Mihin ammattiin kuusikymppinen voisi uudelleen kouluttautua?
Jos taustalla on työttömyyttä 20 vuotta ja sitä ennen ollut monenkirjavissa toimistohommissa.
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuusikymppisen paikka on eläkkeellä eikä työelämässä.
Kerro kuka 60 vuotias pääsee eläkkeelle?
Eläkeen saamiselle on olemassa ikärajat.
Hassua ettei kommenoija tiedä tuollaista perusasiaa Suomen eläkejärjestelämästä.
Tilastojen mukaan työeläkkeellä on noin 28 000 alle 60-vuotiasta ja kymmeniätuhansia 60-63-vuotiaita. Eli aika moni 60 v on päässyt ja pääsee eläkkeelle.
Sinähän kysyit mihin voisi kouluttautua. Mene autokouluun aja kortti ja ei kun taksiin vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassua ettei kommenoija tiedä tuollaista perusasiaa Suomen eläkejärjestelämästä.Tilastojen mukaan työeläkkeellä on noin 28 000 alle 60-vuotiasta ja kymmeniätuhansia 60-63-vuotiaita. Eli aika moni 60 v on päässyt ja pääsee eläkkeelle.
Niin joissakin ammateissa on pakko jäädä eläkkeelle jopa alle 60 vuotiaaana.
Ennen näin oli Puolustusvoimissa, poliisitoimessa, joissakin turvallisuusalan tehtävissä ym.
Eikös lentäjätkin joudu jäämään eläkeelle alle 60 vuotiaina.
Näissä ammatteissa on määrätty alin eläkeikä ja pakollinen eläkeikä.
Toisaalta taas julkisella puolella saa töissä 68 vuotiaaksi asti.
Sitten on pakko jäädä eläkkelle.
Monissa ammateissa sekä työkokemuksen pohjalta saa jäädä eläkkeelle aikaisemmin kuten just 60-63 vuotiaana.
Netistä kyllä löytyy taulukot noista asiosta sekä muutoinkin asiaa eläkeelle jääneiden ikäjutuista.
Siis täysin virallista tietoa
-eri
Vierailija kirjoitti:
Sinähän kysyit mihin voisi kouluttautua. Mene autokouluun aja kortti ja ei kun taksiin vaan.
Taksikuskiksi ei voi päästä kuulovammainen.
-ap-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa ei kai ole muuta mahdollisuutta kuin lähihoitajaksi. Sopivan lyhyt koulutus, jotta ehtii töissäkin olemaan ennen eläköitymistä mikäli fyysinen puoli on kunnossa.
No sitä ajattelin itsekin. Jotenkin vaan en pitänyt varteenotettavana vaihtoehtona, koska olin 20 vuotta kahden sukulaiseni omaishoitajana, ja se riittää minulle. Mutta jos ei ole muita vaihtoehtoja niin sitten voisin lähihoitajaksi opiskella. ELäkeikään on vielä aikaa kolmisen vuotta.
Mitens sote alan toimistotöihin erikoistuminen? Välillä järjestetään lyhyt koulutuksena, mutta yleisimmin kait osana lähihoitajan tutkintoa.
Olen maaliskuussa vanhuuseläkkeellä täyttäessäni 65 vuotta. Silloin voinen pyrkiä ilmaiseen vapaaehtoistyöhön, jos joku tarvitsee jotakin esim avustamista vaikka siivouksessa. Harrastan 14 tuntia urheilua viikossa. Juoksin yli 2000 km Cooperin testissä syksyllä. Olen erityisopettaja; työkokemusta 35 vuotta. Olen yrittänyt saada nytkin vapaaehtoistyötä, mutta monissa järjestöissä minut on jo torjuttu korkean iän vuoksi. Eräs johtaja sanoi: "Nelikymppiset eivät tule mukaan järjestötoimintaan, jos toiminnassa pyörii vanhoja kuusikymppisiä mummoja." Vanhoista halutaan eroon muutenkin, koska he likaavat järjestön julkisuuskuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaupungin tai kunnan siivoojaksi.
Paljon paremmat olot kuin firmoissa, työhön pääsee sijaiseksi ja siihen voi hankkia koulutuksen työn ohessa. Sitten on mahdollisuus vakinaistua.
Meilläkin on vakinaistettu 60-vuotiaita.
T. Kaupungin siivooja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano se päättäjille. T. Eläkeikä 66 v 11 kk.
Kyllä normi-ihminen saa säästettyä niin ettei tarvitse valtion lupaa eläkkeelle jäämiseen odottaa.
Tähtään tähän ja yritän myös päästä joskus muihin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ota. Julkisella sektorilla vaaditaan ammattitutkinto eivätkä ota noin vanhoja alan koulutukseen. Noin se vaan on.
