Abortoisitko Down-lapsen?
Kommentit (53)
Miksi jotkut pelkäävät erilaisuutta noin paljon? Ei ihme että on ollut kaiken maailman keskitysleirejä kun ihminen haluaa noin kovasti edelleenkin tuhota kaiken erilaisen.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 08:38"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 08:34"]En. Jokaisella on yhtäläinen oikeus elämään. Elämä alkaa ja päättyy silloin kun on sen aika, enkä minä ole mielestäni oikeutettu päättämään siitä. Kenenkään elämä ei ole helppoa tai tuskatonta ja onneksi aika harvan myöskään pelkästään näitä. Olen nähnyt monta onnellista ihmistä, jolla on down ja monta onnetonta ja tuskaista, jolla sitä ei ole.
[/quote]
VÄÄRIN. Sinä nimenomaan olet velvollinen päättämään siitä. Koska sikiö kohdussasi ei voi itse tehdä päätöstä itse haluaako vammaisen elämän vai ei. Jos on pokkaa hankkiutua raskaaksi, pitää löytyä myös selkärankaa seurata että raskautensa sujuu normaalisti eikä niin, että siitä aiheutuu tulevalle ihmiselle vammoja.
[/quote]
Ei ne vammat johdu raskauden sujumisesta eikä raskaus itsessään vahingoita lasta, toisin kuin vaikkapa päihteet, geenivirheet tai abortti.
Valitettavasti kyllä.elämä on rankka ilman mitään saati vammaisen kanssa
Kyllä, ennen olin sitä mieltä että ehdottomasti en mutta nyt kun minulla on lapsi niin häntä ajatellen kyllä. Ei olisi resursseja taata esikoiselle samanlaista huomiota vammaisen lapsen kanssa kuin normaalin sisaruksen.
Kenen te ajattelette hoitavan vammaisen lapsen teidän poismentyänne? Tämä nykymeno näyttää siihen suuntaan menevän että jokainen huolehtikoon omistaan. Mitä jos lapsenne joutuu kuolemanne jälkeen johonkin entisajan vaivaistenkodin kaltaiseen paikkaan kun yhteiskunta ei enää panosta vammaisten hoitoon?
Toivottavasti saman taho huolehtii hänestä, joka huolehtii meistä kaikista, silloin kun emme itse tai joku meidän läheinen, siihen pysty.
Kukaan ei tiedä omasta eikä toisten elämästä, millainen se tulee olemaan? Pitäisikö todella eliminoida pois sellaiset ihmiset, jotka eivät ole tuottavia. Todellakin, ei ole keskitysleirimeininki kaukana tästä. En olisi koskaan uskonut näin sanovani.. surullista luettavaa.
Perheessäni on yksi erityislapsi joka eri erityislasten hoidossa. Samassa ryhmässä on myös downsyndroomainen, jota yhden hoitajan pitää koko ajan vahtia. On hyvin aggressiivinen ja kerran todistin kun hyökkäsi oman lapseni kimppuun ohi kävellessä ja alkoi hakata päätä seinää vasten kun hoitaja oli kauempana. Kerran hyökkäsi yhtäkkiä toisen lapseni kimppuun joka vaan istui eteisessä selin häneen(ei ole hoidossa ryhmässä). Useamman kerran alkanut huutaa minulle vihaisesti kun vaan kuljen ohi. Viimeksi eilen. Pelottava lapsi. Downeja on niin erilaisia, mutta täytyy sanoa, että tämän jälkeen en jaksaisi noin hankalaa lasta/aikuista elämäni loppuun saakka. Oma erityislapseni on erittäin helppo tuohon verrattuna joka ilman syytä hyökkii päälle.
