Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vegaani: mitä saisi olla?

Vierailija
23.05.2015 |

Kesällä tulossa pienimuotoiset hääjuhlat joihin olen luvannut valmistaa ruoat. Muuten paketti alkaa olla kasassa mutta paikalle saapuva vegaaniperhe aiheuttaa minulle pienen vaikeuden, koska en ole vegaanista ruokaa ennen valmistanut. Siispä: vegaani- mitä söisit mieluiten häissä? Vegaanisen kakun ja muiden leivonnaisten ohjeet olen jo löytänyt, kysymys siis lähinnä pääruoasta.

Kommentit (71)

Vierailija
1/71 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 15:21"]

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 11:05"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 10:59"] [quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 10:57"] Esim. tämä tofumureke on aina tehnyt kauppansa hyvin: http://www.hs.fi/ruoka/reseptit/a1349749344815    [/quote]   Oho, ei tuo linkki kai toimi, eli tässä ohje:   2 pkt tofua (540 g)
1 dl hasselpähkinärouhetta
1 dl mantelirouhetta
1/2 ruukkua persiljaa
1/2 dl vehnäjauhoja
1/2 tl leivinjauhetta
2 rkl soijakastiketta
1 tl kuivattua korianteria
1 tl juustokuminaa    Pilko tofu pieniksi paloiksi ja silppua persilja. Jauha kaikki ainekset tasaiseksi massaksi tehosekoittimessa tai sauvasekoittimella.  Painele ainekset uunivuokaan ja paista uunissa 170 asteessa noin yksi tunti. Voit halutessasi kuorruttaa murekkeen: levitä pintaan sinappia ja korppujauhoja ja paista 250 asteessa 10 minuuttia. Murekkeen voi valmistaa myös marinoidusta tofusta. [/quote]Voisi toimia! Jättäisin kyllä tuon hasselpähkinän pois, kun häissä on yksi kuolemanvakavasti pähkinäallerginen ja päätin oman mielenterveyteni takia, etten mitään pähkinää mihinkään tarjoiluihin käytä. Ai niin: olisihan mun myös tehtävä vegaaninen kastike. Millainen vegaaninn kastike seitanpaistille tai tofumurekkeelle sopisi? =) ap [/quote] Ihanaa että joku jaksaa todella näin paneutua asiaan ja huolehtia vieraista! Usein kohtaan hyvin vihamielistä suhtautumista ja kommentointia kasvissyöntiin, kaikki on aina niin kamalan vaikeeta. Vaikka koskaan en mitään vaadi, elän sen yhden päivän pelkällä perunalla ja salaatilla.

[/quote]Kiitos! Tämä on tavallaan mun lahjani hääparille, joten tietysti tahdon, että parin rakkaimmilla ihmisillä on niin mukavaa kuin mahdollista. Muutenhan lahjani olisi huono... ap

Vierailija
2/71 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on todella hyvää, maistuu muillekin kuin vegaaneille =)

http://www.vegaanihaaste.net/linssi-pinaattikastike.html

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/71 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chocochili blogin rosmatiiniseitan on tosi hyvä ja onnistuu ensikertalaiselta varmemmin kuin seitanpaisti. Lisukkeeksi käy esim. perunat, joita sekasyöjillekin oli tulossa.
http://chocochili.net/2009/12/rosmariiniseitan/

Vierailija
4/71 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 15:00"]

Kiitos! Olisikohan punnitse ja säästä kaupassa? En ole ikinä käynyt mutta sellainen olisi työpaikan vieressä niin olisi helppo hakea. ap

[/quote] 

Ainakin Turun P&S myy molempia

Vierailija
5/71 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasan ei käy onnen lahjat. Mulle on vegaanina tarjoiltu pitopalvelun toimesta m.m

- kalaa (useasti)

- kermakastiketta

- kanaa (kerran)

Lisäksi usein saa tyytyä vihersalaattiin ja keitettyihin juureksiin kun toiset syövät monen ruokalajin illallista. Rupeaa ärsyttämään jo hääparin puolesta, kun maksavat kuitenkin ruoasta ja ehkä jopa ekstraa erikoisruoista

Vierailija
6/71 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ihmetyttää miten ravitsemusalan ammattilaiset kehtaavat tarjoilla niin usein niin luokatonta dieettiruokaa, kun kotikokkikin näyttää selviävän aiheesta noin helposti...

