Jatkuvat ylityöt ilman korvausta, palaverit työajan ulkopuolella
Kun työtunnit on loppumassa, lähes aina on tulee viime hetkellä jotain muka niin tärkeää, mikä pitää jäädä tekemään. Yleensä homma kestää vajaan tunnin, joskus parikin tuntia. Koululainen odottaa kotona, että äiti tulisi kotiin. Esimies tietää kyllä, että pieni lapsi odottaa ja toinen päiväkodissa odottamassa. Yleensä hommat ei ole edes kovinkaan kiireellisiä. Neljä vuotta jatkunut sama juttu, kun palasin äitiyslomalta ja hoitovapaalta. Ylitöistä ei edes makseta palkkaa, eikä saa vapaata. Esimiehellä ja suurimmalla osalla muita työntekijöitä ei ole työaikaa, ns. hoitavat tehtävää ja saavat suurta palkkaa, minä olen toimistotyöntekijänä, on työaika ja huomattavasti pienempi palkka kuin ns. tehtävää hoitavilla. Olen useasti sanonut, että lapset odottaa ja myös kysynyt ylityökorvauksia, niin niitä ei saa, mutta hommat pitää kuulemma vaan tehdä ja sujua. Alkaa vähitellen mennä hermo tuohon touhuun. Pelkään että noustessani vastarintaan, saan potkut tai muuten olostani töissä tehdään helvettiä. Parit potkut siellä on jo jaettu, syytä niille en tiedä. Kyseessä iso kansainvälinen yritys, tämä meno vain minun osastollani.
Kommentit (70)
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 09:53"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 09:46"]
Heti ollaan itkemäässä jotain viranomaista apuun. Mitäpä jos nyt ihan ensimmäisenä puhuisi asiasta esimiehen kanssa. Jos se ei tuota tulosta, niin sen jälkeen luottamusmies/liitto/työsuojelu jne.
[/quote]
Niin, siis, kuten ap jo sanoi, "Olen useasti sanonut, että lapset odottaa ja myös kysynyt ylityökorvauksia, niin niitä ei saa, mutta hommat pitää kuulemma vaan tehdä ja sujua."
[/quote]
Ap voisi vastata että ok. Mutta sujuvat sitten taas huomenna kun tulen töihin. Ja apn pitää kertoa selkeästi että lähdettävä nyt, työpäivä on tullut täyteen.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 21:55"]
Tulisin aina seuraavana aamuna sen verran myöhässä mitä pidempään edellisenä päivänä meni.
[/quote]
En suosittele. Toistuva myöhästyminen kelpaa perusteeksi työsuhteen irtisanomiseen. Toisinpäin se ei enää toimikaan esim. niin että toistuva venyminen johtaisi palkankorotukseen.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 21:57"]
Vaadit korvauksen ylitöistä. Muuten lähdet kun vuoro päättyy etkä suostu ilmaiseen työhön.
[/quote]
Tämä toimii vuorotöissä muttei ns. liukuvan työajan työpaikoissa.
Tietääkö ap edes mitä on allekirjoittanut?
