Muita, joita tämä marina ns “metatöistä” lähinnä vaan ärsyttää?
Minun mielipide on, että suuri osa nuorempaa ikäpolvea on vaan niin kädettömiä ja pilalle hemmoteltuja, ettei ne osaa tehdä edes ihan pikkujuttuja analysoimatta ja miettimättä niitä ihan hirveesti. Tietysti vielä kivempaa olisi, jos mitään ikäviä pikkujuttuja ei tarvitsis tehdä itse, vaan joku muu (äiti?, mies?) tekis ne.
Kyllä tuollainen typeryys naurattaa 70 ja 80-luvuilla maatalossa kasvanutta!
Kommentit (356)
Meta-sanaa käytetään nykyään joka paikassa vaikka 99% ihmisistä ei edes tiedä mitä se tarkoittaa. Ap on siinä täysin oikeassa, että suurin osa nykynuorisosta tai nuoremmasta ikäpolvesta on uusavuttomia, jopa suorastaan tyhmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metatyöt on ongelma niille jotka ei osaa organisoida elämää. Metatöissä on kyse muutaman minuutin asioista (esim neuvola-ajan varaamisesta netin kautta), mutta on olemassa ihmisiä, joille jopa laskujen maksaminen on vaikeaa.
Varatakseni neuvolaikäiselle neuvola-ajan minun pitää tarkistaa
- omat työkuvioni
- miehen työkuviot
- sen neuvolaikäisen päivähoidon kuviot
- ekaluokkalaisen lukujärjestys ja iltiskuviot
- viidesluokkalaisen oionta-aikataulut
Menee vähän enemmän kuin muutama minuutti.
Sitten tiedän varata sen neuvola-ajan tietylle perjantaille, jolloin mies on juuri tullut työmatkalta ja vapaalla sen perjantain, jolloin kummallakaan vanhemmalla lapsella ei ole mitään ja se päivähoitoikäinen olisi joka tapauksessa kotona, koska päivähoidolla on koulutuspäivä.
On tietty tilanteita ja tilanteita, mutta lähtökohtaisesti, jos joutuisin neuvola-aikaa varaamaan, katsoisin omaa kalenteriani, joka on paperinen. Siellä lukee poikkeamat ja oikomisajat. Jos mitään ei lue, niin voin ottaa neuvolan siihen kohtaan.
Ei minulla tuohon menisi klikkausta pidempään.
No meillä neuvola on kodin vieressä, mikään muu ei. Eli minun ei todellakaan kannata sitä aikaa ottaa niin, että ajaisin töistäni 50 kilsan päästä käyttämään lasta neuvolassa sellaisena päivänä, jolloin hänellä on päivähoito tarjolla.
Minun on paljon järkevämpi varata se neuvola miehen kotipäivälle, jolloin hän voi käyttää lapsen neuvolassa samalla kun hoitelee matkalaskuja, tarkastaa sähköpostit jne.
Näin minulle ei tule ajelua keskellä päivää, en menetä työtunteja ja voin noukkia koululaiset kyytiin kun palaan kotiin.
Tuohan on vielä helpompaa. Merkitset kalenteriin kaikki miehen kotipäivät. Ja tiedät, että mitä tahansa teet, niin niinäpäivinä teet.
Silti ne pitää sinne merkitä ja ne pitää sieltä tarkistaa. Se juuri on sitä metatyötä. Sitäpaitsi ei se riitä, että ne sinne merkitsee, silti pitää vielä tarkistaa, päteekö se silloinen tieto vai onko tullut muutoksia.
Ja saatuani sen miehen kotipäivän varmistettua, minun pitää silti tsekata ristiin se, että valitsen niistä juuri sen päivän, jolloin kuopuksellakin on kotipäivä päivähoidon järjestelyjen takia.
Et taida olla työelämässä ollenkaan ja olet lapseton?
Lapseni ovat aikuisia, eli olen tuon rumban tehnyt.
Olen työelämässä, mutta käyn kampaajallakin työajalla. Tarkoitan, että voin määritellä oman työaikani. Siksi minä hoidin kaikki lapsiin liittyvät aikanaan.
Tuo, että tarkistat, tuleeko varauksiin muutoksia, on ns. Turhaa metatyötä. Varmistelulla lisätään sitä. Lapsenkin voi ottaa päiväkodista pois tsekkaamatta. Vai miten asin hoitaisin, jos hän sairastuisi.
