Anoppi vihjailee, että vauvamme on " liian iso"
Kirjoitin tänne joskus aikaisemminkin tästä asiasta, mutta tilanne ei ole muuttunut, niin ajattelin kirjoittaa uudelleen.
Anoppi yrittää taas vihjailla, että vauvamme on " liian iso". Tuntuu niin pahalta. Minusta tuo on todella ikävää. Vauva on ollut syntyessään jo isompi, niin se on selvä, että menee omaa käyrää. Tämä on nyt toinen kerta samaa vihjailua.
Miten toimisitte kyseisessä tilanteessa? Miehen mielestä tuo ei ole loukkaantumisen arvoinen asia, mutta itse olen eri mieltä. Olenko liian herkkä?
Kommentit (83)
Kuuntele neuvolan tätiä, älä anoppia. Sano anopille, että neuvolassa on sanottu, että kaikki on kunnossa ja sillä sipuli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi on lihava, anoppi on oikeassa.
Lapsi on ollut syntyessään iso ja menee omaa käyrää. Minusta tuo on itsestään selvää. Neuvolassa kehuttiin, kuinka hyvin lapsi kasvaa.
ApMiksi sitten takerrut anopin sanomisiin? Elämä liian tylsää ja tavanomaista? Haluat usuttaa mammalahkon hyeenalauman lailla anoppisi kimppuun, että tulee kivampi olo?
Get over it!
Koska minusta arvostelu ei ole mukavaa. Ei kyllä itselleni tulisi mieleen puhua noin, jos minulla olisi lapsenlapsi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauva 2 kk ja painaa reilu 7 kg. Pituutta on 62 cm. Menee yläkäyrällä.
ApNiin onkin. Ihan asiaa anoppi puhuu.
Mutta ei LIIAN iso.
Vierailija kirjoitti:
Ap
No. Kyllähän tuo teidän vauvanne on iso, mutta se nyt vain on noin. Koska tälle asialle ette mitään myöskään mahda, niin toisesta korvasta sisään vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se totuus siitä muutu vaikka kuinka loukkaantuisit. Sinulla on iso vauva, piste.
Liian isolla ja isolla on kyllä eroa tässä tapauksessa.
ApJoo joo, anoppi silkkaa pahuuttaan kiusaa kilttiä ja ahkeraa miniää. Jos annan jaxuhalin helpottaisiko sinua hiukan tässä hirvittävissä tragediassa?
No mitä muuta ajattelet olevan? Hän tietää, että lapsella on kaikki hyvin, niin huolissaan ei ainakaan ole. Minusta tuo on ihan tahallista.
Ap
Kysy anopilta, että mitä ehdottaa lapselle tehtävän. Laitetaanko laihdutuskuurille vai varataanko aika rasvaimuun, jalkoja voisi ehkä lyhentää samalla?
Vierailija kirjoitti:
No siis jos hän on iso, miksi se siitä muuttuu kommentoiko joku asiaa vai ei? Tärkeintä varmaankin on, että on terve? Sano, että isoa vauvaa on helpompi hoitaa. Ja mikä on "liian" iso? T. 54cm, 4450g vauvan äiti
Komppaan tätä. Järkytyin vähän miten heiveröinen ja hauras sukulaiseni pikkuinen vauva olikaan. Omani oli myös syntyessään jo 55cm ja 4,5kg. Huomattavasti helpompi hoitaa isompikokoista lasta. Lapsi on iso (pitkä) vieläkin ikäisekseen mutta en nyt kuvitellutkaan että mitään kolmikiloista miinuskäyräistä siitä ikinä tuleekaan kun isänsä on 1,97m ja minäkin 1,75m pitkä.
Anna anopin mutinat mennä ohi korvien ja napsauta takaisin.
Meidän lapsi on ollut myös "iso", 2kk neuvolassa meni myös 7kg rikki. Kasvoi täysin rintamaidolla. Aina kasvanut +2 käyrillä ja on edelleen 3v ikäistään pidempi (ja painavampi).
Itse olin raskausaika ja imetysaikana täysin normaalipainoinen, urheilin paljon ja söin terveellisesti.
