Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä sanoja käytetään yleisesti väärin av:lla?

Vierailija
20.05.2015 |

Minulla tulee mieleen kaksi sanaa:

akateemikko

retro

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wt

Vierailija
22/44 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nihilisti. Normi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheisriippuvuus. Sitä käytetään kun tarkoitetaan että joku on läheisiinsä takertuva tyyppi, vaikka läheisriippuvuus on oikeasti sitä, kun jonkun yksilön tavanomainen riippuvuus (päihteistä, peleistä tms.) haittaa ja alkaa sanella myös hänen läheistensä elämää.

Vierailija
24/44 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wt:tä minäkin olin tulossa sanomaan, mutta olikin jo useampi ehtinyt ensin. :D Sen merkitys taitaa kyllä kovaa vauhtia olla jo muuttumassa siihen, millä sitä täällä käytetään. Se on kuitenkin niin kulttuurisidonnainen termi, ettei niitä wt:itä alkuperäisessä merkityksessään edes ole Suomessa olemassa.

Vierailija
25/44 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 10:19"]

Wt:tä minäkin olin tulossa sanomaan, mutta olikin jo useampi ehtinyt ensin. :D Sen merkitys taitaa kyllä kovaa vauhtia olla jo muuttumassa siihen, millä sitä täällä käytetään. Se on kuitenkin niin kulttuurisidonnainen termi, ettei niitä wt:itä alkuperäisessä merkityksessään edes ole Suomessa olemassa.

[/quote]

Ongelma täällä käytössä on lähinnä se, että sillä tarkoitetaan enimmäkseen köyhää tai junttia, vaikka merkitys on wikipedian mukaan The main difference is that "redneck," "cracker", "Okie", and "hillbilly" emphasize that a person is poor and uneducated and comes from the backwoods with little awareness of the modern world, while "White trash" emphasizes the person's moral failings.

Vierailija
26/44 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 10:14"]

Läheisriippuvuus. Sitä käytetään kun tarkoitetaan että joku on läheisiinsä takertuva tyyppi, vaikka läheisriippuvuus on oikeasti sitä, kun jonkun yksilön tavanomainen riippuvuus (päihteistä, peleistä tms.) haittaa ja alkaa sanella myös hänen läheistensä elämää.

[/quote]

Olet täysin väärässä!

Vierailija
27/44 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähiaikoina, kun tarkoitetaan mennyttä eli viime aikoina

Vierailija
28/44 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 10:14"]Läheisriippuvuus. Sitä käytetään kun tarkoitetaan että joku on läheisiinsä takertuva tyyppi, vaikka läheisriippuvuus on oikeasti sitä, kun jonkun yksilön tavanomainen riippuvuus (päihteistä, peleistä tms.) haittaa ja alkaa sanella myös hänen läheistensä elämää.
[/quote]
Mä luulen että tää on nyt sitä av-ironiaa, jota käytetään surutta väärin.
Heität jonkun aivopierun ja koht tuut nillittää kun kukaan ei ymmärrä ironiaa.

Vierailija
29/44 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 10:01"]

Alentava kun tarkoitetaan alentuvaa.

[/quote]

"Alentuva ja alentava

Sanoja ”alentuvasti” ja ”alentuvaisesti” on syytä välttää. Ne nimittäin voidaan kokea sekä myönteisessä mielessä (’toisen tasolle laskeutuvasti’) että kielteisesti (’toisen yläpuolelle asettuvasti’). Virallinen merkitys on vähän siltä väliltä: ”alentuva” tarkoittaa ’ylem­myy­den­tun­toi­sen kohtelias, armollisen suopea t. ystävällinen’."

https://www.cs.tut.fi/~jkorpela/kielenopas/7.5.html#alent

Vierailija
30/44 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 10:25"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 10:14"]Läheisriippuvuus. Sitä käytetään kun tarkoitetaan että joku on läheisiinsä takertuva tyyppi, vaikka läheisriippuvuus on oikeasti sitä, kun jonkun yksilön tavanomainen riippuvuus (päihteistä, peleistä tms.) haittaa ja alkaa sanella myös hänen läheistensä elämää. [/quote] Mä luulen että tää on nyt sitä av-ironiaa, jota käytetään surutta väärin. Heität jonkun aivopierun ja koht tuut nillittää kun kukaan ei ymmärrä ironiaa.

[/quote]

12 on ihan oikeassa. Läheisriippuvuus käsitetään Suomessa usein ihan väärin. Hellsten onkin sanonut, että enkunkielinen termi, codependency, kanssariippuvuus, on paljon kuvaavampi termi. 

Vierailija
31/44 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä ei onneksi ole usein esiintynyt, mutta joskus olen näihin av:lla törmännyt: nuorikko tai nuorukainen, kun tarkoitetaan nuorta henkilöä yleensä ja naikkonen tarkoittamassa nuorta naista ("moi, olen 18v naikkonen...").

Halpamainen tarkoittamassa (hinnaltaan) halpaa. Seksistinen tarkoittamassa seksikästä.

Vierailija
32/44 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venakko. Ei ole venäläinen vaan venäläinen (hutsu) nainen.

Vierailija
33/44 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Curlingvanhemmuus.

Vierailija
34/44 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

SIIS. Sanotaan esim. "Olen siis kahden lapsen äiti", vaikka asiaan ei ole aiemmin viitattu ollenkaan.

Vierailija
35/44 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsismi, narsisti.

Vierailija
36/44 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 10:50"]

Venakko. Ei ole venäläinen vaan venäläinen (hutsu) nainen.

[/quote]

Venakko todellakin viittaa vain naispuoliseen henkilöön, mies ei voi olla venakko. Mutta venakko on kyllä aivan neutraali ilmaus, kertoo naisen kansallisuuden. Sillä ei ole halventavaa merkitystä (hutsu).

Vierailija
37/44 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

´Normi´, kun tarkoitetaan vain  ´normaalia´ja kun senkin sijasta voitaisiin aivan  yhtä hyvin sanoa ´tavallinen´

Vierailija
38/44 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 10:53"]

SIIS. Sanotaan esim. "Olen siis kahden lapsen äiti", vaikka asiaan ei ole aiemmin viitattu ollenkaan.

[/quote]

Tämä!

Vielä pahempaa on, että teksti aloitetaan sanalla eli. Eli tarkoittaa "toisin sanoen". Sanaa ei voi käyttää ennen kuin mitään on edes sanottu.

Vierailija
39/44 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

´Pöhinää´ (...tulee mieleen vain  hiiri kauraryynipakkauksen sisällä )

Vierailija
40/44 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fysiologinen tarkoittamassa fyysistä.