Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita, joita tämä marina ns “metatöistä” lähinnä vaan ärsyttää?

Vierailija
19.01.2022 |

Minun mielipide on, että suuri osa nuorempaa ikäpolvea on vaan niin kädettömiä ja pilalle hemmoteltuja, ettei ne osaa tehdä edes ihan pikkujuttuja analysoimatta ja miettimättä niitä ihan hirveesti. Tietysti vielä kivempaa olisi, jos mitään ikäviä pikkujuttuja ei tarvitsis tehdä itse, vaan joku muu (äiti?, mies?) tekis ne.
Kyllä tuollainen typeryys naurattaa 70 ja 80-luvuilla maatalossa kasvanutta!

Kommentit (356)

Vierailija
301/356 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleenkin

MITÄ TÄMÄ TERMI META-työ TARKOITTAA

Normi elämää viestien perusteella ja siitä nostetaan joku tällainen haloo

En tajua

Vierailija
302/356 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelleenkin

En tajua

Olet luultavasti joko a) yksinkertainen, b) täysin kykenemätön asettumaan toisen asemaan tai c) luetunymmärtäminen ei ole vahvuuksiasi. No hei, ei se mitään, kaikilla meillä on puutteemme. Toisilla se on se, ettei kaikki asiat hoidu sormia napsauttamalla, toisilla se ettei osaa ajatella oman kuplansa ulkopuolelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/356 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelleenkin

En tajua

Se kai on sitä, että pitää asiat mielessään ja muistaa mitä pitää tehdä ja vähän suunnittelee, käydäänkö ensin ruokakaupassa ja löytyykö tutti sieltä vai mennäänkö Prismaan. Ei nyt kovin kummallista, mutta joku nöitäkin jaksaa listata. Ei ihme, että sitten toteutus sitten tökkii, kun voimat uuvahti just siinä kohtaa.

Vierailija
304/356 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapelkaa akat. Saatte tupakkaa.

Vierailija
305/356 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että et ymmärrä monia muitakaan asioita.

En ole puhunut ymmärtämisestä yhtään mitään. Ymmärrän kyllä oikein hyvin, että tämä puhe “metatyöstä” on ihan puppua ja lähinnä huvittaa. Sulla on näemmä luetun ymmärtämisessä haasteita.

Ap

Ei, kyse on juuri ymmärtämisestä. Esim. siitä, että vertaat 70- ja 80-luvun elämää maalaistalossa tähän päivään. Silloinhan metatöiden määrä oli erittäin vähäinen, jos nyt vaikkapa maanviljelyä ajatellaan.

Toisaalta kyllä ajattelen, että olet trolli. Mutta tietenkin on aina mahdollista, että ihminen ei tosiaan ymmärrä.

"...metatöiden määrä oli erittäin vähäinen, jos nyt vaikkapa maanviljelyä ajatellaan."

Maatilan työthän jos mitkä vaatii suunnittelua ja ennakointia!!! Eli juuri sitä kuuluisaa metatyötä.

Tässä ei puhuta ansiotöistä, vaan perheen ja kodin pyörittämisen vaatimista metatöistä.

Maatilalla, jossa työt ja koti vähän limittyy, voi myös metatyöt limittyä. Esim. mihin laitetaan lapset, kun nyt näyttää olevan hyvät puinti-ilmat ja päivät venyy. Tai lehmä poikii yöllä, karkaa pihalle tms.

Mihin tämäkin liittyy? Sehän on hienoa jos limittyvät. Jos olet kodin ulkopuolella töissä, ne eivät limity, vaan esimerkiksi kun toinen on työmatkalla, pitää suunnitella jopa se, miten saa roskat ulos, jos kotona on pieniä lapsia.

Ei ole todellista! Tai sitten sulla on joku erityislapsi. Otat lapset mukaan, jätät ne hetkeksi yksin tai käsket niitä viedä ne roskat.

Ai pieniä lapsia viemään roskia illalla pimeässä Helsingissä? Muita aivopieruja?

Ja toisella pakkasraja astman takia?

Ei niitä saa jättää yksin eikä sitä astmalasta voi viedä pakkaseen. Tai päästään seuraavaksi oäivystykseen 60 tunniksi.

