Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

minulla palkanmaksu keskeytyy helmikuusta alkaen.

hoitaja2012
19.01.2022 |

Onko paikalle muita hoitajia, joilla loppuu palkanmaksu rokottamattomuuden vuoksi?

Pomo ilmoitti, että kun ei ole rokotetta, laitetaan paikka hakuun ja ei tarvi sitten enään hoitohommia tänä vuonna tehdä.

Miten muilla vastaavassa tilanteessa. Oletteko saanut palkanmaksun keskeytyksestä mustaa valkoisella ja onko velvoite tehdä työtä säilynyt. Itse en ole vielä mitään tietoa saanut.
Ja mikä se virallinen syy on, millä se keskeytetään?

Rokottamatonta voidaan käyttää hätätilanteessa, mutta onko velvoitetta mennä töihin?
Jos on, silloinhan kyseessä on varallaolo. voiko se niinkään mennä?

Kommentit (294)

Vierailija
281/294 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä erään hoitajan vastaus työnantajalle, joka pyysi toimittamaan tiedot koronapassista.

"En aio toimittaa rokotetodistusta. Mun terveystietoni ovat yksityisiä ja sellaisina pysyvät. Päätin jo, kun hallituksen esitys julkaistiin, että jos tällainen lisäys lakiin tulee, vihellän omalta osaltani pelin poikki. Se, olenko ottanut rokotteet vai en, on tässä kohtaa epäoleellista.

Koko laki on perusteeton, eriarvoistava, syrjivä ja sanalla sanoen absurdi. Kuten enenevässä määrin nyt luemme mediasta, ennenkaikkea THL:n viestimänä ja ihan elävästä elämästä näemme (kuten itsekin nyt hyvin huomaat), ettei rokotteiden - oli niitä sitten yksi, kaksi tai kolme - ei ole todettu estävän tartuntoja vähimmässäkään määrin. Itse asiassa on tapahtunut päinvastoin; vuosi sitten kellään ei ollut rokotteita ja tartuntamäärät 200-300 päivässä.

Tällä hetkellä yli 80% suomalaisista on rokotettu kahdesti, jopa kolmesti ja tartuntamäärät huitelevat ~10 000/päivä. Tämä on täysin käsittämätöntä, miten keltään, edes hoitohenkilökunnalta voidaan vaatia rokotuksia, jotka eivät estä tartuntoja? Mihin tällä pyritään? Miten tämä perustellaan?

Tämän hetken argumentti rokotuskattavuuden kasvattamiseksi onkin ainoastaan säästyminen vakavalta tautimuodolta. Tämän todenperäisyyttä ei myöskään pystytä osoittamaan ja tämänhetkisen variantin on jo maailmanlaajuisesti moneen kertaan todettu olevan edeltäjiään huomattavasti lievempi. Eli, täysin luonnollinen virusevoluutio vai rokotteiden tuoma suoja?

Tämä ei kuitenkaan liity sotealan rokotevaatimukseen millään lailla, koska laissa nimenomaan vaaditaan rokottautumaan, jottei tartuttaisi riskiryhmäläisiä.

Kysynkin siis uudelleen: miten rokottautumalla varmistetaan, ettei tauti leviä, kun rokottautuminen ei estä taudin leviämistä?

Idioottimaista suoltaa tuollaista roskaa työnantajan niskaan. Ei hän ole ollut lakia laatimassa. Itse kuolisin todennäköisesti nauruun, jos joku omista työntekijöistäni lähettäisi minulle tuollaisen sähköpostin.

Vierailija
282/294 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä erään hoitajan vastaus työnantajalle, joka pyysi toimittamaan tiedot koronapassista.

"En aio toimittaa rokotetodistusta. Mun terveystietoni ovat yksityisiä ja sellaisina pysyvät. Päätin jo, kun hallituksen esitys julkaistiin, että jos tällainen lisäys lakiin tulee, vihellän omalta osaltani pelin poikki. Se, olenko ottanut rokotteet vai en, on tässä kohtaa epäoleellista.