Vierailija
7/71 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 11:13"]

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 11:05"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 11:03"] Miksi pitäisi aina olla sitä iän ikuista tofua tms. Käytä suomalaisia juureksia kasviksia tuoreita sellaisia hiilijalanjälkikin jää pieneksi! [/quote] No pitää siinä ruuassa olla proteiiniakin, ei pelkkää juuresta ja kasvista. Tietty jotkut härkäpavut yms voi olla hyvä valinta proteiinin lähteeksi, jos suomalaisuudessa haluaa pysytellä. [/quote] No ei mikään yksi proteiiniköyhä ateria vaikuta mihinkään, järjetöntä vaatia että juuri sinun takia juhlien tarjoilussa pitäisi olla kaikki päivän ravintoaineet jne kohdallaan :D T. Vegaani, joka yleensä tarjoutuu tuomaan omat eväät, ettei tule järjestäjille ylimääräistä vaivaa

[/quote]

Jaa-a, oletkohan edes vegaani. Kuulostaa piilov*****lulta. Pitäisikö sinun mielestäsi kaikkien muidenkin erikoisruokavaliota noudattavien tuoda omat eväät tai syödä pelkkiä perunoita? Kyse oli kaiken lisäksi hääjuhlista, eikä mistään satunnaisesta vierailusta.

Vierailija
8/71 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 17:58"]

Mua ihmetyttää miten ravitsemusalan ammattilaiset kehtaavat tarjoilla niin usein niin luokatonta dieettiruokaa, kun kotikokkikin näyttää selviävän aiheesta noin helposti...

[/quote]Tämä! Olen karvaasti joutunut kokemaan työpaikkaruokalani dieettiruokien tason, kun satunnaisesti joudun ottamaan allergiani takia kasvisvaihtoehdon. Pakastemaissi etsii harmaassa maizenaliisterissä toveriaan maustamatonta herkkusieniviipaletta.Nykyisin jos en voi syödä pääruokavaihtoehtoa, noudan lounaani lähiheseltä.

Vierailija
9/71 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalanpaistia

Vierailija
10/71 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan kasviskiusausta, jos saa pyytää. ;) On tullut syötyä liian monilla sukujuhlilla. ;)

Vierailija
11/71 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei ehdotuksia kovin tiuhaan tule, niin löytyisikö ehdotuksia ideaan jota olen pyöritellyt. Liharuokana on naudan kokonaisena paistettua sisäfilettä, yrttiperunoita, kastike paistoliemestä, tuoretta itse leivottua leipää, erilaisia levitteitä ja paria sorttia salaatteja (joihin ei tule elinkunnan tuotteita). Ajattelin, että jos teen levitteet siniseen keijuun ja teen seitapaistin, niin vegaanit voivat syödä samaa kuin muutkin, ottavat vain filen sijasta seitapaistia. Miltä kuulostaa? ap

Vierailija
12/71 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. tämä tofumureke on aina tehnyt kauppansa hyvin:

http://www.hs.fi/ruoka/reseptit/a1349749344815 

Vierailija
13/71 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta toi seitanpaisti on hyvä idea. Jos et ole ennen tehnyt seitania, niin kokeile ensin (musta se on vähän vaikea tehdä), että tulee hyvää.

