Lasten äidit otti ja lähti? (Synttärit)
Kutsuimme tytön kanssa kolme päiväkotikaveria synttäreille. Lapset 4 + sisko 7, 4 ja 5v. Tunsin sisarusten vanhemmat entuudestaan, muiden vanhempia en ollut koskaan edes nähnyt. Vanhemmat toivat lapset juhliin ja kysyivät koska pitää hakea. WTF!? Äidit, jotka eivät edes tunteneet meitä jättivät lapsensa meille. Yksikin tokaisi miten ihanaa luksusta kun pääsee yksin vähän shoppailemaan. Minä en ymmärrä.
Kommentit (45)
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 20:00"]
Kutsuimme tytön kanssa kolme päiväkotikaveria synttäreille. Lapset 4 + sisko 7, 4 ja 5v. [/quote] Siis oliko niitä 4 ja 3? Näin sitä sekoaa sanoissa provoa kirjoittaessaan.
Ei tulisi mieleenkään, että vanhemmat olisi kutsuttu lastenkutsuille.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 20:11"]
Meidän 4v kutsuttiin päikkykaverin 4v synttäreille ja kyllä sinne ei vanhempia haluttu odottelemaan, kerrottiin vain mihin aikaan voi lapsen noutaa.
[/quote]
Kyllä meillä vielä 4v.n vanhemmat oli matkassa. Varsinkin, jos oli outoja perheitä.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 20:35"][quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 20:00"]
Kutsuimme tytön kanssa kolme päiväkotikaveria synttäreille. Lapset 4 + sisko 7, 4 ja 5v. [/quote] Siis oliko niitä 4 ja 3? Näin sitä sekoaa sanoissa provoa kirjoittaessaan.
Ei tulisi mieleenkään, että vanhemmat olisi kutsuttu lastenkutsuille.
[/quote]
Kolme päiväkotikaveria plus sen yhden sisko. Toivottavasti sun lapselle ei koskaan käy mitään kun näyttää nappaavan ihan kuusnolla minne heitä kuskaat. Yhteiskunta varmaan ylläpitää vielä aikuisiälläkin..
Jos voi olla hoidossa ilman vanhempiaan, niin miksi ei lastenkutsuilla? Kutsussa on varmaankin kutsuttujen nimet,eli ei kai tässä ole mitään epäselvää.
Niinhän ne jenkkiäiditkin kiikutti lapsiaan sinne hammaslääkäriin kidutettavaksi. Eikai nyt hammaslääkäri mutään pahaa voi tehdä, mutä nyt vähän kuristaa ja repii hampaita lapsen kirkuessa paniikissa. Tais olla maan tapa. Vähän niinkun täällä suomessakin on näitä "tapoja".
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 20:40"]Jos voi olla hoidossa ilman vanhempiaan, niin miksi ei lastenkutsuilla? Kutsussa on varmaankin kutsuttujen nimet,eli ei kai tässä ole mitään epäselvää.
[/quote]
Hoidolla tarkoitat ilmeisesti päiväkotia? Mun mielestä ei mitenkään rinnastettavissa täysin tuntemattomaan yksityishenkilöön.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 20:40"]Jos voi olla hoidossa ilman vanhempiaan, niin miksi ei lastenkutsuilla? Kutsussa on varmaankin kutsuttujen nimet,eli ei kai tässä ole mitään epäselvää.
[/quote]
Tilanteessa, jossa on useampi lapsi ja kiireiset vanhemmat järkkäämässä synttäreitä, voi hiljainen 4v jäädä aika yksin ja mennä aika lukkoonkin. 4v monesti tarvii vielä apua esim wc-käynteihin jne.
Siis itse ainakin kutsuin lasten päiväkotikaverit ilman vanhempia juuri 4v synttäreiltä lähtien. Ilman muuta. Toki päiväkodissa aina juttelin kaikkien vanhempien kanssa, joten tuttuja oltiin. Otin kaikilta puhelinnumeron, josta tarvittaessa tavoittaa - ikinä ei tarvinnut. Ja niin kävi myös meidän lapset muiden luona. Traumoja ei jäänyt ja aina oli kivaa.
Lisäksi kaikki 4-vuotiaat eivät edes puhu vielä kovin hyvin.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 20:32"]Kysymys ei oo siitä pärjääkö ne lapset vaan siitä miten aikuiset uskaltaa jättää nelivuotiaitaan tuntemattomien luo?
[/quote]
Nelivuotias osaa jo puhua, ei sekopäät järjestä syntymäpäiväjuhlia toisille.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 20:43"]Siis itse ainakin kutsuin lasten päiväkotikaverit ilman vanhempia juuri 4v synttäreiltä lähtien. Ilman muuta. Toki päiväkodissa aina juttelin kaikkien vanhempien kanssa, joten tuttuja oltiin. Otin kaikilta puhelinnumeron, josta tarvittaessa tavoittaa - ikinä ei tarvinnut. Ja niin kävi myös meidän lapset muiden luona. Traumoja ei jäänyt ja aina oli kivaa.
[/quote]
Mulla ei ollut kenenkään numeroa eikä kahdella niillä mun numeroa. Silti vaan HEIPAT, mä lähden nyt!
Se on ihan lapsesta kiinni voiko olla kaverisynttäreillä ilman omaa vanhempaa 4-vuotiaana. Meillä on ollut joku vanhempi mukana, jos lapsi ei ole halunnut jäädä ilman vanhempaa. Ei se ole menoa haitannut. Joku jää ehkä tulematta kutsuihin, jos jännittää. Itse olen varmistanut lasta tuovalta vanhemmalta, että minulla on puhelinnumero, jos jotain asiaa tulee. Lapset nauttivat yleensä lastenjuhlista ja toistensa seurasta. Ovathan lapset yleensä tuttuja toisilleen. Ja kyllä minä olen päiväkodin lasten vanhemmat aina jotenkin tuntenut tai naapurit, joiden lapsia on meille kutsuttu.