Itse olen esimiesasemassa,tiedän ap:n kaltaiset naiset/miehet jotka voin määrätä vuodesta toiseen tekemään kaikki ylityöt ilmaiseksi. Otan häikäilemättä itselleni bonarit/kiitoksen. Ap jatka samaan malliin vaan, niin ei tarvitse tarkistaa työtehtäviäsi. Aina löytyy sinun tilalle joku nuorempi, vela olisi tietenkin paras vaihtoehto.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 10:09"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 09:52"]Pidä ihan itse puolesi ja sano ei, rn jää kun ei tuu korvausta
Mitä työsiäopimuksessasi lukee, onko joustava työaika vai aina sama? Minä kellonaikoina
[/quote]
Ei ehkä kaikki tiedä, mutta liukuva työaika on aika yleinen nykyisin toimistoissakin. Ei synny mitään ylityötä, vaikka ollaan yli neljään (esimerkki vain). Liukuva työaika alkaa esim. Klo 7-10 ja päättyy klo 14-18. Nämä on siis yhden sopimuksen mukaiset, voi olla muitakin. Yleensä pyytäessään saa kirjallisena ohjeet työaikoista, niitä ei ole tapana painaa työsopimukseen. Kuuluvan työajan hyvä puoli on, että voi mennä vaikka hammaslääkäriin klo 8.30, ei tarvita lupaa, jos tulee liukuman rajaan mennessä. Huono puoli, että jos on sovittu, että kaikki tulee kahdeksaan, voi olla vaikea ottaa liukuman loppupäässä syntyviä tunteja pois. Oikeus on silti tulla myöhemmin tai lähteä aiemmin. Ei ne tunnit mihinkään silti "katoa". Niistä ei kuulu maksaa ylityökorvausta, vaan tunnit tasataan, kun pystytään. Joskus joku väittänyt, että liukuva työaika ei ole laillinen, kyllä se on. Kiinteä työaika ei ole enää toimistoissa niin suosittu, koska ihmisillä on muutakin elämää, koululaisten vanhempainvartteja, pankki- ja lääkärimenoja yms.
[/quote]
Mä tunnen liukuvan työajan varsin hyvin kiitos mutta sen käyttö perustuu vapaaehtoisuuteen. Jos joka päivä vaaditaan liukumista niin päin että työntekijän pitää olla pidempään, se on jo ylityötä. Liukuva työaika on sinänsä hyvä asia mutta valitettavan usein sillä pyritään piilottamaan ylitöitä ja välttymään niiden kustannuksilta. Onko ap teillä kulunvalvontajärjestelmä? Miksi et leimaisi ylityöksi aina kun jäät normaalin työajan jälkeen töihin työnantajan vaatimuksesta.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 10:09"]
Ei ehkä kaikki tiedä, mutta liukuva työaika on aika yleinen nykyisin toimistoissakin. Ei synny mitään ylityötä, vaikka ollaan yli neljään (esimerkki vain). Liukuva työaika alkaa esim. Klo 7-10 ja päättyy klo 14-18. Nämä on siis yhden sopimuksen mukaiset, voi olla muitakin. Yleensä pyytäessään saa kirjallisena ohjeet työaikoista, niitä ei ole tapana painaa työsopimukseen. Kuuluvan työajan hyvä puoli on, että voi mennä vaikka hammaslääkäriin klo 8.30, ei tarvita lupaa, jos tulee liukuman rajaan mennessä. Huono puoli, että jos on sovittu, että kaikki tulee kahdeksaan, voi olla vaikea ottaa liukuman loppupäässä syntyviä tunteja pois. Oikeus on silti tulla myöhemmin tai lähteä aiemmin. Ei ne tunnit mihinkään silti "katoa". Niistä ei kuulu maksaa ylityökorvausta, vaan tunnit tasataan, kun pystytään. Joskus joku väittänyt, että liukuva työaika ei ole laillinen, kyllä se on. Kiinteä työaika ei ole enää toimistoissa niin suosittu, koska ihmisillä on muutakin elämää, koululaisten vanhempainvartteja, pankki- ja lääkärimenoja yms.
