Voiko tuohon 5 päivän karanteeniin nyt luottaa?
... vai onko se vain hätäratkaisu, jotta yhteiskunta ei ajautuisi kaaokseen?. Pitäisikö itse vapaaehtoisesti viettää se 10 päivän karanteeni jos voi, eikä esim. käy töissä, eikä lapsi ole päiväkodissa?..
Kommentit (29)
Mikä hiton karanteeni, ei kai sulla mitään tartuntatautia ole, siis niinkuin tuberkuloosi esim.
Vierailija kirjoitti:
Mikä hiton karanteeni, ei kai sulla mitään tartuntatautia ole, siis niinkuin tuberkuloosi esim.
Eh? ... miltä kuulostaisi korona?..
Ap 5 päivän jälkeen ihminen on tartuttavimmilllaan.
Eli aattelepa ite haluaisitko olla 5 pv karanteenissa olleen lähellä? Itse en haluaisi.
Vierailija kirjoitti:
Siis jos on itse sairastanut koronan.
Sairastettu korona ei tuo immuniteettia. Voit siis sairastua uudelleen ja vielä entistä pahemmin seurauksin.
Vierailija kirjoitti:
Eli aattelepa ite haluaisitko olla 5 pv karanteenissa olleen lähellä? Itse en haluaisi.
Okei eli sinä et ainakaan luota nyt viralliseen ohjeistukseen. Kiitos vastauksesta. Tuo päivien laskeminen kait kuitenkin alkaa vasta siitä kun oireet on jo päällä, eikä vasta oletetusta tartuntapäivästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairastettu korona ei tuo immuniteettia. Voit siis sairastua uudelleen ja vielä entistä pahemmin seurauksin.
Juu kiitos mutta minä kannan nyt tässä huolta siitä, että tartutanko vielä itse muita. Johonkin ne viralliset ohjeetkin kai perustuvat. Oireeton olen jo itse.
Eristys on viisi päivää, jos on ollut kaksi oireetonta päivää eli oireet ovat kestäneet vain max kolme päivää. Itselläni on nyt meneillään seitsemäs päivä enkä ole vieläkään täysin oireeton, eli eristys jatkuu.
Jos olet oireinen, olet eristyksessä. Jos altitunut eikä oireita, niin sitten karanteeni. Tai "karanteeni" jos sinua ei ole viranomaisen toimesta sellaiseen asetettu.
Itse saattaisin kyllä olla sen 10pv. Ja täytyy muistaa se 2pv siitä, että pahimmat oireet ovat lieventyneet.
Tuo nyt on vaan vähän Veteen piirretty viiva noiden oireiden ja kahden päivän kanssa, kun lievää yskää ei kuulemma enää edes lasketa oireeksi, jonka takia pitäisi olla töistä pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei eli sinä et ainakaan luota nyt viralliseen ohjeistukseen. Kiitos vastauksesta. Tuo päivien laskeminen kait kuitenkin alkaa vasta siitä kun oireet on jo päällä, eikä vasta oletetusta tartuntapäivästä.
Jos on oireeton korona, karanteeni alkaa virallisesti todetusta positiivisesta testituloksesta. Jos on koronasta oireita ja testattu korona,niin karanteeni kestää oireiden loppumiseen saakka. Sairaana ei kekkuloida missään! Esim. kuumeettomia päiviä pitää olla ennen töihin ja kouluun menoa kaksi.
Kai se, jos oireet on tosi lievät voi 5 päivää toimia.
Oireisena voi kestää kauemminkin. En ole lasta viemässä päiväkotiin 10 päivän eristyksen jälkeen , koska pelkästään korkea kuume kesti melkein 6 päivää, ja kova yskä ei ole hellittämässä vaikka päivä 8 menossa. Sen verran raju tauti oli, etten vie lasta päiväkotiin puolikuntoisena ennen kuin on varmasti toipunut kunnolla.
Itse olen tuplarokotettu ja 6 päivä menossa enkä todellakaan ole kunnossa vielä.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet oireinen, olet eristyksessä. Jos altitunut eikä oireita, niin sitten karanteeni. Tai "karanteeni" jos sinua ei ole viranomaisen toimesta sellaiseen asetettu.
Itse saattaisin kyllä olla sen 10pv. Ja täytyy muistaa se 2pv siitä, että pahimmat oireet ovat lieventyneet.
Ei vaan kaksi oireetonta päivää. Näin ainakin täällä on sanottu.
Aika lyhyeltä tuo viiden päivän karanteeni tuntuu. Meillä töihin tuli 5 päivän karanteenin jälkeen henkilö, jonka perheenjäsen oli sairastunut. Sen yhden päivän ehti olla töissä ja sitten tuli ilmoitus, että on itsekin sairastunut.
Vierailija kirjoitti:
Tuo nyt on vaan vähän Veteen piirretty viiva noiden oireiden ja kahden päivän kanssa, kun lievää yskää ei kuulemma enää edes lasketa oireeksi, jonka takia pitäisi olla töistä pois.
Ei mikään virallinen taho ole noin sanonut. Vaan edelleen kaikissa oireissa jäädään ehdottomasti kotiin.
Meidän perheessä viimeiseksi sairastunut sairastui viikon päästä siitä kun ensimmäinen sai oireita. Sitä ennen teki kyllä testejä, jotka negoja. Ehti olla koulussa tartuttamassa . Mutta sitä ne kai haluaa. Koska näinhän se leviää kyllä nopeasti kun lapset saavat olla koulussa ja päiväkodissa vaikka kotona on koronaa.
Ihmiset ovat erilaisia, eri ikäisiä, kuntoisia ja suurimmalle osalle 5 päivää sairauslomaa on liian lyhyt aika. Se tuntuu jonkun nuoren/lapsen ja hyväkuntoisen sairastumisen ajalta. Sain naurettavan 5pv sairauslomaa hengitystieinfektiosta ja se kesti pitkälle yli kuukauden että toivuin jotenkuten, ikää +55v, riskiryhmässä, rokotettu ja koronaa ei testattu. Se flunssa loppuvuodesta mikä lie sitten olikin niin iski keuhkoihin kaikkein pahiten. Oli kuumeeton ja toipuminen kesti pitkään joulukuun puoleenväliin asti.
Ei voi luottaa ja pitää käyttää omaa maalais järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Aika lyhyeltä tuo viiden päivän karanteeni tuntuu. Meillä töihin tuli 5 päivän karanteenin jälkeen henkilö, jonka perheenjäsen oli sairastunut. Sen yhden päivän ehti olla töissä ja sitten tuli ilmoitus, että on itsekin sairastunut.
Jos on itse rokotettu ja perheenjäsen sairastuu, niin silloin ei kuulu olla karanteenissa tai poissa töistä Vasta kun itse sairastuu karanteeni alkaa.
Itselläni ei missään vaiheessa ollut kuumetta, hengenahdistusta tai voimakasta yskää, jotka on luokiteltu tässä tarkoitetuiksi pahemmiksi oireiksi, joiden kanssa ei sovi mennä ihmisten ilmoille.
Päivät 2-3 oli väsymystä ja päänsärkyä. Tämän jälkeen vain lievää nuhaa, ja lopetin vapaaehtoisen eristyksessä olon päivänä yhdeksän, vaikka em. nuhaa edelleen oli.