Joudun muuttamaan eri maahan kuin lapseni :(
Mitenköhän lapseni tulee selviämään kaikesta? Hän tulisi matkustamaan muon luo (isänsä rahoilla) useamman kerran vuodessa, mutta siis tulisi myös pitkiä aikoja erossa. Lapsi on oikea äidin mussukka, minussa kiinni ja vasta hiljattain täyttänyt 7-vuotta. Nyt joka toinen viikko minun luona.
Olen ulkomailla, mies ei anna lapsen muuttaa. Menetin kaiken toimeentulon, juuri tänään kävin paikallisessa sossussa ja apua en voi saada. Vuokrani täällä 900 euroa ja saan erästä tukea 700 euroa/kk ja se päättyy 2 kk kuluttua. Töitä ei ole, niitä olen hakenut ja lähetäänyt tuhansia hakemuksia...
Kommentit (78)
Onko siellä jotain suomalaista yritystä, johon voisit hakea töihin? Meinaan, että jos sulla on noin hyvä kielitaito ja vähän avaisit tilannettasi heille, jotain työtä voisi järjestyä.
Tuota....minkä takia arvelet Suomessa kaiken menevän hyvin? Miksi juuri tänne, miksi luulet että täältä töitä saat?
Ihan ohi vaan..
Voimia sinne. Voin niin kuvitella kuinka hirvittävän vaikea tilanne on sinulle.
Asun itse Hollannissa enkä voisi kuvitella tuollaista tilannetta, mutta toisaalta...
Muutama kysymys:
1. Kuinka kauan olet asunut kyseisessä maassa? Minkälainen työhistoria sielä?
2. Minkä maan kansalainen miehesi on?
3. Etkö tosiaan kuulu asuinmaasi sos. turvan piiriin?
4. Onko ex-miehesi hyvä isä?
Jos lapsesi on turvassa isänsä luona, niin lähtisin takaisin Suomeen ja yrittäisin saada talouteni jotenkin kuntoon, jotta tapaamisia voitaisiin alkaa järjestelemään. Ole viimeiset päivät lapsesi kanssa ja kerrot hänelle rehellisesti tilanteen. Pysy rauhallisena, älä siirrä hätääntyneisyyttäsi lapseesi, vakuuta hänelle että et ole missään tapauksessa hylkäämässä häntä ja että pian saat asiat kuntoon ja voitte taas tavata. Jätä hänelle paljon kuvia teistä yhdessä ihan arkisissakin tilanteissa, kirjoita hänelle kirje säilytettäväksi ja luettavaksi kun ikävä iskee. Näytä hänelle kuinka myös otat mukaasi hänestä kuvia. Pyydä häntä kirjoittamaan kirje sinulle, tai piirustus... Onko skype käytössä? Sopikaa joku vakioaika soittamiselle/ skypettämiselle.
Vaikka nyt tuntuu ihan hirveän pahalle, niin luota siihen että saat asiasi järjestykseen ja tapaamisia, ehkä jopa pidempiaikaisiakin, ehkä lapsesi jopa jossain vaiheessa luoksesi asumaan. Pidä hyvät välit exääsi, jotta näiden järjestäminen olisi helpompaa. Et ole hylkäämässä lastasi. Olosuhteet vain ovat todella karut. Sinä selviät ja hän selviää kun vain olet luottavainen ja näytät sen hänellekin. Ikäväkyllä, elämme maailmassa, jossa lukuisat äidit (ja isät) joutuvat jättämään lapsensa taloudellisten syiden vuoksi...
Voimahalaus!
Voisiko sun perhe tai ystävät täällä Suomessa auttaa? Oletko kertonut rehellisesti tilanteesta? Miksi se mies sai jäädä sihen asuntoon jossa lapsi kirjoilla jos hänellä ei edes maan kansalaisuutta eikä lapsen miehen kansalaisuutta? Nyt kova kovaa vasten, älä luovuta!
