Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vammaton - voisitko seurustella vammaisen kanssa?

Vierailija
20.05.2015 |

Ystävälläni on ihana poika, toinen jalka amputoitu. Muutoin pyyhkii hyvin, mutta tyttökavereita ei tahdo löytyä. Kun mietin itse itseäni 18-vuotiaana, niin valitettavasti en olisi seurustellut liikuntarajoitteisen pojan kanssa. Siihen aikaan tuttavapiiriini kuului lyhytkasvuinen, huonokuuloinen tyttö, enkä pitänyt lainkaan ihmeellisenä, että hän ei seurustellut tai saanut muutenkaan poikien huomiota. Jotenkin ehkä oletin, että lyhytkasvuiset etsivät toisia lyhytkasvuisia. Taisin olla aika ääliö? Kuinka moni vammaton olisi valmis seurustelemaan vammaisen kanssa? Laita peukkuja ylös tai alas!

Kommentit (84)

Vierailija
1/84 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 15:46"]En voisi. Anteeksi rajoitteisuuteni mutta hoitajana pääsen kurkistamaan näiden vammautuneiden ihmisten sielunelämää. Kyllä siellä jossain aina kumpuaa jonkinlainen katkeruus joka tulee esille, ennemmin tai myöhemmin. En myöskään jaksaisi siviilielämässä huolehtia kenestäkään joka vaatisi erityiskohtelua. Haluan vammattoman miehen.
[/quote]

Outoa, minulla on ihan eri käsitys, ovat tavallisia ihmisiä iloineen ja suruineen. Olen sosiaalipuolella töissä vammaisten ihmisten parissa. En yleensä tapaa vastikään vammautuneita, vaan enemmänkin joko vammaisena syntyneitä tai kauan vammansa kanssa eläneitä. Eipä juuri tule vastaan sellaista, että voi minua raukkaa, kun kävi näin. Moni on taistelija ja aika tavallisia suomalaisia ovat. Jos jollakulla on masennusta, niin se on erittäin yleinen kansantauti Suomessa, ei mikään vammaisten etuoikeus.

Vierailija
2/84 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella on joku sielun vamma mikä tekee heistä yhtä äreitä ja vaikeita. Ilkeä äiti, liian menestynyt sisko, kiusaamista, huono itsetunto - voi olla että jalkansa menettäneellä on vaikeaa mutta ainakin on helpompi ymmärtää minkä asian kanssa painitaan. Ja jos sen kanssa pääsee sinuiksi, siinä olisi kumppani joka selviää vähän pienemmästäkin vastoinkäymisestä?

Sen sijaan miehet joissa ei näennäisesti ole mitään vikaa, mutta vuosien myötä paljastuu että ei ole äidin voittanutta, tai kotona on pakko saada aina määrätä kaapin paikka, tai ottaa koville että vaimo tienaa enemmän... sellaisen arven kanssa on vaikeampi päästä sinuiksi kun mies ei edes näe tai myönnä että jossain on vikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/84 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vamman laadusta.Puuttuva raaja ei haittaisi, jos kaveri itse olisi sinut asian kanssa ja pärjäisi arkielämässä. Miksikään hoitajaksi en haluaisi ruveta, joten itsenäisesti pärjäävä hänen pitäisi olla. Pyörätuoli menee vähän niillä rajoilla, koska siinä joutuisi jo miettimään asumisolojen esteettömyyttä, yhteisiä lomia ja sen sellaista. Jos oikein kovasti rakastuisi, niin kai sen asian kanssa sitten vain opettelisi pärjäämään. Jos vamma olisi henkistä laatua (kehitysvamma ja alhainen äo), niin en osaa kuvitella missä edes tutustuisin sellaiseen henkilöön, saati että ryhtyisin seurustelemaan.

Vierailija
4/84 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 15:26"]Jos nyt ihan suosiolla jätetään nuo kehitysvammaiset pois, ja puhutaan ihan vaan vammaisista, niin mua ei haittaisi seurustella kuuron tai sokean kanssa. Cp-vammaisen tai lyhytkasvuisen kanssa tuskin voisin. Muut vammat, no riippuu vähän, jalan puuttuminen nyt menisi vielä.
[/quote]

Et siis voisi seurustella lievästi cp vammaisen, jonka vammaa hädin huomaa kanssa? Kuitenkaan jalan puuttuminen ei haittaisi. En ymmärrä.

Vierailija
5/84 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aivovammainen ystävätär. Viehättävä ihminen, ja aika lailla empaattinen kolmen lapsen äiti. Vammautunut kolarissa. Sanoisinko, että jos ei olisi vammautunut, tuskin olisimme ystäviä. Aivovamma aiheuttaa ongelmia muistin kanssa, kovia päänsärkyjä, ja tietyt asiat hän on opetellut uudelleen alusta. Mutta se elämän arvostus ja lempeys, joka hänessä on, ei sitä voi kovin pinnallinen tyyppi tavoittaa. Ja aina on aikaa kuunnella 3 lapset ilot ja murheet. Muutaman sentin päässä oli, ettei olisi koskaan saanut niitä kuulla.

