Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äiti lyö pikkusiskoani.

Vierailija
17.05.2015 |

Pikkusisko 4v, eikä mikään helpoin lapsi. Äiti on vähitellen alkanut käyttäytymään enemmän ja enemmän väkivaltaisesti. Aluksi oli luunappeja ja pientä tukistamista. Nykyään lyö. Kerran suuttui jostain typerästä ja oli lyömässä siskoa, menin väliin ja sain siitä hyvästä mustan silmän. Se oli oikeastaan ensimmäinen kerta kun lyönneistä oli jäänyt kunnon "todistusaineistoa". Koulussa piti keksiä kaikenmaailman tekosyitä kavereille ja opettajille. Pikkusiskon takia haluaisin tehdä lastensuojeluilmoituksen, mutta en haluaisi että perheemme rikkoutuu taas. Mutkikas tilanne. Mitä siitä käytännössä seuraisi?

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:49"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:41"]

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:38"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:33"] [quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:32"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:29"] [quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:27"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:19"] [quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:17"] [quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:14"]Sano äidillesi, että seuraavan kerran kun koskee siskoon väkivaltaisesti, teet lastensuojeluilmoituksen. Luulisi säikäyttävän. [/quote] Olen kerran sanonut. Sanoi vain ettei kukaan mua usko. Ja käski pysyä hiljaa, koska ei muka ole mitään aihetta tehdä ilmoitusta. [/quote] Ei olekaan mitään syytä. Huolehdi sä läksyistäsi äläkä puutu äitis ratkaisuihin. Ne on teidän parhaaksi aina. [/quote] Mä lisään vielä että jos olisit mun tyttö ja kavaltaisit mut noin niin mä vetäisin sua turpaan niin että et varmasti tekis sitä toista kertaa. Usko pois että 16 vuotias ei äidilleen pärjää vaikka niin luulee ja uskoo vasta kun totuus tulee eteen. Ei pärjää 18 vuotias eikä 20 vuotias.  [/quote] No niin, siinäpä vuoden mamma. [/quote] Omaa perhettä ei kavalleta koskaan. Kyse on vaan siitä. [/quote] Mutta äidillä on oikeus lyödä lapsiaan? [/quote] Läpsäisy ei ole lyömistä. Lyöminen on nyrkillä. Potku perseeseen ei ole väkivaltaa. Potku päähän ja mahaan on väkivaltaa.  [/quote] Porvoosta kirjoittelet?

[/quote]

Joopa joo. Ei mua edes kiinnosta tästä aiheesta sen enempää puhumaan. Tytön sana vastaan äidin sana ja toikin varmaan potkii pikkusiskoaan. 
[/quote]

Tätä vähän pelkäänkin. "Tytön sana vastaan äidin sana". Ja en ole koskaan ollut väkivaltainen pikkusiskoani kohtaan, en koskaan.

Vierailija
42/79 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, älä kuuntele tuota sekopäätä. Olet jo 16-vuotias, kukaan ei varmasti tule kyseenalaistamaan kertomaasi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet ehdottomasti kertomaan asiasta terveydenhoitajallesi huomenna! Älä välitä tyhmistä kommenteista!

Vierailija
44/79 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä olla myös apuna äidillesi, leiki siskosi kanssa ja auta kotitöissä. Äitisi saattaa olla väsynyt tai vaikka sairas. Siskokin varmasti nauttisi ekstrahuomiosta.
Kaikki väkivalta on väärin. Tsemppiä, olet hyvä sisko.

Vierailija
45/79 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:01"]Voi että, voisitko mennä puhumaan vaikka kouluterveydenhoitajalle. On hienoa että välität pikkusiskostasi, äitinne tarvitsee apua.

Ja pieni siskosi tietysti myös. Olet rohkea!
[/quote]

Se äiti mitään apua tarvi! Jonku pitäis käydä repimässä sitä fledasta, antaa vähän luunappeja ja pamauttaa silmä mustaks. Sen jälkeen akka miettimään tekojaan vähäks aikaa esim rangaistuslaitokseen. Mä toivon koko sydämestäni et ap pääsee pikkusysterinsä kans pois himasta. Kaikki kuitenki toivottavasti tietää ja tajuaa et lasten hakkaaminen on laitonta, hyvästä syystä.
-
Ja joo, mua hakattiin lapsena. Ei sympatiaa noille 'äideille'

