Kun makean syöminen jää PÄÄLLE! APUA!
Miten saisi katki makean kierteen? Ilmeisesti ei kannate herkutella juuri koskaan koska aina se jää päälle ja jatkuu vain. Minkä keinon olet kokenut hyväksi?
Kommentit (17)
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 13:10"]
Sokerihan vaikuttaa aivoissa samoihin reseptoreihin kuin heroiini. Jos on addikti, kohtuukäyttö ei ole mahdollista. Näin se vain on, valitettavasti.
Täytyy keksiä muita herkkuja tilalle, jos haluaa kierteen katkaista. Onneksi nykyään on saatavilla monia luonnollisia makeutusaineita - m.m. stevia (huom! ei Canderelin jne. muka-steviat) ja erytritoli - jotka auttavat. Itse makean mielitekohan ei ole se todellinen ongelma. Makea on maku siinä missä hapan tai suolainenkin; ei siinä ole mitään väärää, jos makeaa joskus tekee mieli. Jalostettu sokeri sukulaisineen on se ongelma, koska siihen kehittyy ihan oikea fyysinen riippuvuus vieroitusoireineen.
[/quote]
Näytätkö tutkimuksen, jossa sokerin on todettu aiheuttavan riippuvuutta? Nykyinen lääketiede kun on sitä mieltä, ettei sokerilla voida aiheuttaa esim. tuon viittaamasi heroiiniin kaltaista riippuvutta sanan varsinaisessa merkityksessä.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 13:31"]
Sokerihan vaikuttaa aivoissa samoihin reseptoreihin kuin heroiini. Jos on addikti, kohtuukäyttö ei ole mahdollista. Näin se vain on, valitettavasti.
Täytyy keksiä muita herkkuja tilalle, jos haluaa kierteen katkaista. Onneksi nykyään on saatavilla monia luonnollisia makeutusaineita - m.m. stevia (huom! ei Canderelin jne. muka-steviat) ja erytritoli - jotka auttavat. Itse makean mielitekohan ei ole se todellinen ongelma. Makea on maku siinä missä hapan tai suolainenkin; ei siinä ole mitään väärää, jos makeaa joskus tekee mieli. Jalostettu sokeri sukulaisineen on se ongelma, koska siihen kehittyy ihan oikea fyysinen riippuvuus vieroitusoireineen.
[/quote]
Näytätkö tutkimuksen, jossa sokerin on todettu aiheuttavan riippuvuutta? Nykyinen lääketiede kun on sitä mieltä, ettei sokerilla voida aiheuttaa esim. tuon viittaamasi heroiiniin kaltaista riippuvutta sanan varsinaisessa merkityksessä.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 13:31"]
[/quote]
[/quote]
Tarviiko tohon mitään tutkimusta. Täälläkin sokerinhimoiset kyselee keinoa päästä himosta irti. Ja huomaa sen siitäkin, että esim. leivänsyönti voi mennä tolkuttomuuksiin.
Nukutko tarpeeksi? Väsyneenä sortuu helpommin mielitekoihin.Syö säännöllisesti näin verensokeri ei pääse laskemaan liikaa -> ei tee mieli sokerisia herkkuja.Sinkin on sanottu myös auttavan makean himoon :)
Mä syön smoothieita makeen himoon. Pakastettu banaani blenderiin, maitoa tai kermaa mukaan. Iha ku jädee! Vähän voi lisätä vaniljasokeria tai oikeestai kaakaojauhost soosi maitoon miksattuna. Kaneli sopii myös!
Täällä yks joka kamppailee saman ongelman kanssa.. välillä päässy eroon niin että montakin viikkoa menee ilman mut nyt taas mennyt yli kuukaus niin että JOKA PÄIVÄ syönyt makeaa. Olen vielä töissä paikassa jossa ne herkut on nenän edessä kokoajan. Vapaalla en juuri herkuttele mutta töissä on pakko saada se yksi suklaapatukka vähintään ja usein se ei jää siihen. :/ helpottaisi jos olisi edes kaksi vapaapäivää joskus putkeen mutta ei.
Rahattomuuden.
Mulla kun ei ole rahaa ostella herkkuja niin kumma kyllä niiden syöminenkin on jääny vähemmälle. Joskus toki investoin pienen summan herkkuihin, mut en todellakaan joka kauppareissu.
Ja samoin sekin auttaa, ettet käy joka pv kaupassa ja kauppaan et ikinä mene nälkäisenä.
Ja jos haluat itsellesi herkkuja ostella, osta pieni määrä ja sen sit nassuttelet vaikka yhtenä iltana.
Juo niin pirusti vettä, ettei mikään enää mahdu masuun.
Auttaisiko purkan jauhaminen? Ehkä sillä saisit hämättyä itsesi kuvittelemaan, että syöt jotain.
Tiukka karkkipäivä. Ostat sen yhden herkun lauantaina etkä muulloin osta kotiin mitään herkkuja jotka saavat repsahtamaan. Itse jätin lisätyn sokerin pois 2kk sitten eikä enää tee mieli yhtään edes herkkupäivinä. Iho on kirkkaampi, olo on energisempi ja painoakin on tippunut vähän.
Chilit ja jalapenot, kaikki hapan.
Jätät herkut kauppaan, se on ainoa mikä toimii mulla. Jos kaupassa tulee himo ostaa suklaata tai muuta herkkua, niin lupaa itsellesi syödä jotain sallittua hyvää heti kun pääset kotiin.
Minulle se tarkoittaa tällä hetkellä erästä tiettyä ruisleipää jota rakastan ja mehukasta, tirskuvaa appelsiinia. Vesi tulee kielelle siitäkin, kun kuvittelen syöväni niitä ja suklaan kauppaan jättäminen on helpompaa.
Lisää ruokavalioon rasvaa ja proteiinia, juo paljon vettä.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 13:06"]
Auttaisiko purkan jauhaminen? Ehkä sillä saisit hämättyä itsesi kuvittelemaan, että syöt jotain.
[/quote]
Just oli uutinen, jonka mukaan purukumi voi olla haitallista, koska ruoansulatuselimistö luulee että ihminen syö jotain, mutta mitään sulatettavaa ei tulekaan. Purkka on myös makeaa, ja voi lisätä makeanhimoa entisestään. Mieluummin siis syö jotain ihan "oikeaa" ruokaa, esim. porkkanaa, hedelmiä jne.