minulla palkanmaksu keskeytyy helmikuusta alkaen.
Onko paikalle muita hoitajia, joilla loppuu palkanmaksu rokottamattomuuden vuoksi?
Pomo ilmoitti, että kun ei ole rokotetta, laitetaan paikka hakuun ja ei tarvi sitten enään hoitohommia tänä vuonna tehdä.
Miten muilla vastaavassa tilanteessa. Oletteko saanut palkanmaksun keskeytyksestä mustaa valkoisella ja onko velvoite tehdä työtä säilynyt. Itse en ole vielä mitään tietoa saanut.
Ja mikä se virallinen syy on, millä se keskeytetään?
Rokottamatonta voidaan käyttää hätätilanteessa, mutta onko velvoitetta mennä töihin?
Jos on, silloinhan kyseessä on varallaolo. voiko se niinkään mennä?
Kommentit (294)
Vierailija kirjoitti:
Miksi suurin osa lääkäreistä on ottanut rokotteen? Mutta hoitajilla on parempaa tietoa rokotteista kuin lääkäreillä. Uskotteko te muuhunkaan lääketieteeseen tai mitä lääkärit sanoo vai teettekö töitäkin intuitiolla?
Mistä tiedät mikä osuus lääkäreistä ja hoitajista ovat ottaneet koronarokotteet? STM:n tilastoissa noissa ryhmissä ei nimittäin ole eroa.
Vierailija kirjoitti:
hoitaja2012 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hoitaja2012 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hoitaja2012 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hoitaja2012 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän sotesta on tämän vuoksi usealta osastolta lähdössä useita hoitajia. Ihan varmasti ollaan kriisissä heti kun helmikuu koittaa. Usealla on jo tiedossa työ toiselta alalta.
Minusta on jännä, että ne muiden alojen työnantajat suhtautuvat noin nätisti rokotteista kieltäytyviin. Mahtaako antamasi tieto pitää paikkansa. Luulisi että työnantajat olisivat hieman varauksellisia sellaisia työnhakijoita kohtaan, jotka terveydenhuollon työntekijöinä ilmoittavat joutuneensa palkattomalle kaudelle sen vuoksi, etteivät ole ottaneet tässä pandemiatilanteessa rokotetta. Pistää vähän miettimään!
Muiden alojen työhaastattelussa ei ole kyselty rokotuksista. Ja voihan sitä sanoa alanvaihdon syyksi jotain muuta kuin puuttuvat rokotukset.
Ei ole kysytty, koska sitä ei saa laillisesti kysyä.
Mutta jos hoitoalalta nyt yhtäkkiä lähtee kyselemään muita töitä, tilapäisinä jopa, niin kyllähän sen arvaa että syynä on se, että palkanmaksu on rokotekieltäytymisen vuoksi poikki. Aiempaa työkokemusta kuitenkin tiedustellaan tai oma-aloitteisesti kerrotaan. Sitten haastattelussa kysytään seuraavaksi, että miksi vaihdat alaa.
Eli aiotte sitten jäädä pysyvästi sinne muille aloille. Eli irtisanotte itse itsenne.
Solidaarisuus... siis säälistä otetaan töihin. Jo on taloudellisesti hyvissä kantimissa olevia yrityksiä Suomessa, kun säälistä otetaan töihin, sääli se tässä tapauksessa on ennemmin kuin solidaarisuus.
En myöskään käsitä, miksi se teidän rokotekieltäytymisenne olisi jotenkin solidaarisuuden aihe (ei lääketieteellistä syytä kieltäytyä siis), kun kuitenkin lähes koko kansa aivan vapaaehtoisesti rokotteet haluaa, paikoin jopa valitetaan kun ei heti päästä vaan joudutaan odottamaan. Jotenkin siis todella omituisia selityksiä tarjoatte...
Tämä solidaarisuus tai sääli, miten sitä haluaa nimittää tuli itsellekin yllätyksenä. Mutta se ei ole tässä se pihvi. Pihvi on siinä, että mainitsemallasi kaikella kansalla on vapaus valita.