Vierailija
46/79 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on mahdollisuus auttaa sun siskoa, hyvällä säkällä se ei edes ehdi saada mitään traumoja jos tohon puututaan heti. Nauhota kännykällä salaa esim keskustelu missä sanot äidillesi että aijot ottaa yhteyttä lasten suojeluun niin voit saada todistusaineistoa. Ja kyllä ne sosiaaliviranomaiset kiinnostuu kun samasta osoitteesta tulee tarpeeksi monta ilmoitusta. Voisit kans puhua sen tätisi kanssa. Kaikkea hyvää ja paljon tsemppiä:) t toinen isosisko joka sai vähennettyä narkkari-isän tapaamisoikeutta pikkusiskon kohdalla

Vierailija
47/79 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee lastensuojeluilmoitus. Mä olin sun ikäisenä samanlaisessa tilanteessa, ja olen ikäni katunut sitä, etten ottanut mihinkään viralliseen tahoon yhteyttä.

Vierailija
48/79 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, pikkusiskosi on onnekas, kun hänellä on sut! Sinun velvollisuutesi on nyt auttaa siskoasi kertomalla asiasta luotettaville aikuisille, jotta siskon ei enää tarvitse kärsiä pahoinpitelyistä. Äitisi kommentti, että kukaan ei muka uskoisi sinua, on aivan typerä – miksi ihmeessä ei uskoisi?

Vierailija
49/79 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:59"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:48"]

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:44"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:36"] [quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:34"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:31"] [quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:27"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:19"] [quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:17"] [quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:14"]Sano äidillesi, että seuraavan kerran kun koskee siskoon väkivaltaisesti, teet lastensuojeluilmoituksen. Luulisi säikäyttävän. [/quote] Olen kerran sanonut. Sanoi vain ettei kukaan mua usko. Ja käski pysyä hiljaa, koska ei muka ole mitään aihetta tehdä ilmoitusta. [/quote] Ei olekaan mitään syytä. Huolehdi sä läksyistäsi äläkä puutu äitis ratkaisuihin. Ne on teidän parhaaksi aina. [/quote] Mä lisään vielä että jos olisit mun tyttö ja kavaltaisit mut noin niin mä vetäisin sua turpaan niin että et varmasti tekis sitä toista kertaa. Usko pois että 16 vuotias ei äidilleen pärjää vaikka niin luulee ja uskoo vasta kun totuus tulee eteen. Ei pärjää 18 vuotias eikä 20 vuotias.  [/quote] Tuo uhkailu ei enään muhun uppoa. [/quote] Mielipide muuttuu kun huuhdellaan pää kylmällä. On sillä ihmeellinen vaikutus. [/quote] Toivon todella että et ole kenenkään äiti/isä. [/quote] Mä olen 3 lapsen äiti. kaikki on hyvin ja lapset selvinneet käytännössä aikuisikään. Ei pidä liioitella kaikkea väkivallaksi aina.   [/quote] Eli sun mielestä lapsen vahingoittaminen on oikein? Vaikutat ihan eräältä tutulta. Käy sääliksi hänen lapsiaan.

[/quote]

Ihan kun ne lapset hajoaisikin pienestä. Kai sä olet tietoinen että ne lapset myös hyökkää ja alkaa käyttämään väkivaltaa. Jos 16 vuotias tulee ja lyö sua nyrkillä naamaan niin se ei ole koskaan väkivaltaa. Mun puolesta haukkukaa apn äitiä ja mua vaikka kuinka mutta tajutkaa ettei asiat ole niin selvät kun te tuomitsette. Antaa 16 vuotiaan purkaa pahaa oloaan ja haukkua äitiään. Toisin päin on ihan turhaa hakea mitään ymmärrystä. 
[/quote]

Toivon että provoilet mutta mun on pakko kommentoida silti jos vaikka joku tästä tajuisi: se että käyttää edes lievää väkivaltaa tarkoittaa että on niin paska vanhempi ettei osaa mitään muuta kasvatusmenetelmää kuin oman auktoriteetin vahvistaminen lapsen pelolla. Itse kasvoin kodissa missä tuli lieviä iskuja jne ja joka kerta riitatilanteessa pelkäsin kovempaa iskua. Vaikka äiti oikeasti olisi ollut väärässä niin minun syy se aina oli. Minusta kasvoi onneksi vahva ja äiti menetti kummatkin tyttärensä ja lastenlastensa tapaamisoikeuden. Pahimmassa tapauksessa omat lapsesi hyväksyvät parisuhteessakin lievän väkivallan.

Vierailija
50/79 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakas AP! Kukaan äiti ei saa lyödä lapsiaan, se on laitonta, moraalisesti ihan vitusti väärin ja helvetin vahingollista. Etenkin sille 4v pikkuselle. Tottakai suakin kohtaan, mut sul on teoreettiset mahdollisuudet puolustautua, toisin ku pienellä leikki-ikäsellä. Mä pyydän, ilmota tosta sinne lastensuojeluun (tai kouluterkalle) ennenku sulta tai sun pieneltä siskolta murtuu luita/lähtee henki.