Koko laki on perusteeton, eriarvoistava, syrjivä ja sanalla sanoen absurdi. Kuten enenevässä määrin nyt luemme mediasta, ennenkaikkea THL:n viestimänä ja ihan elävästä elämästä näemme (kuten itsekin nyt hyvin huomaat), ettei rokotteiden - oli niitä sitten yksi, kaksi tai kolme - ei ole todettu estävän tartuntoja vähimmässäkään määrin. Itse asiassa on tapahtunut päinvastoin; vuosi sitten kellään ei ollut rokotteita ja tartuntamäärät 200-300 päivässä.

Tällä hetkellä yli 80% suomalaisista on rokotettu kahdesti, jopa kolmesti ja tartuntamäärät huitelevat ~10 000/päivä. Tämä on täysin käsittämätöntä, miten keltään, edes hoitohenkilökunnalta voidaan vaatia rokotuksia, jotka eivät estä tartuntoja? Mihin tällä pyritään? Miten tämä perustellaan?

Tämän hetken argumentti rokotuskattavuuden kasvattamiseksi onkin ainoastaan säästyminen vakavalta tautimuodolta. Tämän todenperäisyyttä ei myöskään pystytä osoittamaan ja tämänhetkisen variantin on jo maailmanlaajuisesti moneen kertaan todettu olevan edeltäjiään huomattavasti lievempi. Eli, täysin luonnollinen virusevoluutio vai rokotteiden tuoma suoja?

Tämä ei kuitenkaan liity sotealan rokotevaatimukseen millään lailla, koska laissa nimenomaan vaaditaan rokottautumaan, jottei tartuttaisi riskiryhmäläisiä.

Kysynkin siis uudelleen: miten rokottautumalla varmistetaan, ettei tauti leviä, kun rokottautuminen ei estä taudin leviämistä?

Loppu uudestaan, mennyt poistoon

STM arvioi, että puutteellisella rokotesuojalla työskenteleviä sotelaisia on 88 000. Näistä täysin rokottamattomia 32 000, yhden rokotteen ottaneita ja siihen leikin jättäneitä 56 000. Hoitajia on riepoteltu vuosikymmeniä mennen tullen ja valtavalle määrälle heitä tämä tieteeseen ja tilastoihin perustumaton, perusoikeuksia röyhkeästi loukkaava laki on viimeinen naula arkkuun. Myös minulle. Alalta tulee lähtemään tuhansia minunkaltaisiani terveitä, täysin työkykyisiä hoitajia.

Sotelaiset ovat yhdistyneet maanlaajuisesti ja siksi tiedän kertoa tämän olevan fakta. Onko siihen tosiaan varaa? Miten alan käy, kun hoitajapula on jo valmiiksi äärimmäisen katastrofaalinen? Kuka tästä ottaa vastuun? Ennenkaikkea, mitä tapahtuu meidän hoidettaville? Kuka heitä hoitaa? Saadaanko kymmeniätuhansia kielitaidottomia hoitajia ulkomailta meitä paikkaamaan, 10 päivässä? Onko ammattitaidolla, kokemuksella, työmoraalilla enää mitään merkitystä vai arvotetaanko hoitajat tänä päivänä vain rokotestatuksen perusteella?

Olen hoitoalan työhaastatteluissa painottanut aina, että mulle tärkein arvo vanhuksia hoitaessa on itsemääräämisoikeus. Kunnioitan sitä viimeiseen asti. No, se ei rajoitu pelkästään vanhuksiin. Se on jokaisen ihmisen tärkein oikeus.

Tähän väliin haluan korostaa, että tämä ei ole henkilökohtainen hyökkäys sinua kohtaan. Mä en tiedä, mikä sun henkilökohtainen kantasi asiaan on ja tavoitteeni tässä on vain perustella oma kantani ja valintani täysin tyhjentävästi. Tiedän, että tämä tulee painokkaasti ja niin sen on tarkoituskin. Harvoin olen elämässäni ollut yhtä vankkumaton kannassani. Hyökkään tässä tätä järjestelmää vastaan, mun oikeudentajuni sanoo erittäin vahvasti, että tätä ei voi suvaita ja toimittamalla minkäänlaisia todistuksia, kokisin edesauttavani tällaista perustuslakia rikkovaa toimintaa. Olen punninnut asiat hyvin tarkkaan ja seuraan tässä 100% sydäntäni ja arvoja, jotka ovat minulle tärkeitä.