Turhaan murehdit, jokainen kasvaa omaa tahtiaan. Nyt on vain "muodissa" sirot vauvat, jonka takia isoa kokoa kauhistellaan. Tuntuu siis, että somessa ihastellaan pieniä vauvoja, joka on mielestäni todella outoa. Tärkeintä on mielestäni se, että lapsi kasvaa ja kehittyy.
Kysy seuraavalla neuvolakäynnillä onko liian iso. Ongelma ratkaistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApNo. Kyllähän tuo teidän vauvanne on iso, mutta se nyt vain on noin. Koska tälle asialle ette mitään myöskään mahda, niin toisesta korvasta sisään vaan.
Kyllä tiedämme eikä se ole asian ydin, vaan se, että anoppi määrittelee " liian isoksi". En ole missään vaiheessa sanonut, etteikö olisi iso.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ylipainoisella äidillä on ylipainoiset vauvat.
Ei se noin yksioikoista ole. Mä olin raskausaikana ylipainoinen eikä todellakaan ollut vauva ylipainoinen. Hoikka vauva ja lapsi oli parivuotias ennen kuin alkoi vähän olla enemmän lihaa luiden päällä. Hoikka silti edelleen ja on sitä vieläkin 18-vuotiaana ylipainoisesta äidistään huolimatta. Urheileva nuori joka syö kyllä kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se noin yksioikoista ole. Mä olin raskausaikana ylipainoinen eikä todellakaan ollut vauva ylipainoinen. Hoikka vauva ja lapsi oli parivuotias ennen kuin alkoi vähän olla enemmän lihaa luiden päällä. Hoikka silti edelleen ja on sitä vieläkin 18-vuotiaana ylipainoisesta äidistään huolimatta. Urheileva nuori joka syö kyllä kunnolla.
Miten vauva voi olla ylipainoinen?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap
Onhan tuo aika iso, mutta johtuu siitä, että oma lapsi on vain niin siro. Jos kysyisit joltain muulta, jolla on itselläkin ns. "iso lapsi", ei vastaus olisi tällainen. Rintaruokittujen vauvojen kokoerot voi olla oikeasti todella isoja. Oma esikoinen painoi 1-vuotisneuvolassa 8,6 kg (pituutta 77cm), mutta tiedostan, että on todella hoikka tapaus. 2kk iässä painoa taisi olla vaan 4-4,5 kg (syntyi reilu kolmekiloisena). Syö kyllä ihan hyvin, mutta kyllä ne alkuun neuvolassa ihmettelivät, kun on niin hoikka, mutta itse olin vauvana vielä hoikempi, joten minulla oli vertailukohtaa tokaista, että en ota pultteja asiasta, koska lapsi syö sen minkä syö, eikä enempää voi tuputtaa.
Kaverin muksu taas oli jo 8kk neuvolassa yli 10kg, eikä ole yhtään liian iso. On sellainen suloinen "pullavauva". Meillekin on tulossa toinen lapsi (poika) keväällä ja epäilen, että tulee kasvamaan täysin eri käyrillä kuin siskonsa, ihan niin kuin oma veljeni, joka kasvoi jatkuvasti yläkäyrillä verrattuna minuun, joka olin pitkä mutta niin hoikka, että oli kuulemma useampi ihminen ihmetellyt syötetäänkö minua tarpeeksi.
TL;DR Älä välitä sanomisista, vauvat on yksilöitä. Enemmän ne neuvolassa kommentoi, jos on hoikka lapsi ja saattavat pahimmillaan epäillä saako tarpeeksi ravintoa, vaikka maitoa tulisi enemmän kuin tarpeeksi. Anoppisi on luultavasti vain tottunut siihen, että omat lapset oli siroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis jos hän on iso, miksi se siitä muuttuu kommentoiko joku asiaa vai ei? Tärkeintä varmaankin on, että on terve? Sano, että isoa vauvaa on helpompi hoitaa. Ja mikä on "liian" iso? T. 54cm, 4450g vauvan äiti
Komppaan tätä. Järkytyin vähän miten heiveröinen ja hauras sukulaiseni pikkuinen vauva olikaan. Omani oli myös syntyessään jo 55cm ja 4,5kg. Huomattavasti helpompi hoitaa isompikokoista lasta. Lapsi on iso (pitkä) vieläkin ikäisekseen mutta en nyt kuvitellutkaan että mitään kolmikiloista miinuskäyräistä siitä ikinä tuleekaan kun isänsä on 1,97m ja minäkin 1,75m pitkä.
