Yliliikkuvat nivelet ja urheilu
Sain juuri kuulla, että yliliikkuvien nivelieni takia minun pitäisi aloittaa kuntosali ja kahvakuula ammattilasen opissa, muuten rikon itseni. Onko totta? Yliliikkuvuus on aika paha, varsinkin kyynärvarressa ja polvissa. Maksaako personal trainer paljonkin? Ja voiko nivelten ylivedosta oikeasti oppia pois?
Kommentit (21)
Kannattaa muistaa että ajan myötä yliliikkuviin kohtiin tulee kulumia herkemmin kuin normi-ihmisellä. T. Ristiselkä sökönä
Voi oppia. Mäkin opin ilman personal traineria. Ihan vaan saliohjelmaa tehtäessä se ohjaaja neuvoi (saattoi olla tosin PT koulutukseltaan mutta en maksanut siitä). Normielämässä liikkuu vieläkin liikaa, mutta urheillessa osaan olla yliojentamatta (tuntuu muuten älyttömän oudolta seistä polvet koukussa kun peili väittää että jalat on suorat). Lihasten voimistaminen auttaa vaivaan valtavasti.
Niin, kuulema yliliikkumisen takia pitäisi alkaa lihaksia treenata ja alkaa käyttää niitä lihaksia eikä niveliä :) mutta salilta siis voi saada apua, ilman että maksaa erikseen PT:n?
Ja joo, fysioterapeutti koetti opettaa seisomaan "polvet suorassa", tuntuu kuin polvet olisi niin koukussa ja kävelykin on outoa. Kai ne teipit pitäisi laittaa sinnekin :)
Kyynärpäät on kuitenkin pahimmat minulla, ne taipuvat todella pahasti yli. Se onneksi harvoin arjessa näkyy, mutta - ikävä myöntää - sillä on kiva ällötellä ihmisiä :D ja toki se navetassa on joskus auttanut kun on pitänyt jotenkin oudosti lehmän jalan takaa pyyhkiä tai laittaa koneet... Mutta eroon olisi oikeasti päästävä!
Mun ongelmallisimmat nivelet on polvrt, olkapäät, sormet ja lonkat. Sormen nivelen oon saanut sijoiltaan ihan vaan käsiä pestessä. Sormet on onneks helppo itte nykästä takasin paikoilleen.
Salilla ei voi tehdä mitään puolihuolimattomasti vaan täytyy ajatella tarkkaan että tekee liikkeet puhtaasti ja peili on siinä varmaan paras apu.
Mäkin oon ällötellyt ihmisiä niveliläni, esim. useimmista on hurjaa kun mä seison jalkapohjat vastakkain painon ollessa kokonaan jalkojen ulkosyrjällä. Onneks ikä on jo hiukan jäykistänyt ja järki voittaa järkyttämisenhalun. Päästä se on alkuun kiinni että keskittyy ihan kokoajan siihen liikkumiseensa. (Joo joo mä löysäilen välillä ja välillä taas palaan tiukkaan kuriin)
Venyttely muuten ei todellakaan ole helppoa, koska niin helposti venyy vain nivel ei lihakset. (Mä en juurikaan venyttele)
Ja unohdin sitten allekirjoittaa eli 2, 4 ja tämä on mun kirjoittamia...
Venyttelyssä on iso ongelma, tuntuu ettei taivu kädet lattiaan koska alkaa sattua polviin niin saamaristi! Tai pitäisi laittaa polvet tosi koukkuun ettei koskisi niihin. Samoin jos käsillä pitäisi eteen/taakse venyttää, joo ottaa lapoihin mutta niinpä ne kyynäretki yliojentu kivasti...
Kahvakuulaa kokeilin kotona, mutta huomasin itsekin että joissakin liikkeissä yliojentui luonnostaan. Eli ammattilainen taitaisi olla sinänsä paras vaihtoehto että oppisi ne liikkeet tekemään ilman ylimenoa?
Mä olen kokenut tosi hyväksi lajiksi myös pilateksen. On auttanut mua yliliikkuvien nivelteni hallinnassa, koska liikkeet on pieniä (ne tukilihakset..) ja aina hallittuja. Välillä painot on mun nivelille liikaa..
