Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ADHD:a esiintyy eniten elämän koululaisten jälkeläisillä?

Vierailija
22.05.2015 |

Siis en tiedä onko tästä olemassa jotain tutkimusta, mutta ihan näin mutu-tuntumalta vaikuttaa, ettei tätä muotitautia juurikaan esiinny koulutettujen vanhempien lapsilla. Mistä tää johtuu?

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea koko ketjua, mutta ap väittää ihan höpöjä.  Älkää uskoko. Väittäessään jotakin ihmisten terveyteen liittyen, pitäisi kertoa lähde tutkimustuloksista.

Vierailija
42/58 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 21:36"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 21:34"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 21:20"]

ne on näitä adhd piirteisiä eli paska kasvatus

[/quote]

Tämä. Siihen on helppo vedota kun kakara ei osaa alkeellisimpiakaan käytöstapoja että "meidän Mirolla kun on se adhd". Ja samaten kaikilla muillakin perheen lapsilla, vaikka kenelläkään ei ole keskenään täysin samaa geeniperimää.

[/quote]

Sisarukset ovat toistensa lähimpiä sukulaisia ja heidät on tehty tasan samoista aineksista. Joten on aivan mahdollista että useammalla lapsella on ADHD vaikka se sinua harmittaakin. Tule sitten huutamaan, kun olet saanut yhden väitetyn ADHD-lapsen kasvatettua hyville tavoille. Tule sitten.

[/quote]

Voi sua. Noissa perheissä kun niitä lapsia ei nimenomaan ole tehty samoista aineista..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minulla on nivelkipuja niin voinko sanoa, että minulla on lievä reuma? Reuman diagnoosikriteerit eivät täyty mutta koska oireet ovat sinne päin niin kai sitä voi reumaksi sanoa?
Pahoittelen jankkausta, mutta en ymmärrä miksi joku haluaa väkisin diagnosoida lapselleen adhd:n jos lääketieteelliset kriteeristöt eivät täyty.

Vierailija
44/58 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme korkeakoulutettu, aika menestyväkin pariskunta, ja minulle on todella helpottava asia kuulla että toisella lapsistamme on adhd.

Itse olen ollut viimeiset kahdeksan vuotta sitä mieltä että hän on erilainen jollain ihan perustavalla tavalla, ja olemme yrittäneet saada apuakin tähän jo neljä vuotta mm. perheneuvolasta. En tiedä olisiko meidät otettu vakavammin jos olisimme näyttäneet jotenkin enemmän sosiaalitapauksilta noin yleensä, mutta mutta ainakin nyt olen kokenut että avunhuudot ovat kuuluneet täysin kuuroille korville. Voi olla että tämä olisi aina tällaista, mutta olemme koko ajan, joka vuosi, yrittäneet puhua opettajille ja kuraattoreille ja perheterapeuteille, ja aina vastaus on tähän asti ollut että meidän pitäisi vain olla ymmärtäväisempiä.

Vierailija
45/58 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 22:11"]

Jos minulla on nivelkipuja niin voinko sanoa, että minulla on lievä reuma? Reuman diagnoosikriteerit eivät täyty mutta koska oireet ovat sinne päin niin kai sitä voi reumaksi sanoa? Pahoittelen jankkausta, mutta en ymmärrä miksi joku haluaa väkisin diagnosoida lapselleen adhd:n jos lääketieteelliset kriteeristöt eivät täyty.

[/quote]