Vierailija
6/84 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:16"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 15:26"]Jos nyt ihan suosiolla jätetään nuo kehitysvammaiset pois, ja puhutaan ihan vaan vammaisista, niin mua ei haittaisi seurustella kuuron tai sokean kanssa. Cp-vammaisen tai lyhytkasvuisen kanssa tuskin voisin. Muut vammat, no riippuu vähän, jalan puuttuminen nyt menisi vielä. [/quote] Et siis voisi seurustella lievästi cp vammaisen, jonka vammaa hädin huomaa kanssa? Kuitenkaan jalan puuttuminen ei haittaisi. En ymmärrä.

[/quote]

No onhan noi kaksi eri asiaa, toinen johtuu aivovauriosta ja toinen jostain ihan muusta. Johtuu varmaan siitä, että kaikki tuntemani cp-vammaiset on aika näkyvästi vammaisia, ja sen kyllä huomaa. Siihen verrattuna ainakin mun silmiin jalan puuttuminen vaikuttaa pikkujutulta.

Vierailija
7/84 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 17:24"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:16"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 15:26"]Jos nyt ihan suosiolla jätetään nuo kehitysvammaiset pois, ja puhutaan ihan vaan vammaisista, niin mua ei haittaisi seurustella kuuron tai sokean kanssa. Cp-vammaisen tai lyhytkasvuisen kanssa tuskin voisin. Muut vammat, no riippuu vähän, jalan puuttuminen nyt menisi vielä. [/quote] Et siis voisi seurustella lievästi cp vammaisen, jonka vammaa hädin huomaa kanssa? Kuitenkaan jalan puuttuminen ei haittaisi. En ymmärrä.

[/quote]

No onhan noi kaksi eri asiaa, toinen johtuu aivovauriosta ja toinen jostain ihan muusta. Johtuu varmaan siitä, että kaikki tuntemani cp-vammaiset on aika näkyvästi vammaisia, ja sen kyllä huomaa. Siihen verrattuna ainakin mun silmiin jalan puuttuminen vaikuttaa pikkujutulta.
[/quote]

Ei siinä nyt mielestäni ole käytännössä eroa mistä vamma johtuu. Lievimmillään cp vamma voi olla pieni toimintarajoite kädessä tai jalassa.

Vierailija
8/84 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 15:32"]

Hahahah, typerys, joka ilmoitti säälivänsä lyhytkasvuisia, joita on ennen kutsuttu kääpiöiksi, veti herneet nenään, kun joku uskalsi ojentaa, ettei ole ihan sopivaa käyttää tuollaista nimitystä! Kuule säälijä, minä säälin sinua enemmän kuin voit ikinä sääliä yhtään lyhytkasvuista, sillä en tunne yhtään noin moukkamaista lyhytkasvuista.

[/quote]

Kas, kun kukaan ei varsinaisesti käyttänyt tätä nimitystä, vaan totesi sen olevan entistä maailmaa. Eli minä. 

Laitoin sen siksi, koska kaikki eivät tunne lyhytkasvuisuustermiä. 

Miksi olet noin aggressiivinen? 

Inhottaa ehkä tuo "sääli" -sana. Voin vaihtaa sen myötätunto-sanaan, tunne kuitenkin on sama. Mutta pidän tämän, että säälin/tunnen myötätuntoa ihmisiä kohtaan, jotka synnynäisesti ovat saaneet vakavan vamman.

Lyhytkasvuisuutta pidän vakavana. 

Vierailija
9/84 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 18:50"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 15:32"]

Hahahah, typerys, joka ilmoitti säälivänsä lyhytkasvuisia, joita on ennen kutsuttu kääpiöiksi, veti herneet nenään, kun joku uskalsi ojentaa, ettei ole ihan sopivaa käyttää tuollaista nimitystä! Kuule säälijä, minä säälin sinua enemmän kuin voit ikinä sääliä yhtään lyhytkasvuista, sillä en tunne yhtään noin moukkamaista lyhytkasvuista.

[/quote]

Kas, kun kukaan ei varsinaisesti käyttänyt tätä nimitystä, vaan totesi sen olevan entistä maailmaa. Eli minä. 

Laitoin sen siksi, koska kaikki eivät tunne lyhytkasvuisuustermiä. 

Miksi olet noin aggressiivinen? 

Inhottaa ehkä tuo "sääli" -sana. Voin vaihtaa sen myötätunto-sanaan, tunne kuitenkin on sama. Mutta pidän tämän, että säälin/tunnen myötätuntoa ihmisiä kohtaan, jotka synnynäisesti ovat saaneet vakavan vamman.

