Erimielisyys hautajaisiin osallistumisesta
Minulle todella rakas ihminen kuoli hiljattain. Toivoin kovasti mieheni lähtevän tuekseni hautajaisiin, mutta hän kieltäytyi. Oli hänen lapsiviikkonsa, ei halunnut pyytää vaihtopäivää äidiltä ja lapsi oli liian nuori (hänen mielestään) osallistumaan hautajaisiin.
Nyt miehen isovanhempi menehtyi. Enää lapsi ei ole liian nuori osallistumaan hautajaisiin (lapsi ei ole koskaan tavannut ko. henkilöä, en minäkään) ja nyt minun pitäisi olla valmis miehen tueksi.
En todellakaan ole valmis lähtemään, koska oma suruprosessi on aivan kesken. En kestäisi hautajaisia, kun arkikin vielä hajoilee. Mies kiukuttelee ja pitää mykkäkoulua, kun sanoin etten pysty osallistumaan.
Mitä tekisit? Hänen käytös tuntuu kohtuuttomalta, kun itse juuri toimi aivan samoin - lukuunottamatta ettei ollut juuri kokenut menetystä.
Kommentit (155)
Mun isä haudattiin viime lauantaina. Koronarajoitusten vuoksi hautajaisiin ei voinut/saanut osallistua kuin meidän oma perhe. Rajoitus oli 12 henkilöä. Edes isän sisaruksia saati heidän lapsia ei voitu kutsua. Eli ihan rajoituksiin vedoten voi (ja jopa pitää) jättää menemättä.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se eri asia rahdata lapsi tuntemattoman hautajaisiin kun sukulaisensa.
Lapsihan olisi voinut olla äitinsä luona, mutta mies ei _halunnut_ vaihtaa päiviä.
Sano lähteväsi ja sitten hautajaisia edeltävänä iltana sulle tuleekin kipeä kurkku ja sua palelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma suruprosessisi, oliko vainaja lähiperhettä?
Miehen kohdalla näin on, että lähiperhettä. No, sinun kohdallasi itse teet ratkaisusi, mutta voi olla että aiheuttaa selittelyn tarvetta, jos et ole läsnä miehesi isovanhemman hautajaisissa. Toki poisjäänti on sallittua, ei kukaan voi pakottaa.
Jos ap ei ole koskaan tavannutkaan ko. vainajaa niin mitä ihmettä hän tekee hautajaisissa?
Tulee ennemmin vaikutelma kuokkimisesta.tämän takia pysyn sinkkuna kun yleinen ymmärrys avioliitosta ja sen tuomista velvollisuuksista on todella hävinnyt suomessa.
Tuoko avioliitto velvollisuuden osallistua itselle tuntemattoman ihmisen hautajaisiin?
Ohis mutta:
Hautajaisiin ei kutsuta. Kirkkoon tai kappeliin voi mennä kuka tahansa osoittamaan kunnioitusta vainajalle.
Muistotilaisuuteen - jos sellainen on järjestetty siunaksen jälkeen - kutsutaan.
Vierailija kirjoitti:
Jota se lapsikaan ei kai ole koskaan tavannut kun ei kerran siellä ole isänsäkään käynyt?
Mä jättäisin menemättä, ihan sillä perusteella ettei mieskään ollut kiinnostunut ap:n elämästä. Sitä saa mitä tilaa ja jos tämän jälkeen tilanne ei muutu, niin sianjättöaika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen kohdalla näin on, että lähiperhettä. No, sinun kohdallasi itse teet ratkaisusi, mutta voi olla että aiheuttaa selittelyn tarvetta, jos et ole läsnä miehesi isovanhemman hautajaisissa. Toki poisjäänti on sallittua, ei kukaan voi pakottaa.
Jos ap ei ole koskaan tavannutkaan ko. vainajaa niin mitä ihmettä hän tekee hautajaisissa?
Tulee ennemmin vaikutelma kuokkimisesta.tämän takia pysyn sinkkuna kun yleinen ymmärrys avioliitosta ja sen tuomista velvollisuuksista on todella hävinnyt suomessa.
Kerropa ne velvollisuudet, kun ne niin hyvin tiedät.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ohi, ihmettelen tuota surutyötä ja sen tekemistä
Kuolema kuuluu elämän kiertokulkuun ja me kaikki tullaan kuolemaan
Mitä on surutyö? Mulle omaisen kuolema tarkoittaa sitä, että hänen perukirja on tehtävä, siunaustilaisuus järjestetään siten kuin omainen on halunnut sen järjestettäväksi
Ja näiden hoitamisen ajan ja hoitamisen jälkeen, jatketaan omaa elämää ihan normaalisti
Jokaisen läheisen kanssa pitäisi olla ns kuviot selvillä, ettei tarvitse kuoleman jälkeen sitten jossitella mitään
Juuri näin. Ihmiset ovat täysin vieraantuneita kuolemasta. Välillä mietin, että esittävätkö ne vaan. Taitavat vaan olla uusavuttomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsihan olisi voinut olla äitinsä luona, mutta mies ei _halunnut_ vaihtaa päiviä.