[/quote]
Tuo liukuva tai joustava työaika hyödyttää kyllä usein enemmän työnantajaa kuin työntekijää. Onhan se kiva ettei pidä olla aina aamulla minuutilleen työpaikalla niin ettei tarvitse stressata esim. mahdollisista ruuhkista tai bussien aikatauluista. Tai että voi aamulla käydä hammaslääkärissä ilman että hattu kourassa anelee esimieheltä "lupaa myöhästyä". Mutta koska keskimäärin tullaan kuitenkin aikaisin ja ollaan helposti pikkuisen pidempään kuin esim. se 7 tuntia 45 minuuttia / 38,25 viikkotuntia niin työnantajahan tästä kerää hyödyn. Vielä kun soppaa sekoitetaan liukuvanpituisilla ruokatunneilla ja kahvitauoilla niin eihän kukaan enää pysy selvillä siitä että johtuuko pitkän päivän teko pitkäksi menneestä lounaasta ja kahvitauoista vai mistä.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 10:09"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 09:52"]Pidä ihan itse puolesi ja sano ei, rn jää kun ei tuu korvausta Mitä työsiäopimuksessasi lukee, onko joustava työaika vai aina sama? Minä kellonaikoina [/quote] Ei ehkä kaikki tiedä, mutta liukuva työaika on aika yleinen nykyisin toimistoissakin. Ei synny mitään ylityötä, vaikka ollaan yli neljään (esimerkki vain). Liukuva työaika alkaa esim. Klo 7-10 ja päättyy klo 14-18. Nämä on siis yhden sopimuksen mukaiset, voi olla muitakin. Yleensä pyytäessään saa kirjallisena ohjeet työaikoista, niitä ei ole tapana painaa työsopimukseen. Kuuluvan työajan hyvä puoli on, että voi mennä vaikka hammaslääkäriin klo 8.30, ei tarvita lupaa, jos tulee liukuman rajaan mennessä. Huono puoli, että jos on sovittu, että kaikki tulee kahdeksaan, voi olla vaikea ottaa liukuman loppupäässä syntyviä tunteja pois. Oikeus on silti tulla myöhemmin tai lähteä aiemmin. Ei ne tunnit mihinkään silti "katoa". Niistä ei kuulu maksaa ylityökorvausta, vaan tunnit tasataan, kun pystytään. Joskus joku väittänyt, että liukuva työaika ei ole laillinen, kyllä se on. Kiinteä työaika ei ole enää toimistoissa niin suosittu, koska ihmisillä on muutakin elämää, koululaisten vanhempainvartteja, pankki- ja lääkärimenoja yms.
[/quote]
Siitä pitää olla maininta työssopimuksessa. Ap:n viestistä saa käsityksen, ettei saa vapaana tekemiään tunteja, liukuvassa työajassa ne saa. Liukuva työaika ja määrääminen eivät myöskään ole sama asia.
Kuinka usein niitä pankki- tai lääkärikäyntejä muka on? Itse käyn pankissa ehkä kerran vuodessa ja työterveyslekurilla ehkä kaksi kertaa vuodessa ja silloinkin yleensä keskellä työpäivää riippuen vapaista ajoista. Hyvä esimies puuttuu niihin paisuviin tuntisaldoihin ja käskee pitämään vapaata. Huono esimies taas.... no sen te tiedättekin.
15 vuotta joustavaa työaikaa ja yhteensä tuhansia talkootunteja tehneenä vaihtaisin koska tahansa rehelliseen 8-16 päivään.
Minulla esimerkiksi lukee työsopimuskessa työaikana 8-16. Joten minulla ei ole liukuva työaika ja tuon ulkopuolella menevät tunnin menee ylityölain mukaan. Työajan saa muuttaa liukuvaksi vain uudella työsopimuksella. Olen kuitenkin joustanut ja ottanut tunnin tunnista, sillä harvoin on tarvinnut kovin pitkään tehdä ja esimies joustaa myös paljon, sillä joudun usein lähtemään perjantaisin vähän aiemmin, kun lähden vanhaa isääni katsomaan ja viimeinen juna, jolla pääsee riittävän lähelle, lähtee kolmelta.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 10:48"]Minulla esimerkiksi lukee työsopimuskessa työaikana 8-16. Joten minulla ei ole liukuva työaika ja tuon ulkopuolella menevät tunnin menee ylityölain mukaan. Työajan saa muuttaa liukuvaksi vain uudella työsopimuksella. Olen kuitenkin joustanut ja ottanut tunnin tunnista, sillä harvoin on tarvinnut kovin pitkään tehdä ja esimies joustaa myös paljon, sillä joudun usein lähtemään perjantaisin vähän aiemmin, kun lähden vanhaa isääni katsomaan ja viimeinen juna, jolla pääsee riittävän lähelle, lähtee kolmelta.