Kyllä se oletus on, että vanhemmat ei jää paikalle, jos ei erikseen kutsussa pyydetä. Mutta oman ujon lapsen tapauksessa olen kutsuun vastatessa kysynyt saako äiti jäädä odottamaan ja aina on saanut, ja se on ollut tosi kiva tapa tutustua kaverin vanhempiin paremmin.
En kerta kaikkiaan ymmärrä ketjun peukutuksia. Mun kokemuksella (3 lasta, esikoinen on10) 4-vuotiaita ei todellakaan vielä jätetä yksin kaverisynttäreille. 5-vuotissynttäreille osa jätetään, osaa ei. 6v synttäreille jo kaikki.
Meilläkin kaverisynttärit alkoivat molemmilla lapsilla 4 vuoden iässä. Lasten kaverit ovat saaneet kutsut, eivät heidän vanhempansa. Jos lapsi tarvitsee vanhemmat tuekseen juhliin, niin vanhempi on totta kai tervetullut jäämään. Tämän olen myös kutsussa ilmoittanut 4-5v synttäreillä. Sen jälkeen ei ole enää ollut tarvetta mainita sitäkään erikseen.
Synttäreille olen joskus kutsunut myös muita kavereita, joiden äidit ovat omia kavereitani. Nämä äidit ovat jääneet auttaviksi käsipareiksi ja seuraksi juhliin yleensä.
Meillä synttärit ovat olleen aina aika isoja, noin 12 lasta kerrallaan. Ei ole ollut mitään ongelmaa.
Kutsussa kun pyytää ilmoittamaan osallistumisesta puhelimeen, niin saa samalla näppärästi vanhempien yhteystiedot jos jotain yllättävää sattuisi.
Pitää muistaa, että lapset esim. päiväkodissa tuntevat toisensa läpikotaisin, ovathan he yhdessä joka päivä sen koko päivän. Useimmat ovat kuin kotonaan uudessakin paikassa kun seura on tuttua.
Hohhoijaa. Juuri pidettiin pojan 5v. juhlat ja kun päiväkotiin lapsille kutsut toimitin, olin selkeästi kirjoittanut niihin, että vanhemmat ovat tervetulleita myös paikalle tai lapsen voi tuoda ja hakea pois kun juhlat loppuvat. Kutsussa oli myös selkeä maininta mistä mihin juhlat kestää. Osa vanhemmista jäi rupattelemaan ja joi kahvit, osa jätti ja haki lapsen. Ja meidän poika halusi kutsua 12 kaveria, eli vilskettä riitti. Näen näitä lapsia ja heidän vanhempiaan päiväkodilla lasta viedessä tai hakiessa ja päiväkodin juhlissa ja silloin jos tuovat lapsen leikkitreffeille tai päin vastoin. En koe olevani lapsenvahti, pojan kaikkien kavereidenkin juhlissa on ollut sama menettely. Olisit itse ollut täsmällisempi kutsuessasi ja muutenkin löysää pipoa.
Siis itse en todellakaan halunnut, kenenkään vanhempia lapseni synttäreille. Enkä ole ikinä itsekkään mennyt ,eikä ole kutsuttukkaan. kannattaa ne kaveri synttärit pitää sitten kun on valmis katsomaan myös muiden lapsia. Meillä kyllä 4 v synttärit pidettii ja kavereita kutsuttiin. Meinaako ap änkeä itse synttäreille mukaan? Luulen että lapsesi ei montaa kutsua saa siinä vaiheessa. En ole ikinä kuullut että myös vanhemmat kutsuttaisiin jos ei ole tuttu.
Meillä 4-vuotiaana oli tytöllä ekat kaverisynttärit nyt tänävuonna ja kutsussa oikein mainitsin että vanhempien läsnäolo ei välttämätön että tajuaisivat olla tunkematta, koska en ajatellut ruokkia ja seurustella koko porukkaa, ne 5 päikkykaveria riittivät kyllä ja oikein hauskat synttärit oli! :) 2h oli kestoltaan ja aivan riittävä aika. Ensi vuonna uudestaan samalla kaavalla! :)
Yleensä 4-5-vuotiaille järjestetään ekat kaverisynttärit. Kutsussa yleensä mainitaan, että vanhempi voi tulla mukaan. Meillä esikoinen jäi reippaana 5-vuotiaana jo yksin, haettiin kun kemut loppuivat. Kuopus haluaa äidin tai isän mukaan vielä (5 v ).
:O Mä olen olettanut että lapset jää yksin synttäreille vasta kouluikäisenä, ei ole tullut mieleenkään että päiväkoti-ikäinen pitäisi jättää tuntemattoman luokse synttäreille. En pidä todennäköisenä että siinä mitään pahaa sattuis vaikka jättäisikin mutta en haluais ottaa sitä riskiä että lapsi tuntisi olonsa turvattomaksi eikä uskaltaisi pyytää apua. Tuttujen alle kouluikäisten perusteella sanoisin että reipas 6v voi ehkä pärjätä jo hyvin mutta 4v on vielä tosi pieni!
Ap:n tilanteessa olisin kyllä sanonut että kutsu koski myös vanhempia. Ihan käsittämätöntä, ja että tämä on vielä yleinen käytäntö? En kyllä omassa lähipiirissä ole kuullut tällaisesta edes. Omat lapset ovat vielä pienempiä mutta lähipiirissä on paljon eri-ikäisiä lapsia ja kyllä alle kouluikäisten kaverisynttäreille yleensä on tultu vanhempien kanssa.