Apua, mulla hirveä vauvakuume, vaikka olin varma etten halua enempää lapsia!!
Meillä siis kaksi lasta 2v ja 5v, ja luulin että näin olisi täydellistä, mutta miksi sitten mietin kolmatta jatkuvasti? Mies on ihan avoin ajatukselle, mutta onko järkeä oikeesti? Mulla ei ole koskaan aiemmin ollut vauvakuumetta, nyt se sitten tuli :/ Ikää 31v.
Kommentit (21)
Minusta vauvakuume tuossa vaiheessa on aika itsestäänselvä juttu. Ennen esikoista en tiennyt, mitä oikein kuumeilla, koska kokemusta lapsista ei ollut. Toisen kohdalla esikoinenkin oli vielä niin pieni, että sitä hoivaa ja pikkkulapsiarkea oli siinä koko ajan muutenkin.
Mut nyt kun lapset on kasvaneet, niin sitä kaipaa ihan älyttömästi pienen vauvan tuhinoita ja öhinöitä, sitä lapsen kasvua, pienen lapsen ihmettä maailman edessä, ja sitä että saa kanniskella ja hoivata ja huolehtia. Ne ajat menee niin nopeasti ohitse. Ja toisaalta nyt näkee kuinka rakkaita sisarukset on toisilleen, ja tuntuisi hyvältä että heillä olisi elämässä enemmänkin ihmisiä, jotka olisivat siinä aina, toivottavasti läheisinäkin ystävinä läpi elämän.
Apua niin vaikea päätös! Siksi mietityttää, koska toista en miettinyt yhtään, se oli itsestäänselvyys että tehdään kaksi ensimmäistä lasta, jos vaan ne meille suodaan. Kolmea lasta olen kyllä joskus aikasemmin miettinyt, mutta välillä on ollut niin raskaita aikoja, että olen miettinyt että kyllä kaksi riittää.
Aikaisemmin arvostin myös tosi paljon esim matkustelua, omaa ja kahdenkeskistä aikaa miehen kanssa. Mutta nyt tuntuu että ne ei ole niin tärkeitä enää, tai että kahdenkeskiseksi ajaksi miehen kanssa riittää iltaisin kun katsotaan leffaa/keskustellaan yhdessä lasten mentyä nukkumaan. Omaa aikaa olen kyllä aina saanut kivasti, kun sitä olen halunnut, ja paljoa en sitä kaipaakaan. Meillä mies on hoitanut lapsia siinä missä minäkin. Mutten en ikimaailmassa miettisikään kolmatta. Matkustelu on ainoa, joka varmasti jää sitä vähemmälle mitä enemmän niitä lapsia on.. Mutta onhan se kahdenkin lapsen kanssa erilaista kun yksin/kahdestaan miehen kanssa. t. ap
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 09:37"]Apua niin vaikea päätös! Siksi mietityttää, koska toista en miettinyt yhtään, se oli itsestäänselvyys että tehdään kaksi ensimmäistä lasta, jos vaan ne meille suodaan. Kolmea lasta olen kyllä joskus aikasemmin miettinyt, mutta välillä on ollut niin raskaita aikoja, että olen miettinyt että kyllä kaksi riittää.
Aikaisemmin arvostin myös tosi paljon esim matkustelua, omaa ja kahdenkeskistä aikaa miehen kanssa. Mutta nyt tuntuu että ne ei ole niin tärkeitä enää, tai että kahdenkeskiseksi ajaksi miehen kanssa riittää iltaisin kun katsotaan leffaa/keskustellaan yhdessä lasten mentyä nukkumaan. Omaa aikaa olen kyllä aina saanut kivasti, kun sitä olen halunnut, ja paljoa en sitä kaipaakaan. Meillä mies on hoitanut lapsia siinä missä minäkin. Mutten en ikimaailmassa miettisikään kolmatta. Matkustelu on ainoa, joka varmasti jää sitä vähemmälle mitä enemmän niitä lapsia on.. Mutta onhan se kahdenkin lapsen kanssa erilaista kun yksin/kahdestaan miehen kanssa. t. ap
[/quote]
Jos rakastatte matkustelua niin se on _todella_ paljon helpompaa kahden lapsen kanssa!
Miten niin matkustelu vaikeaa kolmen kanssa? Meillä on neljä lasta ja ihan mainiosti voi matkustaa. On 7-paikkainen auto ja kuomukärry jos ei muuten tavarat mahdu.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 09:48"]
Miten niin matkustelu vaikeaa kolmen kanssa? Meillä on neljä lasta ja ihan mainiosti voi matkustaa. On 7-paikkainen auto ja kuomukärry jos ei muuten tavarat mahdu.
