Pääsin yo-kirjoitukset lukematta läpi. kysyttävää?
Olen M19 ja pääsin yo-kirjoitukset lukematta läpi. En jaksanut lukea kun kiinnosti enemmän pelit ja tietokoneet, mutta läpi meni kuitenkin BBCC rivillä. Kysyttävää?
Kommentit (47)
Jaa. Olen nainen ja scifin lukeminen kiinnosti aikoinaan enemmän (ei ollut vielä nettiä) ja sain magnan paperit lukematta mitään.
Kannattiko? Nyt on paskat lukiopaperit, joilla et tee mitään.
...ja tais mulla olla siellä yksi älläkin. joo oli. eikä sillä paperilla ole merkitystä, voit hakea yliopistoon ja jos osaat, pääset. kun haet töitä KUKAAN ei kysy lukion keskiarvoa tai muuta triviaalia. me keskitason laiskat pärjätään töissä paremmin. Tsemppiä nuorimies.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 14:07"]
Olen M19 ja pääsin yo-kirjoitukset lukematta läpi. En jaksanut lukea kun kiinnosti enemmän pelit ja tietokoneet, mutta läpi meni kuitenkin BBCC rivillä. Kysyttävää?
[/quote]
minä kirjoitin kuusi eetä lukasemalla kirjat kertaalleen läpi. Mun mielestä mun suoritus on omaasi kovempi.
Ei kysyttävää. Minäkään en lukenut yhtään 18 vuotta sitten ja läpi pääsin kirkkaasti, LEEMMC. Toisaalta harmittaa, että en lukenut, olisi ollut kiva saada useampi L.
Mä sain lukematta C, 2xM, 3xE ja L.
Tein saman. Tein kolmoistutkinnon, ja kävin töissä, eli kirjoitusten aikaan täysi jakso eli koulussa 8-15, amiskan opinnäytetyön teko sekä 2-3 krt viikossa ilta/viikonlopputyötä. Ei yksinkertaisesti jäänyt aikaa lukemiseen. Läpi pääsin silti kaikki. Suurin osa vielä vain 4-6 kurssilla.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 14:07"]
[/quote]
Niin minäki ja rivi oli LEEMB.
N27
Kuka tahansa, jolla on normaali äly ja joka on lukiossa opiskelun aikana käynyt tunneilla, pääsee lukematta läpi. Tietysti lukeminen ja kertaus voi parantaa arvosanoja. Tosin monissa aineissa (kuten äidinkieli) ei sillä viime hetken pänttäyksellä ole yhtään mitään merkitystä, taidot on peruskoulun jälkeen kartutettu sen (keskimäärin) kolmen vuoden aikana tai sitten ei. Toisin sanoen aika turha aloitus.
Jokainen normaalijärkinen pääsee yo-kirjoitukset lukematta läpi. Ei ole erityinen meriitti. Ne fiksummat lukevat ja pärjäävät yleensä loppuelämässäkin paremmin.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 14:15"]
käsitätkö että noin heikot tulokset vaikuttavat tulevaisuuteen? uskotko katuvasi myöhemmin?
[/quote]
Eipä mun tulevaisuuteen vaikuttaneet millään tavalla. Enkä ole jälkeenpäin katunut. Pääsin sille alalle opiskelemaan, minne halusinkin.
Pääsykokeiden myötä kaikki ovat vielä avoinna vaikka A:n paperit kirjoittaneellekkin.
T: Vastaavantasoiset paperit aikanaan kirjoittanut, pian valmis maisteri.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 14:15"]
käsitätkö että noin heikot tulokset vaikuttavat tulevaisuuteen? uskotko katuvasi myöhemmin?
[/quote]
Eipä ne juuri vaikuta. Tai ne saattaa vaikuttaa tulevan opiskelupaikan saamiseen, muttei usein siihenkään kun on pääsykoekiintiöt. Sen jälkeen kun opiskelupaikan saa ne ei vaikuta enää mihinkään eikä niitä kysytä missään. Lieko itselläkään edes koko paperia tallessa enää, kun lukiosta on yli 10 vuotta.