Vierailija
51/79 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai minä luulin että lapsia saa lyödä :0 kyllä minua ainaki lapsena lyötiin ja ihan oikein niin kjeh kjeh ::)/?)///)) vitun lapsenhakkauksen puolustajat...

Vierailija
52/79 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus haiskahtaa pahasti provolta. 

Vierailija
53/79 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuosta kannattaa ilmoitus tehdä hyvän sään aikana. Nythän tuo ap:n kotona asuminen saattaa vielä hillitä äidin käytöstä. Ja toisaalta ap pääsee näkemään, mitä kotona tapahtuu ja miten siskoa kohdellaan. Sitten kun hän muuttaa kotoa pois, siellä ei ole kukaan katsomassa siskon perään ja pitämässä hänen puoliaan. Nyt on toiminnan aika!

Vierailija
54/79 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia ja suuri halaus sulle, rakas tyttö, pienelle siskollesi myös <3 Toivon hartaasti, että teidän tilanteeseen löytyy ratkaisu. Peukkuja, yritä jaksaa vielä! Tunnelin päässä on valoa.

Vierailija
55/79 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:59"]Yritä olla myös apuna äidillesi, leiki siskosi kanssa ja auta kotitöissä. Äitisi saattaa olla väsynyt tai vaikka sairas. Siskokin varmasti nauttisi ekstrahuomiosta.
Kaikki väkivalta on väärin. Tsemppiä, olet hyvä sisko.
[/quote]

Leikitytän ja hoidan pikkusiskoa paljon. Ja teen kyllä kotitöitäkin. :)

Vierailija
56/79 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kiitos vielä kaikkien kommenteista. Huomenna menen puhumaan terveydenhoitajalle ja katsotaan siitä sitten eteenpäin mitä tehdään. :)

Vierailija
57/79 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 22:04"]

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:59"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:48"] [quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:44"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:36"] [quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:34"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:31"] [quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:27"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:19"] [quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:17"] [quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:14"]Sano äidillesi, että seuraavan kerran kun koskee siskoon väkivaltaisesti, teet lastensuojeluilmoituksen. Luulisi säikäyttävän. [/quote] Olen kerran sanonut. Sanoi vain ettei kukaan mua usko. Ja käski pysyä hiljaa, koska ei muka ole mitään aihetta tehdä ilmoitusta. [/quote] Ei olekaan mitään syytä. Huolehdi sä läksyistäsi äläkä puutu äitis ratkaisuihin. Ne on teidän parhaaksi aina. [/quote] Mä lisään vielä että jos olisit mun tyttö ja kavaltaisit mut noin niin mä vetäisin sua turpaan niin että et varmasti tekis sitä toista kertaa. Usko pois että 16 vuotias ei äidilleen pärjää vaikka niin luulee ja uskoo vasta kun totuus tulee eteen. Ei pärjää 18 vuotias eikä 20 vuotias.  [/quote] Tuo uhkailu ei enään muhun uppoa. [/quote] Mielipide muuttuu kun huuhdellaan pää kylmällä. On sillä ihmeellinen vaikutus. [/quote] Toivon todella että et ole kenenkään äiti/isä. [/quote] Mä olen 3 lapsen äiti. kaikki on hyvin ja lapset selvinneet käytännössä aikuisikään. Ei pidä liioitella kaikkea väkivallaksi aina.   [/quote] Eli sun mielestä lapsen vahingoittaminen on oikein? Vaikutat ihan eräältä tutulta. Käy sääliksi hänen lapsiaan. [/quote] Ihan kun ne lapset hajoaisikin pienestä. Kai sä olet tietoinen että ne lapset myös hyökkää ja alkaa käyttämään väkivaltaa. Jos 16 vuotias tulee ja lyö sua nyrkillä naamaan niin se ei ole koskaan väkivaltaa. Mun puolesta haukkukaa apn äitiä ja mua vaikka kuinka mutta tajutkaa ettei asiat ole niin selvät kun te tuomitsette. Antaa 16 vuotiaan purkaa pahaa oloaan ja haukkua äitiään. Toisin päin on ihan turhaa hakea mitään ymmärrystä.  [/quote] Toivon että provoilet mutta mun on pakko kommentoida silti jos vaikka joku tästä tajuisi: se että käyttää edes lievää väkivaltaa tarkoittaa että on niin paska vanhempi ettei osaa mitään muuta kasvatusmenetelmää kuin oman auktoriteetin vahvistaminen lapsen pelolla. Itse kasvoin kodissa missä tuli lieviä iskuja jne ja joka kerta riitatilanteessa pelkäsin kovempaa iskua. Vaikka äiti oikeasti olisi ollut väärässä niin minun syy se aina oli. Minusta kasvoi onneksi vahva ja äiti menetti kummatkin tyttärensä ja lastenlastensa tapaamisoikeuden. Pahimmassa tapauksessa omat lapsesi hyväksyvät parisuhteessakin lievän väkivallan.