Meillä on toisin.
Vierailija kirjoitti:
Missä näitä taksinkuljettajan töitä on? Siis sellaisia, joilla aikuinen ihminen elää ja kartuttaa eläkettään.
Minä hankin pari vuotta sitten taksinkuljettajan ajoluvan sen jälkeen, kun olin todennut, etten enää kelpaa mihinkään tavanomaisempaan työhön. Isäntäkin olisi, mutta taksi on seisomassa, koska ajoa vain ei ole.
FM 58 v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ota. Julkisella sektorilla vaaditaan ammattitutkinto eivätkä ota noin vanhoja alan koulutukseen. Noin se vaan on.
Ai, pitääkö siivoojallakin olla nykyisin tutkinto
Tietenkin, jos tahtoo vakityön. Ei se ole mitään mopin lykkimistä. Se on monipuolista työtä.
Niin, työhön ei pääse ilman kouluttautumista. Huvittavaa.
Ei edes ns. hanttihommiin.
Mites, postinjakaja, jos on auto, niin vois ihan hyvin vaikka varhaisjakelua.
Vierailija kirjoitti:
Shittiä, työssä kuusikymppisen kuuluu olla, ja mielellään 20-30 vuotta jo tehtynä.
Vierailija kirjoitti:
Niin, työhön ei pääse ilman kouluttautumista. Huvittavaa.
Ei edes ns. hanttihommiin.
Mites, postinjakaja, jos on auto, niin vois ihan hyvin vaikka varhaisjakelua.
Ei näytä työllistyminen helpolta yli 60-vuotiaalta pitkäaikaistyöttömältä, jolla ei ole autoa, ei ajokorttia. Ajokortin voisin jopa saadakin, mutta taksin ajolupaa ei, koska olen kuulovammainen.
-ap-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano se päättäjille. T. Eläkeikä 66 v 11 kk.
Mulla yli eläkeikä 69 :) Alin eläkeikä 67. Varmaan ehtii mennä yli seitsemänkymmenen ennen kui eläkkeelle pääsen. Olen nyt 24v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap-
Jos olet kuulovammainem ja sinulla on siitä lääkärin diagnoosi niin sitä suuremmalla syyllä paikkasi on eläkkeellä. Kuulovamma rajoittaa pois todella monta ammattia ja koulutusta. Ei kuulovammainen voi olla edes lähihoitaja.
En ymmärrä miten eläkkeelle pääsy voi olla muka noin vaikeaa? Ihmiset eivät taida vain viitsiä hakea kaikkia tarvittavia lausuntoja ja papereita ja itkevät sitten netissä että nyyhnyyh kun Kela vaatii sitä ja tätä tuota. Läheisen tuttavan lapsi, 22 v nuori, sai eläkepaperit 2 kuukaudessa mutta hän olikin tarmokkaasti asialla. Nuorella on diagnosoitu keskivaikea änkytys ja kun juuro mitään työtä ei voi puhumatta tehdä niin eläkkeen sai heti, kun vaan jaksoi toimittaa miljoona lippusta ja lappusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap-
Jos olet kuulovammainem ja sinulla on siitä lääkärin diagnoosi niin sitä suuremmalla syyllä paikkasi on eläkkeellä. Kuulovamma rajoittaa pois todella monta ammattia ja koulutusta. Ei kuulovammainen voi olla edes lähihoitaja.
En ymmärrä miten eläkkeelle pääsy voi olla muka noin vaikeaa? Ihmiset eivät taida vain viitsiä hakea kaikkia tarvittavia lausuntoja ja papereita ja itkevät sitten netissä että nyyhnyyh kun Kela vaatii sitä ja tätä tuota. Läheisen tuttavan lapsi, 22 v nuori, sai eläkepaperit 2 kuukaudessa mutta hän olikin tarmokkaasti asialla. Nuorella on diagnosoitu keskivaikea änkytys ja kun juuro mitään työtä ei voi puhumatta tehdä niin eläkkeen sai heti, kun vaan jaksoi toimittaa miljoona lippusta ja lappusta.
Olen kyllä hakenut vammani perusteella työkyvyttömyyseläkkeelle, mutta hakemukseni on hylätty kaksi kertaa, koska on katsottu, että kuulovammasta huolimatta olen kykenevä työskentelemään. Kyllä tätä ovat myös puoltaneet lääkäreiden lisäksi te-hallinnon henkilöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap-
Tuossa tapauksessa ymmärrettävää, mutta jos on vanhempi henkilö, jolla on tutkintoja ja työkokemusta, niin kyllä on todella vaikea päästä työkyvyttömyyseläkkeelle nykyisin.
Hassua ettei kommenoija tiedä tuollaista perusasiaa Suomen eläkejärjestelämästä.