Se, että se on omituista. Kertoo sinun ajatus- ja arvomaailmasta sekä kyvystä hahmottaa ympärillä olevaa todellisuutta. Se ei ole omituista, kuin sinun silmissä. Reaalimaalmassa ja laajemmin ajatellen, se ei ole lainkaan outoa tai omituista.
Huono pointti tuo, että vapaus valita. Sillä minkä vuoksi sitten suurin osa, enemmistö tosiaan tekee niin kuin suositellaan. Vapauden suhteen heilläkin voi sitten kyllä tulla tenkkapoo, kun ei esim. jokin matka onnistu ilman passia.
Minusta on ihan turha ilman pätevää syytä eli lääketieteellistä syytä pullikoida yleistä vastaan. Tai jos sen tekee, niin sitten ei pidä valittaa siitä että pullikoimmisesta tulee seurauksia.
Jos terveydenhoito/sosiaalihuolto edellyttää ihmisten kanssa tekemisissä olevilta rokottautumista, niin se on muun väestönkin kannalta oikeutettu vaatimus. Voit tehdä valintasi ja lähteä alalta, kun et kerran sitä rokotetta halua ottaa, mutta siitä ei pidä tehdä sitten mitään numeroa, että kun joutuu lähtemään.
Sinullakin on vapaus valita... Joko jatkat alalla tai lähdet, mutta pullikoimatta.
Ainoa syy, joka estää vapaan valinnan on se aito lääketieteellinen syy.
En ole tekemässä mitään numeroa. Monesti palannut tuohon alkup. kysymyksiin. Kysyin vain pari kysymystä, edelleen haluan vain niihin vastaukset. Voitaisiin niihin palata, jos jolloin on vastauksia.
Miksi luulet täältä ne vastaukset saavasi?
Parempi ja luotettavampi kysymysten kohde on esim. luottamusmies.
Siis olet nyt hankkinut työpaikan ja pelkäät että kesken sitä työsuhdetta sut kutsutaan takaisin hoitotyöhön. No, siinäpä dilemma. Millaisen määräaikaisuuden olet hankkinut? Koko sille kaudelle, jonka tuo rokotevelvoite nyt on asetettu voimassa olevaksi? Kannattaisiko sinun ihan oikeasti irtisanoa itsesi, niin ei tarvitse pelätä, etenkin jos se velvoite on vuoden voimassa. Saathan sitten sen määräaikaisuuden jälkeen miettiä palaamista takaisin hoitotyöhön jos velvoitteet siihen mennessä ovat poistuneet.
Luottamusmies, suosittelen hänen puoleensa kääntymistä. Jos hän ei itse tiedä, niin hän voi olla yhteydessä liittoon. Kun kerran kyse on työsuhteeseen liittyvistä asioista, niin liitossa ne pitäisi handlata.
Siis, että miksi luulen saavani vastaukset. No vastauksia luullaan monesti saavan kun kysytään kysymyksiä. Kysyin myös muiden kokomuksia ja onko muita hoitajia paikalla. Onko sinusta vastausten odottaminen kysymyksiin jotenkin outoa ja epätavallista. Luulen, että työpaikkojen välillä on eroja vaikka niin ei tieten saisi olla.
Itseasiassa sain vastauksen yhteen lysymykseeni töistä:
Minulla ei ole työvelvoitetta, niin kauan kun laki on voimassa, ilman voimassaolevaa passia.
No, mutta eikö sinun kysymykseesi sisältynyt myös pelko siitä, että se valmiuslaki mahdollisesti saisi työnantajan palaamaan asiaan ja pyytäisi sinua töihin, sillä työnantajahan voi käyttää rokottamattomiakin silloin kun tilanne sitä vaatii.
Vai päteekö asia myös silloin, jos valmiuslaki tulisi ja/tai työnantaja muuten palaisi asiaan tilanteen pahennuttua niin että sinuakin rokottamattomana tarvittaisiin, niin sinä saat valita, eli et halua palata.
Mikä oli ongelma, sekö että rupesit ajattelemaan liian pitkälle, ja joku sitten palautti sinut takaisi maanpinnalle. Vai sanoiko se työnantajan edustaja vain (mielensä pahoittaneena, tuskastuneena tilanteeseen) asian niin kuin se on: vaikka tilanne pahenisi niin sinua ei pyydettäisi takaisin.
