Työttömät, miten pidätte päivärytmiä yllä?
Alan luisua taas toimettomuuteen. Se jäi vähän päälle joulun jälkeen ja sairastamisen takia. Aion ottaa helmikuussa ryhtiliikkeen, kun uusi vuosi, uusi minä taisi mennä ohi.. Vinkkejä?
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mazz zi kirjoitti:
Miksi yövirkun pitäisi olla väkisin päivärytmissä?
Olet juuri siinä rytmissä mikä tuntuu luonnolliselta juuri sinulle, ihmiset on erilaisia.
Makoilen päivisin paljon ja nukun päiväunia. Pitkät yöunet. Ei ole syitä olla hereillä.
Hmm oliskohan sulla mielenkiintoa keksiä syitä olla hereillä? Jos nukkuu paljon, niin se väsyttää lisää. Vaikuttaa kierteeltä.
Kyllä olisi. Siksi tulin tähän ketjuun mukaan.
Herään klo 6 aina jos työtön, kesät talvet, arjet viikonloput. Touhuan kotosalla ja käyn harrastuksissa saman verran, kuin olisi työpäivä. Pysyy hyvä rytmi elämässä eikä sitten töihin päästessä iske kamala kulttuurishokki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mazz zi kirjoitti:
Miksi yövirkun pitäisi olla väkisin päivärytmissä?
Olet juuri siinä rytmissä mikä tuntuu luonnolliselta juuri sinulle, ihmiset on erilaisia.
Makoilen päivisin paljon ja nukun päiväunia. Pitkät yöunet. Ei ole syitä olla hereillä.
Hmm oliskohan sulla mielenkiintoa keksiä syitä olla hereillä? Jos nukkuu paljon, niin se väsyttää lisää. Vaikuttaa kierteeltä.
Mistä niitä syitä keksii?
Jos ei ole osa-aikatöitä tiedossa, nukun niin pitkään kuin huvittaa..
Jokaiselle ei sovi aikaiset aamut, vaan luontainen päivärytmi on myöhäisempi.
Se on ihan ok, koska työelämä on muuttunut paljon viime vuosikymmeninä. Enää ei tehdä ainoastaan klo 8-16 töitä, vaan työtä voi usein jaksottaa ja aikatauluttaa haluamallaan tavalla.
Herään ajoissa , teen työnhakua tietyn ajan. Ulkoilen, syön päivän ateriat, käyn ajoissa nukkumaan. tämä on itselleni hyvä , ei varmasti sovi kaikille.
Korvaushoitolääkkeiden haku on aina aamulla niin sillä pysyy vuorokausirytmi aika hyvin.
Aika itsestään tuo pysyy. En ole aamuvirkku joten en herää kuin vasta puolilta päivin yleensä, kun ei ole mitään mitä varten herätä. Illalla tulee telkkarista enemmän (joskin aika vähän katon enää telkkaria, enempi suoratoistopalveluita), meen nukkumaan sit ku nukuttaa ja nousen sit ku huvittaa.
Ei ole tarvetta. Nukun ku nukuttaa ja nousen ku ei enää nukuta. Mitä mä vuorokausirytmillä tekisin? Virastoasiat hoituu netissä ja kaupasta saa kaljaa 9-21, kyllä mä aina jossain vaiheessa hereillä oon.
Olen ollut 6v etätöissä ja pätkän siitä sairauslomalla ja työttömänä. Nyt vuoden eläkkerllä.
Rytmi ei ole vieläkään mennyt sekaisin. Viikonloppuja myöten herään viimeistään klo 7. Teen aamiaisen, käyn suihkussa, pukeudun.
Touhuan jotain aamupäivät - vaikka siivoan jos en muuta keksi. Teen lounasta itselleni ja miehelleni. Ip taas kotihommia ja neljän maissa ruuanlaittoa.
Talvea lukuuottamatta tämä on helppoa kun on pihahommia
Luulen että rytmin menetys on ongelma vain aamu-unisille
Påivärytmi on vakio
Herään, liikunta, tekemättömät työt, kävely, ruokailu, töihin hakemista, loppupäivä opiskelua.
Olin te.n kurssilla, jossa kehoitettiin hakemaan niitä töitä, jotka kiinnostaa. Siitä on karistu jo vuosi sitten.
Mä haluan nauttia elämästä. Herään n. seitsemältä, juon kahvit ja lähden ulkoilemaan. Saatan ajaa naapurikaupunkiin ja kierrellä siellä pyöräteillä muutaman tunnin. Maailmassa on vielä paljon nähtävää.
Neljän seinän sisällä tulee taatusti apaattiseksi.
Kello soi joka ikinen aamu 6-7.
Mulla on lapsia, eläimiä sekä muutenkin paljon puuhaa niin on tarkka päivärytmi enkä kyllä edes ehtisi käymään töissä.
En ole enää työtön, mutta jotenkin huvittavaa, että pitäisi olla rytmi 8-16, kun varsinkin matalan palkkatason työt hyvin harvoin sitä ovat. Olin - tosin jo monta vuotta sitten - työvoimapoliittisessä koulutuksessa ja olin sellaisessa harjoittelussa, missä työaika oli 6-14. Vei kolme päivää sopeutua siihen, kun yleensä nousin varttia vaille seitsemän ja vähän vaillle seitsemän nousin ennen kurssian alkuakin siksi, että oli kotona asuvia kouluikäisiä lapsia, joiden koulu alkoi useimmiten yhdeksältä. Joka aamu kyllä heräsin ajoissa En minä siitä työstä koskaan myöhästynyt, mutta parina ensimmäisenä päivänä väsytti.
Menen joka arkiaamuna uimahallille, jossa päivä lähtee käyntiin vesijuoksun, kylmäaltaan ja saunan kautta.
Kun asuu sellaisessa paikassa, jossa jollakin on eläimiä, on päivärytmin pitäminen helppoa. Aamulla ajoissa ruokkimaan ja ulkoiluttamaan eläimet, mitä isompia sen parempi. Päivällä riittää aina jotain pientä puuhaa, ja iltaruokinnan jälkeen tavanomaiset iltatoimet ja nukkumaan.
Yksin asuvalla voi olla vähän vaikeampaa, mutta jos perheessä on joku, joka lähtee aamulla töihin tai kouluun, nousee työtön ylös samaan aikaan. Yksin elävälle sillä ei tosin ole mitään merkitystäkään, kuten ei myöskään jatkuvaa ilta- tai yötyötä tekevälle.
Tunnen kaksi ihmistä, jotka tekevät ainoastaan yövuoroja. Toinen on poliisi ja toinen hoitaja. Kuulemma helposti onnistuu valita näin.