miksi ihmeessä? Et halua, että sinua luullaan skitsofreenikoksi, eli ilmeisesti pidät omaa sairauttasi jotenkin parempana. ???
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 16:21"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 16:02"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 15:45"]
Eikös se ole sama kuin skitso? Faija skitsoo jne. Onko Robinin faijalla bipolaarinen oireyhtymä? Maanisdepressio?
[/quote]
Tän takia en muuten mielelläni kerro kellekään diagnoosistani. Todella monet ihan oikeasti kuvittelevat että kaksisuuntainen ja skitsofrenia ovat sama asia. Ne ovat kuitenkin erillisiä sairauksia.
[/quote]
Mutta molempiin liittyy psykoosi, tai psykoottinen käyttäytyminen. Ihan erillisiä sairauksia nämä nimenomaan eivät ole.
Onko skitsofrenia sinusta nolompi kuin bipo? Miksi ihmeessä? Et halua, että sinua luullaan skitsofreenikoksi, eli ilmeisesti pidät omaa sairauttasi jotenkin parempana. ???
[/quote]
Ei kuulu psykoosi automaattisesti kumpaankaan. Minulla ei ole ollu koskaan psykoosia ja olen sairastanut 20 vuotta.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 16:21"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 16:02"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 15:45"] Eikös se ole sama kuin skitso? Faija skitsoo jne. Onko Robinin faijalla bipolaarinen oireyhtymä? Maanisdepressio? [/quote] Tän takia en muuten mielelläni kerro kellekään diagnoosistani. Todella monet ihan oikeasti kuvittelevat että kaksisuuntainen ja skitsofrenia ovat sama asia. Ne ovat kuitenkin erillisiä sairauksia. [/quote] Mutta molempiin liittyy psykoosi, tai psykoottinen käyttäytyminen. Ihan erillisiä sairauksia nämä nimenomaan eivät ole. Onko skitsofrenia sinusta nolompi kuin bipo? Miksi ihmeessä? Et halua, että sinua luullaan skitsofreenikoksi, eli ilmeisesti pidät omaa sairauttasi jotenkin parempana. ???
[/quote]
Jätän tuon ensimmäisen kommenttisi omaan arvoonsa, et todellakaan taida tietää mistä puhut jos olet sitä mieltä että psykoosi kuuluu kaksisuuntaiseen.
Saan osakseni tarpeeksi syrjintää, haukkumista ja ennakkoluuloja sellaisen sairauksien takia jotka minulla on. En millään viitsisi ottaa lisää vielä sellaisesta, jota minulla ei ole.
Olisiko sinulle täysin ok jos sinua kylillä luultaisi skitsofreenikoksi, vai haittaisiko edes pikkuisen? Miksi sinua saisi haitata, mutta minua ei?
Ja bipossa ei muuten ole mielestäni mitään noloa, tuon kysymyksen tulokulmassa sen sijaan on.
On jos olet todella varma asiasta.
Minä toivoisin että minulle huomautettaisiin. Sitä ei välttämättä tajua itse.
Sepä olisikin hyvä tietää mitä sanoa kun huomaa että mania alkamassa. Tähän asti en ole onnistunut . Mieheni alkaa ilkeäksi jos sanon suoraan. Jos sanon nätisti ja varovasti niin sama reaktio. Kertoi itse että nyt on masennus alkanut ja odottelen pelolla kevään mahdollista maniaa. Ei ole diagnoosia eikä koskaan aio sitä hakea. Olen hyväksynyt mieheni sellaisena kuin hän on , mutta välillä teot on vaikeita käsitellä. Kun mania alkaa , mieheni katoilee , pettää , valehtelee, tuhlaa rahat, vaihtaa duunia ja minutkin lennossa.
Aina on selvitty . Mieheni on tasasina aikoina sellainen mies, josta vain moni nainen uneksii eli täydellinen siksi jaksan.
Koita jutella kaverillesi lasku fiilisten aikana ja tasasina jaksoina . Jos epävakaus on jo aluillaan niin tuskin enää kuuntelee vaan vihaa sinua ja haluaa sinusta eroon.
Hyvä on sanoa mutta kuten kerroin menestys on ollut heikkoa. Ainut missä olen onnistunut mielestäni on se että hän ja minä luotamme että vaikka mitä tapahtuisi mania jaksolla olemme yhdessä , ne puhutaan halki ja sitten jatketaan elämää . Vaikeaa se on kaikille .
Hmm ei ole todellakaan sama sairaus.
Mutta täytyy sanoa että pahimmassa maniassa/ lasku vaiheessa ja juuri kun alkaa tajuta että mitä on tehnyt itselle ja perheellee niin kyllä se monesti menee hyvin liki psykoottista käyttäytymistä varsinkin jos alkoholia on siinä mukana vielä niin ei siinä järjen häivää ole ja todellisuuden tajua ei ole eikä kykyä ymmärtää järkipuhetta .
Mutta skitsofrenia on sitten ihan eri sairaus. Yhtä hirvittäviä molemmat mutta kyllä niiden kanssa pärjää jos vaan hakee apua. Kaikki ei hae ja sitoudu hoitoon.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 16:18"]Maniavaihe on minulla ainoaa onnellista aikaa. Masentunut saan olla ihan rauhassa, mutta mania tuntuu häiritsevän kaikkia. Vitttaa kun silloin on kaikki paapomassa että hei kyllä sun kuulus vaan maata masentuneena peiton alla.
[/quote]
Niinpä. Sama mulkkakin. Tuntuu, että ihan normaalejakin reaktioitani: ilo/onni/innostus ym. ollaan heti demonisoimassa.