Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käytetäänkö minua hyväksi? Kokoajan lastenhoitoa..

Vierailija
23.05.2015 |

Veljeni on vuosien ajan tukeutunut minuun kun hän on tarvinnut apua lastenhoidossa ja olenkin aina auttanut kun voin ja välillä perunut omia menoja lasten takia. (Ovat minulle äärimmäisen rakkaita) Aiemmin opiskelijana ja hetkellisesti työttömänä pystyin hoitamaan lapsia paljonkin, mutta nyt minulla on vakituinen työ ja parisuhde ja silti minua pyydetään lähes viikoittain hoitamaan lapsia - töiden jälkeen tai vloppuisin.

Olen suoraansanottuna hieman loukkaantunut, että aina kun saan sieltä tekstaria asia liittyy lasten hoitoon. Joskus myös lasten oltua yökylässä kun vien heidät kotiin tulee tunnin kuluttua tekstari jossa kysytään pääsetkö silloin ja silloin..

Rakastan olla näiden lasten kanssa ja haluan olla läsnä heidän elämässään, mutta välillä tuntuu että minua käytetään hyväksi ilmaisena lastenlikkana. Kieltäytyessäni välillä saan vastaukseksi vain ok tai en mitään. Olen ollut liian nössö ja suostunut lähes aina ja nyt löydän itseni tästä tilanteesta, että miehenikin alkoi jo kommentoimaan asiaa.

Mitä ihmettä teen ja kuinka sanon veljelle asiasta ettei hän ymmärrä väärin?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot suoraan, miltä sinusta tuntuu. Olipa taas helvetin vaikea ongelma.

Vierailija
2/24 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se tuntuu vaikealta sanoa asia suoraan niin ettei kukaan ymmärrä väärin tai pahoita mieltään. Ihmisiä on erilaisia. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin ymmärrän miltä tuntuu kun otetaan yhteyttä vain silloin kun tarvitaan jotain. Saatko palkkaa lastenhoidosta vai teetkö ihan palveluksena?

Vierailija
4/24 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kyllä Ruotsilta kuulostaa miltä sinusta on alkanut tuntua ja voi tosiaan olla että tilanteesta on vaikea päästä yli ilman konfliktia koska veljen (vaimoineen) reaktio saattaa olla se että miksi haluat tehdä heidän elämästä hankalaa kun ennen on kaikki käynyt. Yritä olla jämpti itse asiassa mutta muuten ystävällinen ja kertoa kuinka välität lapsista, tätinä.

Vierailija
5/24 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsilta = tuo siltä

Vierailija
6/24 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein samanlaisia palveluksia joskus siskolleni. Aina piti olla menossa lapsia hoitamaan ja matkaa vielä oli sen verran että itse köyhtyi bensojen verran joka kerta ja lapsia sai hoitaa korvauksetta. Siskon ilmoittamat ajat ei myöskään pitäneet paikkaansa koskaan ja tuli aina vähintään  puolituntia myöhemmin kuin lupasi, useimmiten yli tunnin. Siinä oli kiva yrittää sovittaa omat menot mukaan. Sitten rupesi se hyväksikäyttäminen ottaa päähän js nykyään ei sitten olla minkäänlaisissa väleissä. Harmi sinänsä, koska sisko on rakas ja lapset myös, mutta jos se etten hoida hänen lapsiaan ilmaiseksi aina kun tarvii, niin ei voi mitään.

Vierailija
7/24 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on samanlainen röyhkeä sisko, joka ei koskaan luopunut saavutetuista eduistaan, vaikka tilanteet muuttui.

Vierailija
8/24 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitseeko sanoa mitään? Vähennät vain hoitamisia, hoidat sen verran, että sullakin on hyvä mieli. Olet kokatapauksessa iso apu heille, jos esim kerran 1-2 kuukaudessa hoidat lapsia.

Vierailija
9/24 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 09:37"]

Kyllä se tuntuu vaikealta sanoa asia suoraan niin ettei kukaan ymmärrä väärin tai pahoita mieltään. Ihmisiä on erilaisia. Ap

[/quote]Eihän se ole sinun ongelmasi, jos veljesi ymmärtää väärin. Mitä väärin ymmärtämistä tässä edes on?

Vierailija
10/24 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä helvettiä mä luen, kokoaja, ruotsilta kuulostaa ja kokatapauksessa...

Vierailija
11/24 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä heitä koko perheellä kylään tai ehdota jotain yhteistä retkeä tms. Näet kiinnostaako niitä sun seura,vai vaan lapsenvahtiapu. Tosin voivathan he olla hyvin kiireisiä, etteivät ehtisi. Mutta tuolloin he myös ymmärtävät sen että sullakin on muuta elämää.

Vierailija
12/24 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et halua asiaa suoraan sanoa niin sitten vain yksinkertaisesti hoidat lapsia silloin kun sulle sopii.Pari kertaa kuussa on varmasti ihan hyvä.Oot aikuinen ihminen ja voit päättää omista menoistasi,jösses.

Vierailija
13/24 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin sinua koska olen itsekkin paljon auttanut siskoni perhettä aikoinaan palkatta.
Mutta olen saanut itsekkin 'ilmaista apua' muuta kautta.
Joka hyvää kierrättää saa itse hyvää :). Toivon sydämestäni myös sinulle onnea ja apua ,silloin kun sitä tarvitset.

Vierailija
14/24 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavan kerran, kun veli pyytää lastenhoitoapua, sano vallkoinen valhe, että olet silloin kiinni jossain muualla. Voit myös kysyä tulisivatko käymään kahvilla tms. päivänä x. Vastaus kertoo aika paljon.