Ap kertoi aiemmassa kommentissa ettei lapsi ole koskaan tavannut hoitolaitoksessa (?) asunutta isovanhempaa. Eli yhtä vieras kuin ap:n kummitäti. Lisäksi mies vedonnut lapsen olleen liian nuori osallistumaan hautajaisiin ja siksi jättäytynyt itse pois, nyt ilmeisesti lapsi kuitenkin osallistumassa. Itsekästä sanoisin.
Vierailija kirjoitti:
Ohis mutta:
Hautajaisiin ei kutsuta. Kirkkoon tai kappeliin voi mennä kuka tahansa osoittamaan kunnioitusta vainajalle.
Muistotilaisuuteen - jos sellainen on järjestetty siunaksen jälkeen - kutsutaan.
No kyllä yleensä kutsutaan siinä samalla molempiin. Aika hassua olisi kutsua vain muistotilaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ohi, ihmettelen tuota surutyötä ja sen tekemistä
Kuolema kuuluu elämän kiertokulkuun ja me kaikki tullaan kuolemaan
Mitä on surutyö? Mulle omaisen kuolema tarkoittaa sitä, että hänen perukirja on tehtävä, siunaustilaisuus järjestetään siten kuin omainen on halunnut sen järjestettäväksi
Ja näiden hoitamisen ajan ja hoitamisen jälkeen, jatketaan omaa elämää ihan normaalisti
Jokaisen läheisen kanssa pitäisi olla ns kuviot selvillä, ettei tarvitse kuoleman jälkeen sitten jossitella mitään
Juuri näin. Ihmiset ovat täysin vieraantuneita kuolemasta. Välillä mietin, että esittävätkö ne vaan. Taitavat vaan olla uusavuttomia.
Meinaatko että ennen vanhaan ei surtu rakkaan ihmisen kuolemaa?
Minusta ap ei ota riittävästi huomioon sitä että miehen lapsi ei olisi ilmeisesti tuntenut juuri ketään siellä sinun läheisen hautajaisissa. Sen sijaan isovanhemman hautajaisissa on paljon lapsen sukulaisia joiden kanssa lapsi jatkossakin tekemisissä. Siinä mielessä ymmärrän kyllä hyvin miehen kannan ettei lasta halua viedä vieraan hautajaisiin mutta toki isovanhemman.
Sitä en ymmärrä miksi mies loukkaantuu siitä että sinä et halua lähteä hänen mukaansa nyt hautajaisiin. Toki merkitsee myös se kuinka hyvin tunnet miehen vanhemmat ym eikä pelkästään se kuinka hyvin tunsit vainajan.
Vierailija kirjoitti:
Ohis mutta:
Jos kukaan ei ilmoittele milloin ja missä hautajaiset järjestetään, niin paha sinne on mennä. Harvoin nykyään on kuolinilmoituksia, missä nuo yleensä ilmoitetaan, jos halutaan muistoväkeä paikalle. Lähes kaikissa on, että siunattu läheisten läsnäollessa tms. Koronan takia hautajaiset pidetään pieninä.
Minulle tuli ainakin mieleen, että mitä rajoituksia hautajaisten osallistumismäärissä mahtaa olla, välillä oli tosi pieniä hautajaisia. Kuvittelisin ap:n olevan sitä ensimmäistä karsittavaa ryhmää, että saadaan edes lähisukulaiset paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis mutta:
No kyllä yleensä kutsutaan siinä samalla molempiin. Aika hassua olisi kutsua vain muistotilaisuuteen.
Rautalankaa:
Pelkkään siunaukseen ei kutsuta lainkaan. Kutsu esitetään vain muistotilaisuuteen tervetulleille tyyliin: siunaus järjestetään klo X paikassa Y jonka jälkeen muistotilaisuus paikassa Z.
Usein kuitenkin on tapana siunauksen jälkeen suullisesti esittää kutsu kaikille paikalla oleville: siirtykäämme paikkaan Z muistotilaisuuteen.
Hautajaiset ei ole mitään synttärikutsuja.
No olisi vakavan keskustelun paikka, ja haluaisin tietää miten mies perustelee sen, että hänen ei tarvitse osallistua ja tukea, mutta hän vaatii sitä muilta.
Jos tajuaisi pointin ja oma aiempi käytös harmittaisi, lähtisin mukaan. Jos mies näkisi, että tilanne on nyt täysin eri (esim. lähisukulainen - ystävä), saattaisin jättää menemättä. Ja vastaisimme molemmat seurauksista..
Miehesi on tekopyhä ja itsekeskeinen. Älä anna hänen kiukuttelujen vaikuttaa omaan elämääsi liikaa. Itse en jaksaisi kauaa katsella puolisoa, joka vaikeina aikoina vetäisi omaa showtaan mykkäkoulujensa kanssa ja asettaisi vielä jotain erikoisvaatimuksia minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee ennemmin vaikutelma kuokkimisesta.
Öö on miehensä tukena?😅 mistä lähtien puolisot ovat kuokkavieraita? Kyllähän häihinkin kutsutaan usein puoliso vaikkei tuntisi hääparia.
tämän takia pysyn sinkkuna kun yleinen ymmärrys avioliitosta ja sen tuomista velvollisuuksista on todella hävinnyt suomessa.