[/quote]

Mä selitän sulle vielä kerran että sen enempää mä kuin kukaan muu äiti ei koskaan haluaisi vahingoittaa omaa lastaan. Se miten sä suhtaudut johonkin asiaan on yksilöllistä. Täällä melkein kaikki ajattelee että äiti on hirviö joka pitää kauheaa kuria ja lyö aina heti kun joku on eri mieltä. Sellanen on kyllä todella harvinaista mutta sellaista kuvaa halutaan aina antaa ja sen takia tuomitseminen on noin voimakasta ja sumeaa. Mun äitini löi litsareita mutta ei mulle olisi koskaan tullut edes mieleen mennä siitä lasulle tai poliisille itkemään.  

Vierailija
58/79 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:03"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:01"]Voi että, voisitko mennä puhumaan vaikka kouluterveydenhoitajalle. On hienoa että välität pikkusiskostasi, äitinne tarvitsee apua.

Ja pieni siskosi tietysti myös. Olet rohkea!
[/quote]

Sitä olen miettinyt. Siksi haluaisinkin tietää mitä kaikkea siitä voisi seurata, jos teen jonnekin ilmoituksen/kerron jollekin. Kiitos!
[/quote]

no siitä voi seurata sellaista, ettei lapsia enää lyödä ja äitikin saa apua!

Vierailija
59/79 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 22:43"]

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 22:33"]

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:59"]Yritä olla myös apuna äidillesi, leiki siskosi kanssa ja auta kotitöissä. Äitisi saattaa olla väsynyt tai vaikka sairas. Siskokin varmasti nauttisi ekstrahuomiosta. Kaikki väkivalta on väärin. Tsemppiä, olet hyvä sisko. [/quote] Leikitytän ja hoidan pikkusiskoa paljon. Ja teen kyllä kotitöitäkin. :)

[/quote]

En pysty sietämään marttyyriä. Olet kiero kun korkkiruuvi ja asetut omaa äitiäs vastaan.

[/quote]

Mene hoitoon, hirviö! Kauhea äiti, voi lapsiparat!

Vierailija
60/79 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae apua ja tee ilmoitus äidistäsi. Yritä myös pitää huolta siskostasi ja vietä yhteistä aikaa hänen kanssaan. Teidän täytyy päästä pois tuollaisesta kodista ja äidinkin täytyy päästä jonnekin saamaan hoitoa ja lepoa.
Mä olin lapsuudessani aina se joka sai turpaan, tapauksessani se vain oli isä joka hakkasi ja käytti henkistä väkivaltaa. Tosin, hyvä että se olin minä, eikä esim. pikkuveljeni tai muu perheenjäsen. 16 vuotiaana muutin pois kotoa ja äiti etsi minulle asunnon ja maksoi vuokrani, koska pelkäsi että isäni vielä oikeasti tappaisi minut joku päivä. Riidat olivat niin pahoja.
Mutta jokatapauksessa aina kaduin sitä, etten tehnyt väkivaltaisesta isästäni mitään ilmoitusta tai hakenut apua. Yritin vain kestää kaiken ja olla vahva, vaikka isä opetti minut siihen, että minä olen syyllinen jokaiseen pienimpäänkin ongelmaan mitä maailmassa tapahtuu ja sen lisäksi veti turpaan ja juoksi perässäni veitsi kädessä päivät pitkät.
Ja luulinkin pitkään, että olen tarpeeksi vahva ja ettei tuollaisesta mitään traumoja jää. Elämässäni tapahtui muitakin kamalia asioita, mutta silti, minkälainen oli tulevaisuuteni? Nyt olen parikymppinen nainen ja narkomaani. Huumeet auttavat lääkitsemään sitä pahaa oloa, mikä kaikesta on jäänyt.
Pelasta itsesi ja siskosi, kun vielä voit. Ja pitäkää aina yhtä, olkaa toistenne turva. Olet hieno ihminen, kun huolehdit siskostasi. Te ansaitsette paremman elämän ja tulevaisuuden.