Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys teille jotka vaaditte kaikki työttömät "orjatöihin"

Vierailija
20.05.2015 |

Siis te jotka olette sitä mieltä että työttömän on pakko tehdä ilmaistöitä, että olisivat oikeutettuja työttömyystukeen.

Mistä kuvittelette että valtio repii ne kaikki rahat, koska silloin jokaiselle olisi maksettava vielä 9e/pvä verotonta kulukorvausta? Ja työn olisi kuitenkin oltava ns. tuottamatonta työtä.

Vai pistetäänkö kaikki valtion ja kuntien työntekijät pihalle ja korvataan ilmaistyövoimalla?

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työtön ja työkokeilussa isossa hankkeessa, jossa 90% porukasta on myös "orjatyössä". Teemme ihan oikeaa työtä, mutta firmalla ei ole varaa maksaa palkkaa. Työssä on usein kokouksia tai edustustehtäviä, jotka menevät ylityötunneiksi tai ovat viikonloppuisin, jokatapauksessa siis ovat sopimusajan ulkopuolella. Olen valitettavasti niin tunnollinen, että haluan viedä kesken olevan projektimme loppuun ennen kuin lopetan työt. Palkkaa on lupailtu, mutta vasta kun saamme sponsoreita, ja siinä voi kestää...
Tähän paneutuu samalla lailla kuin oikeaan työhön, jolloin aikaa ei juuri jää palkkatöiden etsimiseen. Lisäksi työnantajat eivät välttämättä niin arvosta työkokeilua mitä sitten palkkatyökokemusta.

Vierailija
2/63 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 14:57"]

En näkisi näitä töitä orjatyönä, vaan mahdollisuutena. Yksi hyvä asia olisi se, että työttömyyden stigma katoaisi/hälvenisi, kun kerran työttömätkin työtä tekisivät. Pelkkö kotona oleminen on myös tutkitusti passivoivaa suurimmalle osalle. 

Toteutus vaan on ongelma, kuten sanoit.

Utopiassani työttömät tekisivät sellaisia töitä, jotka nyt tehdään vain vapaaehtoistyönä. Ystäväpalvelua, kauppakassien kantamista vanhuksille, maksuton lapsenvahti vähävaraiselle vanhemmalle jotta pariskunta/huoltaja pääsee tuulettumaan hetkeksi ja jaksaa paremmin, "soppakeittiöt"... 

Työttömät voisivat myös suunnitella projekteja, joissa sitten kukin hyödyntäisi omaa osaamistaan. 

[/quote]mitähän ne projektit olisi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voin sanoa, että olen katkera työttömyydestäni. Että pitäisi alkaa johonkin pellehommaan, kun kerran oikeaa työtä ja oikealla palkalla ei löydy. Tottakai haluaisin olla töissä mielummin kuin tällä surkealla korvauksella. Onhan se tosi kivaa, kun hakee töitä jatkuvasti ja mihinkään ei pääse. Haastatteluja on ollut kaksi tämän vuoden puolella ja mielestäni meni hyvin, mutta enpä päässyt silti. Aina kirjoittaa uusi hakemus, tsempata, kehua itseään, yrittää räätälöidä hakemus paikkaan sopivaksi, soitella, soitella valinnan jälkeen tarjoutuakseen sijaiseksi jne.

Mielestäni minussa ei ole mitään sellaista vikaa, etten ansaitsisi saada oikeaa työpaikkaa. Olen fiksu, minulla on paljon työkokemusta, ikää alle 40, koulutukset kohdillaan, olen aina tehnyt työni hyvin, tullut työkavereiden kanssa toimeen ja en havittele edes kuuta taivaalta vaan olen valmis ajamaan pitkiä matkoja, ottamaan lyhyitäkin pätkiä jne. Vieläkö tästä pitäisi vielä surkeampaan nöyrtyä? Missä menee raja? Ja tiedän 100%, etten ole heikompi työssä kuin ne, jotka siellä vakitöissään istuu. Olen vain väärässä paikassa väärään aikaan, puuttuu suhteita ja nyt mahdollisuus näyttääkin osaamiseni.