Miksei lapset voi viedä roskia ulos pimeässä? Meidän lapset leikkii pihalla pimeellä ja Hgissä asutaan. Tai sitten ne voi viedä ne pimeään aikaan. Ja miksei lapset voi olla 5 minuuttia yksin keskenään? Ei kai ne toisiaan ota hengiltä niin lyhyessä ajassa.

Ei lapsia saa jättää yksin eikä lähettää ulos yksin.

Typerä trolli.

No saa jättää ja laittaa keskenään ulos.

EI TODELLAKAAN SAA.

No meillä ainakin ovat olleet pienestä asti yksin tai keskenään joka päivä.

No sinä olet sitten joko trolli tai surkea vanhempi.

En ole kumpaakaan. Ei lasten takia voi jättää hommia tekemättä.

Vierailija
306/356 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teknologia ei kuulkaa todellakaan ole helpottanut asioita, vaan monimutkaistanut ne järjettömiksi. Ennen vanhaan esim harrastukseen ilmoittauduttiin niin, että sinne harrastuksen toimistoon rimpautti, antoi lapsen tiedot ja se oli siinä.

Jep. Tammikuun alussa olin ilmoittamassa lapsiani harrastukseen, jossa olivat olleet mukana jo syksyllä, mutta näköjään ilmoittautuminen pitää tehdä joka kaudelle erikseen. Seura oli vaihtanut käytettävää sovellusta. Tästä tuli ensin loppuvuonna kilometri-info, että mikä sovellus ja miten pääsee selaimen kautta ja koska ilmoittaudutaan, mutta älkää vielä rekisteröikö sinne. Aha, okei, eli aivan turha monisivuinen info tuli just luettua. Sitten koitti se hetki kun tuli infoa rekisteröitymisestä, jälleen monisivuinen ohjepumaska eri variaatioineen. Rekkaaminen tyssäsi aina samaan kohtaan, vaikka miten yritti, laitoin sähköpostia asiasta. Meni kaksi päivää ja tuli uusi monisivuinen ohje kuvakaappauksineen. Ei onnistunut rekisteröinti yhtään sen paremmin, taas sähköpostia asiasta eteenpäin. Muutama viestinvaihto yhden ihmisen kanssa, kunnes huomasivat, että heillä oli jäänyt joku täppä laittamatta, uusi yritys. Vihdoin onnistui! Monta sivua tietojen täyttämistä ja sitten lopulta päästiin itse ilmottautumisvaiheeseen.

Ai jeesus kun oli kätevää ja nopeaa.

Amen tälle.

Mun kaksi lasta harrastaa paria joukkuelajia ja joka kauden aluss sama rumba.

Ja vakuutukset ja lisenssit lajien liitoista, samaa rumbaa.

Ja tosiaan ne jopoxit, suomisportit sun muut.

Aikaa ja energiaa saa näihin tuhraantumaan.

Vierailija
307/356 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekkin ajattelu on vaikeaa ja normaalit asiat myös , ei sitä kaikilla ole suuri ÄO.

Vierailija
308/356 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole puhunut ymmärtämisestä yhtään mitään. Ymmärrän kyllä oikein hyvin, että tämä puhe “metatyöstä” on ihan puppua ja lähinnä huvittaa. Sulla on näemmä luetun ymmärtämisessä haasteita.

Ap

Ei, kyse on juuri ymmärtämisestä. Esim. siitä, että vertaat 70- ja 80-luvun elämää maalaistalossa tähän päivään. Silloinhan metatöiden määrä oli erittäin vähäinen, jos nyt vaikkapa maanviljelyä ajatellaan.

Toisaalta kyllä ajattelen, että olet trolli. Mutta tietenkin on aina mahdollista, että ihminen ei tosiaan ymmärrä.

"...metatöiden määrä oli erittäin vähäinen, jos nyt vaikkapa maanviljelyä ajatellaan."

Maatilan työthän jos mitkä vaatii suunnittelua ja ennakointia!!! Eli juuri sitä kuuluisaa metatyötä.

Tässä ei puhuta ansiotöistä, vaan perheen ja kodin pyörittämisen vaatimista metatöistä.

Maatilalla, jossa työt ja koti vähän limittyy, voi myös metatyöt limittyä. Esim. mihin laitetaan lapset, kun nyt näyttää olevan hyvät puinti-ilmat ja päivät venyy. Tai lehmä poikii yöllä, karkaa pihalle tms.

