Miten lapsenne jaksavat 9-10 tunnin hoitopäivät 5 kertaa viikossa?
Mielestäni tuo ei ole enää inhimillistä... Eihän lapselle jää aikaa vanhempien seurassa juuri lainkaan?
Kommentit (111)
päivähoidossa on muka levännyt aikuinen? Niillä on kyllä ihan samalla lailla niitä lapsia kotonakin, kenties rikkonaiset yöt jne.
...päivähoidosta ei ole mitään haittaa lapsille tutkimusten mukaan ap
väsyneestä äidistä sen sijaan voi olla haittaa lasten tunne-elämän kehitykselle, en tarkoita ap:tä vaan kotitäitejä yleensä
päivähoidossa aina levännyt aikuinen ja sosiaalisia virikkeitä ja ikäistensä seuraa lapsille
vaimo voi olla kotona tai tehdä lyhennettyä. Tai sitten voivat kaksi hyvätuloista palkata kotiin hoitajan tai sitten fiksu äiti ja fiksu isä limittää niitä päiviään. Me ollaan kaksi akateemista ja hyvätuloista. Meillä oli ensin hoitaja kotona, nyt limitetään työpäivät niin että lasten (4- ja 6-vuotiaat) ovat max 6 tuntia.
Valintoja ne kaikki ovat! Tyhmä raataa pitkän päivän kehnolla palkalla ja panee lapsensa hoitoon joustamattomasti. Niin se nyt vaan on.
Mutta oletko ihan oikeasti sitä mieltä, että kaikilla suomalaisilla on mahdollisuus, älylliset rahkeet jne. korkeaan koulutukseen ja sen mukana tuomaan vapauteen?
36
Aika monessa ammatissa ei työaikoja voi valita ja ihan kaikille ei pystytä maksamaan isoa palkkaakaan. Vai suostutko siihen, että lähikauppa aukeaa silloin, kun myyjä sattuu tulemaan töihin? Entäs olisitko tuotantopäällikkönä sinut sellaisen asian kanssa, että tuotantolinja ajetaankin jatkuvassa kolmevuorossa alas, koska työntekijä liuttelee työaikojaan.
Minusta kaikki työ on arvokasta ja jokainen ihminen tekee sitä työtä, mitä haluaa ja pystyy koulutuksensa tai taipumustensa puolesta tekemään. On täysin asiatonta ja kertoo sinusta paljon haukkua toisia tyhmiksi, jos eivät saakaan isopalkkaista työtä joustavilla työajoilla. Eikö olekin hyvä, että sellainen t yö on sinulle löytynyt? Vai onkos se palkka ja ura niin kummoisia, kun kerran selviät noin lyhyillä työpäivillä...?
Valintoja ne kaikki ovat! Tyhmä raataa pitkän päivän kehnolla palkalla ja panee lapsensa hoitoon joustamattomasti. Niin se nyt vaan on.
[/quote]
Olin suorittanut ylemmän korkeakoulututkinnon ja opintolainaa oli ihan riittävästi. Mä kun opiskelin vanhamuotoisen opintotuen aikaan, jolloin suurin osa tuesta oli lainaa.
Vähän paha sanoa pankissa, että mä valitsenkin nyt toisin. Vai olisiko 18-vuotiaana pitänyt tajuta, että kymmenen vuoden päästä mulla on lapsi, joka pitää av-mammojen mielestä hoitaa kotona, joten jätänpä opiskelematta ja nostamatta lainaa.
Meillä 7 henkinen perhe ja tulot minun kotona ollessa yhteensä alle 2500e. Nälkää ei nähty, vaatteita löyty ja kattokin oli päänpäällä. Se on valintakysymys, mikä kenellekkin on tärkeintä!
meidan lapset ovat hoidossa joskus jopa 12 tuntia yhteen soittoon.
Ovat pph:lla hanen kotonaan, mutta kerta me molemmat miehen kanssa tehdaan toita ulkomaille, niin aikaerot rasittaa.
