Gastroskopia
Vieläkin koen haamutuntemuksia. Minulle valehdeltiin kyseisen operaation helppoudesta. Ja lopulta kyseinen tutkimus oli täysin turha. Hoitaja oli mukava ja empaattinen, lääkäri stereotypinen etäinen mies.
Seuraavaksi ehkä saattaisi olla vuorossa kolonoskopia.
Miksi?
Kommentit (17)
Uli uli, pitäisikö sut jättää tutkimatta? Gastroskopia on ikävä tutkimus mutta jotenkin tuntuu, ettei nykyihmiset kestä mitään epämukavuutta.
Kuulepas, mieluummin se "turha tutkimus" kuin se että sieltä olisi oikeasti löytyny syöpä. Tuollaiset tutkimukset ei ole turhia silloinkaan vaikka mitään ei löytyisi ja sehän on vaan parempi juttu.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 15:16"]
Uli uli, pitäisikö sut jättää tutkimatta? Gastroskopia on ikävä tutkimus mutta jotenkin tuntuu, ettei nykyihmiset kestä mitään epämukavuutta.
[/quote]
Kestin. En valittanut (no, täällä tietenkin). Ja tutkimus oli perusteltu.
Ei se sitä epämukavuutta poistanut.
Olisin odottanut nykyteknologialla jotain muuta kuin letkulla mahalaukkunipistelyä.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 17:20"]
Kannattaa ottaa puudutus
[/quote]
Kumpaan?
Alatähystykseen ainakin suositeltava. Saakohan sitä ylätähystykseenkin? Ylätähystys oli aika vttumainen juttu mulla, aina kun lekuri veti letkua takaisin sappiliemi purskahti nenästä ulos
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 17:30"]
Alatähystykseen ainakin suositeltava. Saakohan sitä ylätähystykseenkin? Ylätähystys oli aika vttumainen juttu mulla, aina kun lekuri veti letkua takaisin sappiliemi purskahti nenästä ulos
[/quote]
Mitä tuohon puudutus auttaa?
Minulle tehtiin molemmat, enkä käsitä, mikä siinä pitäisi puuduttaa. Tai minkä voisi puuduttaa. Yläkautta meinaa tukehtua, alakautta vatsa meinaa revetä, kun tähystin ei kulje suolen mutkissa.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 17:30"]
[/quote]
Mulla vain nipisti näytteenoton aikana. Tästä ei vain varoitettu ennen proseduuria.
Vieläkin vituttaa.
Jotkut väittää että jos oikeesti jotain tulehduspesää löytyykin niin kipu on aivan valtava ja siksi se olisi suositeltavaa ottaa.
Näköjään nieluakin puudutetaan. Letkun nieleminen on silloin paljon helpompaa
[/quote]
Se ei ole mitään "pientä epämukavuutta"! Sivistysmaissa molemmat tähyt saa nukutuksessa (Suomessakin saa jos on rahaa, yksityisellä puolella).
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 17:44"]
[/quote]
Se ei ole mitään "pientä epämukavuutta"! Sivistysmaissa molemmat tähyt saa nukutuksessa (Suomessakin saa jos on rahaa, yksityisellä puolella).
[/quote]
Kuinka monelta tätä oikeasti kyseltiin? Minulla ainakin työnnettiin suoraan letkua nieuluun.
Pieni prosentti ei ikinä herää nukutuksesta. Sellaista riskiä en itse ottais. Puudutus helpottaa koko hommaa eikä ole odotettavissa viikon pituista sokkia
Mulla se nielun puudutus ei auttanut pätkääkään. Ja "oksensin" KOKO ajan, hiukset ihan kuolassa ja limassa jne. EN kyllä enää ikinä mene tuohon. Lääkärille sanoin, että olen paniikissa (sain tuntia ennen puolikkaan Pamin, mutta eihän se mitään auttanut..) ja siitä huolimatta tuo vaan runnoi sen letkun alas. Hyi hitto, vieläkin puistattaa, kun vaan miettii tuota. (Mulla siis epäiltiin keliakiaa..).
Ja yli-innokas lääkäri määräsi myös tuon kolonoskopian (ei vaan voinut uskoa, että joillain ihmisillä nyt vaan sattuu olemaan alhaisempi hemppa ihan muuten vaan...). Joo, sattuihan se, kun ilmaa tungettiin sisälle jne. Mutta kyllä voisin mennä tuohon uudestaan, mutta tuohon letkun nielemiseen EN ENÄÄ IKINÄ, ainakaan ilman humautusta tai täys nukutusta..
Mä sain mahan tähystyksessä ns. "humauksen" ennen toimenpidettä. Ensin join puuduttavaa litkua ja sitten laitettiin mömmöt suoneen. Jotenkin ajantaju meni täysin. Epämiellyttävää se on, muttei niin kamalaa kuin luulin. Se kesti kuulemma kymmenisen minuuttia mut musta tuntui että koko hommassa olisi mennyt minuutti :D Sen jälkeen pistettiin suoneen jotakin palauttavaa lääkettä ja jäin tunniksi tarkkailuun.
Illan ja seuraavan päivän mahaa nipisti yhdestä kohtaa ja kurkku oli kipeä oksennusrefleksin takia (osui inhottavasti siihen putkeen..). Olin myös aika väsynyt.
Mut hei, ei löytynyt mitään oireitani selittävää mikä oli itselleni helpotus. Kaikki hyvin siis :)
Mulle on tehty gastroskopia sekä kolonoskopia, molemmat meni helposti ja nopeasti.