Palohaavaan rakkolaastari?
voiko puhkeamattoman palorakkulan päälle laittaa rakkolaastarin. Paraneeko siellä umpiossa samalla lailla kuin jalassa oleva rakko?
Kommentit (8)
No eikö se sitten pysy jos on laastari päällä? Vai onko siellä palohaavassa jotain joka tulehtuu joka tapauksessa.
Mulla voi olla aika raa'at metodit mutta tämä on pätenyt sekä palovammoihin että kenkien hankaumiin: rakko auki ja tyhjäksi, kunnollinen puhdistus (esim Septidin) ja laastari päälle. Nykypäivän Compeed-laastarit on ihan loistava keksintö.
Varmaan laastarin voi laittaa rakon päällekin, riippuu varmaan vähän missä rakko on, haittaako se työskentelyä jne. Mun mielestä rakon hauduttaminen laastarin alla tuntuu oudolta.
Mä olen laittanut palohaavaan rakkolaastarin. Ei tosin ollut rakkulalla asti, mutta oli hankalassa paikassa, rintsikan olkain hankasi. Parani hyvin.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 06:24"]Mulla voi olla aika raa'at metodit mutta tämä on pätenyt sekä palovammoihin että kenkien hankaumiin: rakko auki ja tyhjäksi, kunnollinen puhdistus (esim Septidin) ja laastari päälle. Nykypäivän Compeed-laastarit on ihan loistava keksintö.
Varmaan laastarin voi laittaa rakon päällekin, riippuu varmaan vähän missä rakko on, haittaako se työskentelyä jne. Mun mielestä rakon hauduttaminen laastarin alla tuntuu oudolta.
[/quote]
Ja huom tämä unohtuu monelta: ennen kuin puhkaiset mitään, puhdista iho ja puhkaisuun käyttämäsi väline. Muuten työnnät likaa rakkulaan. Kotioloissa ei tietenkään steriiliä saa aikaan, mutta kuitenkin.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 07:05"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 06:24"]Mulla voi olla aika raa'at metodit mutta tämä on pätenyt sekä palovammoihin että kenkien hankaumiin: rakko auki ja tyhjäksi, kunnollinen puhdistus (esim Septidin) ja laastari päälle. Nykypäivän Compeed-laastarit on ihan loistava keksintö. Varmaan laastarin voi laittaa rakon päällekin, riippuu varmaan vähän missä rakko on, haittaako se työskentelyä jne. Mun mielestä rakon hauduttaminen laastarin alla tuntuu oudolta. [/quote] Ja huom tämä unohtuu monelta: ennen kuin puhkaiset mitään, puhdista iho ja puhkaisuun käyttämäsi väline. Muuten työnnät likaa rakkulaan. Kotioloissa ei tietenkään steriiliä saa aikaan, mutta kuitenkin.
[/quote]
Juuri näin!
Mun kokemukseni mukaan on riittänyt kun olen polttanut neulan, saksen kärjen, mikä ase siinä nyt on milloinkin ollut.
Meillä toimittiin näin jo kun olin pieni ja olen omassa perheessäni jatkanut samaa tapaa. Mitään tulehduksia yms ei ole tullut, vaan vammat ovat parantuneet hyvin.
5
älä mene söhimään sitä itse.. avoin rakko voi tulehtua vielä helpommin.. kokeile sitä laastaria, tai jos käyttöohjeissa kielletään ni älä sitten..
Olennaista on että rakkula pysyisi ehjänä = steriilinä mahdollisimman pitkään niin alueen infektioriski on silloin huomattavasti pienempi.