En tällä sano, että kaikki toimii IRL kuin suunnitellaan, tai se toimii sinun elämässäsi, vaan haluan sanoa, että mieti yksinkertaistamista,
Vierailija kirjoitti:
Ei se yksi juttu, vaan kun niitä juttuja on sata. Ei ne yhden lapsen asiat, mutta kun niitä lapsia on kolme, niin se vain kertautuu. Varsinkin, kun Yksi käy oikojalla, toinen puheterapiassa ja kolmas ties missä.
Sitä tärkeämpää on yksinkertaistaa kaikki muu. Kaikki sellainen, mikä ei ole pakollista.
Kun lapsi kävi puheterapiassa, niin aikaa varatessa katsoin omasta kalenteristani oliko minulla jotain. Ellei ollut, niin varasin ajan. Ei siinä sen enempää ollut suunnittelua. Mikäli minulle tuli jokin pakollinen työmeno, niin kysyin voiko puoliso hoitaa käynnin tai tarvittaessa peruimme menemisen. Puheterapiassakaan käyty niin usein, että viikottain olisi ollut menoja. Oikojallakaan tuskin käydään yhtenään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että et ymmärrä monia muitakaan asioita.
En ole puhunut ymmärtämisestä yhtään mitään. Ymmärrän kyllä oikein hyvin, että tämä puhe “metatyöstä” on ihan puppua ja lähinnä huvittaa. Sulla on näemmä luetun ymmärtämisessä haasteita.
ApEi, kyse on juuri ymmärtämisestä. Esim. siitä, että vertaat 70- ja 80-luvun elämää maalaistalossa tähän päivään. Silloinhan metatöiden määrä oli erittäin vähäinen, jos nyt vaikkapa maanviljelyä ajatellaan.
Toisaalta kyllä ajattelen, että olet trolli. Mutta tietenkin on aina mahdollista, että ihminen ei tosiaan ymmärrä.
"...metatöiden määrä oli erittäin vähäinen, jos nyt vaikkapa maanviljelyä ajatellaan."
Maatilan työthän jos mitkä vaatii suunnittelua ja ennakointia!!! Eli juuri sitä kuuluisaa metatyötä.
Tässä ei puhuta ansiotöistä, vaan perheen ja kodin pyörittämisen vaatimista metatöistä.
Maatilalla, jossa työt ja koti vähän limittyy, voi myös metatyöt limittyä. Esim. mihin laitetaan lapset, kun nyt näyttää olevan hyvät puinti-ilmat ja päivät venyy. Tai lehmä poikii yöllä, karkaa pihalle tms.
Mihin tämäkin liittyy? Sehän on hienoa jos limittyvät. Jos olet kodin ulkopuolella töissä, ne eivät limity, vaan esimerkiksi kun toinen on työmatkalla, pitää suunnitella jopa se, miten saa roskat ulos, jos kotona on pieniä lapsia.
Liittyy siihen, että ansiotöiden metatyöt linkittyy kotielämän metatöihin, oli missä työssä tahansa, vaikka sitten maatilalla.
Ja pääsee kaikkinensa miljoona kertaa helpommalla kuin kodin ulkopuolella töissä käyvät. Ikinä ei ole meidänkään elämä ollut näin helppoa kuin nyt, kun ollaan etätöissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metatyöt on ongelma niille jotka ei osaa organisoida elämää. Metatöissä on kyse muutaman minuutin asioista (esim neuvola-ajan varaamisesta netin kautta), mutta on olemassa ihmisiä, joille jopa laskujen maksaminen on vaikeaa.
- omat työkuvioni
- miehen työkuviot
Sitten tiedän varata sen neuvola-ajan tietylle perjantaille, jolloin mies on juuri tullut työmatkalta ja vapaalla sen perjantain, jolloin kummallakaan vanhemmalla lapsella ei ole mitään ja se päivähoitoikäinen olisi joka tapauksessa kotona, koska päivähoidolla on koulutuspäivä.
On tietty tilanteita ja tilanteita, mutta lähtökohtaisesti, jos joutuisin neuvola-aikaa varaamaan, katsoisin omaa kalenteriani, joka on paperinen. Siellä lukee poikkeamat ja oikomisajat. Jos mitään ei lue, niin voin ottaa neuvolan siihen kohtaan.
No meillä neuvola on kodin vieressä, mikään muu ei. Eli minun ei todellakaan kannata sitä aikaa ottaa niin, että ajaisin töistäni 50 kilsan päästä käyttämään lasta neuvolassa sellaisena päivänä, jolloin hänellä on päivähoito tarjolla.
