Joudun muuttamaan eri maahan kuin lapseni :(
Mitenköhän lapseni tulee selviämään kaikesta? Hän tulisi matkustamaan muon luo (isänsä rahoilla) useamman kerran vuodessa, mutta siis tulisi myös pitkiä aikoja erossa. Lapsi on oikea äidin mussukka, minussa kiinni ja vasta hiljattain täyttänyt 7-vuotta. Nyt joka toinen viikko minun luona.
Olen ulkomailla, mies ei anna lapsen muuttaa. Menetin kaiken toimeentulon, juuri tänään kävin paikallisessa sossussa ja apua en voi saada. Vuokrani täällä 900 euroa ja saan erästä tukea 700 euroa/kk ja se päättyy 2 kk kuluttua. Töitä ei ole, niitä olen hakenut ja lähetäänyt tuhansia hakemuksia...
Kommentit (78)
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 15:09"]
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 14:58"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 14:55"] Mä en kyllä muuttaisi eri maahan kuin lapsi vaikka olisi mikä tilanne! En voisi hylätä lastani. [/quote] No kertoisitko mitä sitten tekisit tilanteessani? Miten maksaa vuokra, laskut ja ruoka jos ei ole toimeentuloa? [/quote] En olisi joutunut sinun tilanteeseen sillä en olisi muuttanut maahan jossa naisen asema on noin turvaton. Ei kannata rakastua noin sokeasti, pitää ottaa tosiasiat huomioon.
[/quote]
No, jos sinulle tai miehellesi olisi tarjottu hyvää työpaikkaa Keski-Euroopassa, niinkuin meille aikoinaan.Ei sitä pitkässäkään liitossa olevana voi tietää minkälaiseksi puoliso voi joskus vielä muuttua, eikä sitäkään, miten Keski-Euroopassa asiat hoidetaan.
Miten mä usko, että EU:ssa tapahtuu tällaista varsinkin, kun lapsi on Suomen kansalainen. Jos tää olisikin totta ottaisin yhteyttä Suomen viranomaisiin ja pyytäisin neuvoja.
Tuskin nyt on EU-maasta kyse, ap puhuu omiaan, en tiedä montako prosenttia tarinasta on totta. Alle 50?
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 15:13"]Hyvä Turkki!!
[/quote]
Mistä asti Turkki on ollut EU:ssa?
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 15:19"]
Miten mä usko, että EU:ssa tapahtuu tällaista varsinkin, kun lapsi on Suomen kansalainen. Jos tää olisikin totta ottaisin yhteyttä Suomen viranomaisiin ja pyytäisin neuvoja.
[/quote]
Niin, en minäkään olisi uskonut ja samoin koko sukuni Suomessa ja ystävät kauhuissaan. Aion ottaa yhteyttä viranomaisiin Suomessa, ja selvittää asian uudelleen kokonaisuudessaan vaikka se tuleekin olemaan hyvin raskasta lapselle kun isä alkaa painostamaan lasta niinkuin aina tekee kun on oikeudenkäynti tms. edessä.
Tähän mennessä suomalainen asianajaja on sanonut, että ei voi luvata mitään kun mulla ei ole lapsen yksinhuoltajuutta.
-Ap
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 14:57"]
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 14:51"]
Jos teillä on yhteishuoltajuus ja lapsella kaksoiskansalaisuus mies ei voi päättää lapsen asiosta yksin. Missä maassa olette?
[/quote]
Lapsi on Suomen kansalainen. Kai meillä on yhteishuoltajuus en tiedä kun sitä ei mainita oikeuden päätöksessä, mutta lapsi on kirjoilla syntymäkodissaan eli isän luona oiekuden päätöksellä. En viitsi mainita maata, mutta EU-maa on. Täällä on erikoinen meininki, tiedän muitakin suomalaisia joita esim. hakattu lasten nähden (niinkuin minuakin) ja silti huoltajuus isällä tai vähintäänkin yhteishuoltajuus.
[/quote]
Ranska
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 15:27"]
Tuskin nyt on EU-maasta kyse, ap puhuu omiaan, en tiedä montako prosenttia tarinasta on totta. Alle 50?