Lapset tosin tuntuvat jaksavan ihan hyvin.
siis kyllähän lapset jaksaa. ja viihtyvät päiväkodissa. jaksavat vielä illalla sen jälkeenkin.
Mutta paljonko teille jää aikaa lapsenne kanssa?? Vieraat ihmiset ovat lapsenne kanssa enemmän kuin te. Pienten kohdalla näkevät ensi askeleet jne... Useat lapset ovat ryhmässä erilaisia kuin kotona, ovat päiväkoti "roolissa" ikävä kyllä. Koska nämä lapset saavat olla omia itsejään? Viikonloppusin??
Niin, päiväkodit ovat hyviä ja ihmiset osaavia. lapset viihtyvät jne... Mutta miksi tehdä lapsia joita toiset sitte enimmäkseen hoitavat? monet ovat perheen loma ajatkin hoidossa.
Ja sinä joka väheksyit lastensa kanssa kotona olevia. Kyllä koti on lapsen paras paikka. (toki harvoja poikkeuksiakin on, joilloin päivähoito on jopa suositeltavaa)
Itse päiväkodissa lähes 10 vuotta työskennelleenä, hyvässä, toimivassa päiväkodissa. En suosittele päiväkoti hoitoa alle 2v lapselle ollenkaan ja sen jälkeenkin päivät pitäis pysyä kohtuudessa, maks. 8h.
Ja toisekseen jos työaika ei jousta niin se ei jousta. Jos työaika kunnan leivissä on 8-16 niin se on sitten juuri sitä. Kaupassa. Pankissa. Jne.
Lapset ovat hoidossa 7.45 - 16.15, työmatkoihin kun menee vartti. Mikä on muuten aika vähän. Nukkumaan menevät 19.30 jotta jaksavat aamulla herätä, eli yhteistä aikaa ei montaa tuntia jää. Se yhteinen aika tosin vietetään lasten kanssa - syödään, leikitään, luetaan, käydään pyöräretkellä. Viikonloput ollaan lasten kanssa.
Tein ennen yötyötä mieheni tehdessä "normaalia" 8-16 päivätyötä, ja väittäisin että lapset kärsivät silloin enemmän kuin nyt. Väsynyt äiti joka lähti töihin kun isä tuli kotiin, ei paljonkaan yhteistä aikaa, riitaa, tiuskimista, kiukuttelua. Mutta toisin kuin monet elämänsä mieleisekseen onnistuneesti järjestäneet täällä paasaavat, kaikki EIVÄT PYSTY päättämään omaa työaikaansa ja palkkaustaan. Eivätkä halua luopua lastensa isästä tämän olessa vääränlaisessa työssä ;-)
Itse olen tyytyväinen työhöni, työaikoihini ja perheemme tilanteeseen. Päiväkoti on hyvä, hoitajat pääsääntöisesti mukavia ja lapset viihtyvät. Lapset ovat 2 ja 3-vuotiaat.
lasten kotona hoitaminen/ lyhyemmän päivän tekeminen vaatii vaan asioiden realisointia.
Joko lapsista nautitaan kun ovat pieniä ja tullaan toimeen ilman uusia autoja, ulkomaanmatkoja, joka kuukasi uusia 100 euron farkkuja. tai sitten harmitellaan vanhana kuinka nopeasti lapset kasvoivat ja kuinka silloin ei tullut tehtyä sitä eikä tätä.
Ei kaikki lapsensa kotona hoitavat ole hyvä palkkaisia, päinvastoin.
Alle 2v lapsen paikka on kotona.
ja työaikansa niin joustavina, että pystyy sumplimaan työvuorot miehen työn mukaan ja ehtii viemään ja hakemaan lapsensa hoidosta niin että jää alle 8 h päivä?
Itse päiväkodissa lähes 10 vuotta työskennelleenä, hyvässä, toimivassa päiväkodissa. En suosittele päiväkoti hoitoa alle 2v lapselle ollenkaan ja sen jälkeenkin päivät pitäis pysyä kohtuudessa, maks. 8h.
esim. niin että lapsi hoidetaan vähintään 2v kotona. Mielellään 3v.