Lisää vaihtoehtoja pohdittavaksi.
Kannattaa kysellä luottamusmieheltä tai muulta vastaavalta ennemmin kuin täällä palstoilla, sillä täällä kuka tahansa voi väittää mitä tahansa, osaatko olla kriittinen niiden vastausten suhteen joita täällä palstoilla saat.
Mutta onnea sinulle uudella (tilapäisellä) urallasi.
Jep. Aluksi oli mielenpäällä, että kuinka voisin tehdä toisella työantajalle sopimuksen, jos minua koskisi velvoite tulla kutsuttaessa töihin.
Mutta minun osaltani se selvisi ja pelko hälveni, koska työanataja siis tiedotti, että minulla ei ole työvelvoitetta, niin kauan kun laki on voimassa ja minulla ei ole voimassa olevaa passia. Minun ei siis tarvi mennä töihin vaikka pyydettäisiin. ja vaikka minulla on heidän kanssaan työsuhde. ( ompa muutenkin melkoisen hullu kuvio, kun sen näin tähän kirjoittaa)
He voivat minua työvoimapulassa käyttää, mutta minulla ei ole velvollisuutta. Mielestäni tämäkin on kyllä järenköyhä kuvio näinkinpäin, koska tällöin moni palkankeskeytyksestä kyrpiintynyt ei varmaan mene töihin, ku on ensin huonona hoitajana palkanmaksu keskeytetty. Ja silloin, kun sellaista kysyttäsiiin töihin, niin sen tarve olisi varmasti suuri. jäljelle jäävät joutuvat vielä kovempaan prässiin. Suuri tarve tuplavuoroille oli jo ennen tätäkin. On tämä kyllä hommaa!
Kuka sanoi huonoksi hoitajaksi? Eikö se palkanmaksu keskeydy sen vuoksi, ettei ole koronarokotteita otettu?
joo, mutta se päällimmäinen tuntemus on, että olet jolloin tavalla epäpätevä ja huono, koska tilallesi palkataan joku toinen. palkanmaksun keskeyttäneiden tilalle tulee paikat auki, tosin ne ovat vaan määräaikaisia.
Vierailija kirjoitti:
Tää on erikoista touhua, kuitenkaan rokote ei estä tartuttamasta. Väitetään että rokotettu muka tartuttais vähemmän mut itse en usko siihen, kun nykyisiäki lukuja kattoo. Ainut järkevä ratkaisu olis testipuhalluttaa aina ennen vuoroa jos haluttais suojella vanhempia ihmisiä, samoin vierailijat. Kaikille puhallustesteri, olis mullistavaa.
Itse en oo hoitoalalla mut mietin toteutuuko tänä vuonna unelmia vai pahimmat pelot (eli kuoleeko tässä nälkään kun ei tota rokotetta ota)
Samaa mieltä. Ehdotin pomolle, että voin käydä testeissä 3 päivän välein. Piti sitä hyvänä ideana, mutta laki salliisen vain niille, joilla terveydellinen syy olla ottamatta rokotetta.
Thl julkaissut tiedotteen edellispäivänä, siitä voi ihan jokainen katsoa miten tällä hetkellä tartuntamäärissä ei ole eroa rokotettujen ja rokottamattomien välillä. Tämä hoitajien pakkorokotus ei perustu kyllä mihinkään järkeen.
http://thl.fi/%20documents/10531/6950916/Covid-19+epidemiologinen+ja+l%…
Tuleeko karenssia, jos saa potkut?
Jos ei tule, niin äkkiä tekemään töissä jotain hölmöä että sinut irtisanotaan!
Vierailija kirjoitti:
Miksi suurin osa lääkäreistä on ottanut rokotteen? Mutta hoitajilla on parempaa tietoa rokotteista kuin lääkäreillä. Uskotteko te muuhunkaan lääketieteeseen tai mitä lääkärit sanoo vai teettekö töitäkin intuitiolla?
