Enkku vai ranska ekaluokkalaiselle A1-kieleksi?
Kommentit (225)
Ranska otettiin meillä. Täällä yläasteella tehdään yksi oma luokka ranskan lukijoille, joka on todella paljon rauhallisempi kuin englannin lukijoiden luokat. Tämä meillä tärkein peruste.
Ranska, koska nykylapset oppii englannin joka tapauksessa, sen oppimiselta ei vaan voi välttyä. Tärkeämpää opiskella muita kieliä.
Ranska ilman muuta jos kerran on tarjolla, enkun oppii myöhemminkin.
Mun lapsi otti kiinan ekalla ja enkun kolmannella. Enkkua oppii joka tuutista, harvinaisempi kieli on hyvä aloittaa aikaisin.
Vierailija kirjoitti:
Ranska. Enkun oppii hyvin myöhemminkin.
Jep, enkku on niin tärkeä kieli, että se tulee kyllä opiskeltua ennemmin tai myöhemmin. Ranska taas saattaa "tippua" teini-iän myllerryksessä, jos se ei ole vankalla pohjalla. Siksi ensin ranskaa.
Ruotsi tottakai. Sillä pärjää kaikkialla ja on oiva portti esim. norjaan tai Islantiin.
Tietenkin englanti. Mitkä on tsäänssit että teidän muksu on ikinä tekemisissä Ranskan kanssa, millään lailla työelämässä. Sen sijaan järkkäätte että sillä on puolivilaisena se kieli mitä kaikki oikeasti käyttää. Myös niiden ranskalaisten kanssa.
Onko lapsi nopea oppimaan? Jos ei, niin ei kannata ottaa liikaa uusia asioita. Koulun aloittaminen ja uudet rutiinit vievät voimia lapselta.
Lisäksi englantia osaa harva hyvin, joten ei ole mikään perustelu, että lapsi oppii ranskaa ja englantia. Pahimmassa tapauksessa lapsi ei opi kumpaakaan kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin englanti. Mitkä on tsäänssit että teidän muksu on ikinä tekemisissä Ranskan kanssa, millään lailla työelämässä. Sen sijaan järkkäätte että sillä on puolivilaisena se kieli mitä kaikki oikeasti käyttää. Myös niiden ranskalaisten kanssa.
Ranskan tai jonkun muun kielen ehtii valita myöhemminkin. Oikeasti, jos vanhemmat eivät ole kielineroja, ei kannata lapsestakaan odottaa sellaista.
En ymmärrä tuota paineiden kasaamista lapsien niskaan.
Omalle lapselleni olen valinnut kaikista helpoimmat aineet. Se tehdään, mikä on riittävä. Ei liikaa paineita. Ei se ylimääräinen huonosti osattu kieli vie ketään yhtään sen pidemmälle.
Ranska. Se on vaikea kieli joten kannattaa aloittaa ajoissa. Enkun ehtii kyllä.
Ympäristössä on näitä vanhempia, joiden lapsilla on ranska, lisäksi ylimääräinen kotikieli. Yksi lapsi oli sanonut ihan suoraan vanhemmalle, että hänellä on liikaa kaikkea, että ei jaksa. Ei lapsella kuulu olla stressiä koulusta tai harrastuksista.
Ihania nämä ”paineiden pelkääjät”. Mun lapsella oli koko peruskoulun kolme a-kieltä ja ne jatkuu lukiossakin.
Enkku. Jos tulee muutto muualle, niin ranskaa ei todennäköisesti ole saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Ranska. Se on vaikea kieli joten kannattaa aloittaa ajoissa. Enkun ehtii kyllä.
Ei sitä kieltä kuitenkaan opi kovin hyvin peruskoulussa ja lukiossa. Pitää mennä asumaan siihen maahan vuosiksi, että oppii kielen kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Omalle lapselleni olen valinnut kaikista helpoimmat aineet. Se tehdään, mikä on riittävä. Ei liikaa paineita. Ei se ylimääräinen huonosti osattu kieli vie ketään yhtään sen pidemmälle.
Näin kannattaa tehdä jos on eskarissa todettu mahdollisia oppimisen ongelmia tai jos itsellä on epäilys lapsen jaksamisesta. Mutta jos mitään tälläistä ei ole niin ihan tavallinen oppimiskykyinen lapsi selviytyy kyllä ranskan opiskelusta helposti.
Ranska ehdottomasti, jos kerran on tarjolla! Minä luin A1-ranskan eikä se yhtään haitannut englannin oppimista.
Jos joku sanoo, että ei ranskaa pääse missään käyttämään ja se unohtuu, niin olin kymmenen vuotta puhumatta ranskaa, kunnes päädyin töihin ranskankieliseen maahan :) muutamassa vuodessa ruostunut ranskantaito koheni niin, että se on nyt yhtä vahva kuin englantini ja pystyin vaihtamaan kokonaan ranskankielisen työpaikkaan.
Enkku. Ranskan luku päättyy viimeistään siihen, ettei ryhmää saada täyteen enää yläkouluvaiheessa. Ykkös kielen vaihto on edessä ja se tuottaa vaikeuksia. Vain hyvin harvat lukiot pystyvät tarjoamaan A1 ranskaa.
Ranska. Enkun oppii hyvin myöhemminkin.