Päiväkotityöntekijän päivä vaihtelee yleensä klo. 6.30-17 välillä. Jos itse menee jo aamuun töihin niin mies vie hoitoon kun menee itse. ja äiti hakee kun pääsee töistä. ja jos taas itse menee iltaan niin vie ja jos mies pääsee aiemmin niin hän hakee.
Jos molemmilla 8-16 niin silloin päivän pituus toki venyy. 9 tuntiseksi. Mutta tämä ei olisi joka päiväistä.
ja vastaavasti joskus lapsella olisi lyhyempi päivä. Esim. menisi noin klo.7.30 ja haettaisiin noin klo. 13.
okei maks 8h päivässä oli ehkä hieman kärjistetyä. Mutta joku viikko tunti määrä olisi kyllä ihan kohdallaan. Tiedän niin paljon lapsia jotka tulevat aamulla kuuden jälkeen ja lähtevät illalla viiden aikaan.
että av vilisee naisia, jolla ei ole elämässään mitään muuta kuin lapset, joten heidän on pakkopakkopakko koko ajan kiillottaa omaa kruunuaan haukkumalla niitä, jotka elää elämäänsä vähänkin eri tavalla tai haluaa saavuttaa jotain muuta. Kannattaisi todella opetella suvaitsevaisuutta ja muiden ihmisten kunnioittamista..
Minä en ole ikinä itkenyt siksi, että olisin menettänyt jotain, vaikka lapseni on jo 14-vuotias ja lapsuus on siis ohi, ei ole kertaakaan kaduttanut se, että lähdin töihin hänen ollessaan 1,5-vuotias. Hänestä on kasvanut hurmaava nuori neiti. (jos se päivähoito on niin vaarallista niin miksen ole nähnyt ainuttakaan tutkimusta sitä koskien?)
Jos ette halua menettää yhtäkään hymyä niin ette voi koskaan päästää lapsistanne irti.
on kyllä ihmeellisiä teidän lapset.
Meiän vanhin aloitti eskarin ja on ihan puhki siitä vilinästä, metelistä, kaikesta. ja eskaripäivä on 3 TUNTIA! Tyttö lukee, kirjoittaa, laskee, on fiksu, mutta on järjettömän VÄSYNYT! Vaikka nukkuu yöt 19-08
Mutta paljonko teille jää aikaa lapsenne kanssa?? Vieraat ihmiset ovat lapsenne kanssa enemmän kuin te. Pienten kohdalla näkevät ensi askeleet jne... Kyllä koti on lapsen paras paikka.Itse päiväkodissa lähes 10 vuotta työskennelleenä, hyvässä, toimivassa päiväkodissa. .
Ollaan vaan käsikädessä nuorten kanssa kotona jotta nähdään ensimmäiset finnit ym.
Jokainen perhe joutuu TEKEMÄÄN VALINTOJA.
Ei voi noin mustavalkoisesti kärjistää milloin viedä hoitoon ja kuinka kauan siellä saa olla.
Itse vedän hoitoon viemisen rajan siihen, ettei tarvitse viedä päiväkotiin YÖKSI. jos joutuisin, jatkaisin kotona olemista. Ja ottaisin lisää velkaa, että voidaan asua tässä omakotitalossa.
Useimmat päiväkodit täälläpäin eivät ole edes auki kuudelta aamulla, ja kun minä vien lapseni puoli kahdeksalta niin siellä on silloin vielä suurin osa lapsista tulematta, ja jos pääsen hakemaan puoli viideltä niin pihalla on enää pari lasta omani lisäksi.
. Tiedän niin paljon lapsia jotka tulevat aamulla kuuden jälkeen ja lähtevät illalla viiden aikaan.
on kyllä ihmeellisiä teidän lapset.
