Miten lapsenne jaksavat 9-10 tunnin hoitopäivät 5 kertaa viikossa?
Mielestäni tuo ei ole enää inhimillistä... Eihän lapselle jää aikaa vanhempien seurassa juuri lainkaan?
Kommentit (111)
Miehen kanssa keskustelimme mihin kumpikin on valmis lasten hyvinvointia ajetellen. Päivääkään en kadu vaikka ulkomaanmatkat ja uusi auto sai odottaa!
Joidenkin kun on pakko mennä töihin että saadaan edes se koti maksettua ja ruokaa töihin. Uuteen autoon tai ulkomaanmatkoihin ei ole rahaa vaikka kumpikin töissä.
Meillä 3,5v tyttö jaksaa hyvin hoitopäivät 7.30 - 16.30. Ei jää huutamaan yms, kun hoitoon viedään ja monesti ei jopa malta lähteä hoidosta pois, kun on niin kivat leikit kesken. Iltaisin tyttö aina selittää, että huomenna se tekee äidille ja isille kortteja hoidossa ja suunnittelee kaikkia leikkejä päiväkotiin. Hyvin ehditään kotona temmeltää iltaisin ja viikonloppuisin ilman kiukutteluja.
Yleisesti ottaen kaikkien työpaikkojen työajat ei välttämättä jousta esim. joku asiakaspalvelussa työskentelevä. Ei silloin voi mennä töihin 6.00 ja lähteä pois aiemmin, jos asiakaspalvelu on auki 8.00 - 16.00. Tässä asiassa on ihan turha alkaa syyttelemään toisia, kun kukaan ei tiedä toisten työtilanteita eikä muita asioita jotka vaikuttavat elämään..elämä kun ei ole niin mustavalkoista, kuin se ehkä ulos päin näyttää..
ja tämä voi vaihtaa työpaikkaa ja itsekin voi vaihtaa työpaikkaa tai lapsille voi palkata kotiin hoitajan tai lapsia voi itse hoitaa kotona tai voi tehdä lyhennettyä työpäivää (lakisääteinen juttu) tai voi vaihtaa muualle asumaan... Että se epäjousto on ihan oman pään sisässä.
ja tämä voi vaihtaa työpaikkaa ja itsekin voi vaihtaa työpaikkaa tai lapsille voi palkata kotiin hoitajan tai lapsia voi itse hoitaa kotona tai voi tehdä lyhennettyä työpäivää (lakisääteinen juttu) tai voi vaihtaa muualle asumaan... Että se epäjousto on ihan oman pään sisässä.
ovat itse kotona makailemassa. Hyvähän se on työttömän luuserin hehkuttaa, miten omasta valinnasta kaikki on kiinni. Että voihan sen valita isän lapsilleen sen mukaan, miten pitkä työpäivä hänellä on... Ihan totta!
kyllä huomaa ettei elämää ole eletty niin paljoa että olisi realistinen näkemys asioista. Onneksi kuitenkin jokainen saa osa-aikatyön juuri kotinsa vierestä. Ja jos osa-aikatyötä ei löydy, sopiva uusi työpaikka onkin heti seuraavan kulman takana joka sekin sattuu olemaan hoitopaikan naapurissa...
teillä varmaan näin, et kun vaan toinen töissä niin jää autot ja matkat pois, mut mitäs me jätetään pois, kun molemmat on töissä eikä silti matkusteta tai osteta autoa... syöminen? mietihän taas, kyllä teillä on asiat hyvin!
Miehen kanssa keskustelimme mihin kumpikin on valmis lasten hyvinvointia ajetellen. Päivääkään en kadu vaikka ulkomaanmatkat ja uusi auto sai odottaa!
