Parhaat vinkit koskien äitiyttä
Saan ensimmäisen lapsen tänä keväänä ja hiukan jännittää millaista elämä sitten onkaan, onhan kyseessä iso elämänmuutos. Antakaa parhaat vinkit koskien äitiyttä, kiitos.
Kommentit (140)
Älä ota paineita mahalle tai vauvalle lukemisesta, tms. Kyllä sitä lukea ehtii myöhemminkin.
Älä ravistele vauvaa. Älä kohtele häntä vihaisesti.
Jos ei muuten onnistu, niin vaadi että sinulla on edes hetki omaa aikaa, vaikka vain kerran viikossa. Monet fiksutkin miehet sysäävät helposti vauvanhoidon kokonaan äidille ja kuvittelevat että äiti ei tarvitse ollenkaan omaa aikaa kun on kotona. Ja vaadi niin monta kertaa kunnes jotain tapahtuu, älä niele kaikkea kiltisti ja katkeroidu sen vuoksi.
Paras vinkki on, että älä tee lapsia
Vierailija kirjoitti:
Hyvä vinkki sinulle, pidä tuo mielessäsi. Minulle äitiys on pitkäaikainen haave, joka onneksi toteutuu.
Muista että lapsi on persoona jo syntyessään; toiset vauvat viihtyy tapettia tuijotellen ja nukkuu 4h päiväunia ja itkevät harvoin, toiset vauvat taas nukkuu puolentunnin päikkärit, itkevät lujaa ja usein ja viihtyvät vaan sylissä. Kuulostele lapsen persoonaa ja toimi sen mukaan. Äläkä turhaan syyllistä itseäsi.
Ja se mikä toimii Naapurin Pirkon vauvalle ei välttämättä toimi teillä, koska vauvat ja elämät on erilaisia, mutta kaikki yhtä arvokkaita. Luota itseesi. Olet paras äiti sun lapselle. Riittää kun yrittää parhaansa ja uskaltaa pyytää apua kun sitä tarvitsee.
Ota vastaan kaikki tarjottu apu! Moni tuore äiti sinnittelee jaksamisen äärirajoilla, kun ajattelee ettei vauva pärjää hetkeäkään ilman häntä jonkun muun hoidossa. Kyllä pärjää! Joten jos joku tarjoaa apua niin ajattele että se on todellakin sijoitus siihen, että sinulla on voimavaroja olla hyvä vanhempi lapsellesi.
Ja samaa aihetta sivuava: älä omi lasta, vaan anna miehesi osallistua vauvan hoitoon yhtäläisesti heti alusta alkaen. Esim. Vaippaa ei tarvitse vaihtaa juuri sillä sinun hyväksymällä tavalla, liian ”tiukilla” säännöillä saa vain miehen luopumaan yrittämisestä.
Lue kirja ”Kuinka kasvattaa bebe”: sen vinkkien avulla keskimmäinen ja nuorin lapseni oppivat jo pienestä pitäen nukkumaan hyvin yönsä. Esikoisen kanssa teimme unijuttujen suhteen kaikki väärin, kun emme tienneet mitkä asiat mahdollistavat hyvät yöunet vauvalle.
Vaadi alusta lähtien, että puolisosi tekee oman osansa, niin kaikki asiat eivät kaadu yksin sinun päällesi.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla aloittajan tapauksessa myöhäistä... Se juna meni jo ja pulla muhii uunissa.
Panosta imetykseen, jos mahdollista. Ota kassillinen ruokaa sairaalaan. Suklaata, välipalapatukoita, smoothieta, lakuja, luumuja yms. Synnytyksen jälkeen on heikko olo ja sairaalan pöperöillä ei maito nouse, mutta sitä kylläkin kytätään siellä kuin kuuta nousevaa.
Hoida lapsi 3v asti kotona, mutta vie aktiivisesti kerhoihin ja puistoihin kun lähtee kävelemääm niin kasvaa sosiaalinen ja reipas tenava. Tee lyhennettyä työaikaa niin pitkään kuin mahdollista
Varaudu, että lapsen myötä herkistyt kovasti.
Minua varoiteltiin, kuinka on yöheräämiset rankkoja tai uhmakohtaukset kaupassa jne., mutta ei. Ne eivät tuota haasteita lainkaan.
Olen vain lasteni myötä niin paljon herkempi nykyään etenkin siis lasteni asioista. Joku sanoo pahaa lapsestani ja kohtelee lastani huonosti, niin se tuntuu minussa. Ekaa kertaa hoitajalle tai päiväkotiin jättäminen, aivan kamalaa. Lapsen itku tai suru, se on rankkaa. Sitä vain rakastaa omia lapsiaan niin kamalasti, että herkistyy paljon helpommin kuin aiemmin.
Muista että saat olla juuri sellainen äiti, kun itse haluat ja hyväksi koet. Muiden mielipiteillä ja käytännöillä ei ole merkitystä teidän perheen kannalta. Vinkkejä voi tietenkin kuunnella mutta kannattaa luottaa omaan vaistoon, sillä se on yleensä oikeassa varsinkin vanhemmuudessa.