Missä olen sanonut että haluaisin väkisin diagnosoida lapselleni ADHD:n? Lasta on tutkittu protokollan mukaisesti, toinen lääkäri diagnosoi ADHD:n, toinen kumosi diagnoosin. Lapsi oli toki vanhempi jälkimmäisessä tutkimuksessa. Olimme muuttaneet toiselle paikkakunnalle ja hakeuduimme ongelmien takia uudellakin paikalla tietenkin avun piiriin. Siksi on tutkittu kahden lääkärin toimesta. Olen iloinen, jos lapsella ei ole ADHD:ta - silloinhan on toivoa, että oireilu helpottaa iän myötä eikä ole kysymys pysyväisluonteisesta ja vahvasti periytyvästäkin ongelmatiikasta - mutta sellaisia oireita hänellä kylläkin on, ja samantyyppistä tukea hän tarvitsee kuin diagnosoitu ADHD-lapsikin. Lääketieteelliset kriteeristöt, joita voi lukea netistä, kyllä täyttyvät, mutta oirekartoituksista ei tule tarpeeksi pisteitä. Sen vuoksi diagnoosi hyllytettiin. Ehkä olen tarpeeksi selostanut jo tästä arkaluontoisesta asiasta. ADHD on laaja kenttä, eivätkä diagnosoidut lapset ole oireiltaan samanlaisia. Uskoisin että eri maissakin on hieman eri kriteerit, kuten esimerkiksi verenpainetaudin raja-arvot ovat eri maissa erilaiset.

Vierailija
46/58 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 22:16"]

Me olemme korkeakoulutettu, aika menestyväkin pariskunta, ja minulle on todella helpottava asia kuulla että toisella lapsistamme on adhd.

Itse olen ollut viimeiset kahdeksan vuotta sitä mieltä että hän on erilainen jollain ihan perustavalla tavalla, ja olemme yrittäneet saada apuakin tähän jo neljä vuotta mm. perheneuvolasta. En tiedä olisiko meidät otettu vakavammin jos olisimme näyttäneet jotenkin enemmän sosiaalitapauksilta noin yleensä, mutta mutta ainakin nyt olen kokenut että avunhuudot ovat kuuluneet täysin kuuroille korville. Voi olla että tämä olisi aina tällaista, mutta olemme koko ajan, joka vuosi, yrittäneet puhua opettajille ja kuraattoreille ja perheterapeuteille, ja aina vastaus on tähän asti ollut että meidän pitäisi vain olla ymmärtäväisempiä.

[/quote]

Onko lapsi päässyt vielä lastenpsykiatrille? Koettakaa saada aika, jos ette vielä ole saaneet. Mekin jouduimme käymään pari vuotta penessä ennenkuin uskottiin, että lapsen ongelmissa voisi olla jotain neuropsykologista taustaa.

Vierailija
47/58 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 22:09"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 21:36"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 21:34"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 21:20"]

ne on näitä adhd piirteisiä eli paska kasvatus

[/quote]

Tämä. Siihen on helppo vedota kun kakara ei osaa alkeellisimpiakaan käytöstapoja että "meidän Mirolla kun on se adhd". Ja samaten kaikilla muillakin perheen lapsilla, vaikka kenelläkään ei ole keskenään täysin samaa geeniperimää.

[/quote]

Sisarukset ovat toistensa lähimpiä sukulaisia ja heidät on tehty tasan samoista aineksista. Joten on aivan mahdollista että useammalla lapsella on ADHD vaikka se sinua harmittaakin. Tule sitten huutamaan, kun olet saanut yhden väitetyn ADHD-lapsen kasvatettua hyville tavoille. Tule sitten.

[/quote]

Voi sua. Noissa perheissä kun niitä lapsia ei nimenomaan ole tehty samoista aineista..

[/quote]Eikö yksi vanhempi periytä? Neurologiset poikkeamat ovat VAHVASTI perinnöllisiä. Ei siinä tarvitse molempien periyttää.

Vierailija
48/58 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 21:14"]

Siis en tiedä onko tästä olemassa jotain tutkimusta, mutta ihan näin mutu-tuntumalta vaikuttaa, ettei tätä muotitautia juurikaan esiinny koulutettujen vanhempien lapsilla. Mistä tää johtuu?

[/quote]

Ihan on tossa naapurissa toimitusjohtajan pojalla.

Vierailija
49/58 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se periytyy. Mutta kuten äitini sanoi: "Keskittymishäiriö ei ole mikään tekosyy vaan sen kanssa pitää opetella elämään normaalia elämää".

Vierailija
50/58 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 22:31"]

Koska se periytyy. Mutta kuten äitini sanoi: "Keskittymishäiriö ei ole mikään tekosyy vaan sen kanssa pitää opetella elämään normaalia elämää".

[/quote]Miten elää normaalia elämää, jos ei pysty keskittymään kuin pienen hetken?