Mihin tämäkin liittyy? Sehän on hienoa jos limittyvät. Jos olet kodin ulkopuolella töissä, ne eivät limity, vaan esimerkiksi kun toinen on työmatkalla, pitää suunnitella jopa se, miten saa roskat ulos, jos kotona on pieniä lapsia.

Ei ole todellista! Tai sitten sulla on joku erityislapsi. Otat lapset mukaan, jätät ne hetkeksi yksin tai käsket niitä viedä ne roskat.

Ai pieniä lapsia viemään roskia illalla pimeässä Helsingissä? Muita aivopieruja?

Ei niitä saa jättää yksin eikä sitä astmalasta voi viedä pakkaseen. Tai päästään seuraavaksi oäivystykseen 60 tunniksi.

Miksei lapset voi viedä roskia ulos pimeässä? Meidän lapset leikkii pihalla pimeellä ja Hgissä asutaan. Tai sitten ne voi viedä ne pimeään aikaan. Ja miksei lapset voi olla 5 minuuttia yksin keskenään? Ei kai ne toisiaan ota hengiltä niin lyhyessä ajassa.

Typerä trolli.

En ole trolli.

Elänkö minä jotenkin eri todellisuudessa, kun ajatten että kouluikäisen ja ehkä 6-vuotiaankin lapsen voi jättää yksin roskien viennin ajaksi. Ja että samanikäinen lapsi voi vaikkapa leikkiä kerrostalon hiekkalaatikolla tai pihalla. Ilman valvontaa. Pienemmät sitten mukaan roskiksille. Viisivuotias voi hyvin kantaa roskapussia. Mitä ihmiset oikein pelkäävät?

Kyse oli PIENISTÄ LAPSISTA.

Enkä todellakaan ala enää erikseen heitä pukemaan, jotta saan eriksene vietyä roskapussin.

Alle kouluikäinen ei kuulu ulos ilman vanhemman valvontaa.

Ei jessus. Itse asuin lapsen kanssa rivitalossa jonka takapihalla lapsi oli välillä yksin 4-vuotiaasta lähtien. Mulla oli näköyhteys kyllä eikä lapsi lähtenyt mihinkään haahuilemaan. Itse olen lapsuuteni viettänyt omakotitalossa ja serkkutytön kanssa oltiin usein kahdestaan pihalla alle kouluikäisinä. Hengissä ollaan selvitty kaikki.

Vierailija
309/356 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Typerä trolli.

En ole trolli.

Elänkö minä jotenkin eri todellisuudessa, kun ajatten että kouluikäisen ja ehkä 6-vuotiaankin lapsen voi jättää yksin roskien viennin ajaksi. Ja että samanikäinen lapsi voi vaikkapa leikkiä kerrostalon hiekkalaatikolla tai pihalla. Ilman valvontaa. Pienemmät sitten mukaan roskiksille. Viisivuotias voi hyvin kantaa roskapussia. Mitä ihmiset oikein pelkäävät?

Kyse oli PIENISTÄ LAPSISTA.

Enkä todellakaan ala enää erikseen heitä pukemaan, jotta saan eriksene vietyä roskapussin.

Alle kouluikäinen ei kuulu ulos ilman vanhemman valvontaa.

Ei jessus. Itse asuin lapsen kanssa rivitalossa jonka takapihalla lapsi oli välillä yksin 4-vuotiaasta lähtien. Mulla oli näköyhteys kyllä eikä lapsi lähtenyt mihinkään haahuilemaan. Itse olen lapsuuteni viettänyt omakotitalossa ja serkkutytön kanssa oltiin usein kahdestaan pihalla alle kouluikäisinä. Hengissä ollaan selvitty kaikki.

Rivitalon aidattu takapiha on eri asia.

Ja ennen oli ennen, nyt on nyt.

Vierailija
310/356 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se sellaista ärsyttää, joka kokee omaksi osakseen passata miestään, tai jonka puolesta joku muu tekee metatyön ;)

Vierailija
311/356 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samaa mieltä aloittajan kanssa.

Nykyihmiset, etenkin naiset, tekevät asiat hirveän hankaliksi. Tämä taannoinen iltalehden juttu on älyttömyyden huippu.

Iltalehti.fi/suhteet/a/ab5670d7-358e-4137-9d90-82b2f3c9ad3e

Vierailija
312/356 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tuo metatöistä puhuminenhan on käsittääkseni pelkkää rölläystä? En ole missään muualla kuin täällä mistään metatöistä kuullutkaan.