Vierailija
14/71 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 10:55"]

Kun ei ehdotuksia kovin tiuhaan tule, niin löytyisikö ehdotuksia ideaan jota olen pyöritellyt. Liharuokana on naudan kokonaisena paistettua sisäfilettä, yrttiperunoita, kastike paistoliemestä, tuoretta itse leivottua leipää, erilaisia levitteitä ja paria sorttia salaatteja (joihin ei tule elinkunnan tuotteita). Ajattelin, että jos teen levitteet siniseen keijuun ja teen seitapaistin, niin vegaanit voivat syödä samaa kuin muutkin, ottavat vain filen sijasta seitapaistia. Miltä kuulostaa? ap

[/quote]

Seitan maistuu järkyttävältä lähes kaikkien mielestä. Varsinkin, jos et ole aiemmin vegaaniruokaa valmistanut. Tee mieluummin jotain oikeaa ruokaa, muttei tosiaan sitä kasviskiusausta. Eikä pelkkä salaatti riitä!

Vierailija
15/71 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 10:57"]

[/quote]

Oho, ei tuo linkki kai toimi, eli tässä ohje:

2 pkt tofua (540 g)
1 dl mantelirouhetta
1/2 ruukkua persiljaa
1/2 dl vehnäjauhoja
1/2 tl leivinjauhetta
2 rkl soijakastiketta
1 tl juustokuminaa

Pilko tofu pieniksi paloiksi ja silppua persilja. Jauha kaikki ainekset tasaiseksi massaksi tehosekoittimessa tai sauvasekoittimella.

Painele ainekset uunivuokaan ja paista uunissa 170 asteessa noin yksi tunti. Voit halutessasi kuorruttaa murekkeen: levitä pintaan sinappia ja korppujauhoja ja paista 250 asteessa 10 minuuttia. Murekkeen voi valmistaa myös marinoidusta tofusta.

Vierailija
16/71 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi aina olla sitä iän ikuista tofua tms. Käytä suomalaisia juureksia kasviksia tuoreita sellaisia hiilijalanjälkikin jää pieneksi!

Vierailija
17/71 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo tofu vois olla varmempi valinta kuin seitan.

Vierailija
18/71 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 10:59"]

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 10:57"]

[/quote]

Oho, ei tuo linkki kai toimi, eli tässä ohje:

2 pkt tofua (540 g)
1 dl mantelirouhetta
1/2 ruukkua persiljaa
1/2 dl vehnäjauhoja
1/2 tl leivinjauhetta
2 rkl soijakastiketta
1 tl juustokuminaa

Pilko tofu pieniksi paloiksi ja silppua persilja. Jauha kaikki ainekset tasaiseksi massaksi tehosekoittimessa tai sauvasekoittimella.

Painele ainekset uunivuokaan ja paista uunissa 170 asteessa noin yksi tunti. Voit halutessasi kuorruttaa murekkeen: levitä pintaan sinappia ja korppujauhoja ja paista 250 asteessa 10 minuuttia. Murekkeen voi valmistaa myös marinoidusta tofusta.

[/quote]Voisi toimia! Jättäisin kyllä tuon hasselpähkinän pois, kun häissä on yksi kuolemanvakavasti pähkinäallerginen ja päätin oman mielenterveyteni takia, etten mitään pähkinää mihinkään tarjoiluihin käytä. Ai niin: olisihan mun myös tehtävä vegaaninen kastike. Millainen vegaaninn kastike seitanpaistille tai tofumurekkeelle sopisi? =) ap

Vierailija
19/71 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 11:03"]

Miksi pitäisi aina olla sitä iän ikuista tofua tms. Käytä suomalaisia juureksia kasviksia tuoreita sellaisia hiilijalanjälkikin jää pieneksi!

[/quote]

No pitää siinä ruuassa olla proteiiniakin, ei pelkkää juuresta ja kasvista. Tietty jotkut härkäpavut yms voi olla hyvä valinta proteiinin lähteeksi, jos suomalaisuudessa haluaa pysytellä.

Vierailija
20/71 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 11:03"]

[/quote]Tahdon toki myös proteiinipitoisen ruokalajin. Jos sulla on ehdotus miten se toteutetaan suomalaisilla juureksilla niin olen pelkkänä korvana. =) ap