[/quote]
Tämä on sinun soppari, ap:lla jottainnmuuta
Juurikin näin. Ikävä kyllä tällaisesta täytyy olla oma kokemus, muuten sitä ei usko. Kaikilla työpaikoilla ei vaan mennä lakien ja oikeuksien mukaan. Saa myös helposti heikommat kolleegat niskaansa tai pahimmassa tapauksessa potkut. Yt-neuvotteluitahan nykyään piisaa.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 10:49"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 10:48"]Minulla esimerkiksi lukee työsopimuskessa työaikana 8-16. Joten minulla ei ole liukuva työaika ja tuon ulkopuolella menevät tunnin menee ylityölain mukaan. Työajan saa muuttaa liukuvaksi vain uudella työsopimuksella. Olen kuitenkin joustanut ja ottanut tunnin tunnista, sillä harvoin on tarvinnut kovin pitkään tehdä ja esimies joustaa myös paljon, sillä joudun usein lähtemään perjantaisin vähän aiemmin, kun lähden vanhaa isääni katsomaan ja viimeinen juna, jolla pääsee riittävän lähelle, lähtee kolmelta.
[/quote]
Tämä on sinun soppari, ap:lla jottainnmuuta
[/quote]
Toki aina kun lähdet aiemmin, jäät sen tunnin velkaa yritykselle. Jos et oo varas.
Mitäs mieltä olette tällaisista liukumista? Aamulla 06.00 - 09.00, illalla 15.00 - 23.59.
Näin meillä korvaamattomilla työn sankareilla, joilla aika monella työ on yhtäkuin harrastus ja muuta elämää ei ole.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 10:46"]Kuinka usein niitä pankki- tai lääkärikäyntejä muka on? Itse käyn pankissa ehkä kerran vuodessa ja työterveyslekurilla ehkä kaksi kertaa vuodessa ja silloinkin yleensä keskellä työpäivää riippuen vapaista ajoista. Hyvä esimies puuttuu niihin paisuviin tuntisaldoihin ja käskee pitämään vapaata. Huono esimies taas.... no sen te tiedättekin.
15 vuotta joustavaa työaikaa ja yhteensä tuhansia talkootunteja tehneenä vaihtaisin koska tahansa rehelliseen 8-16 päivään.
[/quote]
Riippuu varmaan ihmisestä. Minun kollegani pitää viedä lasta kerran viikossa terapiaan. Ei se silloin onnistunut, kun meillä oli kiinteä toimistotyöaika.
Itse pyrin pitämään liukuman koko ajan vähintään tunnin plussalla. On vanha koira ja monenlaista harmia. Jos ei eturauhanen vaivaa, niin anaalirauhaset tulehtuu tai milloin mitäkin. Vasta oli vanhuksella ripuli, ja tein lyhyemmän työpäivän. Menen myös joskus jo klo 7, jos teen tarkkaa työtä, saa paremmin keskityttyä.
Meillä johtaja antoi kirjallisena liukuman tiedoksi, ja jos kertyy enemmän kuin 2 päivää saldoon plussaa, ne täytyy pitää. Vuosilomien yhteyteen ei saa kerätä mitään. Mielelläni tekisin pari päivää sisään ja ottaisin pidemmän loman, mutta ymmärrän, miksei työnantaja sitä lupaa.
Voisiko ap vastata, mikä on työaika? Onko se kiinteä (lukee yleensä työsopparissa) vai liukuva?
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 10:52"]Mitäs mieltä olette tällaisista liukumista? Aamulla 06.00 - 09.00, illalla 15.00 - 23.59.
Näin meillä korvaamattomilla työn sankareilla, joilla aika monella työ on yhtäkuin harrastus ja muuta elämää ei ole.
[/quote]
Mulla on liukuvat työajat, ihan siksi että mulla on paljon omia menoja ja tärkeää on saada joustaa.