En ihmettele, ettei jotkut jaksa enää hakea töitä. Ei itsetunto tätä loputtomiin kestä. Se kelpaamattomuuden tunne alkaa saada minussakin valtaa, vaikka olen sitkeä ja reipas ihminen. Välillä on olo, että en enää välitä. "pitäköön tunkkinsa".

Vierailija
4/63 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kunnan ja valtion virat määräaikaisiksi. Siten, että niitä ei voisi sama hakija enää hakea. Esim. 5 v. on ok. Kunnalla ja valtiolla pärjää eikä työtahti paina. Pitkät lomat esim. 7 viikkoa joten huilata ehtii.

Vierailija
5/63 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:02"]

Olen työtön ja työkokeilussa isossa hankkeessa, jossa 90% porukasta on myös "orjatyössä". Teemme ihan oikeaa työtä, mutta firmalla ei ole varaa maksaa palkkaa. Työssä on usein kokouksia tai edustustehtäviä, jotka menevät ylityötunneiksi tai ovat viikonloppuisin, jokatapauksessa siis ovat sopimusajan ulkopuolella. Olen valitettavasti niin tunnollinen, että haluan viedä kesken olevan projektimme loppuun ennen kuin lopetan työt. Palkkaa on lupailtu, mutta vasta kun saamme sponsoreita, ja siinä voi kestää... Tähän paneutuu samalla lailla kuin oikeaan työhön, jolloin aikaa ei juuri jää palkkatöiden etsimiseen. Lisäksi työnantajat eivät välttämättä niin arvosta työkokeilua mitä sitten palkkatyökokemusta.

[/quote]Eli te pidätte "konkurssikypsän" yrityksen pystyssä tekemällä heille ilmaista työtä :o

Miksi ihmeessä? Toki ymmärrän sen, että aika menee paremmin kun on jotain järkevää tekemistä ja saa olla tekemisissä mukavien työkavereiden kanssa. Saako työttömät siitä hyvät suositukset jatkoa varten jos haluaa hakea "oikeita" töitä? Entä onko mitään "työsuhde-etua" vaikka ilmanen ruokailu ja kahvi?

Vierailija
6/63 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan valmistaa alkoholia, lääkkeitä, bensiiniä.. T.madmax

Vierailija
7/63 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei nyt jo tekijät voi tehdä ilmaiseksi? Heillä on työpaikkakin. Ei se kyllä mitään auta, mutta ovat jo oravanpyörässä muutenkin????? Heillä kai joku uskokin vielä on!

Vierailija
8/63 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 15:46"]

No mutta turha täällä on kenenkään mitään armahdusta hakea..jos oot työtön oot paska!Ja se että sulle maksetaan olemisesta kotiin tekee susta paskan..älä jää lillimään sinne himaas vaan nyt haet töitä jos oot just jääny työttömäksi..aina löytyy jotain..Ei armoa!!

[/quote]

Tuuks hakeen mutt töihin? Heitä voltti, mieluiten tarpeeksi korkealta.

Vierailija
9/63 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:09"]

En näkisi näitä töitä orjatyönä, vaan mahdollisuutena. Yksi hyvä asia olisi se, että työttömyyden stigma katoaisi/hälvenisi, kun kerran työttömätkin työtä tekisivät. Pelkkö kotona oleminen on myös tutkitusti passivoivaa suurimmalle osalle. 

Utopiassani työttömät tekisivät sellaisia töitä, jotka nyt tehdään vain vapaaehtoistyönä. Ystäväpalvelua, kauppakassien kantamista vanhuksille, maksuton lapsenvahti vähävaraiselle vanhemmalle jotta pariskunta/huoltaja pääsee tuulettumaan hetkeksi ja jaksaa paremmin, "soppakeittiöt"... 

Työttömät voisivat myös suunnitella projekteja, joissa sitten kukin hyödyntäisi omaa osaamistaan. 