Lyhytkasvuisuutta pidän vakavana. 
[/quote]

Just joo, jos et tiedä mitään säälittävämpää kuin lyhytkasvuinen mies, niin mitä tekemistä sillä on myötätunnon eli empatiaan kanssa? Että osaa olla vaikeita nämä käsitteet. Jos joku on 30-50-luvulla puhunut kääpiöistä, niin miksi kuvittelet, että on ok käyttää sanaa vuonna 2015? Kukaan ei ole niin tyhmä, ettei tietäisi, mikä on lyhytkasvuinen ja mitä tarkoittaa sivistymätön idiootti. Lumikki ja 7 kääpiötäkö sulla pyörii mielessä? Tiedoksi, että se on satu. Kuten maahiset tai tontut, jotka myös kuvataan joskus lyhytkasvuisina.

Vierailija
10/84 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen keskustelu! :)

Vierailija
11/84 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa tosi jalomielistä väkeä! Sitten kun teitä nuoria naisia pyytää treffeille lyhytkasvuinen mies, seuraa vaivaantunut hiljaisuus ja selittely, on jotain menoa tai on melkein varattu tai haluaa pitää vähän taukoa seurustelusta ja milloin mitäkin. Netin kautta on helppo tutustua, mutta ensimmäinen tapaaminen jää yleensä viimeiseksi.

Vierailija
12/84 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunsin parikymppisenä pojan jolla oli toinen jalka amputoitu polvesta alaspäin. Kaveri oli hirmu hottis, ja olisin todellakin seurustellut hänen kanssaan jos olisi molemmat oltu vapaita. Vieläkin nousee puna poskille.

Vierailija
13/84 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä en kyllä voisi ja taidan olla ainoa rehellinen täällä.

Vierailija
14/84 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin seuristella jos se olisi fyysinen vamma. Jos on henkisesti vammainen niin nounou.

N18

Vierailija
15/84 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 11:47"]Onpa tosi jalomielistä väkeä! Sitten kun teitä nuoria naisia pyytää treffeille lyhytkasvuinen mies, seuraa vaivaantunut hiljaisuus ja selittely, on jotain menoa tai on melkein varattu tai haluaa pitää vähän taukoa seurustelusta ja milloin mitäkin. Netin kautta on helppo tutustua, mutta ensimmäinen tapaaminen jää yleensä viimeiseksi.
[/quote]

Olisikos tässä sellainen juttu, että nuori nainen voi torjua helpommin, mutta kun ikää tulee ja vähän elämänkokemusta, niin ymmärtää, ettei tuollaiset asiat ole olennaisia? Kuka vain voi sairastua vakavasti tai halvaantua. Ei nuori välttämättä osaa ajatella niin laajasti.

Ap

Vierailija
16/84 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 11:47"]

Onpa tosi jalomielistä väkeä! Sitten kun teitä nuoria naisia pyytää treffeille lyhytkasvuinen mies, seuraa vaivaantunut hiljaisuus ja selittely, on jotain menoa tai on melkein varattu tai haluaa pitää vähän taukoa seurustelusta ja milloin mitäkin. Netin kautta on helppo tutustua, mutta ensimmäinen tapaaminen jää yleensä viimeiseksi.

[/quote]

Varmasti naisilla on ennakkoluuloja montaa asiaa kohtaan, esim. lyhytkasvuisuutta. Ja varmasti on sitäkin, että kaikille ei lyhytkasvuinen kelpaa eikä edes lähdetä tutustumaan. Mutta pitää muistaa myös se, että pakkeja saavat kaikki ja kaikissa pakeissa syynä ei ole vamma, vaan ihan yksinkertaisesti vaan se, että ei tunnu synkkaavan niin hyvin, että kannattaisi jatkaa tapailua.

Vierailija
17/84 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 11:47"]

[/quote]

Onko joku sanonut voivansa seurustella lyhytkasvuisen kanssa? Ei kai... en minä ainakaan, enkä ole mikään nuori, kaunotar jolla valinnanvaraa olisi loputtomiin. 

Lyhytkasvuisuus on jotenkin säälittävää ihan eri tavalla kuin vaikka jokin onnettomuudessa syntynyt pahakin vamma. Nyt puhun tietysti aidosti lyhytkasvuisista (ennen vanhaan sanottiin kääpiö). En lyhyistä miehistä, joita vastaan minulla ei ole mitään. 

Vierailija
18/84 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 11:50"]

No minä en kyllä voisi ja taidan olla ainoa rehellinen täällä.

[/quote] Voi olla, että sinulla on vielä pitkä taival edessä, kunnes tajuat muutamia elämän realiteetteja. Kovin ehdoton ei yleensä kannata olla, eikä koskaan tiedä, mitä omalle kohdalle sattuu. N35

Vierailija
19/84 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku voi sanoa, että lyhytkasvuisuus on säälittävää?

Vierailija
20/84 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 12:05"]

Miten joku voi sanoa, että lyhytkasvuisuus on säälittävää?

[/quote]

Onhan se nyt säälittävää, jos mies on nelivuotiaan muksun kokoinen. Mikä sinusta on sitten säälittävää, jos ei tuollainen tilanne?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kaksi