Ei kysyttävää. Itse aikoinani kirjoitin lukematta E, M, C, B. Olen katunut myöhemmin syvästi sitä etten panostanut, sillä yliopistoon hakiessa yo-todistuksella ei yhteispistekiintiöön päässyt vaan jouduin pakertamaan pääsykokeiden kanssa kahta kauheammin.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 17:20"]
Ei kysyttävää. Itse aikoinani kirjoitin lukematta E, M, C, B. Olen katunut myöhemmin syvästi sitä etten panostanut, sillä yliopistoon hakiessa yo-todistuksella ei yhteispistekiintiöön päässyt vaan jouduin pakertamaan pääsykokeiden kanssa kahta kauheammin.
[/quote]
Onhan olemassa vielä noiden lisäksi yksi keino: Avoimen kautta yliopistoon.
Tosin siitä pitää maksaa ja sielläkin pitää ihan opiskella, että mahdollisuus päästä tutkinto-opiskelijaksi on olemassa. Plussapuolena voidaan mainita, että tuolla reitillä ei sun aikaisempi (mahdollinen heikompi) koulumenestys vaikuta. Plussana myös se, että sitä kautta saa opintoja jo etukäteen suoritettua, jolloin ei ole niin paljon opintoja suoritettuna sitten enää varsinaisena tutkinto-opiskelijana, joten on paremmat mahdollisuudet valmistua tavoiteajassa ja jopa tavoiteaikaa nopeammin.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 17:14"]
Jokainen normaalijärkinen pääsee yo-kirjoitukset lukematta läpi. Ei ole erityinen meriitti. Ne fiksummat lukevat ja pärjäävät yleensä loppuelämässäkin paremmin.
[/quote]
Yo-kirjoitusten jälkeen elämää on yleensä vielä jäljellä sellaiset 60-70+ vuotta. Tuolle ajalle mahtuu yleensä aika paljon muutakin kuin pelkkää koulua, opiskelua ja työntekoa. Se taas, miten kukin pärjää tuon ajan ja kuinka hyvin pärjää, niin sille on aika monen monta mittaria, paljon muitankin kuin mitata menestymistä vain opiskelujen tai työnteon alueilla. Tuskin se 10 laudaturin ylioppilaidenkaan koko loppuelämä on pelkkää ruusuilla tanssimista ja päivänpaistetta. En nimittäin ole yhtään sellaista ihmistä vielä koskaan tavannut, joilla koko elämä olisi ollut pelkkää ruusuilla tanssimista ja päivänpaistetta. Väliin mahtuu aivan varmasti suurempia ja pienempiä haasteita elämän eri alueilla.
Ei kysyttävää. Minäkin pääsin lukematta läpi. Sairastin vakavaa masennusta eikä ollut voimia lukemiseen. Eikä oikeastaan motivaatiotakaan, kun tiesin pääseväni kuitenkin läpi enkä odottanut tulevaisuudeltani mitään. Kirjoitin M-paperit.
Ei kaduta tai harmita vieläkään, 10 vuotta myöhemmin, koska ihme kyllä osaan tässä asiassa olla itselleni armollinen.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 17:26"][quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 17:20"]
[/quote]
Onhan olemassa vielä noiden lisäksi yksi keino: Avoimen kautta yliopistoon.
Tosin siitä pitää maksaa ja sielläkin pitää ihan opiskella, että mahdollisuus päästä tutkinto-opiskelijaksi on olemassa. Plussapuolena voidaan mainita, että tuolla reitillä ei sun aikaisempi (mahdollinen heikompi) koulumenestys vaikuta. Plussana myös se, että sitä kautta saa opintoja jo etukäteen suoritettua, jolloin ei ole niin paljon opintoja suoritettuna sitten enää varsinaisena tutkinto-opiskelijana, joten on paremmat mahdollisuudet valmistua tavoiteajassa ja jopa tavoiteaikaa nopeammin.
[/quote]
Juu siis pääsin kyllä ihan yhteishaussa sinne yliopistoon pänttäämällä, mutta parempi yo todistus olisi helpottanut urakkaa.
Mitä ihmeellistä siinä sun mielestä on? Itse en lukenut sivuakaan ja kokeetkin tein usein yhden illan kertauksella. YH M, ÄI E, EN M, PS M, MB E...
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 14:31"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 14:22"]
Eikö harmita, ettet panostanut? Olisit varmasti sinäkin saanut hyvät paperit pienellä vaivalla.
[/quote] Ei harmita. Pääasia että pääsi läpi. En ole niin kunnianhimoinen koulun suhteen, mutta sellaisissa asioissa mitkä minua kiinnostaa niin olen.
[/quote]
Niin mäkin aattelin, mutta ootappa 5 vuotta niin saatat olla toista mieltä...