Meiän vanhin aloitti eskarin ja on ihan puhki siitä vilinästä, metelistä, kaikesta. ja eskaripäivä on 3 TUNTIA! Tyttö lukee, kirjoittaa, laskee, on fiksu, mutta on järjettömän VÄSYNYT! Vaikka nukkuu yöt 19-08
lasten kotona hoitaminen/ lyhyemmän päivän tekeminen vaatii vaan asioiden realisointia.
Joko lapsista nautitaan kun ovat pieniä ja tullaan toimeen ilman uusia autoja, ulkomaanmatkoja, joka kuukasi uusia 100 euron farkkuja. tai sitten harmitellaan vanhana kuinka nopeasti lapset kasvoivat ja kuinka silloin ei tullut tehtyä sitä eikä tätä.
Ei kaikki lapsensa kotona hoitavat ole hyvä palkkaisia, päinvastoin.
Alle 2v lapsen paikka on kotona.
Meillä ainakin on eskari ja 3-vuotias ja stressaan ihan yhtä lailla noista pitkistä päivistä.
Näistä keskusteluista taas paistaa ihanasti läpi se asenne, että töissä käyvien vanhempien lapset olisivat automaattisesti jotenkin onnettomia joilla ei ole elämää kotona ollenkaan ja jotka tuskin muistavat omia vanhempiaan ja ennen kuin huomataankaan, ovat lapset jo muuttaneet kotoa ja vähät välittävät vanhemmista jotka "aina" olivat töissä.
Tällä palstalla aina työnteko on jotain uran luomista ja itsensä ja perheensä normaalitason elättäminen on elintason perässä juoksemista. On täysin poissuljettu vaihtoehto, että myös tällaiset normaalit perheet voisivat olla onnellisia. 100% varmuudella lapset olisivat onnellisia kun vanhemmat myisivät talot ja tavarat ja jäisivät työttömiksi kotiin.
Kun itse olin lapsi, olimme päiväkodissa kokopäiväisiä. Isäni matkusteli paljon ja äitini oli pankissa töissä, jossa oli minuutin tarkat työajat ja avaus- ja sulkemisvuorot tulivat kohdalle tasaisin väliajoin. Koskaan minulle ei ole tullut mieleen, että meillä olisi ollut onneton lapsuus tai että olisin kärsinyt vanhempieni työnteosta. Se oli täysin normaali asia.
Olen täysin varma, että omat lapsemme elävät hyvää elämää päiväkodissa käynnistä huolimatta.
Meillä on 4- ja 5-vuotiaat, jotka ovat hoidossa n.8,5-9/ päivä. Kumpikaan ei ole mennyt hoitoon alle 2-vuotiaana, vanhempi oli peräti 3,5-vuotias hoitoon mennessä. Lapset viihtyvät hoidossa, eivätkä yleensä ole mitenkään väsyneitä tms. Kaikki illat ja viikonloput, lomat meillä ovat perheen yhteistä aikaa eli me vanhemmat emme juokse omissa harrastuksissa, iltamenoissa tms. kuin todella harvoin.
Meille tämä sopii ja kaikki perheenjäsenet voivat hyvin. Jos meille tulisi kolmas lapsi, joka menisi hoitoon alle 3-vuotiaana, pyrkisimme varmasti lyhentämään päivää mahdollisuuksien mukaan, mutta tällä hetkellä emme näe sille tarvetta.
Joo, kyllä siinä on todella hyvä syy pitää lapsia pidempään hoidossa... iskää väsyttää niin...
Munkin mies on aiemmin ollut todella aamu-uninen, mutta kas kummaa kun työterveystarkastuksessa löytyi yhtä jos toista kremppaa, niin mies alkoi nousta ennen kuutta, että ehtii käydä punttiksella ennen töitä.
Eli miehelläsi taitaa olla vaan pikkasen motivaation puutetta. Eihän ne lapset nyt niin tärkeitä olekaan, tärkeintä, että iskä saa istua illalla tarpeeksi pitkään telkan ja tietsikan ääressä.