[/quote]
Niin ehkä kotimaassa voi matkustella helposti useammankin kanssa, mutta olemme tehneet pidempiäkin omatoimimatkoja ympäri maailmaa. Ihan jo hinnan takia tulisi olemaan vaikeampaa kolmen lapsen kanssa. Raha-asiat myöskin vähän mietityttää, koska kyllähän jokainen lapsi lisää kuluja, vaikka nyt meillä ei mitään hätää olekaan. t.ap
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 10:00"][quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 09:48"]
[/quote]
Niin ehkä kotimaassa voi matkustella helposti useammankin kanssa, mutta olemme tehneet pidempiäkin omatoimimatkoja ympäri maailmaa. Ihan jo hinnan takia tulisi olemaan vaikeampaa kolmen lapsen kanssa. Raha-asiat myöskin vähän mietityttää, koska kyllähän jokainen lapsi lisää kuluja, vaikka nyt meillä ei mitään hätää olekaan. t.ap
[/quote]Ok. Nuo omatoimimatkat on tietty vaikeampia mitä isompi porukka. Kai se on arvomaailmasta kiinni että minkä sit arvottaa elämässään korkeammalle. Me matkustetaan vähän harvemmin kauemmas, se on totta.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 09:48"]Miten niin matkustelu vaikeaa kolmen kanssa? Meillä on neljä lasta ja ihan mainiosti voi matkustaa. On 7-paikkainen auto ja kuomukärry jos ei muuten tavarat mahdu.
[/quote]
Ihan jo käytännössä jos haluaa vaikka lentää Suomesta pois. Siinä ei minibussit ja perävaunut auta. Kahden lapsen kanssa on molemmille oma aikuinen, joka vahtii. Usein on myös erilaisia perhepaketteja 2aikuista+2 lasta. Mitä enemmän lapsia, sitä kalliimpi reissu aina.
Minäkin olin kahden jälkeen varma, kun toinen oli melkein vuofen "kaikki" olivat raskaana/synnytti ja vauvakuume tarttui... puoli vuotta yritettiin, sitten tulin järkiini ja totesin että kahden kanssa on jo kädet täynnä... kröhöm, siitä pari kuukautta eteenpäin kävi sitten jotenkin huomaamatta vahinko kortsun kanssa... meillä on nyt sitten kolme lasta.
Meillä kaks lasta, välillä iskee kova vauvakuume. Onneksi kuume laskee aina kun miettii sitä yövalvomista, mahavaivoja ja maidon pumppaamista.. En jaksaisi alkaa enää kaikkea alusta..
Älkää tehkö kolmatta! Kahden lapsen kanssa kaikki on helpompaa. Molemmille on aina vanhemman syli tarjolla, matkustaminen ja reissuun lähtö käy paljon helpommin.. Lisäksi kaksi lasta on jo kiintynyt toisiinsa, kolmas on liikaa
En halua kuulostaa tylyltä tai mitään mutta kolmannessa väsyy jo aivan erityisesti. En suosittele :(
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 21:26"]
Älkää tehkö kolmatta! Kahden lapsen kanssa kaikki on helpompaa. Molemmille on aina vanhemman syli tarjolla, matkustaminen ja reissuun lähtö käy paljon helpommin.. Lisäksi kaksi lasta on jo kiintynyt toisiinsa, kolmas on liikaa
[/quote]
Mitä tarkoitat että kaksi lasta on kiintynyt toisiinsa, mutta kolmas on liikaa?
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 21:28"]
En halua kuulostaa tylyltä tai mitään mutta kolmannessa väsyy jo aivan erityisesti. En suosittele :(
[/quote]
Eikun ihan hyvä vaan, että tulee suoraa puhetta, että tulen järkiini :D T. ap
mulla oli sama ja teun kolmannen.nyt mietin neljättä.
Et oikeasti halua sitä, mutta se on joku biologinen ajatusmalli että jos jotain on päätetty/ei saa niin sitä haluaa. Pysy päätöksessäsi, menee kyllä ohi. :)
Kolmas myöhemmin on loistoratkaisu.
Kyllä se kolmaski siinä menee, missä kaksikin :) kokemusta on.
Mun täti mulle sanoi kerran, et ainoa asia mitä hän elämässään katuu, on se, ettei tehnyt enempää lapsia.
Ja hänellekin on kolme aikuista lasta. En ole koskaan kenenkään kuullut katuvan sitä että teki useita lapsia, mutta sitä olen, että jätti tekemättä ne.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 10:11"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 09:48"]Miten niin matkustelu vaikeaa kolmen kanssa? Meillä on neljä lasta ja ihan mainiosti voi matkustaa. On 7-paikkainen auto ja kuomukärry jos ei muuten tavarat mahdu. [/quote] Ihan jo käytännössä jos haluaa vaikka lentää Suomesta pois. Siinä ei minibussit ja perävaunut auta. Kahden lapsen kanssa on molemmille oma aikuinen, joka vahtii. Usein on myös erilaisia perhepaketteja 2aikuista+2 lasta. Mitä enemmän lapsia, sitä kalliimpi reissu aina.
[/quote]
Niin. Kumpi on sitten tärkeämpää matkustelu vai lapset?
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 22:05"]
Mun täti mulle sanoi kerran, et ainoa asia mitä hän elämässään katuu, on se, ettei tehnyt enempää lapsia. Ja hänellekin on kolme aikuista lasta. En ole koskaan kenenkään kuullut katuvan sitä että teki useita lapsia, mutta sitä olen, että jätti tekemättä ne.
[/quote]
Mä olen kuullut ihmisten katuvan nuorinta lastaan, että on "liikaa". Olen myös nähnyt avioliittojen kariutuvan, burn outin, väsymyksen, masennuksen liian suuren lapsimäärän seurauksena.