Vierailija
313/356 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan samaa mieltä aloittajan kanssa.

Nykyihmiset, etenkin naiset, tekevät asiat hirveän hankaliksi. Tämä taannoinen iltalehden juttu on älyttömyyden huippu.

Iltalehti.fi/suhteet/a/ab5670d7-358e-4137-9d90-82b2f3c9ad3e

Ei s44atanaaa...

Vierailija
314/356 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi olevan jokaisen tiedossa, että kun tehdään lapsia niin työmäärä lisääntyy. Myös ne suunnittelu- ja järjestelytyöt.

Niistä pitäisi ihan vain rohkaistua PUHUMAAN ja SOPIMAAN, että kuka tekee mitäkin. Yksinkertaista. Riidat vältetty!

Ja jos jotain jää hoitamatta niin sitten jää. Ei asia uhriutumalla parane vaan sopimalla! Ja mielellään kirjallisena.

Vierailija
315/356 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelleenkin

En tajua

Näyttää sulle olevan myös normi-sanan merkitys tuikituntematon!

Vierailija
316/356 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yksinhuoltajillapa ei ole tätä ongelmaa. Saa ihan itse hoitaa kaikki lasten asiat, hammaslääkärit ja harrastukset. Minullakin lapsia on useampi. Ei tässä oo joutanut metatöitä miettimään, saati niistä kitisemään. Ihan naurettavaa, tekemällä tehty ongelma.

Vierailija
317/356 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

En tiedä miksi viitsin edes vastata. Meillä on kolme lasta ja esim. eilen työpäivän ohessa piti hoitaa yksi hammaslääkärikäynti toisella puolella kaupunkia ja yksi arviointikeskustelu koulun kanssa. Työpäivän jälkeen kaksi eri harrastusta. Toiseen oli pitänyt tilata uusi väline, ilmoittautua tasokokeeseen ja tulostaa kuitti maksusta. Kaksi piti ilmoittaa leirille, eli kirjautua portaaliin ja täyttää kaksi eri lomaketta.

Siihen tietysti päivittäiset Wilmaviestit.

Tämä oli ihan normaali esimerkkipäivä. Ihan irvailematta ymmärrät varmaan että näihin menee aikaa. Kaikkeen pitää kirjautua, täytellä lomakkeita, etsiä tieto jostain muulta sivulta. Täytyy katsoa viestit eri harrastuksista ja hoitaa mukaan mitä milloinkin pitää olla mukana. Hammaslääkärit, lääkärit, viime aikoina koronarokotukset ja testit. Kaivat ajantasaista tietoa, et voi käsitellä 10-vuotiaan tietoja, soitat jonnekin ja yrität selvittää.

Itse en ole mitenkään uupunut tähän ja miehen kanssa hoidetaan tasapuolisesti, mutta fakta on että kyllä niissä sen verran on hommaa että yhdelle sihteerille olisi töitä.

Tämä oli hyvä kommentti. Meillä myös kolme lasta. Erona kuitenkin se, että minä hoidan oman työni lisäksi lähes yksin tämän "metatyön". Kymmenen vuotta jaksoin hyvin, mutta nyt kun oma palkkatyö on muuttunut huomattavasti kuormittavammaksi, voin rehellisesti todeta, että olen ihan hemmetin väsynyt.

Metatyön (eli =piilotyön) osalta perheen muutto on mielestäni erittäin konkreettinen esimerkki. Muuton yhteydessä minä alan useita viikkoja aikaisemmin lajittelemaan tavaroita, pakkaamaan, siivoamaan, jne. Mies kantaa tavaroita 1 - 2 päivää. Muuton jälkeen uudessa kodissa minä siivoan, puran ja järjestelen tavaroita jälleen viikkoja. Kokonaisuudessa minulta menee muuttoon varmaan yli sata tuntia. Mies kantaa tavaroita noin 10 - 20 tuntia. Ja on aidosti sitä mieltä, että hän "hoiti" muuton.

