Mihin ammattiin kuusikymppinen voisi uudelleen kouluttautua?
Jos taustalla on työttömyyttä 20 vuotta ja sitä ennen ollut monenkirjavissa toimistohommissa.
Kommentit (105)
ap taasen porvoosta.
ja porukka meni halpaan.
Kurssikeskukseen puu-ukkoja vuolemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olkoot, olet yhteiskunnan silmissä jätettä. Parempi alkaa vaan katselemaan loppusijoituspaikkaa hautuumaalta.
Niin me kaikki tulemme jossakin vaiheessa olemaan yhteiskunnan silmissä jätettä. Kuka aikaisemmin, kuka myöhemmin.
-ap-
Onko tähän jo johonkin kiveen (kuten lainsäädäntöön) kirjattu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinähän kysyit mihin voisi kouluttautua. Mene autokouluun aja kortti ja ei kun taksiin vaan.
Taksikuskiksi ei voi päästä kuulovammainen.
-ap-
Jos olet kuulovammainem ja sinulla on siitä lääkärin diagnoosi niin sitä suuremmalla syyllä paikkasi on eläkkeellä. Kuulovamma rajoittaa pois todella monta ammattia ja koulutusta. Ei kuulovammainen voi olla edes lähihoitaja.
En ymmärrä miten eläkkeelle pääsy voi olla muka noin vaikeaa? Ihmiset eivät taida vain viitsiä hakea kaikkia tarvittavia lausuntoja ja papereita ja itkevät sitten netissä että nyyhnyyh kun Kela vaatii sitä ja tätä tuota. Läheisen tuttavan lapsi, 22 v nuori, sai eläkepaperit 2 kuukaudessa mutta hän olikin tarmokkaasti asialla. Nuorella on diagnosoitu keskivaikea änkytys ja kun juuro mitään työtä ei voi puhumatta tehdä niin eläkkeen sai heti, kun vaan jaksoi toimittaa miljoona lippusta ja lappusta.Tuossa tapauksessa ymmärrettävää, mutta jos on vanhempi henkilö, jolla on tutkintoja ja työkokemusta, niin kyllä on todella vaikea päästä työkyvyttömyyseläkkeelle nykyisin.
eikös tuossa just kerrottu päinvastaisesti? Että eläkkeelle pääsee helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupungin tai kunnan siivoojaksi.
Paljon paremmat olot kuin firmoissa, työhön pääsee sijaiseksi ja siihen voi hankkia koulutuksen työn ohessa. Sitten on mahdollisuus vakinaistua.
Meilläkin on vakinaistettu 60-vuotiaita.
T. Kaupungin siivooja.
Eikäs monin paikoin yhtiöittämiset ja kilpailutukset ole laittaneet kaikki siivoojat liki samaan höykkyyn ja paineeseen? Varmaa työ yleensä on, jos kunto kestää ja pysyy tahdissa/laadussa, mutta kyllä ne entiset iisit paikat ovat yhä harvemmassa.
Kuusituntisena voi olla hyvä diili, jos vaihtoehtona on jouten olo.
Vierailija kirjoitti:
ap taasen porvoosta.
ja porukka meni halpaan.
Oletko sitä mieltä, että Suomessa ei voi olla ihmisiä ap:n tilanteessa?
Minulla on eläkeikään kymmenen vuotta, ja olen ollut työtön jo muutaman vuoden. Koulutusta, pätevyyttä ja työkokemusta on vaikka muille jakaa, mutta töihin minua ei oteta minnekään. Selkä ei kestä siivoojaksi tai lähihoitajaksi ryhtymistä. TE-toimisto saattaisi antaa minun opiskella vielä jotakin, mutta kukaan ei tiedä, mitä se olisi.
Vierailija kirjoitti:
Nykypäivän kuusikymppiset saattavat olla vielä erittäin hyväkuntoisia, paremmassa kunnossa kuin nelikymppiset, jos huolehtii itsestään.
Kyllä moni onkin. Kun nykyään ei enää röökata ja tuossa iässä on raittiuden valinneita yhä enemmän, niin voi jaksaa kummasti jos lihaskunto ja mieliala on hyvä.Moni nuorempi nakertaa työkuntoaan huonoilla elämäntavoilla.
Vierailija kirjoitti:
Olen maaliskuussa vanhuuseläkkeellä täyttäessäni 65 vuotta. Silloin voinen pyrkiä ilmaiseen vapaaehtoistyöhön, jos joku tarvitsee jotakin esim avustamista vaikka siivouksessa. Harrastan 14 tuntia urheilua viikossa. Juoksin yli 2000 km Cooperin testissä syksyllä. Olen erityisopettaja; työkokemusta 35 vuotta. Olen yrittänyt saada nytkin vapaaehtoistyötä, mutta monissa järjestöissä minut on jo torjuttu korkean iän vuoksi. Eräs johtaja sanoi: "Nelikymppiset eivät tule mukaan järjestötoimintaan, jos toiminnassa pyörii vanhoja kuusikymppisiä mummoja." Vanhoista halutaan eroon muutenkin, koska he likaavat järjestön julkisuuskuvaa.