[/quote]

Minulla ei ole eri aloille jakautunutta osaamista eli osaan antaa vain omaa työkokemusta lähellä olevia esimerkkejä.

Mutta vaikkapa työtön kaupan alan ihminen voisi ottaa osakseen hankkia sponsoreita (yrityksiä, hyväntekeväisyyksiä, myös esim. EU-tuet jos projekti täyttää hakukriteerit) esimerkiksi hyväntekeväisyystapahtumalle, jonka toteutuksessa käytettäisi ihmisten ammattitaitoa. Sponsorirahoilla hankittaisi materiaaleja, jolloin esimerkiksi kokki voisi valmistaa tarjoiluja, tarjoilijat tietenkin tarjoilla, varhaiskasvatuksen ihmiset pitää tapahtumassa lapsille ohjelmaparkkeja... Projekti sisältö riippuisi siitä, keitä kaikkia mukana on.

Näin pääsisi käyttämään sitä omaa ammattitaitoa. Motivoivampaa kuin joku työkokeilu varastossa, jossa esimiestä kiinnostaa lähinnä puoli-ilmainen työvoima. 

Vierailija
10/63 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 15:17"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 15:01"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 14:37"] En ymmärrä kuinka vanhuksille ei voisi työttömät pitää seuraa lähäreiden ja sairaanhoitajien keskittyessä heidän töihin. Kuten on jo kauan ollut pinnalla, tuolla ammattikunnalla on todella kiire, eikä vanhusta ehditä edes syöttämään kunnolla, jos on millään tavalla haastava tai muutenkaan. Minunkin pappa kuihtui kuolemaansa muutamia vuosia sitten. [/quote] Jos työtön on pakotettu sinne vanhainkotiin, on monen kohdalla asenne ja käytös sen mukaista. Seuralaiset voivat olla siis ihan muuta kuin mukavia... Tästä seuraa ongelmia oikeille työntekijöille ja haittaa vanhuksille. Jopa pahoinpitelyt saattaisivat lisääntyä, kun ei motivoituneet, mahdollisesti luonteeltaan sopimattomat ovat fyysisesti heikompien avustajina. Joillekin ei ole mitään väliä vaikka syöttää liian kuumaa ruokaa tai liian nopeasti ja toinen on vedetsilmissä ja niin huonokuntoinen, ettei kykene puolustautumaan... Ihmiset osaa olla häikäilemättömiä. Tästä syystä en kannata työttömien sijoitusta vanhusta, lasten ym hoitotehtäviin. Riskit ovat liian isot. Puhumattakaan siitä lorvimisen määrästä, joka lisääntyisi räjähdysmäisesti. Miksi hoitaa homma kunnolla, kun et saada ylennystä, palkan korotusta, muita etuja, eikä potkuja anneta tai ainakin sinulle etsitään uusi duuni (mahdollisesti kivempi). Tätä miettisi moni. Epäimieluisassa hommassahan kannattaisi perseillä, että järjestyisi "osamiseen soveltuvampi" työpaikka.

[/quote]

Kiitos hyvinvointiyhteiskunta kun kannattelet minua kun menetin työni, syljen nyt naamaasi.

Jos ihmisillä on oikeasti tämä asenne, niin voi hitto sentään. Aina pitäisi olla jotain suuriakin hyötyjä saamassa itse, että viitsii tehdä mitään kunnolla? 

[/quote]
Kyllä, jos työstä ollaan maksavinaan mulle muttei makseta, minä olen tekevinäni mutten tee.

Vierailija
11/63 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 15:28"]HETKINEN!Siinä tuli ne TAIKASANAT eli miksi pitäisi tehdä töitä jos haluaa korvausta?=??!!!!!

OIKEESTI?Niin tehdään me kaikki muutkin työtä että saatas korvausta.Ei pitäs kenenkään saada täällä mitään ilman..mieti nyt vähä!!!!
[/quote]
Juu, mutta palkalla ja 524e:n korvauksella on vissi ero!

Vierailija
12/63 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 17:09"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:09"]

[/quote]

Minulla ei ole eri aloille jakautunutta osaamista eli osaan antaa vain omaa työkokemusta lähellä olevia esimerkkejä.