Kuntosali on kanssa hyvä, mutta siinä kannattaa todellakin olla varma tekniikasta. Muuten nivelet vaan rasittuu entisestään kun niille lykätään ylimäärästä painoakin. Kannattaa ottaa ohjaaja pari kertaa ja alottaa pehmeästi eli alkuun vaikka vähän liiankin pienillä painoilla.
Jes, kiitos. Eli ohjaaja mukaan aina ekoille kerroille, mutta tästä "vaivasta" voi oppia pois. Saanko kysyä, minkä ikäisiä olette? Itse olen 25v ja ne on vain niin osa itseä, että tarvitseeko sitä loppuelämänsä ajatella että "älä ala taas yliojentelemaan"?
Mulla on sama juttu. Kun nivelet liikkuvat yli liikeratojen, ne rasittuvat jos ei ole lihaksia tukemassa. Myös liikeratojen pienentäminen auttaa. Minä sain lähetteen fysioterapiaan. Sinunkin kannattaa pyytää. Fustra on myös hyvä.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 09:36"]
Jes, kiitos. Eli ohjaaja mukaan aina ekoille kerroille, mutta tästä "vaivasta" voi oppia pois. Saanko kysyä, minkä ikäisiä olette? Itse olen 25v ja ne on vain niin osa itseä, että tarvitseeko sitä loppuelämänsä ajatella että "älä ala taas yliojentelemaan"?
[/quote]
Ei yliliikkuvat nivelet parane koskaan, hyvä lihaskunto auttaa ettei tule luksaatioita niin helposti. Koko ikäni olen joutunut varomaan niveliä, nyt ikää 50+
11, no hyvä tietää tämäkin. Siis ettei siitä "parane" koskaan. Mutta tuleeko se varominen luontevaksi, vai saako sitä aina miettimällä miettiä? Ja nyt kun kyselyikä vaivaa, mitä haittaa siitä on jos nivelet liikkuu yli? Kaikkia lihaksia ei käytä oikein, ja nivelsiteet venyy koko ajan, mutta mitä se voi aiheuttaa jos ei hoidakaan yliliikkuvuuttaan?
Ap ja antakaa anteeksi, oli ergonomian tunti ja minut niin peloteltiin etten voi 40 vuotiaana yliliikkuvuuden takia tehdä mitään koska olen niin kipeä :/
Ja taas ap tässä. Venyttelin hartioita vetämällä kädet suoraksi ylös. Katsoin oikein peilistä etten vedä yli, mutta veny ei tuntunut samalta kuin kunnon käsien "suoraksi" ts. yliveto. Tekniikka hukassa, pitääkö kaikki oikeasti opetella alusta asti?
Kyllä minä uskon että se on totta. Luusto kun ei pysy kunnolla läjässä niin vahva lihas voi hoitaa nivelten hommia ja antaa tukea. Mulla sama ja pitäis munkin tehdä enemmän lihaskuntoa. Olo oli paljon parempi silloin kun kävin salilla.
Minulle fysiotetapeutti laittoi teipit mitkä auttoivat siinä että liikeradat ei mene yli. Teipit pysyy 1-2 viikkoa. Siinä ajassa ehtii jo tottua niihin liikeratoihin. Mutta vielä edelleen etenkin polvet liikkuu yli. Polvet mulla ne pahimmat. T. 10
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 11:08"]
Ja nyt kun kyselyikä vaivaa, mitä haittaa siitä on jos nivelet liikkuu yli? Kaikkia lihaksia ei käytä oikein, ja nivelsiteet venyy koko ajan, mutta mitä se voi aiheuttaa jos ei hoidakaan yliliikkuvuuttaan?