Ei suurin osa lääkäreistä, vaan kaikki lääkärit ovat ottaneet rokotteen, jotka toimivat terv.hoidossa, myös perheen jäsenet.
On vain yksittäisiä lääkäreitä, jotka sooloilevat muutenkin esim. kipulääkkeiden kanssa saattohoidossa, jotka vastustavat rokotteita ja monella ei ole enää edes lääkärin oikeuksia harjoittaa ammattiaan.
Lääkärit eivät käy edes vastaavaa keskustelua, eikä suurin osa sairaanhoitajista, rokottamattomuus on hyvin pienen ryhmän eli lähinnä lähihoitajat.
Suomessa on rokotettu n. 4.8 milj. henkilöä ja rokottamattomia yli 12v on vajaa 500.000 henkilöä, niin siitä voi laskea, miten pieni osuus on työelämässä rokottamattomia.
Ja nämä samat tyypit vastustavat turvavyönkäyttöä autoilevilla tai kypäräpakkoa ja valoja pyöräilijöille.
Eikä kysymys ole lainkaan terveydestä, vaan he käyttävät valtaa ja näin saavat pönkitettyä egoaan ja siksi saavat tuntea tärkeäksi, kunhan saavat vastustaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei suurin osa lääkäreistä, vaan kaikki lääkärit ovat ottaneet rokotteen, jotka toimivat terv.hoidossa, myös perheen jäsenet.
On vain yksittäisiä lääkäreitä, jotka sooloilevat muutenkin esim. kipulääkkeiden kanssa saattohoidossa, jotka vastustavat rokotteita ja monella ei ole enää edes lääkärin oikeuksia harjoittaa ammattiaan.
Lääkärit eivät käy edes vastaavaa keskustelua, eikä suurin osa sairaanhoitajista, rokottamattomuus on hyvin pienen ryhmän eli lähinnä lähihoitajat.
Suomessa on rokotettu n. 4.8 milj. henkilöä ja rokottamattomia yli 12v on vajaa 500.000 henkilöä, niin siitä voi laskea, miten pieni osuus on työelämässä rokottamattomia.
Ja nämä samat tyypit vastustavat turvavyönkäyttöä autoilevilla tai kypäräpakkoa ja valoja pyöräilijöille.
Eikä kysymys ole lainkaan terveydestä, vaan he käyttävät valtaa ja näin saavat pönkitettyä egoaan ja siksi saavat tuntea tärkeäksi, kunhan saavat vastustaa.
"kaikki lääkärit ovat ottaneet rokotteen, jotka toimivat terv.hoidossa, myös perheen jäsenet."
Unohdit pitkästä sepustuksestasi sen kaikkein tärkeimmän ja olennaisimman eli lähteen. Lisäisitkö sen tähän, kiitos.
Palkanmaksun lopettaminen ei tarkoita irtisanomista, joten ansiopäivärahaa ei tipu. Toisaalta oma irtisanoutuminen tarkoittaa kolmen kuukauden karenssia. Voi olla, että helmikuussa alkaa hoitajien rokotuskattavuus nousta, kun lompakko tyhjenee.
Olet osasi tehnyt. Nyt hyvillä mielin kortistoon ja tukia nostamaan. Kyllä ne sit soittaa, jos ne haluu palkata sut takas. Parempi palkka ja samat lomat.Siinä ehdot.
Mä kannatan sitä että rokottamattomat hoitajat saavat jäädä ilman palkkaa. He eivät kanna vastuutansa tässä asiassa ja joutaavat näin ollen pois työmaalta.
SH
Mä en näe mitään oikeutta hoitajan sanoa ettei ota rokotetta, koska rokote pwlottaa. Silloin on väärällä alalla.
Meillä alkaa ensi viikolla uusien perehdytys noiden rokottamattomien tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Mä kannatan sitä että rokottamattomat hoitajat saavat jäädä ilman palkkaa. He eivät kanna vastuutansa tässä asiassa ja joutaavat näin ollen pois työmaalta.