Ymmärrän, että työnantajaporras on pahasti puun ja kuoren välissä. Te tiedätte, että soteala kaatuu, jos tätä "lakia" lähdetään noudattamaan. Siksi olisikin äärimmäisen tärkeää, että viestisitte ylemmille tahoille, että tämä ei tule onnistumaan. Yhtään hoitajaa ei ole varaa menettää - ei edes puolikasta! Päinvastoin, tarvittaisiin tuhansia lisää ja se ei tapahdu ikuisesti venymällä, joustamalla, luovimalla, alistumalla, nielemällä, hyväksymällä. Vetoankin nyt sinuun ja aion vedota muihinkin; te pystytte vaikuttamaan tähän! Te tiedätte käytännössä sen ahdistuksen, väsymyksen, tuskan ja paniikin, kun hoitajia ei vaan ole ja hoidon laatu kärsii pahasti. Pelkkää tulipalojen sammuttamista! Pelkään, että jonain päivänä räjähtää.

Mielestäni tässä punnitaan myös työnantajien todellinen tahtotila olla työntekijöidensä tukena, tasapuolisesti. Erittäin surullisena totean, että jos työnantajani ei arvosta minua ja kunnioita yksityisyyttäni ja itsemääräämisoikeuttani, en koe sellaisen työnantajan ansaitsevan työpanostani. Jos en kelpaa terveenä, työkykyisenä, luotettavana, tykättynä ja turvallisena ilman rokotetodistusta - en halua "kelvata" ollenkaan.

Raskain sydämin,

X.X (hoitajan nimi)

Ps. Laissa sanotaan, että henkilöä, joka ei ole toimittanut rokotetodistusta, voidaan käyttää työssä vain erityisestä syystä. Mainitaan, että yksi erityinen syy on hoitajapula. Liitot ovat lausuneet, että tämän lain noudattaminen ei saa aiheuttaa ( syvempää) hoitajapulaa. Nyt jo otsikoitiin tiedettävän varmuudella, että työvoimana tullaan käyttämään myös niitä, jotka todistusta eivät ole toimittaneet. Tämä on aivan itsestäänselvää, koska hoitajia ei tyhjästä revitä. Halusin muistuttaa sinua ja ****** tästä laissa olevasta porsaanreiästä."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/294 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Idioottimaista suoltaa tuollaista roskaa työnantajan niskaan. Ei hän ole ollut lakia laatimassa. Itse kuolisin todennäköisesti nauruun, jos joku omista työntekijöistäni lähettäisi minulle tuollaisen sähköpostin.

Vastauksesi kertoo sinusta paljon ja asenteistasi

Vierailija
284/294 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitteeseen liittyvät kommentit ilmeisesti menee poistoon. Uhmaan ja kerron, että K0r0naviruksen poistoa yleisvaarallisten tautien listalta kannattaa jo

20 086 henkilöä, oletko sinä niistä yksi?

20 151

Vierailija
285/294 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitteeseen liittyvät kommentit ilmeisesti menee poistoon. Uhmaan ja kerron, että K0r0naviruksen poistoa yleisvaarallisten tautien listalta kannattaa jo

20 086 henkilöä, oletko sinä niistä yksi?

20 151

Ala peukastasi huolimatta kannatukset nousevat

20 170

Vierailija
286/294 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kuin koronarokote ei kuulu kansalliseen rokotusohjelmaan, sitä ei voida mielestäni vaatia ottamaan. 

Vierailija
287/294 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos ottaisit sen rokotteen?

Ole tyytyväinen että et ole ottanut, koko piikin karmeus paljastuu jo tänä vuonna hölmöimmillekkin.