Meillä 7 henkinen perhe ja tulot minun kotona ollessa yhteensä alle 2500e. Nälkää ei nähty, vaatteita löyty ja kattokin oli päänpäällä. Se on valintakysymys, mikä kenellekkin on tärkeintä!
että mitä pidemmälle on työelämässä päässyt, sitä enemmän on järjestelyvaraa. Ja mitä fiksumpi mies, sitä enemmän panostaa perheeseensä.
Jos valitsee sellaisen kyvyttömän luuserin, joka ei pääse mihinkään, ei tienaa mitään eikä jousta missään, päätyy raatamaan siinä typerässä joustamattomassa työssään itsekin - kun on muka pakko!
En ymmärrä myöskään näitä "vaihda työpaikkaa jne" -juttuja. Mulla on mielekäs duuni mielenkiintoisella alalla, työaika klo 8-16, olen erittäin tyytyväinen. Sekö mun pitäis vaihtaa johonkin muuhun duuniin, josta itse en nauttisi, ja sen myötä varmasti olisin paljon kiukkuisempi ja väsyneempi? Eikä noita työpaikkoja tosiaankaan kasva puiden oksilla, et vois vaan valkata jonkun kivan silloin kun itseä sattuu miellyttämään!
Kyllä se äidin ja/tai isän työn mielekkyyskin painaa, onhan sitä aikuinenkin paljon kivempi vanhempi kotona, kun elämän eri osa-alueet on tasapainossa. Kai eri juttu olis jos lapsi olis joka ikinen päivä ihan rikki tarhapäivän jälkeen, mutta meidänkin 4vee poika on ihan innoissaan aamuisin menossa, ja tuskin malttaa kotiin lähteä leikeistä.
Itse olen vielä tois iloinen et työpäivä on tosiaan sen 8-16, samoin kuin miehen, niin meille jää koko perheelle sitä yhteistä aikaa joka ikinen päivä ja viikonloppu, en haluaisi vaihtaa työhön jossa olisin iltain ja viikonloppuisin töissä, ja niitä töitä tuntuu nykyään olevan melkein joka toinen duuni!
Itseäni soimaa huono omatunto ja varmaan ihan systä. En haluaisi tuollaisia hoitopäiviä lapsille, vaikka menevät päiväkotiin iloisina ja lähtevät usein pois vastentahtoisesti.
Meillä työpaikalla on tosi tiukka työaika klo 8-16. Siinä ei ole liukumaa ja kaikesta aikaisemmin lähtemisestä pitää neuvotella pomon (=omistaja) kanssa. En todella osaa sanoa miten suhtautuisi lyhennettyyn työaikaan kun on niin tarkka täällä istumisesta.
Miehelläni on valtavasti työmatkoja (100-150 matkapäivää vuodessa) jolloin vuorottelu ei ole mahdollista ja silloin lasten päivät venyvät 7.40-16.30 Onneksi sitten kotona ollessaan pystyy järjestelemään työaikojaan ja jopa pitämään ylityövapaina kokonaisia päiviä.
Ovat varmaan tyhmiä kaikki tyynni?
Huomaan sen päivittäin työssäni. Lapset viihtyvät, mutta se stressi mikä heidät päivän aikana valtaa on valtava! Hirveä meteli, isot ryhmät, pitkät siirtymät, vaihtuvat hoitajat, lasten väliset kahinat, äiti/isi -ikävä... Voi lapsiparkoja! Vaikka näyttävätkin iloisilta ehkä pitkän päivän jälkeen on se kurjaa, kun tietää mitä pieni pää saa sisällään sulattaa :( Jos mahdollista niin antakaa lasten nauttia mahdollisimman pitkään läheisyydestänne ja antakaa heille aikaa, kun he ovat vielä pieniä. Takaisin ette tätä aikaa enää ikinä saa!
t. lh - päiväkodista.....