SH
Uusimpien THL:länkin julkaisemian tutkimusten mukaan ei ole eroa koronan levittämisessä rokotettujen ja rokottamattomien kesken. Miten nämä ihmiset ovat sitten haitaksi siellä työpaikalla? Nuo THL:n tilastot ovat nähtävissä tuolla yläpuolella olevassa linkissä
Kolmesti, kohta neljästi rokotettu hoitaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on jo korvaavat työntekijät lähtijöiden tilalle. Pääasiassa syksyllä valmistuneita ja kaksi heistä on jo perehdytyksessä.
Ihan hyvä omasta mielestäni että rokottamattomilta työkavereilta loppuu palkan maksu. Mun mielestä se on vain oikein.
Olet julma kuin Mengele. Oletkohan ihan oikealla alalla?
Ihan nyt sivusta puutun tähän. Kommentoija vetäisi epäreilusti natsikortin esiin. Liioittelet.
Tulepa ite vanhusten palvelutaloon töihin, näet mitä se on todellisuudessa kun elämäniloiset vanhukset ovat alkaneet pelätä henkensä puolesta. Soisitko omille vanhemmillesi niin huolettoman vanhuuden kuin mahdollista? Tai kenties itsellesi sitten kun olet +85?
Meidän talossa yksikään vanhus ei kyllä koronaa pelkää, ovat loputtoman kyllästyneitä aiheeseen. Ja ihan itse, vaikka elämäniloisia ovatkin, kertoneet myös, etteivät loppuaankaan pelkää, vaan sitä että turhaa yritetään elämää pitkittää. Ovat valmiita lähtemään milloin vain.
Sen sijaan heitä kyllä huolettaa hoitajien jaksaminen paljonkin ja omasta puolestaan hoitajien jatkuva vaihtuvuus.
t. hoitaja
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko karenssia, jos saa potkut?
Jos ei tule, niin äkkiä tekemään töissä jotain hölmöä että sinut irtisanotaan!
Tulee silloinkin (joskin 30pv lyhyempi = 2kk)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minut siirrettiin vanhusten palvelutaloon.
Ja minut koulunkäyntiavustajaksi.
Ihanko oikeasti kuvittelet pääseväsi levittämään rokottamattomana tarttuntatauteja lapsiin?
Ainakin meidän kaupungissa kouluavustajalta vaaditaan voimassa olevat rokotteet. Piste.
Seuraava koronavariantti voi olla vielä tarttuvampi kuin nykyinen.
Jos ei halua rokotteita, kannattaa jättää suosiolla pois työelämästä ja ottaa vastuu rokotteen lisäksi, myös vastuu elämästään ja elinkustannuksistaan, eikä käydä veronmaksajien kukkarolla.
Kysynpähän vain, paljonko tämä koronahömpötys toistuvine piikkeineen veronmaksajille kustantaa?
Voimia AP, vaatii oikeasti rohkeutta seistä omien arvojensa takana. Etkä ole yksin.
T. 30v Ensihoitaja AMK, akuuttihoidossa töissä 4v.
Seuraavaan kevään yhteishakuun alaa vaihtamaan. Nälvimisen ja jatkuvan haukkumisen takia en näe syytä palata alalle. Onnea kollegoille vuoroihin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tekisit töitä, hae toimeentulotuki ym muut etuudet, saat olla rauhassa ja puuhata mitä haluat. Jos yhteiskunta ei tarvitse sinun panosta, ei sinun tarvitse kaivata yhteiskuntaa muuten kuin tukien muodossa
Juurikin näin. Tämä ainakin mulla suunnitelmissa. Jos kyllästyy himassa makaamiseen, niin menee tekemään keikkaa sillon tällön johonkin päiväkotiin. Ihana vuosi edessä!
Suurin osa ihmisistä ja hoitajista on pelkkää vihaa ja katkeruutta täynnä ja tälläiset ihmiset vieläpä hoitaa muita? Pelottavaa:(
Tää ilmeisesti koskee nykyään myös pelastustyöntekijlitä?
Tuttavaperheen isä, palomies, just kerto että helmikuun alussa loppuu työt ku ei ole rokotteita.
Eikä ilmeisesti aijo ottaakaan, aikoo nyt ilmeisesti alkaa tekemään ns. kakkosammatilla jotai töitä...