Vierailija
51/58 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 22:01"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 21:50"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 21:22"]

Muistaakseni ADHD on keskiluokkaisten valkoisten poikien sairaus. Siis suurimmalta osin. Yksi teoria on, että aiheutuu steriiliydestä, antibiooteista ja vähäisistä/vääränlaisista mikrobeista.

[/quote]

Se on yhtä yleinen tytöillä ja pojilla. Sitä on erilaista ja toisilla se on vaan pään sisässä ja toisilla se näkyy liikkuessa ja sitten on sekoituksia niistä. 

[/quote] eiks pojilla kuitenkin enemmän

[/quote]

Mä olen ollut siinä keskustelussa psykiatrin ja psykologin kanssa jossa tulee se diagnoosi. Ne sanoi ettei sukupuolten välillä ole eroa. Rikospsykologi taas sanoi että pojat tunnustaa paljon helpommin. Ei se adhd ole välttämättä yhtään huono asia. Päihteet saa adhdn tekemään ajattelemattomia paljon herkemmin.  

Vierailija
52/58 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 22:25"][quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 22:16"]

[/quote]

Onko lapsi päässyt vielä lastenpsykiatrille? Koettakaa saada aika, jos ette vielä ole saaneet. Mekin jouduimme käymään pari vuotta penessä ennenkuin uskottiin, että lapsen ongelmissa voisi olla jotain neuropsykologista taustaa.
[/quote]

Ei psykiatrille vaan neurologille!

Vierailija
53/58 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus ap:lle on se, että adhd-nuoret saavat niitä adhd-lapsia. Elämänkoululaiskierre jatkuu, kun adhd periytyy.

Vierailija
54/58 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 22:35"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 22:01"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 21:50"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 21:22"]

Muistaakseni ADHD on keskiluokkaisten valkoisten poikien sairaus. Siis suurimmalta osin. Yksi teoria on, että aiheutuu steriiliydestä, antibiooteista ja vähäisistä/vääränlaisista mikrobeista.

[/quote]

Se on yhtä yleinen tytöillä ja pojilla. Sitä on erilaista ja toisilla se on vaan pään sisässä ja toisilla se näkyy liikkuessa ja sitten on sekoituksia niistä. 

[/quote] eiks pojilla kuitenkin enemmän

[/quote]

Mä olen ollut siinä keskustelussa psykiatrin ja psykologin kanssa jossa tulee se diagnoosi. Ne sanoi ettei sukupuolten välillä ole eroa. Rikospsykologi taas sanoi että pojat tunnustaa paljon helpommin. Ei se adhd ole välttämättä yhtään huono asia. Päihteet saa adhdn tekemään ajattelemattomia paljon herkemmin.  

[/quote]

http://www.webmd.com/add-adhd/childhood-adhd/news/20040915/study-confirms-adhd-is-more-common-in-boys

http://psychcentral.com/lib/adhd-and-gender/3126/

Tässä vielä perusteita väitteilleni. Uskokoon kukin asian miten haluaa.

Vierailija
55/58 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu olevan isättömien poikien tauti. Lähipiirissä paljon juurikin yh-äitien pojilla adhd:ta.

Vierailija
56/58 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 22:51"]Tuntuu olevan isättömien poikien tauti. Lähipiirissä paljon juurikin yh-äitien pojilla adhd:ta.
[/quote]

Erityislasten vanhemmat eroavat suuremmalla todennäköisyydellä. En muista prosentteja.

Vierailija
57/58 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 22:51"]

Tuntuu olevan isättömien poikien tauti. Lähipiirissä paljon juurikin yh-äitien pojilla adhd:ta.

[/quote]Isät häipyvät helpommin, kun lapsi olekkaan sellainen, kuin hän halusi ja vaimo väsynyt, kun ei saa nukkua tarpeeksi, joutuu valvomaan yhtä lasta 24/7 ja joutuu kuuntelemaan palavereissa harrastettavaa mitätöintiä.

Vierailija
58/58 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 22:51"]

[/quote]

Omassa tuttavapiirissäni adhd-lapsia on nimenomaan ydinperheissä. Eikös se siis ole ydinperheiden lasten tauti?