Minun on paljon järkevämpi varata se neuvola miehen kotipäivälle, jolloin hän voi käyttää lapsen neuvolassa samalla kun hoitelee matkalaskuja, tarkastaa sähköpostit jne.
Näin minulle ei tule ajelua keskellä päivää, en menetä työtunteja ja voin noukkia koululaiset kyytiin kun palaan kotiin.
Tuohan on vielä helpompaa. Merkitset kalenteriin kaikki miehen kotipäivät. Ja tiedät, että mitä tahansa teet, niin niinäpäivinä teet.
Silti ne pitää sinne merkitä ja ne pitää sieltä tarkistaa. Se juuri on sitä metatyötä. Sitäpaitsi ei se riitä, että ne sinne merkitsee, silti pitää vielä tarkistaa, päteekö se silloinen tieto vai onko tullut muutoksia.
Ja saatuani sen miehen kotipäivän varmistettua, minun pitää silti tsekata ristiin se, että valitsen niistä juuri sen päivän, jolloin kuopuksellakin on kotipäivä päivähoidon järjestelyjen takia.
Olen työelämässä, mutta käyn kampaajallakin työajalla. Tarkoitan, että voin määritellä oman työaikani. Siksi minä hoidin kaikki lapsiin liittyvät aikanaan.
Tuo, että tarkistat, tuleeko varauksiin muutoksia, on ns. Turhaa metatyötä. Varmistelulla lisätään sitä. Lapsenkin voi ottaa päiväkodista pois tsekkaamatta. Vai miten asin hoitaisin, jos hän sairastuisi.
En tällä sano, että kaikki toimii IRL kuin suunnitellaan, tai se toimii sinun elämässäsi, vaan haluan sanoa, että mieti yksinkertaistamista,
Eli sulla ei ole hölkäsen pöläyksen käsitystä siitä, miten nykyään päivähoito ja koulu kuormittaa ja millä tasolla lapsiperheiden palvelut nykyään on.
Lukutaitokin auttaisi sinua.
Miksi ottaisin lapsen vain pois päivähoidosta turhaan, kun voin yhtä hyvin buukata hänen menonsa niin, että hän joka tapauksessa ei edes pääse sinne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se yksi juttu, vaan kun niitä juttuja on sata. Ei ne yhden lapsen asiat, mutta kun niitä lapsia on kolme, niin se vain kertautuu. Varsinkin, kun Yksi käy oikojalla, toinen puheterapiassa ja kolmas ties missä.
Sitä tärkeämpää on yksinkertaistaa kaikki muu. Kaikki sellainen, mikä ei ole pakollista.
Kun lapsi kävi puheterapiassa, niin aikaa varatessa katsoin omasta kalenteristani oliko minulla jotain. Ellei ollut, niin varasin ajan. Ei siinä sen enempää ollut suunnittelua. Mikäli minulle tuli jokin pakollinen työmeno, niin kysyin voiko puoliso hoitaa käynnin tai tarvittaessa peruimme menemisen. Puheterapiassakaan käyty niin usein, että viikottain olisi ollut menoja. Oikojallakaan tuskin käydään yhtenään?
Kyllä siellä tiuhaan käydään. Ja sitten kun olet buukannut sen oionta-ajan yhden kanssa, mites ne kaksi muuta jotka odottaakin noutajaa 20 kilsan päässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mitä sitten? Monen elämässä on huomattavasti enemmän muuttujia. Esim. minun perheeni elämässä.
Mun lapset on syntyneet 2002 ja 2004. Kun he oli pieniä, neuvola oli meidän kodin vieressä, samaten hammaslääkäri, terveyskeskus ja koulu.
Eipä ole enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä ongelmaa. Jo pitää varata hammaslääkäri, varaan sen ja menen sinne varattuna aikana.
Niin, et varmasti ymmärrä, jos sun ei tarvitse miettiä hammaslääkäriaikaa varatessasi omia työaikataulujasi, puolisosi työaikatauluja, sitä, pitääkö samalla hakea tai viedä lapsi johonkin tai onko jotain muuta asiaa, mikä pitäisi ottaa huomioon.
Miksi sun pitää miettiä puolisonkin aikataulut? Jos itse menet hammaslääkäriin? Varaa se sellaiseen aikaan kun siitä on vähiten vaivaa kaikille? Tai siis en tajua mikä ihmeen vaikeus tuossa nyt on 😅 Mulla on automaattiasetus toi jos pitää jotain järjestää niin tiedän heti koska sopii ja koska ei.