Lähde? Jotakin muuta kuin heitto... Kohta rokottamattomia ei voida pitää muissakaan töissä, joten kannattaa miettiä... Aika paljon maailmanlaajuisesti rokotettu ja ja vähän ollut ongelmia. Aikaakin mennyt jo niin paljon, että sivuvaikutukset näkyisivät ja otanta on melkoinen.

Vierailija
288/294 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

#Nytriittää

Vierailija
289/294 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä nähdä jääkö miehityksestä porukkaa sivuun rokotteen puuttumisen takia, eilen iltapäivällä oli deadline koronapassin lähettämiseen pomoille (hoitoala/kuntasektori). Koronapassin toisena vaihtoehtona oli muistaakseni negatiivinen koronatestitulos 48h sisään jollaiseksi kotitestiä ei lasketa. Korvaavaa työtä ei ole johdon mukaan tarjolla joten joutuu palkattomalle vapaalle muussa tapauksessa.

Kiintoisaa kytätä vuorolistoja ensi viikosta alkaen. 

t. rokotettu hoitsu

Vierailija
290/294 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni jokaisella tulisi olla vapaus valita rokotteen ottamisesta. Kuitenkin rokottamattoman tulisi vastata itse mahdollisista koronasta aiheutuvista hoitokuluista. Rokotettujen tulee myös päästä tehohoitoon rokottamattomien ohi.

Jännä, että tällaiset ei koskaa osaa esittää mitään perusteluita mielipiteilleen...

Eikös myös rokotettujen pitäisi myös maksaa itse omat koronasta koituneet hoitokulunsa, koska heillähän on se rokote, joka suojaa heitä. Ja ovat saaneet sen täysin maksutta. Ei sellaisten pitäisi mennä terveydenhuoltoa enää enempää kuormittamaan.

Vierailija
291/294 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hoitaja2012 kirjoitti:

Nonii ap kysymys uudelleen:

Onko paikalle muita hoitajia, joilla loppuu palkanmaksu rokottamattomuuden vuoksi?

Pomo ilmoitti, että kun ei ole rokotetta, laitetaan paikka hakuun ja ei tarvi sitten enään hoitohommia tänä vuonna tehdä.

Miten muilla vastaavassa tilanteessa. Oletteko saanut palkanmaksun keskeytyksestä mustaa valkoisella ja onko velvoite tehdä työtä säilynyt. Itse en ole vielä mitään tietoa saanut.

Ja mikä se virallinen syy on, millä se keskeytetään?

Rokottamatonta voidaan käyttää hätätilanteessa, mutta onko velvoitetta mennä töihin?

Jos on, silloinhan kyseessä on varallaolo. voiko se niinkään mennä?

Mä olin tänään liittoon yhteydessä asian tiimoilta. Saat mennä heti töihin, kun rokotesuoja kunnossa (tai sairastettu korona taustalla). Eli periaatteessa eivät voi palkata sun tilalle toista tekijää, koska eivät tiedä millon palaat. Tai sitten teitä on siellä kaksi. Kysyin, että kuinka aikaisin täytyy työnantajalle ilmottaa, millon on palaamassa. Ennen seuraavaa vuoroa kuulemma riittää.

Vielä ei ole tullut virallista ohjetta kellekkään koko asiasta ja liitosta käskivät vaan odottelemaan rauhassa. Kaikki on nyt odotustilassa. Työnantajat ja -tekijät. Pitäisi tulla jotain ohjeistusta näinä päivinä.

Periaatteessa ei ole velvoitetta mennä töihin, jos palkanmaksu on lakkautettu, mutta liitosta käskivät pyytämään siitä sitten mustaa valkoisella. 

Mulla on sairastettu korona takana, mutta ajattelin pitää "omaa" lomaa" nyt heti helmikuun alussa. Pakko ei ole koronapassia työnantajalle näyttää, mutta silloin kohdellaan samoin, kuin rokottamattomia. Oon viikon-pari poissa ja sit kun alkaa riittämään, niin meen takas töihin siihen asti kunnes passi on punaisella. 

Pidät omaa lomaa. Ainakin nyt löytyi suoraa syy irtisanomiseen.

