Kysymys teille jotka vaaditte kaikki työttömät "orjatöihin"
Siis te jotka olette sitä mieltä että työttömän on pakko tehdä ilmaistöitä, että olisivat oikeutettuja työttömyystukeen.
Mistä kuvittelette että valtio repii ne kaikki rahat, koska silloin jokaiselle olisi maksettava vielä 9e/pvä verotonta kulukorvausta? Ja työn olisi kuitenkin oltava ns. tuottamatonta työtä.
Vai pistetäänkö kaikki valtion ja kuntien työntekijät pihalle ja korvataan ilmaistyövoimalla?
Kommentit (63)
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 18:21"]
Kyllä nää "töihin työttömyyskorvauksella!" hymyt ja huutelut alkaa hyytymään kun kuntien kampaviinerin syöjät aletaan korvata työttömillä :P Miettikää siinä sitä sitten kun menette itse samaan työpaikkaan takaisin, palkka vaan on muuttunut työttömyyskorvaukseksi.
[/quote]Tässäpä se orjatyön rahoitusongelma tuli nyt ratkaistua. Irtisanotaan kolmannes julkishallinnon työntekijöistä.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 18:11"]
Rouva B sitten ostaa myös työttömän miehensä kanssa talon, kummallakaan ei ole omaisuutta ja lapsiakin on siunaantunut jo viisi kappaletta. Talon lainanlyhennykset hoidetaan sossun varoilla.
[/quote]
Sossu ei todellakaan maksa kenenkään lainanlyhennyksiä. Perusosa, joka on kaikille sama, on raha jolla täytyy tuossa tapauksessa kattaa myös lainanlyhennykset. Se on aikuista kohden reilu 400 e ja lapsille vielä vähemmän, joten aika niukasti saavat muuten elää mutta jos saavat jostain kasvimaalta tai metsästä ruokaa niin voihan tuo onnistuakin.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 18:15"]Kukaan ei halua työskennellä pakotettuna ilman palkkaa ja eläkkeen kertymistä! Ihmettelen suuresti niitä työnantajia jotka ottavat ilmaistyöntekijöitä. Eikö ennemmin voisi maksaa pienempää palkkaa? Ihmisellä on oikeus tehdä valitsemaansa työtä. En nyt tarkoita, että jokainen tekisi vain ja ainoastaan sitä unelma-alaansa, koska joskus se vaan ei onnistu. Mutta. Suuri ero työmotivaatiossa jos olet itse työpaikkasi valinnut, onnistunut saamaan ja öhöm siitä maksetaan palkka!!!!
[/quote]
Motivaatio voisi myös pikkuisen kohentua, jos saisi edes työmatkavähennykset. Tuo 9 € ei useinkaan riitä matkoihin, joten miinukselle mennään jo ennestäänkin pienistä rahoista.
.
Sossukaan ei auta (enkä toki haluakaan), kun puolisolla kohtuutulot, mutta ei hänkään voi tukea, kun joutuu nyt yksin hoitamaan lainanlyhennykset ja ruokaostokset yms
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 18:22"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 14:37"]Logiikoissa on eroja. Itse olen melko altruistinen perusluonteeltani. Olen valmis auttamaan ketä tahansa pyynteettömästi. Työttömänäkin olisin valmis tekemään töitä saamani rahan eteen.
Meillä Suomessa on paljon sellaista jossa työtönkin pystyy auttamaan.
Moni on kuitenkin katkera ja rahanahne, joten keskustelussa on vaikea edetä. Keskustelu saa mitä oudoimmat mittasuhteet ja väitetään, että työtön vie muilta työt jne. Monessa paikassa kuitenkin valitetaan resurssipulaa, mutta kustannussyistä ei voida palkata ketään lisää... eikö tässä olisi gäppi työttömän avulle. Jos näyttäisi siltä, että työpaikat vähenenisivät oikeilta palkkatyöläisiltä, poistettaisiin työttömät ja katsottaisiin kuin palkatut pärjää. Jos työt kasaantuisivat enstistä enemmän tulisi palkata uusia työntekijöitä.
En ymmärrä kuinka vanhuksille ei voisi työttömät pitää seuraa lähäreiden ja sairaanhoitajien keskittyessä heidän töihin. Kuten on jo kauan ollut pinnalla, tuolla ammattikunnalla on todella kiire, eikä vanhusta ehditä edes syöttämään kunnolla, jos on millään tavalla haastava tai muutenkaan. Minunkin pappa kuihtui kuolemaansa muutamia vuosia sitten.
[/quote]
Minä tekisin työn huonosti, jos joutuisin palkatta töihin ebkä välttämättä tulisi paikalle ollenkaan. Moni työkyvytön joutuu olemaan työnhakijana heitä on paljon, jotka ei todellakaan pysty fyysiseen, eikä mihinkään työhön mun mieheni on yksi heistä. Meillä pitkäaikaistyöttömillä ei ole yleensä osaamista tai työintoa.
