Olen kehittynyt monella alueella, mitä seuraavaksi?
Kymmenen vuotta sitten en tiennyt maailmasta puoliakaan sitä mitä nyt tiedän. Olen tietoisesti ottanut tavoitteita ja kiinnostuksen kohteita, joista on myöhemmin tullut iso osa minua, mistä olen äärimmäisen tyytyväinen.
Aikoinaan päätin että haluaisin ymmärtää uskontoja paremmin. Aloin tutkimaan niitä ja nyt tiedän niistä yhtä sun toista. En tosin osaanut aavistaa kuinka paljon tuo tutkiminen muuttaisi minua ihmisenä! Samoihin aikoihin päätin myös haluta ymmärtää tiettyjä mielenterveysongelmia. Nyt kun olen niitä vuosia tutkinut tiedän niistä aika paljon. Tässäkin asiassa kävin niin, että muutuin ihmisenä. Olen huomattavasti tietoisempi itsestäni ja aiemmin minua vaivanneista puutteista, ja olen myös päässyt osasta ongelmista eroon. En mistään hinnasta haluaisi enää olla se sama tietämätön, joka olin aiemmin.
Tästä kaikesta olen oppinut, että rahaakin arvokkaampaa on olla utelias. Elämään tulee lisää sisältöä, voi saada uusia harrastuksia ja sitä kehittyy henkisesti. Ja mikä parasta: kaikki lähtee liikkeelle yhdestä pienestä ajatuksesta. Paitsi nykyinen ymmärrykseni erilaisista ruokavalioista ja niiden merkityksestä johtuu terveysongelmistani, joita minulla on ollut monta vuotta.
Nyt olenkin miettinyt mihin voisin seuraavaksi keskittyä. Historian tunteminen saattaisi avartaa maailmaani. En ole ikinä ollut erityisen kiinnostunut siitä, mutta jos lähden jostain liikkeelle voi olla että myöhemmin innostun jostain tietystä historiallisesta tapahtumasta ja erikoistun siihen. Onko muita ehdotuksia mitä lähteä tutkimaan?