Mutta vaikkapa työtön kaupan alan ihminen voisi ottaa osakseen hankkia sponsoreita (yrityksiä, hyväntekeväisyyksiä, myös esim. EU-tuet jos projekti täyttää hakukriteerit) esimerkiksi hyväntekeväisyystapahtumalle, jonka toteutuksessa käytettäisi ihmisten ammattitaitoa. Sponsorirahoilla hankittaisi materiaaleja, jolloin esimerkiksi kokki voisi valmistaa tarjoiluja, tarjoilijat tietenkin tarjoilla, varhaiskasvatuksen ihmiset pitää tapahtumassa lapsille ohjelmaparkkeja... Projekti sisältö riippuisi siitä, keitä kaikkia mukana on.

Näin pääsisi käyttämään sitä omaa ammattitaitoa. Motivoivampaa kuin joku työkokeilu varastossa, jossa esimiestä kiinnostaa lähinnä puoli-ilmainen työvoima. 
[/quote]

Asiaa! :)

Vierailija
13/63 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömien pakkotyöllistäminen lisää vääjäämättä kustannuksia. Sitäkö halutaan? Palkkatukiakin jää suurten työttömyyslukujen alueilla käyttämättä, kun yrityksiä ne eivät houkuttele (esimerkkinä vaikkapa Salo).

Projektiluontoisesti toteutettavat talkootyöt näkisin vaihtoehtona. Palkka 300 euroa (työmarkkinatuen lisäksi). Työtön taatusti laittaa sen rahan kulutukseen.

Vierailija
14/63 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 14:37"]

Logiikoissa on eroja. Itse olen melko altruistinen perusluonteeltani. Olen valmis auttamaan ketä tahansa pyynteettömästi. Työttömänäkin olisin valmis tekemään töitä saamani rahan eteen.

Meillä Suomessa on paljon sellaista jossa työtönkin pystyy auttamaan.

Moni on kuitenkin katkera ja rahanahne, joten keskustelussa on vaikea edetä. Keskustelu saa mitä oudoimmat mittasuhteet ja väitetään, että työtön vie muilta työt jne. Monessa paikassa kuitenkin valitetaan resurssipulaa, mutta kustannussyistä ei voida palkata ketään lisää... eikö tässä olisi gäppi työttömän avulle. Jos näyttäisi siltä, että työpaikat vähenenisivät oikeilta palkkatyöläisiltä, poistettaisiin työttömät ja katsottaisiin kuin palkatut pärjää. Jos työt kasaantuisivat enstistä enemmän tulisi palkata uusia työntekijöitä.

En ymmärrä kuinka vanhuksille ei voisi työttömät pitää seuraa lähäreiden ja sairaanhoitajien keskittyessä heidän töihin. Kuten on jo kauan ollut pinnalla, tuolla ammattikunnalla on todella kiire, eikä vanhusta ehditä edes syöttämään kunnolla, jos on millään tavalla haastava tai muutenkaan. Minunkin pappa kuihtui kuolemaansa muutamia vuosia sitten.

[/quote]Ei kuka tahansa voi mennä syöttämään... vanhuksella on lääkkeenanto ruokailujen yhteydessä usein, joillain on nielemisvaikeuksia voi tukehtua. Jotkut ovat psykoottisia tai hermostuvat kun tulee joku kokematon työntekijä siihen. Ja sitten ne tarttuvat taudit. Muutenkaan vanhustyössä ei ole tarpeeksi koulutusta edes hoitajien keskuudessa! Siihen vielä sitten totaalinen ummikko, ei missään nimessä.

