Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jatkuvat ylityöt ilman korvausta, palaverit työajan ulkopuolella

Vierailija
16.05.2015 |

Kun työtunnit on loppumassa, lähes aina on tulee viime hetkellä jotain muka niin tärkeää, mikä pitää jäädä tekemään. Yleensä homma kestää vajaan tunnin, joskus parikin tuntia. Koululainen odottaa kotona, että äiti tulisi kotiin. Esimies tietää kyllä, että pieni lapsi odottaa ja toinen päiväkodissa odottamassa. Yleensä hommat ei ole edes kovinkaan kiireellisiä. Neljä vuotta jatkunut sama juttu, kun palasin äitiyslomalta ja hoitovapaalta. Ylitöistä ei edes makseta palkkaa, eikä saa vapaata. Esimiehellä ja suurimmalla osalla muita työntekijöitä ei ole työaikaa, ns. hoitavat tehtävää ja saavat suurta palkkaa, minä olen toimistotyöntekijänä, on työaika ja huomattavasti pienempi palkka kuin ns. tehtävää hoitavilla. Olen useasti sanonut, että lapset odottaa ja myös kysynyt ylityökorvauksia, niin niitä ei saa, mutta hommat pitää kuulemma vaan tehdä ja sujua. Alkaa vähitellen mennä hermo tuohon touhuun. Pelkään että noustessani vastarintaan, saan potkut tai muuten olostani töissä tehdään helvettiä. Parit potkut siellä on jo jaettu, syytä niille en tiedä. Kyseessä iso kansainvälinen yritys, tämä meno vain minun osastollani.

Kommentit (70)

Vierailija
61/70 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 11:47"]

Kuinkahan paljon vähemmän työttömiä olisi Suomessa, jos ei olisi harmaata työtä?

[/quote]

Juurikin näin.

Vierailija
62/70 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 10:29"]

Itse olen esimiesasemassa,tiedän ap:n kaltaiset naiset/miehet jotka voin määrätä vuodesta toiseen tekemään kaikki ylityöt ilmaiseksi. Otan häikäilemättä itselleni bonarit/kiitoksen. Ap jatka samaan malliin vaan, niin ei tarvitse tarkistaa työtehtäviäsi. Aina löytyy sinun tilalle joku nuorempi, vela olisi tietenkin paras vaihtoehto.

[/quote]

Minäkin olen esimiesasemassa, eikä tulisi mieleenkään teettää minuuttiakaan ilmaista työtä työntekijöillä. Päinvastoin, pidän viimeiseen asti kiinni työntekijöiden oikeuksista ylintä johtoa vastaan. Katson että työntekijöilläni on hyvä olla, kaikki saavat tasapuolisen kohtelun ja heille kuuluvan palkan. Silti saan kehuja työstäni, myös ylimmältä johdolta; ehkä sitten tosiaan teen itse työni hyvin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/70 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 11:32"]Ei voi olla niin, että jos tulee klo 6, pääsee lähtemään aikaisintaan klo 15. Toiseksi jos liukuma menee noin myöhälle, maksetaanko siitä korvaukset? Eri asia, jos itse yrittäjä ja oma työnantajansa, mutta liukuva työaika on ihan työehtosopimukseen pohjautuva.[/quote]

Näin se kuitenkin on, mikään  pakko ei tosin ole tulla aamukuudeksi. Eikä mitään korvauksia makseta vaikka tekisit liukuman puitteissa (kiire, DL painaa päälle tms.) 15-tuntisia päiviä.

Vierailija
64/70 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 10:52"]

Mitäs mieltä olette tällaisista liukumista? Aamulla 06.00 - 09.00, illalla 15.00 - 23.59.

Näin meillä korvaamattomilla työn sankareilla, joilla aika monella työ on yhtäkuin harrastus ja muuta elämää ei ole.

[/quote]

Tuo liukuma tarkoittaa sitä että klo 9 - 15 on se aika jolloin ei voi liukua vaan pitää olla paikalla. Jos työaikasaldo on plussan puolella, eli tehty yli 7,5 tunnin päiviä (tai mikä nyt päivittäinen työaika onkin), voidaan työaikasaldoa tasoittaa tekemällä lyhyempää päivää kuitenkin niin että ollaan tuo 9 - 15 paikalla. Työaikasaldon kertymiseen ja pitämisen on yleensä yrityskohtaiset säännöt.

