Mitä sanoja käytetään yleisesti väärin av:lla?
Minulla tulee mieleen kaksi sanaa:
akateemikko
retro
Kommentit (44)
Läheisriippuvuus. Sitä käytetään kun tarkoitetaan että joku on läheisiinsä takertuva tyyppi, vaikka läheisriippuvuus on oikeasti sitä, kun jonkun yksilön tavanomainen riippuvuus (päihteistä, peleistä tms.) haittaa ja alkaa sanella myös hänen läheistensä elämää.
Wt:tä minäkin olin tulossa sanomaan, mutta olikin jo useampi ehtinyt ensin. :D Sen merkitys taitaa kyllä kovaa vauhtia olla jo muuttumassa siihen, millä sitä täällä käytetään. Se on kuitenkin niin kulttuurisidonnainen termi, ettei niitä wt:itä alkuperäisessä merkityksessään edes ole Suomessa olemassa.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 10:19"]
Wt:tä minäkin olin tulossa sanomaan, mutta olikin jo useampi ehtinyt ensin. :D Sen merkitys taitaa kyllä kovaa vauhtia olla jo muuttumassa siihen, millä sitä täällä käytetään. Se on kuitenkin niin kulttuurisidonnainen termi, ettei niitä wt:itä alkuperäisessä merkityksessään edes ole Suomessa olemassa.
[/quote]
Ongelma täällä käytössä on lähinnä se, että sillä tarkoitetaan enimmäkseen köyhää tai junttia, vaikka merkitys on wikipedian mukaan The main difference is that "redneck," "cracker", "Okie", and "hillbilly" emphasize that a person is poor and uneducated and comes from the backwoods with little awareness of the modern world, while "White trash" emphasizes the person's moral failings.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 10:14"]
Läheisriippuvuus. Sitä käytetään kun tarkoitetaan että joku on läheisiinsä takertuva tyyppi, vaikka läheisriippuvuus on oikeasti sitä, kun jonkun yksilön tavanomainen riippuvuus (päihteistä, peleistä tms.) haittaa ja alkaa sanella myös hänen läheistensä elämää.
[/quote]
Olet täysin väärässä!
Lähiaikoina, kun tarkoitetaan mennyttä eli viime aikoina
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 10:14"]Läheisriippuvuus. Sitä käytetään kun tarkoitetaan että joku on läheisiinsä takertuva tyyppi, vaikka läheisriippuvuus on oikeasti sitä, kun jonkun yksilön tavanomainen riippuvuus (päihteistä, peleistä tms.) haittaa ja alkaa sanella myös hänen läheistensä elämää.
[/quote]
Mä luulen että tää on nyt sitä av-ironiaa, jota käytetään surutta väärin.
Heität jonkun aivopierun ja koht tuut nillittää kun kukaan ei ymmärrä ironiaa.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 10:01"]
Alentava kun tarkoitetaan alentuvaa.
[/quote]
"Alentuva ja alentava
Sanoja ”alentuvasti” ja ”alentuvaisesti” on syytä välttää. Ne nimittäin voidaan kokea sekä myönteisessä mielessä (’toisen tasolle laskeutuvasti’) että kielteisesti (’toisen yläpuolelle asettuvasti’). Virallinen merkitys on vähän siltä väliltä: ”alentuva” tarkoittaa ’ylemmyydentuntoisen kohtelias, armollisen suopea t. ystävällinen’."
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 10:25"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 10:14"]Läheisriippuvuus. Sitä käytetään kun tarkoitetaan että joku on läheisiinsä takertuva tyyppi, vaikka läheisriippuvuus on oikeasti sitä, kun jonkun yksilön tavanomainen riippuvuus (päihteistä, peleistä tms.) haittaa ja alkaa sanella myös hänen läheistensä elämää. [/quote] Mä luulen että tää on nyt sitä av-ironiaa, jota käytetään surutta väärin. Heität jonkun aivopierun ja koht tuut nillittää kun kukaan ei ymmärrä ironiaa.
[/quote]
12 on ihan oikeassa. Läheisriippuvuus käsitetään Suomessa usein ihan väärin. Hellsten onkin sanonut, että enkunkielinen termi, codependency, kanssariippuvuus, on paljon kuvaavampi termi.
Näitä ei onneksi ole usein esiintynyt, mutta joskus olen näihin av:lla törmännyt: nuorikko tai nuorukainen, kun tarkoitetaan nuorta henkilöä yleensä ja naikkonen tarkoittamassa nuorta naista ("moi, olen 18v naikkonen...").
Halpamainen tarkoittamassa (hinnaltaan) halpaa. Seksistinen tarkoittamassa seksikästä.
Venakko. Ei ole venäläinen vaan venäläinen (hutsu) nainen.
SIIS. Sanotaan esim. "Olen siis kahden lapsen äiti", vaikka asiaan ei ole aiemmin viitattu ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 10:50"]
Venakko. Ei ole venäläinen vaan venäläinen (hutsu) nainen.
[/quote]
Venakko todellakin viittaa vain naispuoliseen henkilöön, mies ei voi olla venakko. Mutta venakko on kyllä aivan neutraali ilmaus, kertoo naisen kansallisuuden. Sillä ei ole halventavaa merkitystä (hutsu).
´Normi´, kun tarkoitetaan vain ´normaalia´ja kun senkin sijasta voitaisiin aivan yhtä hyvin sanoa ´tavallinen´
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 10:53"]
SIIS. Sanotaan esim. "Olen siis kahden lapsen äiti", vaikka asiaan ei ole aiemmin viitattu ollenkaan.
[/quote]
Tämä!
Vielä pahempaa on, että teksti aloitetaan sanalla eli. Eli tarkoittaa "toisin sanoen". Sanaa ei voi käyttää ennen kuin mitään on edes sanottu.
´Pöhinää´ (...tulee mieleen vain hiiri kauraryynipakkauksen sisällä )
Fysiologinen tarkoittamassa fyysistä.
Wt