AP:
Sinä vaihdat vapaa-aikaasi rahaan töissä. Jos työstä ei makseta palkkaa, sen on parasta olla muulla tavoin todella palkitseva harrastus. Onko työsi todella palkitseva harrastus?
Jossain pikkufirmassa ymmärtäisin venymisen kun tietää että se joka pyytää venymään on juuri tsekannut firman tilin ja tietää että hynkkyä ei ole. Mutta isossa firmassa? Hohhoijakkaa. Iso firma ei sinun ylityökorvauksiisi kaatuu. Sen sijaan paskaan työkulttuuriin ja huonosti suunniteltuihin töihin se saattaa kaatua, joten on vain firmankin etu että keskustelet tilanteesta esimiehesi ja tarvittaessa, hänen esimiehensä kanssa.
Jos et kuulu liittoon, liity nyt. Liiton jäsentä ei noin vain potkitakaan firmasta pelkästään palkanmaksun epämääräisyyksien vuoksi: potkuihin vaaditaan todellinen, laillinen syy, ja jos sitä ei tule, käy keikka hyvin nopeasti hyvin kalliiksi firmallekin. Liiton maksuton oikeusapu, baby!
Taistellessasi omista oikeuksistasi ole tarkka että sinua ei voida syyttää väärinkäytöksistä: todellakaan ei kannata ottaa omia lomia ylitöiden vastineeksi.
Hommaan pätee sama kuin huonoon parisuhteeseenkin: lapsesi eivät onneksi näe kun sinua kohdellaan kuin lattiarättiä, mutta haluaisitko että heitä kohdeltaisiin samalla tavalla työelämässä?
Ap, sä tarvitset nyt ainakin todisteet tapahtumista, joten alat ehdottomasti nyt pitämään kirjaa tehdyistä tunneista ja ylitöistä joista ei makseta.
Teet vaikka toukokuun normisti ja päiväkirjaan ylös tunnit, pyrit lähtemään kun pitäisi ja jos pakotetaan jäämään niin kirjaat tunnit ylös.
Kun palkkakuitti ko. kuulta saapuu, kysyt työnantajalta sähköpostilla että sun kirjanpidon mukaan ylityötunteja on kertynyt määrä x, mutta palkkanauhassa ei ole ylityökorvauksia. Maksetaanko nämä vapaina?
Jos vastaa sähköpostilla, on sulla todiste, jos pyytää neuvottelemaan asiasta toimistoonsa niin nauhoitat puhelun omia muistiinpanojasi varten.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 22:17"]
Oletko AP vähän tyhmä? Eikun oho, olet nainen. No juuri siksihän teidän euronne onkin 80 senttiä, kun teette aina sen 20 senttiä ilmaista työtä, joka "pitää vain tehdä, että homma sujuu". Sua kustaan silmään ja kovaa.
t. liittoon kuuluva raksamies
[/quote]
Raksalla se voikin olla noin yksinkertaista mutta kyllä nuo ns. harmaat ylityöt ovat valitettavan yleisiä ainakin toimihenkilöpuolella. Virallisista ylitöistä annetaan ylityömääräys ja ne korvataan joko rahana tai vapaana sopimuksen mukaan. Harmaita ylitöitä taas tehdään monessa paikassa ikään kuin vakiintuneena käytäntönä ja yleensä niin että tehdään vähän pitempää päivää kuin mitä työsopimus edellyttää tai jatketaan hommia illalla kotona. Mikäli systeemi toimisi kumpaankin suuntaan niin ylimääräiset tunnit pidettäisiin vapaana mutta käytännössä näin ei tapahdu esim. toimimattomasta työajanseurausjärjestelmästä ja "talon tavoista" johtuen.
http://www.akava.fi/uutishuone/teemajutut/tolkkua_tyoaikoihin/harmaat_ylityot_ovat_harmaata_taloutta
http://www.jokurajajoustamisella.fi/top-10-tyoajoista/harmaa-ylityo.html