Vierailija
15/24 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tosta mitään perhepalaveria tarvi järjestää. Kieltäydyt vain keikoista vaiika keksittyihin kiireisiin vedoten. Halutessasi voit pehmentää sanomalla, että ensi viikolla ei ole niin kiireistä, silloin voisi onnistua.

Vierailija
16/24 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän sinä suostut. Tuskin he sinulta kysymättä lapsia tuovat, vaan kysyvät, että sopiiko lastenhoito. Seuraavalla kerralla kun on huono hetki niin sanot, että ei sovi. Enempää ei tarvitse selitellä, mutta tietenkin alat selittelemään ja silloin sinua henkisesti vahvempi ihminen pääsee niskasi päälle ja höyryää päälle kertoen kuinka paljon tärkeämpää heidän menonsa on kuin sinun tekemisesi ja kuinka lapsilla ei ole ketään muuta ja kuinka tilanne on nyt sinun takiasi aika ikävä jne. Joten niinpä sinä selkärangattomana taas suostut. Älä siis suostu ja älä mene toisen juttuihin mukaan vaan sanot iloisesti, että nyt ei valitettavasti käy ja sinun pitää mennä, hei hei! Se on siinä. Jos asiasta tulee jälkipyykkiä niin kuin varmasti tuleekin, niin pidät vain iloisen asenteen ja hymyillen sanot, että silloin oli paha hetki. Kyllähän lapsenvahtia pyytävät tajuavat sinua käyttävänsä hyväksi, eivät he sitä tee vain ajatellen kuinka kivaa ja mukavaa sinulla ja lapsilla yhdessä on, vaan tietoisesti ja omat menonsa täysin selkeästi sinun varaasi suunnitellen. Kasvata siis selkärankaa ja mieti kuinka kauan haluat olla tuossa tilanteessa.

Vierailija
17/24 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteistanne. Kyllä me muuten vietämme myös perheenä aikaa ja teemme juttuja yhdessä, ainoastaan tämä lastenhoito asia hiertää. Eniten juuri pelkään, että jos asiasta sanon suoraan he ajattelevat, että lasten kanssa olo ei enää kiinnosta ja inhottaa jos kieltäydyn niin ei vastata mitään tai ehdotetaan seuraavassa lauseessa toista ajankohtaa. Tiedän että olen itse aiheuttanut tämän tilanteen itselleni mutta olen miettinyt lapsia miten iloisia he ovat kun tulen heidän kanssaan leikkimään. Aina ei vaan jaksaisi omien töiden jälkeen lähteä monen tunnin "keikalle".Ap

Vierailija
18/24 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitapa itse veljelle joskus ja pyydä heidät kylään, siis koko porukan, ei vain lapsia.

Siinä kun juttelette töistä ja muusta elämästä, niin ehkä velikin vaimoineen tajuaa että sulla on nyt muutakin tekemistä ja elämää kuin heidän lastensa vahtiminen.

Jossain välissä voit sanoa, että sulla olis vapaa lauantai (vaikka parin, kolmen viikon päästä), että voisit tehdä heidän lastensa kanssa jotain kivaa. Sitä ennen sulla on aika paljon kiireitä.

Näin kerrot että välität lapsista ja kaipaat heidän seuraansa, mutta ei viikoittain eikä koko ajan.

Vierailija
19/24 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että lapsiperheessä ei vaan ole ajateltu asiaa sinun näkökulmastasi. Se arjen pyörittäminen on usein niin hektistä, että ei siinä tajua kaikkien fiiliksiä pohtia. Sano suoraan, jos sinulla ei nyt ole mahdollisuutta viikottain hoitaa, niin miettivät muita vaihtoehtoja tai karsivat omia menojaan. Se on myös reilua veljelle. Lasten kanssa on helppo pitäytyä vanhassa tutussa ja olet varmasti ollut luotettava ja lapsille mieluinen hoitaja. Miksi ei siis aina tarvittaessa ekana pyytäisi sinua?
Vaikka tilanne tällä hetkellä ei olisi kovin vastavuoroinen, niin tuskin he pahalla hyväksikäyttävät. Jos itse saat myöhemmin lapsia, niin todennäköisesti lapsi voi vierailla serkkulassa jne. Suvussa se vasavuoroisuuden rytmi voi olla pidemmällä tähtäimellä...

Vierailija
20/24 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut samassa tilanteessa! Kun olin työttömänä, veljeni vaimo soitteli viikottain että pääsisinkö silloin ja tällöin, sitten joka toinen päivä siskoni soitti että voisiko heittää lapset hoitoon. Ja vaikka se ärsytti, siitä oli hankala kieltäytyä kun en halunnut jättää perheenjäseniä pulaan, enkä halunnut aiheuttaa mitään draamaa. Juu, olihan mulla aikaa kun olin työtön, mutta kyllä mulla silti omiakin menoja oli. Ja lisäksi veli vaimoineen oletti, että samalla kun lapsia katson, voin ihan hyvin siivota?! Jos en vaikka tyhjännyt ja täyttänyt tiskikonetta niin valittivat asiasta. Meillä sitten hetkeksi viilenikin välit, pääsin töihin enkä enää voinutkaan olla ilmainen lapsenvahti. He kun olettivat vielä silloinkin että toki vahdin vapaa-ajallani, eihän yksinelävällä voi olla muuta tekemistä. Tuosta ajasta on useampi vuosi aikaa, mutta nyt se vasta sapettaakin. Minulla on itselläni nykyisin kaksi lasta, ja olen muutaman kerran kysynyt että jos he voisivat tulla hetkeksi hoitoon niin voisimme käydä vaikka mieheni kanssa syömässä tms. Eipä ole koskaan käynyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kahdeksan