Anna anopin mutinat mennä ohi korvien ja napsauta takaisin.
Heiveröinen ja hauras? Oliko siis joku alle 30. viikolla syntynyt pikkukeskonen?
Omat kaksoseni painoivat yhteensä tuon 4,5 kg eivätkä olleet mitään heiveröisiä tai hauraita, vaan sopusuhtaisia. Eivät menneet rikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApOnhan tuo aika iso, mutta johtuu siitä, että oma lapsi on vain niin siro. Jos kysyisit joltain muulta, jolla on itselläkin ns. "iso lapsi", ei vastaus olisi tällainen. Rintaruokittujen vauvojen kokoerot voi olla oikeasti todella isoja. Oma esikoinen painoi 1-vuotisneuvolassa 8,6 kg (pituutta 77cm), mutta tiedostan, että on todella hoikka tapaus. 2kk iässä painoa taisi olla vaan 4-4,5 kg (syntyi reilu kolmekiloisena). Syö kyllä ihan hyvin, mutta kyllä ne alkuun neuvolassa ihmettelivät, kun on niin hoikka, mutta itse olin vauvana vielä hoikempi, joten minulla oli vertailukohtaa tokaista, että en ota pultteja asiasta, koska lapsi syö sen minkä syö, eikä enempää voi tuputtaa.
Kaverin muksu taas oli jo 8kk neuvolassa yli 10kg, eikä ole yhtään liian iso. On sellainen suloinen "pullavauva". Meillekin on tulossa toinen lapsi (poika) keväällä ja epäilen, että tulee kasvamaan täysin eri käyrillä kuin siskonsa, ihan niin kuin oma veljeni, joka kasvoi jatkuvasti yläkäyrillä verrattuna minuun, joka olin pitkä mutta niin hoikka, että oli kuulemma useampi ihminen ihmetellyt syötetäänkö minua tarpeeksi.
TL;DR Älä välitä sanomisista, vauvat on yksilöitä. Enemmän ne neuvolassa kommentoi, jos on hoikka lapsi ja saattavat pahimmillaan epäillä saako tarpeeksi ravintoa, vaikka maitoa tulisi enemmän kuin tarpeeksi. Anoppisi on luultavasti vain tottunut siihen, että omat lapset oli siroja.
Meillä vauva on korvikkeella kasvanut.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Googlaa "ylipainoinen vauva".
Tietenkin voi olla.
Kyllä itsellänikin hermo menisi, jos anoppi sanoisi vauvani olevan liian iso. Jos kehtaisin, niin kysyisin, mitä hän tarkoittaa. Liian iso verrattuna kehen? Liian pitkä vai liian painava? Teeskentelisin ottavani hänen sanansa tosissani ja kysyisin, onko hän huolissaan, että vauvalla olisi joku harvinainen oireyhtymä? Mitkä merkit ovat saaneet hänet miettimään tällaista?
Ja mitä hän haluaa asialle tehtävän? Jos neuvolasta kerran on sanottu, että lapsi kasvaa normaalisti eikä epäillä mitään kamalaa tautia. Haluaako hän, että lasta pidetään nälässä, jotta ei olisi niin iso?
Tuo on vain jotain valtapeliä anopin puolelta, eivätkä nuo argumentit kestä hänellä päivänvaloa.
Varokaa vaan sitten, kun lapsi on herkässä murrosiässä. Silloin isovanhempien ajattelemattomat kommentit koosta ja painosta voivat olla tosi loukkaavia.
Vauvan ylipaino on vakavasti otettava asia.
https://www.iltalehti.fi/elintavat/a/2012051415572797
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApGooglaa "ylipainoinen vauva".
Tietenkin voi olla.
2kk ikäinen vauva ei ole koskaan ylipainoinen.
Ap
Joo joo, anoppi silkkaa pahuuttaan kiusaa kilttiä ja ahkeraa miniää. Jos annan jaxuhalin helpottaisiko sinua hiukan tässä hirvittävissä tragediassa?