Yli sadasta tunnista 90 menee siihen että mietit sopisiko tämä tuonne vai sopisiko paremmin tuonne, jos laitan tämän tänne niin sopisiko siinä vaiheessa tuo tuonne niin älä syytä miestä jos itse tuhlaat aikaa merkityksettömiin asioihin. Mies laittaisi siihen ensimmäiseen paikkaan sen enempää miettimättä niin siksi saa asiat menee paljon nopeammin kuin naisen tekemänä

Ärsyttää tämä miehen ja naisen stereotypioiden luettelu. Onko se todellakin niin outo ajatus, että monessa perheessä miehellä voi olla enemmän vaatteita, mies voi sisustaa enemmän ja mies voi käyttää peilin edessä enemmän aikaa. Ja hui kauhistus, MIES käyttää netissä huomattavasti enemmän aikaa!

No ei tuollainen peilin edessä viihtyvä neiti ole minun mielestäni mikään MIES

Vierailija
318/356 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

En tiedä miksi viitsin edes vastata. Meillä on kolme lasta ja esim. eilen työpäivän ohessa piti hoitaa yksi hammaslääkärikäynti toisella puolella kaupunkia ja yksi arviointikeskustelu koulun kanssa. Työpäivän jälkeen kaksi eri harrastusta. Toiseen oli pitänyt tilata uusi väline, ilmoittautua tasokokeeseen ja tulostaa kuitti maksusta. Kaksi piti ilmoittaa leirille, eli kirjautua portaaliin ja täyttää kaksi eri lomaketta.

Siihen tietysti päivittäiset Wilmaviestit.

Tämä oli ihan normaali esimerkkipäivä. Ihan irvailematta ymmärrät varmaan että näihin menee aikaa. Kaikkeen pitää kirjautua, täytellä lomakkeita, etsiä tieto jostain muulta sivulta. Täytyy katsoa viestit eri harrastuksista ja hoitaa mukaan mitä milloinkin pitää olla mukana. Hammaslääkärit, lääkärit, viime aikoina koronarokotukset ja testit. Kaivat ajantasaista tietoa, et voi käsitellä 10-vuotiaan tietoja, soitat jonnekin ja yrität selvittää.

Itse en ole mitenkään uupunut tähän ja miehen kanssa hoidetaan tasapuolisesti, mutta fakta on että kyllä niissä sen verran on hommaa että yhdelle sihteerille olisi töitä.

Tämä oli hyvä kommentti. Meillä myös kolme lasta. Erona kuitenkin se, että minä hoidan oman työni lisäksi lähes yksin tämän "metatyön". Kymmenen vuotta jaksoin hyvin, mutta nyt kun oma palkkatyö on muuttunut huomattavasti kuormittavammaksi, voin rehellisesti todeta, että olen ihan hemmetin väsynyt.

Metatyön (eli =piilotyön) osalta perheen muutto on mielestäni erittäin konkreettinen esimerkki. Muuton yhteydessä minä alan useita viikkoja aikaisemmin lajittelemaan tavaroita, pakkaamaan, siivoamaan, jne. Mies kantaa tavaroita 1 - 2 päivää. Muuton jälkeen uudessa kodissa minä siivoan, puran ja järjestelen tavaroita jälleen viikkoja. Kokonaisuudessa minulta menee muuttoon varmaan yli sata tuntia. Mies kantaa tavaroita noin 10 - 20 tuntia. Ja on aidosti sitä mieltä, että hän "hoiti" muuton.

Se on kuule ihan sinun oma syy, että sinulla on tuollainen mies.

Vierailija
319/356 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut ja kuunnellut paljon keskustelua tästä aiheesta, ja esiin on usein noussut toisen vanhemman (useimmiten naisen) vähitellen sisäistetty tottumus tai tapa ottaa asioiden hoitamisesta ohjat ja ajan myötä tämän käytöksen jatkuessa vaikeudesta laskea vastuuta käsistään.

Ts. kokemus vastuun jakamisen epätasaisuudesta saattaa olla hyvin pitkälti itse aiheutettua.

Toisella vanhemmalla voi olla tosi hankala hypätä vastuunottoon ja asioiden suunnitteluun/järjestelyyn mukaan, jos toinen on jo muodostanut rutiinien ympärille oman prosessinsa. Ja tietenkin prosessin luonut haluaa asiat toteutettavan vain oman tapansa mukaan, muka ainoalla oikealla tavalla.. 

Vierailija
320/356 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tuo metatöistä puhuminenhan on käsittääkseni pelkkää rölläystä? En ole missään muualla kuin täällä mistään metatöistä kuullutkaan.

Se on sitä kun on ottamassa selfietä, niin pitää viedä lapsi lääkäriin.

Nykyajan ongelmia.