Jos on lapsia, niin on aika olennaista tietää, mikä on puolison aikataulut. Tällöin voi ottaa sen hammaslääkäriajan niin, että puoliso huolehtii lapsista.
Ei kai tuo ole iso homma sopia puolison kan
ssa. ”Jos varaan itselleni hammaslääkärin ensi viikolle, ilta-ajan, niin mikä päivä sinulle sopii tai ei sovi”
Meilläpäin hammaslääkärit ovat niin ylityöllistettyjä, että päivää ei voi todellakaan valita itse. Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- omat työkuvioni
- miehen työkuviot
Eli sulla ei ole hölkäsen pöläyksen käsitystä siitä, miten nykyään päivähoito ja koulu kuormittaa ja millä tasolla lapsiperheiden palvelut nykyään on.
Lukutaitokin auttaisi sinua.
Miksi ottaisin lapsen vain pois päivähoidosta turhaan, kun voin yhtä hyvin buukata hänen menonsa niin, että hän joka tapauksessa ei edes pääse sinne?
En ehkä tiedä, mitä se on nykypäivänä, mutta wilman tiedän. Olen tuo, joka lopetti wilman lukemisen jossain vaiheessa. Ei niitä viestejä kestänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole puhunut ymmärtämisestä yhtään mitään. Ymmärrän kyllä oikein hyvin, että tämä puhe “metatyöstä” on ihan puppua ja lähinnä huvittaa. Sulla on näemmä luetun ymmärtämisessä haasteita.
Ap
En tiedä miksi viitsin edes vastata. Meillä on kolme lasta ja esim. eilen työpäivän ohessa piti hoitaa yksi hammaslääkärikäynti toisella puolella kaupunkia ja yksi arviointikeskustelu koulun kanssa. Työpäivän jälkeen kaksi eri harrastusta. Toiseen oli pitänyt tilata uusi väline, ilmoittautua tasokokeeseen ja tulostaa kuitti maksusta. Kaksi piti ilmoittaa leirille, eli kirjautua portaaliin ja täyttää kaksi eri lomaketta.
Siihen tietysti päivittäiset Wilmaviestit.
Tämä oli ihan normaali esimerkkipäivä. Ihan irvailematta ymmärrät varmaan että näihin menee aikaa. Kaikkeen pitää kirjautua, täytellä lomakkeita, etsiä tieto jostain muulta sivulta. Täytyy katsoa viestit eri harrastuksista ja hoitaa mukaan mitä milloinkin pitää olla mukana. Hammaslääkärit, lääkärit, viime aikoina koronarokotukset ja testit. Kaivat ajantasaista tietoa, et voi käsitellä 10-vuotiaan tietoja, soitat jonnekin ja yrität selvittää.
Itse en ole mitenkään uupunut tähän ja miehen kanssa hoidetaan tasapuolisesti, mutta fakta on että kyllä niissä sen verran on hommaa että yhdelle sihteerille olisi töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä ongelmaa. Jo pitää varata hammaslääkäri, varaan sen ja menen sinne varattuna aikana.
Niin, et varmasti ymmärrä, jos sun ei tarvitse miettiä hammaslääkäriaikaa varatessasi omia työaikataulujasi, puolisosi työaikatauluja, sitä, pitääkö samalla hakea tai viedä lapsi johonkin tai onko jotain muuta asiaa, mikä pitäisi ottaa huomioon.
Miksi sun pitää miettiä puolisonkin aikataulut? Jos itse menet hammaslääkäriin? Varaa se sellaiseen aikaan kun siitä on vähiten vaivaa kaikille? Tai siis en tajua mikä ihmeen vaikeus tuossa nyt on 😅 Mulla on automaattiasetus toi jos pitää jotain järjestää niin tiedän heti koska sopii ja koska ei.
Jos on lapsia, niin on aika olennaista tietää, mikä on puolison aikataulut. Tällöin voi ottaa sen hammaslääkäriajan niin, että puoliso huolehtii lapsista.
Ei kai tuo ole iso homma sopia puolison kan
ssa. ”Jos varaan itselleni hammaslääkärin ensi viikolle, ilta-ajan, niin mikä päivä sinulle sopii tai ei sovi”
Meilläpäin hammaslääkärit ovat niin ylityöllistettyjä, että päivää ei voi todellakaan valita itse. Eri
Varaan hammaslääkäripäuvän ensi kuulle. Mitkä päivät sinulle ei sovi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai tuo ole iso homma sopia puolison kanssa. ”Jos varaan itselleni hammaslääkärin ensi viikolle, ilta-ajan, niin mikä päivä sinulle sopii tai ei sovi”
Juu, laitetaan se siihen listan perään kaikista niistä asioista, jotka pitää hoitaa jo sopia.