Tuollaiset liukuma-ajat ovat ihan normaalit ilman sen kummempaa työn sankaruutta. Eri asia on se jos työtä on niin paljon että plussasaldo vaan kasvaa eikä sitä voida koskaan pitää vapaana, mutta vika ei ole silloin noissa liukuman ajoissa vaan töiden järjestelyissä.

Vierailija
65/70 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi normaalia. Kyllä normaali 8-16 työaika + rehellinen korvaus yli meneviltä tunneilta on sentään fiksu ratkaisu. Tuollaisessa liukuvassa työajassa ja jossain saldoissa hämärtyy täysin se seikka että palkka on korvausta menetetystä vapaa-ajasta. Toki työaikana pitää sitten tehdä töitäkin.

Vierailija
66/70 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa ei vissiin ymmärrä, että toimihenkilöillä työtä voidaan teettää yli sen, mitä sopimuksessa lukee. Minkäs teet? Vaihtoehtona kilometritehdas ja siitä pois pääseminen ei tunnetusti ole helppoa.

Raksamiehillä ja muilla duunareilla asia on niin selvä. Ne ei tee ilmaiseksi. Matka-ajatkin lasketaan palkallisiksi.

Vierailija
67/70 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 07:00"]

Osa ei vissiin ymmärrä, että toimihenkilöillä työtä voidaan teettää yli sen, mitä sopimuksessa lukee. Minkäs teet? Vaihtoehtona kilometritehdas ja siitä pois pääseminen ei tunnetusti ole helppoa.

Raksamiehillä ja muilla duunareilla asia on niin selvä. Ne ei tee ilmaiseksi. Matka-ajatkin lasketaan palkallisiksi.

[/quote]

Täällä ilmoittautuu esimiehenäkin toiminut toimihenkilö. Ymmärrän kirkkaasti, että varsinkin esimies joutuu omalla ajallakin tekemään yhtä ja toista, eikä joka minuuttia voi merkitä työajaksi. Ymmärrän senkin, että ei Suomessa ole edes toimihenkilö orja, jolla voi teettää ylityötä ilman palkkaa mielin määrin.

Ap ei ole palannut kertomaan meille olennaista, eli millä tavalla työpaikan luottamushenkilö suhtautuu asiaan, onko hän edes ammattiliiton jäsen ja mitä sanoo työsuojeluviranomainen.

Vierailija
68/70 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 05:38"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 11:32"]Ei voi olla niin, että jos tulee klo 6, pääsee lähtemään aikaisintaan klo 15. Toiseksi jos liukuma menee noin myöhälle, maksetaanko siitä korvaukset? Eri asia, jos itse yrittäjä ja oma työnantajansa, mutta liukuva työaika on ihan työehtosopimukseen pohjautuva.[/quote]

Näin se kuitenkin on, mikään  pakko ei tosin ole tulla aamukuudeksi. Eikä mitään korvauksia makseta vaikka tekisit liukuman puitteissa (kiire, DL painaa päälle tms.) 15-tuntisia päiviä.
[/quote]

Ja ei saa edes tulla kuudeksi, jos tyäaika ei ala kuudelta.

Vierailija
69/70 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 07:15"][quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 07:00"]

[/quote]

Täällä ilmoittautuu esimiehenäkin toiminut toimihenkilö. Ymmärrän kirkkaasti, että varsinkin esimies joutuu omalla ajallakin tekemään yhtä ja toista, eikä joka minuuttia voi merkitä työajaksi. Ymmärrän senkin, että ei Suomessa ole edes toimihenkilö orja, jolla voi teettää ylityötä ilman palkkaa mielin määrin.

Ap ei ole palannut kertomaan meille olennaista, eli millä tavalla työpaikan luottamushenkilö suhtautuu asiaan, onko hän edes ammattiliiton jäsen ja mitä sanoo työsuojeluviranomainen.
[/quote]

Eikä kerro mitä tes sanoo ja minkälainen on hänen työsopimus

Vierailija
70/70 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mjaa. Kuulostaa ihan opettajan työltä. Tosin vastaukset on ihan erilaisia, jos oisit kertonu olevas ope niin pelkkiä haukkuja olisit saanut...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi seitsemän