Vinkit vauvan kanssa valvomiseen!
Vauvalla (7vk) on alkanut uniongelmat pahenemaan. Illalla aloittaa kätinän ja kitinän kahdeksan aikaan ja sitä jatkuu puolille öin. Sitten nukkuu 2-3 tuntia putkeen ja sen jälkeen herää huutamaan tunniksi tai kahdeksi. Loppuyö menee kitistessä. Vasta 5-6 aikaan aamusta suostuu kunnolla tissille ja nukkuu sitten jopa 3 tuntia putkeen ilman mitään heräämisiä.
Meidän neuvolatäti on aika hyödytön joten olispa mahtava kuulla teiltä vinkkejä mitkä on todettu toimiviksi! :)
Kommentit (51)
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 19:24"]Tissi pois.
[/quote]
Apua, tää on mun kommentti ja luin väärin, luulin että puhutaan 7 KUUKAUTTA vanhasta :D eli ei tietenkään tissiä ton ikäiseltä pois! Nälkää veikkaisin, voi olla tiheän imun kausikin ja sen takia haluaa tissitellä enemmän.
Itse en missään nimessä alkaisi tissiä korvaamaan, jos imetys sujuu hyvin. Oletko perehtynyt vauvan unen kehitykseen ja sen vaiheisiin? Tiedosta ei ole konkreettista apua, mutta ainakin minun on paljon helpompi asennoitua, kun ymmärrän, mitä suunnilleen on menossa. Ja vinkkinä valvomiseen nimenomaan se oma asenne: Tiedosta, että kyseessä on pelkkä vaihe. Se menee ohi, ihan oikeasti! :)
.
Ole armollinen itsellesi, tee vain pakolliset asiat kun väsyttää. Ota omaa aikaa, sen ei tarvitse aina olla edes erossa vauvasta! Käy lenkillä, ota pitkä, kuuma suihku, lue hyvää kirjaa ja herkuttele.
.
Nauti vauva-ajasta, vaikka se onkin raskasta :) Se loppuu nopeasti, vaikka joskus tuntuu kuin ylittäisi loputonta suota.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 20:42"]Mutta vaikka syö tissiä, suosittelisin kokeilemaan korviketta pullosta lisäksi, jos se auttaa ja lapsi nukkuu pidempään jaksat itsekin paremmin ja oma maitosi nousee taas paremmin.
[/quote]Höpö höpö, tuolla tyylillä ei maidontuloa lisätä. Ehkä vauvasi juuri noilla tiheillä yöheräilyillään tilailee lisää maitoa, että riittää paremmin. Joku tuon tiheän imun kauden jo heittikin ilmoille.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 20:43"]
No kun on noin pieni niin ei sitä voi tehdä oikein mitään kuin kestää ja yrittää helpottaa pienen oloa. Kokeile aina ensimmäiseksi antaa rintaa ja pidä mahdollisimman lähellä itseäsi, jos nämä kaksi auttaisivat.
[/quote]
miksi ei voisi kokeilla pulloa antaa? meillä vauva söi tissiä illalla tunninkin ja nukahti ja kohta alkoi huuto. melkein pari viikkoa kuuntelin sitä ja tajusin sitten,että nälissään se reppana huutaa ja se syyllisyys mikä itselle tuli! Ei se ole oikein lasta kohtaan, että pidetään nälässä vaan sen takia, kun olaan niin paljon parempia äitejä jos vaan imetetään eikä anneta pullosta.
Mutta eihän se välttämättä ole syy ap:n lapsen itkuun,mutta suosittelisin kokeilemaan.
Myös laventelia voisi miettiä.
Pulloa on kokeiltu (rintamaitoa pulloon) joten on nähty että varmasti syö tarpeeksi, ei ole ollut muutosta tilanteeseen. Ap
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 20:45"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 20:42"]Mutta vaikka syö tissiä, suosittelisin kokeilemaan korviketta pullosta lisäksi, jos se auttaa ja lapsi nukkuu pidempään jaksat itsekin paremmin ja oma maitosi nousee taas paremmin. [/quote]Höpö höpö, tuolla tyylillä ei maidontuloa lisätä. Ehkä vauvasi juuri noilla tiheillä yöheräilyillään tilailee lisää maitoa, että riittää paremmin. Joku tuon tiheän imun kauden jo heittikin ilmoille.
[/quote]
mutta entä jos on niin nälkäinen että ei enään suostu syömään vaan huutaa vaan nälkäänsä? mitä maidon tilaamista se on?!
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 20:49"]Mitä D-vitamiinitippoja annat?
[/quote]
Gefiluksen tippoihin vaihdettiin. Ap
Paras neuvo:
Kun lopettaa kaiken suorittamisen niin jaksaa valvoa jopa 1,5 v :D Ensimmäisen kanssa en tätä ymmärtänyt kun oppi niin paljon muuta vauvan kanssa, mutta tää toinen valvottaja on opettanut ottamaan rennosti, muuten en olisi jaksanut tätä.
T: kahden pojan kanssa valvonut äiti.
Niistä D-tipoista voi kokeilla myös pitää pari päivää taukoa ja katsoa johtuisiko niistä.