Eihän se passi sitä näytä mistä lähtien se on ollut voimassa, tai miten pitkään tulee vielä olemaan.

Vierailija
292/294 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä jaksa uskoa että ketään osaavaa hoitajakoulutuksen saanutta pois töistä laitetaan. Hoitajista on niin huutava pula, taitaa olla jo ympäri Suomen. Mutta joo se jää nähtäväksi.  Itse teen keikkaa useammassa paikassa ja kolme rokotusta on otettuna.

Vierailija
293/294 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni jokaisella tulisi olla vapaus valita rokotteen ottamisesta. Kuitenkin rokottamattoman tulisi vastata itse mahdollisista koronasta aiheutuvista hoitokuluista. Rokotettujen tulee myös päästä tehohoitoon rokottamattomien ohi.

Jännä, että tällaiset ei koskaa osaa esittää mitään perusteluita mielipiteilleen...

Eikös myös rokotettujen pitäisi myös maksaa itse omat koronasta koituneet hoitokulunsa, koska heillähän on se rokote, joka suojaa heitä. Ja ovat saaneet sen täysin maksutta. Ei sellaisten pitäisi mennä terveydenhuoltoa enää enempää kuormittamaan.

Niin.. Miten se "rokotepassi" ajatellaan olevan passi ilmaiseen hoitoon ja samaan aikaan vaaditaan rokottamattomia maksamaan hoidostaan jos sairastuvat?

Eikös se mene juuri niin että jos olet rokotettu ja silti onnistut taudin saamaan olet vielä huonompaa porukkaa kun rokottmaton joka taudin saa. Koska a. eikös sen rokotteen pitänyt sinua suojata? b. olet vissiin tehnyt jotain väärin välittämättä todellisuudessa turva-ohjeista, jos rokotteesta HUOLIMATTA taudin saat.

Sinä rokotettu olet silloin toiminut huomattavasti huonommin kuin rokotetut ja EI PITÄISI OLLA OIKEUTTA HOITOKULUIHIN.

Vierailija
294/294 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaapa te rokottamattomille hoitajille naureskelijat, haluaisitteko itse olla tilanteessa, jossa se että yleensä saatte tehdä ammattinne mukaista työtä ja tienata elantonne, edellyttää että injektoitte itseenne kaikki rokotteet kyselemättä, mitkä valtio katsoo aiheelliseksi? Vaikka epäilyttäisi, vaikka kuinka monelle olisi tullut pysyviä ja vakaviakin oireita? Vaikka todistetusti rokote ei edes toimi kuten pitäisi, eli teidän ottamanne injektiot eivät estä teitä sairastumasta eikä potilaita saamasta tartuntaa? Sillä ei ole mitään väliä, vaan teidän pitää ottaa niin monta piikkiä, kuin valtio keksii teiltä vaatia. Antaisitteko hyvillä mielin päätäntävallan kehostanne Suomen valtiolle? Muistatte varmaan mitä kävi sikapiikin kanssa? Usean nuoren elämä meni täysin pilalle, peruuttamattomasti.

Itse olen talousalalla ja otin piikit, vaikken näe niitä edes hyödylliseksi, mutta SILTI en kannata mitään pakkoa! Sille tielle kun lähdetään, niin ties mihin se johtaa ja johtaa ihan varmasti! Tulevina vuosikymmeninä putkahtelee varmasti vaikka mitä muitakin sairauksia, joihin häthätää kyhätyt rokotteet hoitoalan ihmiset joutuvat ottaa etulinjassa. Kun tällaisen Pandoran lippaan avaa, sen varjolla voidaan edellyttää aina uusia pakotteita.

Rokotettu hoitajahan on itse asiassa potilaalle vaarallisempi. Hän saattaa olla itse täysin oireeton koronan kantaja ja tartuttaa työpaikallaan kymmenet muut tietämättään. Ainoa tapa tehdä hoitajista turvallisia potilaille ja työtovereille on säännöllinen testaus. Miksi ihmeessä tätä vuotavaa piikkiä pidetään lähes kuolemattomuuseliksiirinä? En voi ymmärtää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi