Apua juoksijan kylkipistoon!
Olen juossut nyt noin vuoden verran ja yhä edelleen kylkipistokset pilaavat vähintään yhden lenkin viikossa. Onko joku onnistunut pääsemään pistelystä eroon kokonaan? Minä juoksen aamuisin, ja mun on pakko syödä ja juoda edes vähän ennen lenkkiä. Kävelen aluksi muutaman minuutin, kierrän selkää, venyttelen kylkiä. Sitten lähden hitaasti liikkeelle, Ja en siis todellakaan juokse kovaa, vauhti on alle 9km/h. Lenkin pituus yli tai alle kymppi. Juoksen pari-kolme kertaa viikossa. Mitä teen väärin?
Kommentit (12)
Minulla tulee samoista syistä kuin edellisilläkin. Eli jos lämmittelen huonosti aluksi tai jos olen syönyt liian tuhdisi ennen lenkkiä (tai tuntia ennen).
Lapsena ja nuorena minulle tuli usein kylkipisto vaikka liikuin olevinaan paljon. Nykyään ei ole tullut vaikka olen juossut vain silloin, jos olen myöhässä jostain.
Minullakin on lämmittelystä kiinni. Muutama minuutti ei riitä, 10 on parempi. Alussa on pakko keskittyä hengitykseen (en ilmeisesti muuten tajua hengittää riittävän syvään). Kahvin juomisen jälkeenkään en pysty juoksemaan.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 09:55"]Minullakin on lämmittelystä kiinni. Muutama minuutti ei riitä, 10 on parempi. Alussa on pakko keskittyä hengitykseen (en ilmeisesti muuten tajua hengittää riittävän syvään). Kahvin juomisen jälkeenkään en pysty juoksemaan.
[/quote]
Minä olen aina juonut mukillisen kahvia, kun muuten en meinaa saada itseäni hereille. Siinäkö vika? Jaksatteko te muut lähteä aamulenkille syömättä ja juomatta?
Millä tavalle te muut lämmittelette? 10 min pelkkää kävelyä ja sitten vaihtaa juoksuun?
Vedä muutamia kertoja tosi syvään henkeä.
Itselläni auttaa oikein syvään hengittäminen. Kun tuntuu, että alkaa pistään, niin sitten hengittää korostetun voimakkaasti ja oikein syvään. Tarvittaessa pitää siirtyä kävelemäänkin. Kun tätä jatkaa muutaman minuutin, niin yleensä pistäminen menee ohi.
Ja siis lisäyksenä: kylkipiston takia joudun vaihtamaan kävelyyn, ja usein jossain vaiheessa pisto häviää siten että voin jatkaa juoksua. joskus pisto jomottaa taustalla koko loppulenkin, välillä sitä ei tule ollenkaan!
Mulla tulee kylkipisto aina silloin kun olen lämmitellyt liian huonosti, ehkä sullakaan ei aina riitä pari minuuttia kävelyä? :)
Ja hengitys muistettava!! :)
Outoa. Itselläni voi alkaa pistämään kyljistä jos käyn pitkästä aikaa lenkillä (esim. pariin kuukauteen ei ole käyty) mutta jo kolmannen lenkin kohdalla (alle viikko väliä näistä) ovat kivut aina jo kadonneet kokonaan.
Seuraavan kerran kun menet lenkille, jätä syömättä tai syö jotain kevyttä kuten omena, banaani tai jogurtti ja kokeile niillä jos auttaisi. Älä myöskään juo paljoa, yksi suullinen tai pari ennen lenkkiä.