[/quote]
No, kyllä minulla vaan, kunhan joku siitä osaamisesta ja innosta on valmis maksamaan vähintään 60% entisestä palkastani.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 08:18"]
Vituttaa vaan maksaa omasta palkastaan pirusti veroja siksi että täällä voidaan elattää kaikki saamarin elämäntapa lusmut.Työttömyyden pitäs olla hetkellistä ei mikään elämäntapa.
Kun maksaa 50000 euron vuosituloista 25000 ansioveroo niin tietää mihin perseeseen se menee..voisin pitää ittekin..
[/quote]
Miten ihmeessä olet saanut noin pienillä tuloilla noin korkean veroprosentin. Laskin omalla kohdallani 5000€/kk tuloilla ja veroprosentti olisi 31,5%?
Käytännössähän noilla töillä korvattaisiin kyllä töitä, joita muuten tekisivät palkatut työntekijät.
Eipä ole kukaan nero täällä vielä kertonut että miten se toteutetaan että kaikki 600 000 työtä vailla olevaa ihmistä saataisiin oikeisiin töihin, edes palkatta. Jos työpaikkojen ylläpitäminen olisi ilmaista, niin kaipa se olisi jo tehty. Nämä vastikkeellisen työttömyyskorvauksen toitottajat eivät tajua sen vertaa että jos ihmisiä otetaan töihin, tekemään mitä tahansa, siihen vaaditaan investointeja, työntekijöille pitää olla tuotantotilat, sosiaalitilat ja esimiehet, työvälineet, työvaatteet ym. pikkusälä, ja kyllä siellä työpaikalla pitää olla myös sähköt ja juokseva vesi jotta siellä voi töitä tehdä. Ja jos jotain tuotetta tai palvelua tuotetaan, sen pitäisi myös sitten tuottaa jotain, eli sen tuotteen tai palvelun pitäisi jonkun ostaa, sekin aika monimutkainen asia ratkaistavaksi, muutenhan se ei ole tuottavaa työtä. Jos työttömät laitetaan osa kaivamaan ojaa, ja osa täyttämään sitä, niin kuvitteletko että työttömät tekevät sitä omilla lapioilla ja työvaatteilla, ilman esimiestä, ilman vesssaa ja taukotilaa?
Niin totta, jäi tosiaan mainitsematta nuo työvaatteet, vakuutukset yms. kulut mitä vielä lisäksi tulisi.
Ap
minua mietityttää eniten tuo organisointi. Etenkin syrjemmällä, missä myös työttömyys on yleistä ja työttömät on kovin kirjava sakki
Niin katosivat orjatyön kannattajat...
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 14:30"]
Niin katosivat orjatyön kannattajat...
[/quote]
Näköjään. Olen pettynyt, olisin halunnut kuulla millä tämä rahoitetaan heidän mielestä.
Ap
Logiikoissa on eroja. Itse olen melko altruistinen perusluonteeltani. Olen valmis auttamaan ketä tahansa pyynteettömästi. Työttömänäkin olisin valmis tekemään töitä saamani rahan eteen.
Moni on kuitenkin katkera ja rahanahne, joten keskustelussa on vaikea edetä. Keskustelu saa mitä oudoimmat mittasuhteet ja väitetään, että työtön vie muilta työt jne. Monessa paikassa kuitenkin valitetaan resurssipulaa, mutta kustannussyistä ei voida palkata ketään lisää... eikö tässä olisi gäppi työttömän avulle. Jos näyttäisi siltä, että työpaikat vähenenisivät oikeilta palkkatyöläisiltä, poistettaisiin työttömät ja katsottaisiin kuin palkatut pärjää. Jos työt kasaantuisivat enstistä enemmän tulisi palkata uusia työntekijöitä.
En ymmärrä kuinka vanhuksille ei voisi työttömät pitää seuraa lähäreiden ja sairaanhoitajien keskittyessä heidän töihin. Kuten on jo kauan ollut pinnalla, tuolla ammattikunnalla on todella kiire, eikä vanhusta ehditä edes syöttämään kunnolla, jos on millään tavalla haastava tai muutenkaan. Minunkin pappa kuihtui kuolemaansa muutamia vuosia sitten.
absurdi idea, että joutuis jotain tekemään rahojensa eteen?!?
wtf
omg
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 14:37"]
absurdi idea, että joutuis jotain tekemään rahojensa eteen?!?
wtf
omg
[/quote]
Koska työnantajille tulee edullisemmaksi pistää ihmiset tekemään pelkällä työttömyyskorvauksella työt, sinäkin varmaan teet mielellään työsi tulevaisuudessa pelkällä työttömyyskorvauksella sitten.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 14:37"]Logiikoissa on eroja. Itse olen melko altruistinen perusluonteeltani. Olen valmis auttamaan ketä tahansa pyynteettömästi. Työttömänäkin olisin valmis tekemään töitä saamani rahan eteen.