Vierailija
15/63 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikki työttömät laitetaan vain työttömyyskorvauksen varassa tekemään palkkatyöt, on meitä työttömiä kohta aikalailla enemmän :) Mikä minua sitten suuresti ihmetyttää on se, että kuinka hyvin sitten työttömällä pyyhkii. Tässä kahta tuttavaa sivusta seuranneena ja heidän omia puheita kuuntelemalla:

Neiti A on aivan vapaaehtoisesti työttömänä, kun ei nyt huvita tehdä sitä eikä tätä. Onneksi työkkärikään ei ole hetkeen passittanut kurssille, tai jos osoitus tulee, niin sitten toivottavasti atk-kurssille. Päivät ollaan Elloksen, Gina Tricotin ja H&M:n sivuilla, jokatoinen viikko Postiin napsahtaa taas uusi vaatepaketti. Muutaman kerran viikossa käydään ulkona syömässä (ei missään kebabbilassa, vaan kunnon ruokaravintolassa), viikonloppuisin juhlitaan. Kun tarvitsee mennä esim. hammaslääkäriin, viedään sieltä kuittitosite sossuun ja saadaan tästä rahat itselle.

Rouva B sitten ostaa myös työttömän miehensä kanssa talon, kummallakaan ei ole omaisuutta ja lapsiakin on siunaantunut jo viisi kappaletta. Talon lainanlyhennykset hoidetaan sossun varoilla.

Joten jos joku oikeasti ihmettelee ja ehkä hermonsa menettää näille työkkärin ja sossun luukulla seisoskelijoille, niin en tämän kaltaisten henkilöiden (^) takia ihmettele sitä yhtään. Työssäkäyvä henkilö tekee töitä n. 40h/vk ja maksaa siitä verot, loppusummasta sitten kaiken muun elämisen. Ja jos jokin kodinkone menee rikki tai hampaassa on reikä, se kaikki on kustannettava omasta pussista. Sossussa vain nauretaan jos kiikutan kuittini sinne ja olen rahaa vaatimassa. Että niin .. varmasti on henkilöitä jotka oikeasti haluavat töihin ja kaikkensa sen eteen tekevät jotta pääsevät, tässä valtiossa kun ei kaikille riitä töitä ja se vain on myönnettävä. Itse ainakin leikkaisin näistä sossun rahoista ja rankalla kädellä. Tai jos summat pysyvät samana, niin sitten siitä summasta on kustannettava KAIKKI itse. Se on sitten jokaisen oma päätös syökö mieluummin ruokaa vai uusia kenkiä :)

Vierailija
16/63 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei halua työskennellä pakotettuna ilman palkkaa ja eläkkeen kertymistä! Ihmettelen suuresti niitä työnantajia jotka ottavat ilmaistyöntekijöitä. Eikö ennemmin voisi maksaa pienempää palkkaa? Ihmisellä on oikeus tehdä valitsemaansa työtä. En nyt tarkoita, että jokainen tekisi vain ja ainoastaan sitä unelma-alaansa, koska joskus se vaan ei onnistu. Mutta. Suuri ero työmotivaatiossa jos olet itse työpaikkasi valinnut, onnistunut saamaan ja öhöm siitä maksetaan palkka!!!!

Vierailija
17/63 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 18:11"]

Jos kaikki työttömät laitetaan vain työttömyyskorvauksen varassa tekemään palkkatyöt, on meitä työttömiä kohta aikalailla enemmän :) Mikä minua sitten suuresti ihmetyttää on se, että kuinka hyvin sitten työttömällä pyyhkii. Tässä kahta tuttavaa sivusta seuranneena ja heidän omia puheita kuuntelemalla:

Neiti A on aivan vapaaehtoisesti työttömänä, kun ei nyt huvita tehdä sitä eikä tätä. Onneksi työkkärikään ei ole hetkeen passittanut kurssille, tai jos osoitus tulee, niin sitten toivottavasti atk-kurssille. Päivät ollaan Elloksen, Gina Tricotin ja H&M:n sivuilla, jokatoinen viikko Postiin napsahtaa taas uusi vaatepaketti. Muutaman kerran viikossa käydään ulkona syömässä (ei missään kebabbilassa, vaan kunnon ruokaravintolassa), viikonloppuisin juhlitaan. Kun tarvitsee mennä esim. hammaslääkäriin, viedään sieltä kuittitosite sossuun ja saadaan tästä rahat itselle.