Nyt on ihan pakko kysyä, onko sun ymmärryksessä jotain vikaa. Jos joku kertoo hammaslääkäriajan varaamiseen liittyvistä jutuista, se on vain ESIMERKKI. Tämä koskee myös muita asioita. Jos ainoa asia, mikä pitää sopia, on hammaslääkäriaika, ei se olekaan kuormittavaa. Mutta kun joka päivälle sovitaan ja muistetaan asiat JA aikataulut muuttuvat esim. töiden tai sairastelun takia, se onkin jo paljon enemmän hässäkkää. Jos kertoo ESIMERKIN, miksi pitää takertua siihen yhteen esimerkkiin ja sanoa, että eihän toi nyt kuulosta miltään kun sulla on vain tuo hammaslääkäristä sopiminen. Luulisi normaalijärkisen ihmisen ymmärtävän, että kyse ei ole vain tästä yhdestä asiasta.
En usein sano tällä palstalla näin, mutta nyt on pakko. Joskus oikein hämmästyttää, miten jäätävän tyhmiä ihmiset ovat. Asioita ei osata katsoa kokonaisuutena, vaan tuijotetaan jotain yksityiskohtaa ja ihmetellään sitä. Myöskään minkäänlaista halua ymmärtää asioita toisten ihmisten näkökulmasta ei ole, vaan ajatellaan, että kun minun elämäni on tällaista, niin varmasti kaikkien muiden elämän on oltava samanlaista.
Koska suurin osa metatöistä on hyvin yksinkertaisia. Lamppu paloi -> vaihdan sen. Viemäri meni tukkoon, laita mr musclea, bensa lopussa, rankkaan auton, sokeri loppui, ostan lisää. Näitä pikkutöitä on kaikilla koko ajan päällä ja niistä tulee stressiä vain jos niistä ottaa stressiä. Mitään oikeasti kuormittavaa niissä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApEi, kyse on juuri ymmärtämisestä. Esim. siitä, että vertaat 70- ja 80-luvun elämää maalaistalossa tähän päivään. Silloinhan metatöiden määrä oli erittäin vähäinen, jos nyt vaikkapa maanviljelyä ajatellaan.
Kuule kyllä maataloudessa juurikin on ja on aina ollut huomattavasti enemmän suunnittelemista, aikataukuttamista ja VASTUUTA, kuin kolmehenkisen cityperheen elämän organisoimisessa ikinä!
Ap
Toinen 80-luvulla maatilalla elänyt tässä moi. Et viitsisi kertoa enemmän tuosta päivittäisestä aikatauluttamisesta maatilalla enemmän? Meillä ei ainakaan päivittäin ollut kuin lehmät ja vaikka navetta-aika on suht säännöllinen, sitä ei tarvi joka päivä erikseen miettiä eikä se ole niin vartin päälle, että moneltako aloitetaan. Samoin peltohommiin vaikuttaa säät ja pitää olla tietoinen siitä, että milloin voi mitäkin tehdä ja milloin vaikka maa keväällä kantaa niin, että voi aloittaa. Monesti sitten on kyllä kiire ja tiettyjä hommaa joutuu urakoimaan, kun aika on oikea ja säät suosii. Tässäkään ei kyllä metatyöt auta, luonto päättää milloin sataa. Enimmäkseen ollaan kotona perhepiirissä ja maito tulee tankista ja pakkanen täynnä lihaa, ei tarvi pahemmin kauppareissujakaan suunnitella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, et varmasti ymmärrä, jos sinä et ole sellaisessa elämäntilanteessa, että et joudu noita aikatauluja tsekkaamaan. Kiva, että sä saat hammaslääkäriajan just sille hetkelle, joka sulle sopii, meidän kunnassa ei ole ihan niin paljon aikoja tarjolla.
Pitää tietää puolison aikataulut siksi, että pitää tietää, kuka hakee lapset tai jos on jotain muuta lapsiin liittyvää sillä, tietää, kuka sen hoitaa. Pitää myös tietää, että on käytettävissä auto sillä hetkellä.