Mikä järjestö? Boikotoin tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap taasen porvoosta.
ja porukka meni halpaan.
Minulla on eläkeikään kymmenen vuotta, ja olen ollut työtön jo muutaman vuoden. Koulutusta, pätevyyttä ja työkokemusta on vaikka muille jakaa, mutta töihin minua ei oteta minnekään. Selkä ei kestä siivoojaksi tai lähihoitajaksi ryhtymistä. TE-toimisto saattaisi antaa minun opiskella vielä jotakin, mutta kukaan ei tiedä, mitä se olisi.
Sopisiko sinulle esim. lääketyöntekijä apteekkiin?
No jos 30-vuotias ei pääse töihin niin miten enää 60v?
Hienoa, että olet ollut omaishoitajana ja antanut läheisille kaikkein arvokkainta: aikaasi ja hoivaa. Syvä kumarrus täältä sinulle. Jos hoiva- ala vielä kiinnostaa olisiko henkilökohtainen avustaja tai ohjaaja tai koulunkäynti avustaja sinun paikkasi.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, että olet ollut omaishoitajana ja antanut läheisille kaikkein arvokkainta: aikaasi ja hoivaa. Syvä kumarrus täältä sinulle. Jos hoiva- ala vielä kiinnostaa olisiko henkilökohtainen avustaja tai ohjaaja tai koulunkäynti avustaja sinun paikkasi.
60-vuotias kuulovammainen koulunkäyntiavustajana ilman mitään perustietoa lapsen kehitysvaiheista? Ei kuulosta hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
60-vuotias kuulovammainen koulunkäyntiavustajana ilman mitään perustietoa lapsen kehitysvaiheista? Ei kuulosta hyvältä.[/quote. Mistäs moiset luulot sinulla henkilön tiedon tasosta lapsen kehitysvaiheista. Ikä taas ei ole tuossa työssä este. Ja kuulovamma kuten muukaan vamma ei ole este. Viittomakieli on muuten yleisesti käytetty apuväline erityislasten koulunkäynnin tukena, vaikka eivät kuulovammaisia olisikaan.
Miten olisi puhelinmyyntityö? Siinä ei iällä tai työkokemuksella ole ratkaisevaa merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on 60 vuotiaan eläkeikä? Pitäisikö ottaa vuoden pikainen koulutus, vai piruuttain 6-7 vuoden koulutus? Miksei 60v ole 20 vuoden työttömyysajalla käynyt kouluja? Ei kovin fiksua herätä noin myöhään.
Myönnettäköön, ettei ole fiksua, mutta se elämäntilanne oli silloin sellainen ja valitsin sitten omaishoitajuuden, koska en halunnut laittaa omaisiani hoitolaitokseen.
-ap-
Tässä ollaan nyt sen kysymyksen äärellä kannattaako toisen vuoksi uhrata elämäänsä. Tai onko se edes oikeudenmukaista. Voiko kukaan vaatia sitä toiselta. Minusta olisi ollut oikeudenmukaista vaikka omaisesi olisivat olleet hoitolaitoksessakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap taasen porvoosta.
ja porukka meni halpaan.
Sopisiko sinulle esim. lääketyöntekijä apteekkiin?
Mikäpä ettei sopisi. Tässä vaiheessa tai pikemminkin iässä pitäisi kuitenkin olla melko varma työpaikka, ennen kuin TE-toimisto katsoisi, että alan vaihtaminen olisi kustannustehokasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupungin tai kunnan siivoojaksi.
Paljon paremmat olot kuin firmoissa, työhön pääsee sijaiseksi ja siihen voi hankkia koulutuksen työn ohessa. Sitten on mahdollisuus vakinaistua.
Meilläkin on vakinaistettu 60-vuotiaita.
T. Kaupungin siivooja.Eikäs monin paikoin yhtiöittämiset ja kilpailutukset ole laittaneet kaikki siivoojat liki samaan höykkyyn ja paineeseen? Varmaa työ yleensä on, jos kunto kestää ja pysyy tahdissa/laadussa, mutta kyllä ne entiset iisit paikat ovat yhä harvemmassa.
Kuusituntisena voi olla hyvä diili, jos vaihtoehtona on jouten olo.
Riippuu täysin kunnasta. Omassa työpaikassa meidät yritettiin myydä ulos. Ei onnistunut.
Datanomi, jos on vähänkään taipumuksia. Voi alkaa vaikka vanhusten digiavustajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Datanomi, jos on vähänkään taipumuksia. Voi alkaa vaikka vanhusten digiavustajaksi.
Ap on käsittääkseni kuuro.Lisää haastetta työhön vanhusten kanssa.
Työkyvyttömyyseläkkeelle pääsee, jos ei ole koulutusta, ei työkokemusta, mutta on alkoholiongelma. Mutta päinvastaisessa tilanteessa ei ole mitään mahdollisuutta.