No Belgiassako sitten saa hakata äitiä lapsen nähden? Älä nyt puhu sontaa... Ja kyllä sillä maalla nyt vaan on väliä, jos haluat oikeasti saada apua.
T. Itsekin ulkosuomalainen
Ei tämä porvoolainen ole edes vähää uskottava.
Ap! olen 50. asun Hollannissa, Nijmegenissä ja olen hollannin kansalainen. Jos olet siis pulassa täälläpäin niin olet tervetullut, autan todella mielelläni, samoin mieheni. Olen tosissani.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 14:46"]Anteeksi virheet, tarvitsisin silmälasit kun en näe kunnolla (näppistäkään), mutta ei ole rahaa ostaa silmälaseja..
-Ap
[/quote]
On ollut varaa maksaa 900 euron vuokra, mutta ei rahaa rilleihin? Voi hyvää päivää.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 16:08"]
Voimia sinne. Voin niin kuvitella kuinka hirvittävän vaikea tilanne on sinulle.
Asun itse Hollannissa enkä voisi kuvitella tuollaista tilannetta, mutta toisaalta...
Muutama kysymys:
1. Kuinka kauan olet asunut kyseisessä maassa? Minkälainen työhistoria sielä?
2. Minkä maan kansalainen miehesi on?
3. Etkö tosiaan kuulu asuinmaasi sos. turvan piiriin?
4. Onko ex-miehesi hyvä isä?
Jos lapsesi on turvassa isänsä luona, niin lähtisin takaisin Suomeen ja yrittäisin saada talouteni jotenkin kuntoon, jotta tapaamisia voitaisiin alkaa järjestelemään. Ole viimeiset päivät lapsesi kanssa ja kerrot hänelle rehellisesti tilanteen. Pysy rauhallisena, älä siirrä hätääntyneisyyttäsi lapseesi, vakuuta hänelle että et ole missään tapauksessa hylkäämässä häntä ja että pian saat asiat kuntoon ja voitte taas tavata. Jätä hänelle paljon kuvia teistä yhdessä ihan arkisissakin tilanteissa, kirjoita hänelle kirje säilytettäväksi ja luettavaksi kun ikävä iskee. Näytä hänelle kuinka myös otat mukaasi hänestä kuvia. Pyydä häntä kirjoittamaan kirje sinulle, tai piirustus... Onko skype käytössä? Sopikaa joku vakioaika soittamiselle/ skypettämiselle.
Vaikka nyt tuntuu ihan hirveän pahalle, niin luota siihen että saat asiasi järjestykseen ja tapaamisia, ehkä jopa pidempiaikaisiakin, ehkä lapsesi jopa jossain vaiheessa luoksesi asumaan. Pidä hyvät välit exääsi, jotta näiden järjestäminen olisi helpompaa. Et ole hylkäämässä lastasi. Olosuhteet vain ovat todella karut. Sinä selviät ja hän selviää kun vain olet luottavainen ja näytät sen hänellekin. Ikäväkyllä, elämme maailmassa, jossa lukuisat äidit (ja isät) joutuvat jättämään lapsensa taloudellisten syiden vuoksi...
Voimahalaus!
[/quote]
Kiitos <3 Olen jo puhunut alustavasti exälle jokailtaisista skypettämisistä ym. ja exä on luvannut tukea lapsen suhdetta ja yhteydenpitoa minuun, mutta sanoi ettei anna lapsen muuttaa. Lomilla voi kuulemma käydä. Haluaisin pitää hyvät välit exään, ettei lapsi ahdistuisi meidän riidoista. Tosin siinä vaiheessa kun alan suomalaisten viranomaisten kanssa selvittämään lapsen muuttamista luokseni, on helvetti irti exän kanssa, tunnen hänet niin hyvin.
Nykyään exä on suht ok isänä ja uusi kumppaninsa on myös ok, mutta lapsi näki paljon minuun kohdistunutta väkivaltaa pienenä ja traumatisoitui ja on minussa todella kiinni.