[/quote]
Tavallaan mä ymmärrän teitä provon huutelijoita. Suomessa kun ollaan niin naiveja, että kuvitellaan että eihän tämmöistä tapahdu. Kyllä vain tapahtuu ja elämäni onkin ollut helvettiä viimeiset neljä vuotta tämän takia, ihme että olen vielä järjissäni. Olen kokenut täydellisen oikeusmurhan ja lapseni myös.
Hieman helpotti tai kauhistutti, mutta siis se kun kuulin että meitä on muitakin, kun juuri sain yhdeltä tuttavalta tietää että aika tavalla sama tilanne hänellä täällä. Myös hän ja lapset suomalaisia.
Vuosia sitten tutustuin erääseen ruotsalaiseen naiseen jonka lapset exä oli kaapannut toiselle mantereelle saakka. Äiti onnistuin jossain vaiheessa kaappaamaan lapset Ruotsiin ja on kuulemma nykyään vankilassa. Tuo nainen oli työkaverini täällä alkuaikoina, jolloin olin itse vielä onnellisesti naimisissa. Enpä olisi arvannut mitä tuleman pitää omallekin kohdalle...
Onpas taas kommentteja. En ole vastaavassa tilanteessa ollut mutta ihan ensimmäiseksi selvittäisin mitkä oikeutesi ovat kyseisessä maassa. Onko teillä yhteishuoltajuus ja jos, niin mitä oikeuksia sinulla on päättää lapsesi asioista. Oletko varmasti selvittänyt kaikki vaihtoehtosi kyseisessä maassa? Jos eroatte, onko miehellä elatusvelvollisuus esimerkiksi elatusvelvollisuus? Onko sinulla ystäviä, jotka voisivat hetken auttaa? Saisitko Suomessa kuitenkin sosiaalitukia/työttömyysturvaa? Minä pitkittäisin paluuta mahdollisimman pitkään ja yrittäisin selvittää oikeuksiani lapseeni kyseisessä maassa. En voisi kuvitella jättäväni lastani toiseen maahan mutta ymmärrän että joskus ei ole muita vaihtoehtoja.
Miksi mä edes kirjoitin tänne? Tarkoitus oli oikeastaan hakea neuvoja ja tulea siitä, miten voisin tukea lasta näin vaikeassa ja raskaassa tilanteessa. En osannut ilmaista sitä varmaankaan oikein, koska luonnollisestikaan en voi hyvin enkä tiedä mitä ajatella.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 15:19"]
[/quote]
Tavallaan te naiivit ihmiset olette ihailtavia,mikä ymmärtämättömyys asioista.Kuvitellaan että kun ollaan EU:ssa niin ei voi tapahtua sitä tai tätä,eikä Eu maissa voi tapahtua tälläistä.Kannataisi vähän raottaa tuota vaaleanpunaista verho ja ruveta katselemaan sen taakse. Oppisitte ehkä jotain elämästä ja siitä mitä "oikeusmurhia" tälläkin hetkellä tapahtuu monissa Eu maissa,jopa täällä lintukoto suomessa.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 15:39"]
Onpas taas kommentteja. En ole vastaavassa tilanteessa ollut mutta ihan ensimmäiseksi selvittäisin mitkä oikeutesi ovat kyseisessä maassa. Onko teillä yhteishuoltajuus ja jos, niin mitä oikeuksia sinulla on päättää lapsesi asioista. Oletko varmasti selvittänyt kaikki vaihtoehtosi kyseisessä maassa? Jos eroatte, onko miehellä elatusvelvollisuus esimerkiksi elatusvelvollisuus? Onko sinulla ystäviä, jotka voisivat hetken auttaa? Saisitko Suomessa kuitenkin sosiaalitukia/työttömyysturvaa? Minä pitkittäisin paluuta mahdollisimman pitkään ja yrittäisin selvittää oikeuksiani lapseeni kyseisessä maassa. En voisi kuvitella jättäväni lastani toiseen maahan mutta ymmärrän että joskus ei ole muita vaihtoehtoja.