[/quote]
Vanhusten kanssa ei kuitenkaan kuka tahansa osaa olla. Siellä pitää osata asennoitua kaikenlaiseen. Kuten dementikkopappaan joka nappaa tissistä kiinni, eikä muuten varmasti päästä irti ennen kun tulee apua paikalle. Eräs vanhus taas sai raivokotauksia, ihan yhtäkkiä vaikka kesken lehden lukemisen. Kolmas vaati joka käynnillä siivoamaan huoneensa. Hänellä muuten kävi siellä siivoamassa ihminen jolle siitä maksettiin PALKKAA. Muutama esimerkki ajalta jolloin minä tuota seuranpitoa vapaaehtoisesti tein. En ehkä lähtis enää nykyään.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 14:37"]absurdi idea, että joutuis jotain tekemään rahojensa eteen?!?
wtf
omg
[/quote]
Mitäpä jos vastaisit kysymykseen? Vai eikö ole vastausta?
[/quote]
Ei tuossa ole gappia työttömän avulle, pikemminkin työttömän apu tuossa varmistaa että ei varmasti palkata ketään tekemään hommia. Pitäisi pystyä puuttumaan työllistämisen sivukuluihin (eläkemaksut sun muut) oikeasti radikaalilla kädellä, esimerkiksi puolittamaan kaikki nämä maksut ja siirrettäisiin ne otettavaksi muusta verotuksesta. Vaikka tämä siirto toteutettaisiin kuluneutraalisti (muu verotustaso siis nousisi), uusien työntekijöiden palkkaaminen muuttuisi paljon edullisemmaksi.
Tietenkin kaikki yhdessä maksettaisiin sitten enemmän veroja, mutta kivuttomia ratkaisuja ei ole.
Logiikoissa on eroja. Itse olen melko altruistinen perusluonteeltani. Olen valmis auttamaan ketä tahansa pyynteettömästi. Työttömänäkin olisin valmis tekemään töitä saamani rahan eteen.
[/quote]
Mutta millä maksat ne kaikki kulut, mitä tuo vanhusten auttaminen tuo? Vai oletko sitä mieltä että työtön voi omalla kustannuksella kulkea sinne vanhusten kotiin ja jos sattuu jokin tapaturma työmatkalla tai työssä, niin työtön maksaa itse kulut? Ja ilman tuota pyyteetöntä auttamista työtön menettää kaikki tuet.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 14:37"]absurdi idea, että joutuis jotain tekemään rahojensa eteen?!?
wtf
omg
[/quote]
No ei vaan se, että tähän mennessä heitellyt ideat eivät ole loppuun mietittyjä. Ovat vasta ympäripyöreitä heittoja, joita eivoisuoraan toteuttaa. Miksi työnantaja palkkaisi oikean työntekijän, kun voi ottaa ilmaisen työtekijän? Ja vaikka kuinka monta... Kuinka paljon tämä sijaistoiminta venyttää työttömyys aikas, kun aikas hakea töitä on vähemmän? Miten tämä vaikuttaa työllisyyteen ja työkulttuuriin? Passivoituvatko ihmiset? Onko tarkoitus edes päästä joskusoikeisiin töihin ja miten tämä järjestelysitä tukee? Entäs, jos suorituskyky ei riitä osoitettuun työhön, esim fyysinen rajoite? Kukamäärää työtehtävät ja millä petusteella? Käytännön toteutusta ei ole esitetty, siten että ilmeiset ongelma saataisiin poistettua. Saadut säästöt vs. järjestelmän kulut (kuluista ei ole edes arviota laskettu puolelle milj. työttömälle), valvontaorganisaatio, oikeisiin töihin eteneminen, töiden riittävyys, työllisyys tilanteen korjaantuminen, ketä koskee ja millä kriteereillä, sanktiot ym on kaikki vielä
Huvittavaa, että nämä vaatijat eivät yhtään seuraa yhteiskuntaa. Asiastahan on tehty useita kokeiluja, ja aina se floppaa. Paltamon kokeilu on onnistunut siellä työskentelevien palkallisten projektipäälliköiden mielestä. Mutta jotkut työntekijät valittavat, ettei ole tarpeeksi töitä. Yrittäjät valittavat, että polkevat hintoja. Kustannustehokasta se ei ole ollut.
Minä en tajua, miten jotkut sanovat ettei ole varaa maksaa kalliita korvauksia. Sama raha sitä tarvitaan joka tapauksessa ja vähän lisää. Jotkut ilmeisesti ajattelevat, että se raha alkaa kasvaa puussa sitten.