Jos nälkä ei ole kyseessä eikä tipat, niin sitten se on vain tod. näk. jokin vaihe joka kyllä menee ohi vaikka rankalta nyt tuntuukin. Vauvavuosi kun on vaihetta vaiheen perään... Toki vauvan voi käydä lääkärillä näyttämässä jos oikein huolettaa!
Joo, itse olen nyt 4kk valvonut, edelleen vaihtelevasti heräillään 1-15 kertaa yössä. Jotenkin kummasti sitä alkaa toimimaan automaatiolla ja jaksaa vaan, vaikkei enää aina edes tiedä miten. Kyllä se joskus oppii nukkumaan, siihen pitää vain jaksaa uskoa!
Kapaloi vauva peiton sisään nukkumaan niin ei herää säpsyihin.Onko tutti käytössä? Itse laitan pojalleni harson kevyesti tutin päälle jottei tutti putoa helposti. Tarvittaessa otan sitterin sänkyyn ja keinutan vauvaa siinä kunnes hän pääsee sikeään uneen ja huoneessamme on pimennysverho ja mies yötöissä jos ihmettelette miten sänkyyn sitteri mahtuu:-)
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 22:45"]Meillä tais olla samanlainen vaihe. Yöllä valvoin pari tuntia vauvan kanssa. Pistin valon päälle ja luin kirjaa. Meni ohi ajan myötä. Tissiä söi vain, ei kelvannut tutti eikä pullo.
Ota rauhallisesti ja nuku kun vauva nukkuu. Älä yritä suorittaa.
[/quote]
Muuten hyvä, mutta pidä ap ne valot kiinni. Yöllä ei seurustella.
Kannattaa kokeilla nostaa pinnasängyn pään puoleista päätyä ylös,kirjoja tai jotain jalkojen alle.
meillä auttoi tuohon kanssa pullosta lisämaito ja keinutuoli,lapsi rauhoittui kun oli omaa ihoa vasten ja hissukseen keinutteli.
ehkä vanhanaikainen kehto ei olisi ollenkaan huono juttu ihan tänäpäivänäkin.
Valvota sitä päivällä, varsinkin iltaa kohti.
Tissiä suuhun ja vauvan rytmillä vaan
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 20:33"]Ei 7 viikkoselle mitään velliä eikä puuroa.
[/quote]
Me annettiin jo 6vk ikäisenä velliä iltaisin ja aamuisin, koska vauva vain huusi ja huusi yöt ja päivät ja söi korviketta litran, imetyksen päälle. Nälkähän sitä vaivasi, sen jälkeen ei ole meillä huudettu. Neuvolatätikään ei ollut vastaan vaan sanoi, että silloin kun minä olen vauva kiinteät aloitettiin 2kk iässä.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 20:36"]Vauva siis 7vk, ei 7kk. Joten tissi pysyy vielä kuvioissa ja vellejä ei kyllä oltas alottamassa. Ap
[/quote]
Mä en ymmärrä näitä väkisin imettäjiä. Lapsi huutaa nälkää kun tissistä ei saa tarpeeksi, mutta äiti "ei halua antaa korviketta". Sitten on turha itse kitistä kun vauva itkee ja väsyttää! Sekö se on vauvalle sitten hyväksi, että nälässä pidetään ja itsekään ei jaksa.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 22:01"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 20:36"]Vauva siis 7vk, ei 7kk. Joten tissi pysyy vielä kuvioissa ja vellejä ei kyllä oltas alottamassa. Ap [/quote] Mä en ymmärrä näitä väkisin imettäjiä. Lapsi huutaa nälkää kun tissistä ei saa tarpeeksi, mutta äiti "ei halua antaa korviketta". Sitten on turha itse kitistä kun vauva itkee ja väsyttää! Sekö se on vauvalle sitten hyväksi, että nälässä pidetään ja itsekään ei jaksa.
[/quote]
Aivan niinku olisin tullut just kommentoimaan.! Se on itsekästä, ei hyvää äitiyttä että vauvaa huudatetaan nälässä vain sen vuoksi, että ei haluta antaa lisämaitoa. Kumpi parempi, äiti ja vauva saa nukkua ja vauva saa lisämaitoa, vai se, että kaikilla rytmi sekasin ja väsy, ja vauvalla vielä sen päälle nälkä. Miksi sitä pitää nälässä pitää, pientä lasta joka itkullaan haluaa kertoa, että nyt on nälkä, kylmä, väsy, vaippa märkä, kipeä yms.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 20:42"]Meillä oli sama homma n. 6 viikon iässä. Lopulta olin niin väsy että mies antoi pullosta tuttelia ja hups, huuto loppui siihen ja alkoi unet maittaa. Nälkä siis oli vaikka kasvoi hyvin ja muuten vaikutti saavan tissistä maitoa. Vaan eipä saanutkaan tarpeeksi. Kokeile iltapulloa, sillä ainakin sitten tiedät.
[/quote]
Niin ja siis en kehoita lopettamaan imetystä, tuolla testillä vain tiedät onko kyse nälästä vai muusta. Sitten voit itse päättää miten jatkossa toimit.