Kukaan ei varma kiistä sitä, etteikö päiväkotipäivä kymmentuntisena olisi lapselle rankka. Koska Suomessa kuitenkin molemmat vanhemmat useimmiten osallistuvat perheen elättämiseen, oleellisempaa kuin vanhempien (=äitien) syyllistäminen, olisi päiväkotiolosuhteiden parantaminen. Siihenhän ei valtiojohdolla kuitenkaan ole halua eikä sitä koeta tärkeäksi.
Meillä lapset ovat päiväkodissa 6-8 tuntia. Joskus harvoin 9 tuntia ja silloin ovat kyllä tosi väsyneitä enkä yhtään ihmettele.
teillä varmaan näin, et kun vaan toinen töissä niin jää autot ja matkat pois, mut mitäs me jätetään pois, kun molemmat on töissä eikä silti matkusteta tai osteta autoa... syöminen? mietihän taas, kyllä teillä on asiat hyvin!
Eipä meilläkään uutta autoa osteta eikä matkusteta ulkomaille, vaikka molemmat on töissä. Täytyy varmaan vaihtaa miestä....Eihän se vanhempien välinen rakkaus ole tärkeää vaan tilipussin arvo!
aina jaksaa mollata päiväkoteja ja siellä olemista.
Mun lapsilla on ja on ollut tosi hyvä päiväkoti enkä todellakaan tunnista sitä näistä kuvauksista. Mun lapset ei ole mitään parkoja, vaikka ne on päiväkodissa.
Tosin sanoivat noin kun vein meidän virikelasta päiväkotiin, nuorempi (2v) on vielä kotona.
Työaikamme on sen 8h ja lomittamalla työhönmeno voi helposti pitää lasten päivät 8h pituisina, ehkä lyhyempinäkin. Toinen vie, toinen hakee.
Asumme tosin lähelle työpaikkojamme ja päiväkotia.
...päivähoidosta ei ole mitään haittaa lapsille tutkimusten mukaan ap
väsyneestä äidistä sen sijaan voi olla haittaa lasten tunne-elämän kehitykselle, en tarkoita ap:tä vaan kotitäitejä yleensä
päivähoidossa aina levännyt aikuinen ja sosiaalisia virikkeitä ja ikäistensä seuraa lapsille
vaatii, että minä pidän hirveän lyhyen ruokatunnin, en ikinä käy edes kaupassa ennen muksun hakemista ja hoitopaikan ja työpaikan välimatka on "vain" 7km.
Mutta en mä nyt näe, että lapsi olisi erityisen väsynyt tai surkeassa kunnossa. Pirteänä tulee ja illalla jaksaa touhuta ihan täydellä teholla iltaysiin kunnes aletaan iltatoimet. Jaksaisi kyllä mainiosti pidempäänkin, jos vaan antaisi olla hereillä. Ei yhtään kärttyile tai ole väsynyt vaan on iloinen ja toimelias.
Muuten tämä keskustelu kertoo taas av-mammojen taosta. Heille elämä on kauhean yksinkertaista ja heitä ei sido sellaiset velvoitteet kuin töissäkäynti, itsensä elättäminen jne. Maailma menee kovin suppeaksi siellä kotona.:)
Maailma menee kovin suppeaksi siellä kotona.:)
Virtaa riittää vielä illallakin. Mutta on tämä hoitorumba rankkaa meille vanhemmille...
Siinä mielessä tilanne on hyvä, että kummallakin on joustava työaika mutta: miehellä työmatka on 1h / suunta. Mies on totaalisen aamu-uninen, eikä hän suostu lähtemään töihin klo7, lähtee noin klo7:40. Minulla taas työ on pitkälti kommunikointia Keski-Eurooppaan, joten klo16 lähteminen tarkoittaa klo15 kontakteille ( asiakkaat, pomo jne) ja heidän mielestään tekisin vajaata päivää.
Kumpi on lapsille parempi, olla päivähoidossa klo7:50-16:50 vai että minä haen aiemmin, mutta puhun puhelimessa + olen kotona tietokoneen ääressä klo18 asti ?