Jos sulla on automaattiasetus, että jos jotain pitää järjestää, tiedät koska sopii ja koska ei, niin ymmärräthän, että tämä ei päde kaikkiin? Jos käy töissä ja sen rinnalla opiskelee, on lapsi tai pari ja heidän asiansa hoidettavana, niin omiin asioihin eivät vaikuta vain omat asiat, vaan muidenkin perheenjäsenten asiat.
Mulla on lapset ja puoliso ja työ ja koulu. Osaan miettiä asiat kun tiedän koska ne on. En ala kysellä puolisolta vaan varaan ajan joka sopii kaikille parhaiten. En ymmärrä miks kaikesta pitää tehdä niin vaikeaa.
Mistä tiedät, mikä sopii kaikille parhaiten? Siitäkö, että perheessänne on koko ajan sama aikataulu? Koska meidän perheessä ei ole, vaan jokainen viikko on erilainen. SIksi on vähän pakko varmistaa, tai sitten perua koko ajan aikoja, tai maksaa perumatta jätetyt käynnit, joille ei päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai tuo ole iso homma sopia puolison kanssa. ”Jos varaan itselleni hammaslääkärin ensi viikolle, ilta-ajan, niin mikä päivä sinulle sopii tai ei sovi”
Juu, laitetaan se siihen listan perään kaikista niistä asioista, jotka pitää hoitaa jo sopia.
Nyt on ihan pakko kysyä, onko sun ymmärryksessä jotain vikaa. Jos joku kertoo hammaslääkäriajan varaamiseen liittyvistä jutuista, se on vain ESIMERKKI. Tämä koskee myös muita asioita. Jos ainoa asia, mikä pitää sopia, on hammaslääkäriaika, ei se olekaan kuormittavaa. Mutta kun joka päivälle sovitaan ja muistetaan asiat JA aikataulut muuttuvat esim. töiden tai sairastelun takia, se onkin jo paljon enemmän hässäkkää. Jos kertoo ESIMERKIN, miksi pitää takertua siihen yhteen esimerkkiin ja sanoa, että eihän toi nyt kuulosta miltään kun sulla on vain tuo hammaslääkäristä sopiminen. Luulisi normaalijärkisen ihmisen ymmärtävän, että kyse ei ole vain tästä yhdestä asiasta.
En usein sano tällä palstalla näin, mutta nyt on pakko. Joskus oikein hämmästyttää, miten jäätävän tyhmiä ihmiset ovat. Asioita ei osata katsoa kokonaisuutena, vaan tuijotetaan jotain yksityiskohtaa ja ihmetellään sitä. Myöskään minkäänlaista halua ymmärtää asioita toisten ihmisten näkökulmasta ei ole, vaan ajatellaan, että kun minun elämäni on tällaista, niin varmasti kaikkien muiden elämän on oltava samanlaista.
Koska suurin osa metatöistä on hyvin yksinkertaisia. Lamppu paloi -> vaihdan sen. Viemäri meni tukkoon, laita mr musclea, bensa lopussa, rankkaan auton, sokeri loppui, ostan lisää. Näitä pikkutöitä on kaikilla koko ajan päällä ja niistä tulee stressiä vain jos niistä ottaa stressiä. Mitään oikeasti kuormittavaa niissä ei ole.
Yksikään noista luettelemistasi asioista ei ole metatöitä. Miksi otat ne esimerkiksi, kun puhutaan metatöistä?
Mua ei ärsytä, koska ymmärrän mitä kaikkea metatyötä voi olla ja kuinka se voi kuormittaa.
Minä suurimmaksi suunnittelen ja puoliso toteuttaa suunnitelmat koska hän voi itse määritellä työaikansa. Jos tulee nopeita muutoksia niin silloin hän hoitaa tietysti suunnitelman korjauksen ja sen toteutuksen. Näen kyllä itseni voittajana alkaen heti aamusta kun minun ei tarvitse olla se joka raahaa lapset päiväkotiin ensin taisteltuaan heille vaatteet päälle jne. Vanhimman herättäminen kouluun onkin jo taistelu sinänsä. Kotimatkalla hän käykin kaupassa ostamassa ruuat listan mukaan jonka olen laatinut. Tiedän olen voittaja meidän perheessä mutta vaimoni haluaa tämän jaon ja niin kauan kuin hän sen näin haluaaa niin näillä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään noistahan ei ole metatyö.
Liittyy siihen, että ansiotöiden metatyöt linkittyy kotielämän metatöihin, oli missä työssä tahansa, vaikka sitten maatilalla.