OPE AVAUTUU: vähän tasoa opettajien lahjoihin, please!
Huoh, taas se aika lähestyy, kun jokainen oppilas tuo minulle sen kukan, kortin ja suklaarasian niin kuin asiaan kuuluukin. Mutta olisi kyllä kiva saada pientä tasonnostoa noihin iänikuisiin lahjoihin. Hieman yritystä on jo nähty lahjakorttien muodossa, mikä oli piristävä ja oppilaan esiinnostava poikkeus.
Eli jos todella haluatte, että opettaja muistaa myös oppilasta eikä vain toisinpäin, miettikää vielä kertaalleen panostamista opettajanlahjaan. Jotain yksilöllistä siis, en tietenkään halua 30 kpl kylpylähotellilahjakorttejakaan.
Kommentit (53)
Me annettiin koko luokalta lahja opolle esim. lähihoitajakoulussa. Olihan se kiva nähdä, kun toinen tykkäsi uudesta laukustaan :). Olikin tosi kiva opo :)
Lahjojen taso on suoraan verrannollinen opetuksen tasoon.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 09:17"]
Mun mielestä on erikoista, että opettajat saavat lahjan normaalista työstään palkan lisäksi. Missä muussa ammatissa on tällaista?
[/quote]
Postinjakaja, päiväkodin työntekijät, kotisiivoojat... Onhan näitä, mutta ketään ei ole pakko lahjoa millään tavalla.
Minä en koskaan antanut mitään kellekkään vaikka vanhemmat käskivätkin. Olin siis lapsena kiusattu ja opettajat naureskelivat asialle/olivat kiusaajien puolella. Opettajat olivat huonoja ja inhosin jokaista. Eivät mielestäni ansainneet muuta kuin potkun persuksiin jokainen. =) Kerran vanhemmat pakottivat antamaan suklaarasian, jonka salaa söin itse.
Mielestäni myös muut kuin luokanvalvojat pitäisi lahjoa. Moni aineenopettaja tekee lapsen eteen paljon töitä.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 09:53"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 09:17"]
Mun mielestä on erikoista, että opettajat saavat lahjan normaalista työstään palkan lisäksi. Missä muussa ammatissa on tällaista?
[/quote]
Postinjakaja, päiväkodin työntekijät, kotisiivoojat... Onhan näitä, mutta ketään ei ole pakko lahjoa millään tavalla.
[/quote]
Antaako joku nykypäivänä lahjan postinjakajalle tai siivoojalle? Ja miksi juuri näille, miksi ei kaupan kassalle, bussikuskille, palkanlaskijalle jne?
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 09:18"][quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 09:16"]
Pakko myöntää, mutten ole koskaan ymmärtänyt tota lahjomista. En lapsena, enkä nyt aikuisenakaan. Miksi?
[/quote]
Kyse ei ole lahjomisesta, koska lahjoja annettaessa arvosanat on jo lyöty lukkoon eikä niitä enää voi muuttaa. Muutenkin olisin hyvin varovainen esittämästä väittämääsi ääneen.
Ope
[/quote]
Mitä sitten tarkoitat sillä, "että jos todella haluatte, että opettaja muistaa myös oppilasta eikä vain toistepäin..."? Vaikuttaa siltä, että olet lahjottavissa seuraavaa lukukautta ajatellen. Uskomaton paskakasa jopa opettajaksi.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 09:22"]
Mä en ole koskaan elämäni aikana antanut yhdellekään opettajalle lahjaa, en omille enkä lasten. Opettajat tekee työtään ja saa siitä palkan. En vie lahjoja myöskään lähikauppani myyjille tai lääkärilleni. Enkä itse odota saavani lahjoja omilta asiakkailtani. Jaan lahjoja ystävieni ja perheeni kesken.
[/quote]
minusta tuo vertaus ontuu. kyllä koulussa (varsinkin pienempien lasten kanssa) se suhde muodostuu aika erilaiseksi kuin sen lähikaupan myyjän kanssa. Ei aina, mutta usein ja toivottavaa olisi. Sellaista toivoisin ainakin omalle lapselleni ja tahtoisin hänen näkevän opettajansa tärkeänä ihmisenä elämässään. Aikuisena ystävänä melkein, vaikka työkseen siellä koululla onkin.
itse asiasta olen silti osittain samaa mieltä. Ei niitä lahjoja tarvitse antaa. Opettaja olen. Esim. itse kirjoitettu kortti on tosi kiva juttu, jos lapsesta tuntuu että olen kiitoksen/kesäterveiset ansainnut.
Sesonkiprovohan tämä on! Mutta oikeasti en ole ikinä vienyt lahjoja päiväkotiin, enkä kouluun. Enkä vie jatkossakaan.
Monet aineenopettajatkin on opoja. Ostakoon oma luokka silloin lahjan.
En suosittele ostaan yhdellekkään opolle tai siivoojalle lahjoja. Mun lahja on paskanen nauru...
Vituttaa, kun näille tärkeilijöille pitää kerätä vanhemmilta kolehti ja ostaa lahjat. Mutta ei voi jäädä poiskaan, kun lapsen maine "hyvän perheen" kakarana kärsisi.