Rouva B sitten ostaa myös työttömän miehensä kanssa talon, kummallakaan ei ole omaisuutta ja lapsiakin on siunaantunut jo viisi kappaletta. Talon lainanlyhennykset hoidetaan sossun varoilla.

Joten jos joku oikeasti ihmettelee ja ehkä hermonsa menettää näille työkkärin ja sossun luukulla seisoskelijoille, niin en tämän kaltaisten henkilöiden (^) takia ihmettele sitä yhtään. Työssäkäyvä henkilö tekee töitä n. 40h/vk ja maksaa siitä verot, loppusummasta sitten kaiken muun elämisen. Ja jos jokin kodinkone menee rikki tai hampaassa on reikä, se kaikki on kustannettava omasta pussista. Sossussa vain nauretaan jos kiikutan kuittini sinne ja olen rahaa vaatimassa. Että niin .. varmasti on henkilöitä jotka oikeasti haluavat töihin ja kaikkensa sen eteen tekevät jotta pääsevät, tässä valtiossa kun ei kaikille riitä töitä ja se vain on myönnettävä. Itse ainakin leikkaisin näistä sossun rahoista ja rankalla kädellä. Tai jos summat pysyvät samana, niin sitten siitä summasta on kustannettava KAIKKI itse. Se on sitten jokaisen oma päätös syökö mieluummin ruokaa vai uusia kenkiä :)

[/quote]Ai jaa, onko se ansiosidonnaisella se shoppailija? Voin kertoa että työmarkkinatuella ei kyllä paljon ostella muuta kuin pakolliset ruuat. Mitä jos hän vaan esittää ettei ankea totuus paljastu?

Vierailija
18/63 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 18:11"]

...

...

[/quote]Huono provo!

Vierailija
19/63 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nää "töihin työttömyyskorvauksella!" hymyt ja huutelut alkaa hyytymään kun kuntien kampaviinerin syöjät aletaan korvata työttömillä :P Miettikää siinä sitä sitten kun menette itse samaan työpaikkaan takaisin, palkka vaan on muuttunut työttömyyskorvaukseksi.

Vierailija
20/63 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 14:37"]Logiikoissa on eroja. Itse olen melko altruistinen perusluonteeltani. Olen valmis auttamaan ketä tahansa pyynteettömästi. Työttömänäkin olisin valmis tekemään töitä saamani rahan eteen.

Meillä Suomessa on paljon sellaista jossa työtönkin pystyy auttamaan.

Moni on kuitenkin katkera ja rahanahne, joten keskustelussa on vaikea edetä. Keskustelu saa mitä oudoimmat mittasuhteet ja väitetään, että työtön vie muilta työt jne. Monessa paikassa kuitenkin valitetaan resurssipulaa, mutta kustannussyistä ei voida palkata ketään lisää... eikö tässä olisi gäppi työttömän avulle. Jos näyttäisi siltä, että työpaikat vähenenisivät oikeilta palkkatyöläisiltä, poistettaisiin työttömät ja katsottaisiin kuin palkatut pärjää. Jos työt kasaantuisivat enstistä enemmän tulisi palkata uusia työntekijöitä.

En ymmärrä kuinka vanhuksille ei voisi työttömät pitää seuraa lähäreiden ja sairaanhoitajien keskittyessä heidän töihin. Kuten on jo kauan ollut pinnalla, tuolla ammattikunnalla on todella kiire, eikä vanhusta ehditä edes syöttämään kunnolla, jos on millään tavalla haastava tai muutenkaan. Minunkin pappa kuihtui kuolemaansa muutamia vuosia sitten.
[/quote]

Minä tekisin työn huonosti, jos joutuisin palkatta töihin ebkä välttämättä tulisi paikalle ollenkaan. Moni työkyvytön joutuu olemaan työnhakijana heitä on paljon, jotka ei todellakaan pysty fyysiseen, eikä mihinkään työhön mun mieheni on yksi heistä. Meillä pitkäaikaistyöttömillä ei ole yleensä osaamista tai työintoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi neljä