[/quote]
Minullakin yliliikkuvuutta kaikissa nivelissä, ja vastaan tuohon kysymykseesi siitä mitä haittaa on jos nivelet liikkuu yli. No omalla kohdallani on sitä haittaa, että nivelet menee helposti pois paikoiltaan. Mulla on toinen polvi tosi paha, se on kolme kertaa mennyt pois sijoiltaan ja polvikierukkahan siinä sitten lopulta repeää. Olen kerran ollut leikkauksessa polven sijoiltaan menon takia, kun kierukka särkyi ja sisemmät nivelsiteet venyivät niin, että sairaslomaa ja toipumista kesti puoli vuotta. En uskalla vieläkään tehdä töitä, lenkkeillä tai liikkua liukkaalla ilman polvitukea, vaikka leikkauksesta on jo yli vuosi aikaa.
16, hyi kauhea! Toipumisia! :) Äidilläni on myös mennyt monesti toinen polvi paikoiltaan, se myös leikattiin. Itseltäni ei ole mennyt sijoiltaan mikään nivel, joten ei sitä ole osannnut aiemmin ajatellakaan koko asiaa.
Ja 10, minulla oli joskus alaselässä ryhdin takia takia ne kinesioteipit, olivat kyllä kätevät. Ryhti hieman parani, tosin saisi sitä taas muistuttaa missä sen lanteen piti ollakaan kyykyssä... Mutta saman voisi laittaa noihin yliliikkuviinkin, jos sitä sillä muistaisi :D
Muuten, sama fysioterapeutti joka hoiti niska-hartia-selkä-seutua joskus sanoi että niskatkin liikkuu yli. Se onneksi nyt ei taida aiheuttaa vaivoja! Ap
Mullakin.
ei estä urheilua. Kuminauhajumppa on hyvä. Vielä parempi kuin kahvakuula.
jos jossain on Gymstick. Tai vaatuskuminauhoja. Tee niillä. Saast niveliä tukevat lihakset kuntoon. Pysyy sitten urheillessa nivelet omissa kuopissaan.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 11:42"]
Muuten, sama fysioterapeutti joka hoiti niska-hartia-selkä-seutua joskus sanoi että niskatkin liikkuu yli. Se onneksi nyt ei taida aiheuttaa vaivoja! Ap
[/quote]
Aiheuttaa sekin vaivoja. Minulla on yläselän lihakset todella usein ihan jumissa, erityisesti epäkäslihas ja suunnikaslihas, koska nämä lihakset yrittävät kompensoida löysiä niveliä. Tämä taas häiritsee verenkiertoa yläraajoihin ja usein seurauksena on raajojen puutuminen, josta usein syytetään rannekanavaoireyhtymää.
Niin ja "emännän kyttyrä" syntyy myös jos yläkropan ryhti on huono.
16.
Sijoiltaan menosta voi tosiaan tulla ongelma jos ei pidä lihaksia kunnossa. Mulla vielä hankaloittaa kun noi menee vaan osittain sijoiltaan ja todella harva lääkäri uskoo kun sanoo että "mulla oli olkapää sijoiltaan sain sen itte paikoilleen, mutta tarvin kaks päivää saikkua kun siinä on pieni liikerajoite, tiedän kokemuksesta että se on ihan kunnossa ylihuomenna". (Eka kerta olkapään kanssa vaati 2 viikkoa toipumiseen) Sit kun lopulta löyty se lääkäri joka usko mua niin se ei vilkassu ollenkaan mun olkapäätä. Pyysi vaan näyttään peukkua ja totes sen nähtyään "sulla on yliliikkuvat nivelet, muuta kuntosalille seuraavaks 50 vuodeks" (ja anto sen saikun). Mä oon onnekseni pääsy vielä helpolla, kun vertaan mun mieheeni jolla on kumpaankin olkapäähän tehty kiristysleikkauksia. (Ikää meillä kummallakin on 38v ja viimesimmästä leikkauksesta on n.10 vuotta)
Yliliikkuvuus on synnynnäistä ja se periytyy. Meillä kun miehen kanssa on se molemmilla niin meidän lapsilla on 25% mahdollisuus olla perimättä sitä. Kaks lasta on ja kummallakaan ei käynyt säkä, varsin joustavia ovat hekin. Tästähän ei tosiaan koskaan parane, mutta tän kanssa oppii elämään. Ja tosiaan ikä auttaa eli vanhemmiten nivelet jäykistyy.
T: 2