Kuulun tämän maan sos.turvaan, olin töissä aikoinaan. Nyt saanut täysmäärän työkkärirahaa enkä voi saada tukea enää. Järkytyin kun todellakin kävin tänään paikallisessa sossussa selvittelemässä tilannettani...vaikea ymmärtää että näin voi tapahtua..
Kiitos sinulle, olet ihana ihminen.
Olen tosi pahoillani ap. En ole ulkomailla vaan Suomessa taistellut huoltajudesta ja tapaamisista myös neljä vuotta ja tilanne jatkuu. Ei se Suomessakaan helppoa ole, jos vastassa on tietyntyyppinen mies. Ex on väkivaltainen ja patologinen valehtelija, mutta saa siitä huolimatta (vai sen takia?) ihmiset puolelleen.
Voimia sinulle! Sinuna yrittäisin vielä kaikin keinoin jäädä ko maahan. Tarkista ainakin etteivät mahdollisuutesi jatkossa huonone siitä että muutat pois sieltä.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 16:11"]
varmasti itäblokki tai etelä EU. Oma moka se on. Älä itke ja haista hometta
[/quote]
Ihmisten psyyket ei kestä näin karua kertomusta ja sitten he reagoivat näin. Jos on heikolla mielenrakenteella liikkeellä niin voi kuitenkin aina pysyä hiljaa.
t ohis
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 16:09"]
Voisiko sun perhe tai ystävät täällä Suomessa auttaa? Oletko kertonut rehellisesti tilanteesta? Miksi se mies sai jäädä sihen asuntoon jossa lapsi kirjoilla jos hänellä ei edes maan kansalaisuutta eikä lapsen miehen kansalaisuutta? Nyt kova kovaa vasten, älä luovuta!
[/quote]
Kiitos. Olen ollut jo oikeudessa monta monta kertaa ja 4 eri lakimiestä ollut...on mennyt usko paikallisiin, siksi haluan uskoa mielummin Suomen viranomaisiin. Kaikki Suomessa tietää, kaverit ja perhe. Ehkä joku tunnistaakin, se ei haittaa. Haluaisin kertoa vaikkapa lehdistöllekin. Täällä otin yhteyttä paikalliseen toimittajaan, mutta kuulemma avioerojutuista ei tehdä juttuja kun on se toinenkin osapuoli ja näkemys asioissa.
Mutta, minkälaista tukea paikalliset sitten saavat työttömyyskorvauksen päätyttyä? Onko sielä jotain ilmaista tahoa, joka auttaa ihmisiä vaikeissa tilanteissa (oikeusapu, apua virallisten tahojen kanssa toimimiseen, papereiden täyttämiseen apua etc)? Onko mahdollista saada halpa majoitus esim jostain asuntolasta? Onko suomalaista merimieskirkkoa lähellä?
En voi uskoa, että tipahtaisit nyt tyystin kaiken sos turvan ulkopuolelle. Vai johtuuko se siitä, että olet suomen kansalainen?
-50
Olethan tarkistanut että olet oikeutettu sosiaaliturvaan Suomessa? Käsittääkseni pitkään ulkomailla asuneilla on Suomeen palatessa työssäoloehto, eikä ennen sen täyttymistä saa rahaa edes sossusta. Voin olla väärässä, mutta kannattaa tarkistaa ennen kuin palaa ettei sitten ole vielä pahemmassa suossa
Siskoni on eron jälkeen jumissa irlannissa. Lapsen isä ei anna lapsen muuttaa pois. Siskolleni tämä tarkoittaa että joko hän jää sinne tai palaa ilman suomeen lasta. Lapsi voi toki vierailla suomessa.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 15:58"]
Jos asut Saksassa niin saat asustaa puutarhassani missä on myös kesäasuttava mökki! Pyydän vain kastelemaan viljelykseni, siinä kaikki. t. yksi Saksamamma
[/quote]
Kiitos, mutta ei ole Saksa. Eron jälkeen olin jo hetken tuttavien nurkissa, se oli raskasta. Eikä ilman rahaa/tuloja voi elää.