Te 70 luvulla tai aijemmin syntyneet. Puhuitteko koskaan kavereiden kanssa menkoista?
Itse en puhunut, vaan se oli tabu kuten niistä puhuminen aikuisten tai oman äidinkään kanssa. Piti aina elää, kuin niitä ei olisikaan, tai ottaa kaverin vihat niskaan miksi ei lähtenyt uimaan.
Kommentit (57)
Puhuin kyllä, synt. -79. Myös vanhempien kanssa puhuin.
Syntynyt -74, puhuin alku-ujostelun jälkeen myös äitini kanssa, kaverien kanssa vähemmän, mutta joskus. Yläasteen liikkatuntien uinnithan pystyi kaikki jättämään aina väliin vedoten kuukautisiin ja sitä käytettiin paljon. :)
En ole puhunut miistä kenenkään kanssa, en edes lääkärien. Kyseessä on minun yksityisasiani, eikä ole koskaan ollut tarvetta ottaa sitä puheeksi.
Vierailija kirjoitti:
En ole puhunut miistä kenenkään kanssa, en edes lääkärien. Kyseessä on minun yksityisasiani, eikä ole koskaan ollut tarvetta ottaa sitä puheeksi.
Ja olen siis syntynyt 60-luvun puolivälissä.
Ei varsinaisesti puhuttu mutta olin kaverin kanssa vessan kopissa joskus kun hän vaihtoi Tampaxin.
Oon syntynyt -71 ja kyllä asiasta puhuttiin sekä äidin, että kavereiden että ihan koulussa muutenkin. Meillä oli ihan kouluterveydenhoitajan tunti aiheesta joskus vitosella tms.
Olen syntynyt 1951 ja kavereiden kanssa puhuttiin kuukautisista jo 1960-luvulla. Oma äitini puhui minulle myös jo hyvissä ajoin ennen menkkojen alkamista.
Olen syntynyt 60-luvun alussa, ja kyllä sanoin äidille, että ostetaan kk-siteitä. Ja myös koulussa puhuttiin kk kierrosta ja ehkäisystä. En hävennyt niistä puhua silloin ja miksi niitä ylipäätään pitäisi hävetä? Kuuluvat luonnollisesti naisten elämään. Mutta kun ei itsellä niitä enää ole, niin on aika outoa, että nykyään naisten kk siteet ja tamponit lasketaan ylellisyys veroihin kuuluvaksi? Mitä ylellisyyttä se on?
Kyseessä ovat kuukautistuotteet, joista jokainen, jolla on kuukautiset, maksaa tällä hetkellä Suomessa 24 prosenttia arvonlisäveroa, vaikka muista terveystuotteista, kuten särky- ja allergialääkkeistä alv on vain 10 prosenttia.16.9.2023.
En ymmärrä, että miksi naisia verotetaan näin ilkeästi?
Oon syntynyt 76 eikä kotona tai muuallakaan ollu tabu kuukautiset. Ei niistä nyt muutenvain kavereiden kesken puhuttu mutta aiheesta tarvittaessa.
Aiemmin, ei aijemmin.
Olen syntynyt 1955 enkä teini-iässä puhunut menkoista kaverien kanssa lainkaan. Ensimmäisen kerran tulivat puheeksi vasta yliopistoikäisenä, kun solukaveri kertoi kauheista menkkakivuistaan.
Ei olisi tarvinnut tosin erikseen kertoa, kun itse todistin hänen pyörtyilemisiään.
Kouluajalta muistan, kuinka jumppamaikka neuvoi, että jos ei voi uida tai muuten olla mukana jumppatunnilla, pitää pyytää vapautus nimekkeellä "luonnollinen syy". Sellaista oli vielä 1960-luvun lopulla.
Ei muuten puhuttu! Vuosimallia -76
Olen syntynyt -70 ja koulussa oli kyllä kaikkea valistusta, mutta emme kavereiden kanssa puhuneet kuukautisista. En myöskään puhunut äidin kanssa kuukautisista. Vessasta vein äidin siteitä sen jälkeen kun kuukautiset alkoivat. Varmasti äiti huomasi, että kuukautiseni ovat alkaneet, mutta ei hän sanonut mitään. Äitini oli kyllä ihan toivoton naisten asioista puhumisessa. Minun kohdallani olisi jo luullut hänen jotain oppineen, olin hänen viides tyttärensä, mutta kun ei niin ei.
Tottahelkutissa. Mutta äitini kanssa en.
Syntynyt -61
EI puhuttu kavereiden kanssa eikä myöskään äidin. Koulussa oli vain vähän valistusta.
Nainen syntynyt 1975.
Eipä juurikaan puhuttu. Keskikoulun viidennellä luokalla oli terveysoppia ja lukuvuoden lopuksi meille jaettiin vihkonen menkoista. Huvitti, kun se vihkonen olisi pitänyt jakaa monta vuotta nuoremmille. Ei puhuttu kotonakaan.
Mitä vielä. Paljaalla vedettiin ja oltiin iloisia, ettei tarvinnut kortsua käyttää.