Itse koin aluksi (syyttä) huonoa omatuntoa siitä kun minua ei kiinnostanut puhua ainoastaan vauvaan liittyvistä asioista, mutta nyt jo taaperoikään ehtineen lapsen kanssa olen tajunnut että sillä ei ole mitään merkityksestä kuinka paljon tiedät frillamekoista ja sormiruokailusta, kunhan olet tyytyväinen siihen millaista teidän arki on. Vauvavuosi on lopulta todella lyhyt aika eikä kukaan arvota sinua sen perusteella. Kuulostaa itsestäänselvyydeltä, mutta kuten sanottu, helppo unohtaa tuossa elämänvaiheessa ja vauvakuplassa :)
Älä osta vielä kalliita ns. reimatec pukuja ja kenkiä, koska vauvat kasvavat nopeasti.
Jos ostat jossain vaiheessa, kannattaa ostaa
käytettynä, koska tuossa vauvaiässä ei kerkee kuluttaa.
Muutenkin kannattaa ostaa käytettyjä tavaroita ja vaatteita ja ostaa sitten myöhemmin, kun jo kuluttaa, uusia
kenkiä ja vaatteita.
Kirppikset ja faceryhmät ovat hyviä ostopaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on maailman rankin ja yksinäisin rooli ja kukaan ei ole niin saa ta nal li sen syyllistävä kuin toinen äiti toiselle.
Kyllä! Teitpä mitä tahansa, tai jätät tekemättä, väärin se kuitenkin menee!
Oma kokemukseni äitiydestä ei ole tällainen, mutta olenkin tietoisesti hankkiutunut eroon hankalista ihmisistä elämäni. Tosi ikävää, että teidän kokemuksenne asiasta ovat tällä tavalla värittyneet.
AP:lle haluan sanoa, että osa näistä vinkeistä ei sovi kaikille tai koske kaikkia. On niin monia erilaisia kohtaloita ihmisillä ja elämäntilanteita joista äitiyteen lähdetään.
Vierailija kirjoitti:
Älä osta vielä kalliita ns. reimatec pukuja ja kenkiä, koska vauvat kasvavat nopeasti.
Jos ostat jossain vaiheessa, kannattaa ostaa
käytettynä, koska tuossa vauvaiässä ei kerkee kuluttaa.
Muutenkin kannattaa ostaa käytettyjä tavaroita ja vaatteita ja ostaa sitten myöhemmin, kun jo kuluttaa, uusia
kenkiä ja vaatteita.
Kirppikset ja faceryhmät ovat hyviä ostopaikkoja.
Hyvän laatuiset kestävät kuitenkin kauemmin,eli eivät ne huonoja sijoituksia ole.
Onpas negatiivisia neuvoja. Mun neuvo on että älä kuuntele muiden neuvoja vaan tee niin kuin sydän sanoo! Varsinkin itkuun ja nukuttamiseen liittyen. Suosittelen ihan imettämistä uneen jne mitä jotkut kritisoivat. Saa vaipua vauvakuplaan jos siltä tuntuu! Itse uskalsin vasta tokan kanssa olla täysin sellainen äiti kuin halusin: istuskelin päivät pitkät sohvalla katsoen ohjelmia vauvan nukkuessa sylissä. Ekan kanssa sitä jotenkin suoritti enemmän.
Täällä jo manailtiin muiden äitien tuomitsevuutta. En ole itse tätä koskaan kokenut vaan päinvastoin vertaistuki on ollut se tärkein asia äitiydessä. Jos sulla ei ole kavereita samassa elämäntilanteessa niin etsi FB:n suljettu vauvaryhmä (alle 100 hlö niin ei ole mikään massaryhmä) tai huutele esim asuinalueen fb-ryhmässä whatsap-ryhmän perustamists tms. Vaunulenkit ja puistoilut on kivampia seurassa ja myöhemmin lapsistakin saattaa tulla ystävät. Kun puhuu ääneen väsymyksestä ja huolista, vauvan vaiheista jne jne niin jo se helpottaa eikä minulle olisi ikinä riittänyt pelkkä puolison tuki, hänhän oli päivät töissä.
"Tämä on vain vaihe, se menee kyllä ohi.
Päivät ovat pitkiä, mutta vuodet vierivät nopeasti."
Onnea tulevaan!❤️
Ainiin, lisään vielä. Älä säikähdä jatkuvia eritteitä alussa! Jälkivuoto alapäästä, maidon räjähtäminen tisseistä, omat jatkuvat kyyneleet (hormonit pistävät sekaisin) sekä päälle vielä vauvan pissat, kakat ja puklut... Pyykkikoneesta tulee hyvä ystävä😊
Siis tuo on niin surullista seurattavaa, kun torutaan ja kielletään ihan tavallisetkin asiat; kuten vaikkapa tuo kun taapero opettelee kanssakäymistä muiden kanssa. 🥺 Miten pieni voi ikinä oppia mitään, jos kaikki on väärin mitä tekee?