Kyllä. Mieheni siskolla on downin syndrooma ja vaikka hän on todella iloinen ja valoisa persoona niin kuin useimmat samaa sairautta sairastavaa, niin ei minusta silti olisi huolehtimaan toisesta läpi elämän. Tarpeeksi raskaalta ajatukselta tuntuisi kasvattaa tervekin lapsi.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 08:03"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 07:07"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 07:00"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 00:51"]En todellakaan abortoisi ♡ [/quote] Tekisit siis tarkoituksella ja tahallasi vammaisen ihmisen maailmaan. Mahdollistaisit yhdelle ihmiselle vammaisena olon. Ja syy niinkin ITSEKÄS kuin että sinä et vain heikkona ja pinkkien raskaushuurujen sokaisemana kykene ottamaan ohjia haltuun raskaudestasi ja tekemään päätöstä ihmisalun puolesta ja sen hyväksi! Jos on kanttia hankkiutua raskaaksi, on löydyttävä myös selkärankaa olla romantisoimatta omaa tilaansa silloin kuin jonkun muun ihmisen terveydestä on kyse! Jokainen lapsi ansaitsee syntyä terveenä. LAPSELLA ON OIKEUS syntyä terveenä ja kehittyä normaalisti. Korostan yhä: lapsella on siinä se oikeus. Raskaana olevalla ei ole oikeutta synnyttää ja symnyttää ja synnyttää vuodesta toiseen vaikka minkä näköisiä mutantteja kun "on neki lapsii ja mä saan synnyttää mitä MÄhaluun!", vaan se oikeus on lapsen puolella. Ihmisellä on oikeus terveeseen elämään. EI NIIN, että odottava nainen mahdollistaa hänen vammaisena maailmaan tulonsa VAIN koska ei pinkeiltä raskausunelmiltaan ja selkärangattomuudeltaan kyennyt ajattelemaan kuin omaa kivaansa.
[/quote]
Oletko vähän yksinkertainen? "Jokaisella ihmisellä on oikeus terveeseen elämään". Paitsi jos ei ole terve niin ei ole oikeutta elämään ollenkaan? Vai uskotko että abortoitu down syntyy maailmaan uudestaan ja tällä kertaa terveenä? Tarkoitit varmaan sanoa että "jokaisella terveellä ihmisellä on oikeus elämään (ei-terveillä ei ole oikeutta elää)"?
[/quote]
Kyllä, jokaisella ihmisellä ON oikeus terveeseen elämään. Vai mitäs vastaisit kehitysvammaiselle joka kysyisi sinulta, että miksi hän ei saa olla terve kuten muut ja miksi hän ei saa pystyä kävelemään ja edes puhumaan itse. Eihän siihen voi vastata muuta syytä kuin että "Äitisi ei välittänyt vammoistasi koska eihän ne vammat hänelle itselleen tulleet. Sinun tekemisen ja hoitamisen avullasi hän sai vain näytettyä muulle maailmalle miten jaksava ja uuttera Nainen hän onkaan. Hän ei välittänyt siitä että sinulla oli vakavia vammoja jotka kehittyivät koko ajan vain huonompaan suuntaan kohdussa. Äitisi ei välittänyt ajatella että miltä sinusta tuntuu olla vammainen ja että joudut elämään vammojesi kanssa. Äitisi ajatteli vain itseään."
[/quote]
Huh huh mikä saarnaaja sinä oletkaan! Onko sulla jo oma Ei vammaisille -lahko? Juttusi ovat suht sairaita. Äiti on päättänyt synnyttää valtavirrasta poikkeavan lapsensa, suojella hänen elämäänsä. Päätös on varmasti ollut raskas. Ja sinä haukut, että tämä päätös on tehty näytösmielessä, turhamaisuuttaan. Oletko nyt aivan tosissasi? Kuulostaa, että sinulla on nyt jonkinlaiset defenssit päällä asian suhteen. Itsekin varmaankin abortoisin pahasti vammaisen, mutta tiedostan, että tekisin sen puhtaasti itsekkäistä syistä. Ja mielestäni ne itsekkäät syyt ovat ihan riittävät, enkä kyllä ikinä sortuisi tuollaiseen paatokselliseen hurskasteluun niitä kohtaan, jotka ovat päätyneet toisenlaiseen valintaan.
Ihan lepposia noi pkn-tyypitkin vaikuttaa olevan :)
Vahinko alapeukku. Aihe saa minutkin, muuten suht rauhallisen ihmisen todellakin kuumenemaan, niin ettei sormet taivu enää näppiksellä.Pakko jo jättää tämä aihe, joka saa minut kuumumaan niin etten tiedä enää kohta, mitä näppikseltä lähtee.
Tämä ketju saa minut ymmärtämään entistä paremmin paikkani olevan vaikeasti vammaisten ihmisten parissa ja tekemään parhaani sen suhteen, että heidän elämänsä olisi mahdollisimman hyvää. He palauttavat minut maanpinnalle siitä pinnallisesta itsekeskeisetä maailmasta, jonne ilman heitä helposti eksyn ja he muistuttavat mikä elämässä on tärkeää, toisten ihmisten rakkaus ja huolenpito.
En todellakaan abortoisi. Minulla ei ole oikeutta päättää toisen ihmisen elämän päättämisestä. Minä en edes pidä downia sairautena vaan erilaisuutena. Todella ällöttävää, kun jotkut täällä yrittävät kääntää oman itsekkyytensä muka lapsen parhaaksi.