[/quote]
En tiedä onko yhteishuoltajuus, lapsi isällä kirjoilla eli isä lähihuoltaja, oikeuden päätöksellä. Ollaan jo erottu, johan selitin että mulla ei oo rahaa maksaa mun vuokraa enää edes, missä tapaan sitten lasta joka toinen viikko? Mulla on ollut jo neljä eri lakimiestä joihin mennyt omaisuus, ei ne osaa auttaa eikä vastata kysymyksiin. Täällä on koululaitos niin surkea että kaikki ns. ammatti-ihmiset todella huonoa tasoa.
Joo no Suomessa pääsisin tietysti sos.turvan piiriin ja ehkä voisin löytää töitä, puhun 7 kieltä...
Elatusmaksuja maksan minä, tai kuuluisi maksaa muttei ole rahaa. Lapsihan on isällä kirjoilla.
tsemppiä rakas av-mamma pulassa!!!!
Mikset ap kerro missä maassa toimitaan näin? Miten voi olla, ettet tiedä onko teillä yhteishuoltajuus? Miksi lapsella tässä tapauksessa vain Suomen kansalaisuus, eikä kaksoiskansalaisuutta?
no palaisin yhteen sen miehen kanssa (vähäksi aikaa lapsen takia) ja hankkisin työtä, säästäisin rahaa ja hoitaisisin samalla lapsen turvaan. Älä jätä lastasi!
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 15:52"]
Mikset ap kerro missä maassa toimitaan näin? Miten voi olla, ettet tiedä onko teillä yhteishuoltajuus? Miksi lapsella tässä tapauksessa vain Suomen kansalaisuus, eikä kaksoiskansalaisuutta?
[/quote]
Maa on Keski-Euroopassa, mitä se muuttaa onko kyseessä Hollanti, Belgia tai vaikkapa Saksa? Eräs näistä tämä on. Lapsi on syntynyt täällä ja lapselle haettu Suomen kansalaisuus syntymävuonna. Mies ei ole tästä maasta alunperin, siksi ei ole isän kansalaisuutta, eikä haettu sitä erikseen.
Ehkä sun lähellä asuu sydämellinen av-mamma joka kestitsisi sinua ensialkuun ettet joudu heti palaamaan Suomeen.
Av:lla on paljon ulkosuomalaisia!
Jos asut Saksassa niin saat asustaa puutarhassani missä on myös kesäasuttava mökki! Pyydän vain kastelemaan viljelykseni, siinä kaikki.
t. yksi Saksamamma
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 15:54"]
no palaisin yhteen sen miehen kanssa (vähäksi aikaa lapsen takia) ja hankkisin työtä, säästäisin rahaa ja hoitaisisin samalla lapsen turvaan. Älä jätä lastasi!
[/quote]
Miehellä on uusi nainen talossa. Töitä olen hakenut, tuhansia hakemuksia lähettänyt..
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 15:02"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 15:00"]
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 14:57"]
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 14:51"]
Jos teillä on yhteishuoltajuus ja lapsella kaksoiskansalaisuus mies ei voi päättää lapsen asiosta yksin. Missä maassa olette?
[/quote]
Lapsi on Suomen kansalainen. Kai meillä on yhteishuoltajuus en tiedä kun sitä ei mainita oikeuden päätöksessä, mutta lapsi on kirjoilla syntymäkodissaan eli isän luona oiekuden päätöksellä. En viitsi mainita maata, mutta EU-maa on. Täällä on erikoinen meininki, tiedän muitakin suomalaisia joita esim. hakattu lasten nähden (niinkuin minuakin) ja silti huoltajuus isällä tai vähintäänkin yhteishuoltajuus.
[/quote]
Provo paljastui. Jos lapsi kerran on Suomen kansalainen, sulla ei olis mitään ongelmaa saada lasta Suomeen.
[/quote]
Kannataisko vaikka ihan googlata hieman lasten huoltajuus ym. asioita EU-maissa?? Toisessa maassa annettu päätös on voimassa myös muissa EU-maissa ja muutonkin päätökset tehdään lapsen asuinmaan oikeudessa, ei lapsen passin/kansalaisuuden mukaan. Kiitos.
-Ap
[/quote]
Nää kannattaa kaikkien ulkomaisiin miehiin rakastuneiden ottaa huomioon ennen kuin menee tekemään lapsia ja muuttamaan.