Jatkuvat ylityöt ilman korvausta, palaverit työajan ulkopuolella
Kun työtunnit on loppumassa, lähes aina on tulee viime hetkellä jotain muka niin tärkeää, mikä pitää jäädä tekemään. Yleensä homma kestää vajaan tunnin, joskus parikin tuntia. Koululainen odottaa kotona, että äiti tulisi kotiin. Esimies tietää kyllä, että pieni lapsi odottaa ja toinen päiväkodissa odottamassa. Yleensä hommat ei ole edes kovinkaan kiireellisiä. Neljä vuotta jatkunut sama juttu, kun palasin äitiyslomalta ja hoitovapaalta. Ylitöistä ei edes makseta palkkaa, eikä saa vapaata. Esimiehellä ja suurimmalla osalla muita työntekijöitä ei ole työaikaa, ns. hoitavat tehtävää ja saavat suurta palkkaa, minä olen toimistotyöntekijänä, on työaika ja huomattavasti pienempi palkka kuin ns. tehtävää hoitavilla. Olen useasti sanonut, että lapset odottaa ja myös kysynyt ylityökorvauksia, niin niitä ei saa, mutta hommat pitää kuulemma vaan tehdä ja sujua. Alkaa vähitellen mennä hermo tuohon touhuun. Pelkään että noustessani vastarintaan, saan potkut tai muuten olostani töissä tehdään helvettiä. Parit potkut siellä on jo jaettu, syytä niille en tiedä. Kyseessä iso kansainvälinen yritys, tämä meno vain minun osastollani.
Kommentit (70)
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 22:02"]Mahtavatko nuo pomot tietää että sinulla ei ole samanlaista sopimusta kuin heillä?
Ihme touhua kyllä on, meillä on itsestään selvää että lapset pitää hakea hoidosta tms. ja tästä syystä voi kieltäytyä palavereista.
[/quote]
Kuka vitun taneli tätäkin alapeukutti?!
Ala hakemaan jo uutta työpaikkaa. Mitä sinulla lukee työsopimuksessa? Noudatko jotain työehtosopimusta? Homma jatkuu ja menee vielä hankalammaksi jos et itse pistä siihen stoppia. Ota ylimääräinen työ puheeksi, sano että sinulle ei makseta niin hyvin että työaika voidaan unohtaa, eli joko ylityöt on alettava korvaamaan tai palkkaa on nostettava.
Varsinkin naiset tuntuu kuvittelevan että kun tekevät työnsä hyvin ja tunnollisesti niin se palkitaan. Paskanmarjat. Työntantajilla ei ole moraalia, ne kyllä teettää ilmaista työtä jos joku suostuu tekemään.
Olisko mitään ideaa kuitenkin liittyä ammattiliittoon? Jos ei, niin siinä tapauksessa pyydä apua AVI:n työsuojeluviranomaiselta. Ylityöpalkkojen periminen takautuvasti oli ainakin ennen ammattiliiton heiniä, mutta en tiedä onko nekin nykyään munattomampia.
Oikeasti ylitöistä on maksettava ja sillä selvä. Sinä teet nyt tämän luettuasi laskun jokaisesta tunnista ja jos korvaus ei ole tililläsi viimeistään seuraavana palkkapäivänä, teet jotain muuta.
Tällaisia nössyköitä työnantajat käyttävät surutta hyväkseen. Joskus kannattaa olla ihan reilusti 'ämmä' ja tehdä itse asialle jotain, eikä vain valittaa ja hakea sympatiaa nettikeskustelussa.
Ei sinulla ole mitään menetettävää, jos saisit potkut. Tietenkin sinulla on oltava todiste siitä, että sinä itse et ole sitä aiheuttanut, eli se AVI:n työsuojeluviranomaiselle tehty ilmoitus palkattomista ylitöistä.
Mutta tee ensin kirjallinen vaatimus ylitöiden korvaamisesta, jotta työnantaja ei voi väittää, että sinä olet ihan vaan vapaaehtoisesti niitä ilmaiseksi tehnyt.
Palkattomien ylitöiden teettäminen toimihenkilöillä on laitonta. Vain esimiestasolla saa olla sopimuksia, joissa ylityöt kuuluvat työaikaan. Sellaista työsopimusta ei edes saa toimihenkilötasolla tehdä.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 21:49"]Kun työtunnit on loppumassa, lähes aina on tulee viime hetkellä jotain muka niin tärkeää, mikä pitää jäädä tekemään. Yleensä homma kestää vajaan tunnin, joskus parikin tuntia. Koululainen odottaa kotona, että äiti tulisi kotiin. Esimies tietää kyllä, että pieni lapsi odottaa ja toinen päiväkodissa odottamassa. Yleensä hommat ei ole edes kovinkaan kiireellisiä. Neljä vuotta jatkunut sama juttu, kun palasin äitiyslomalta ja hoitovapaalta. Ylitöistä ei edes makseta palkkaa, eikä saa vapaata. Esimiehellä ja suurimmalla osalla muita työntekijöitä ei ole työaikaa, ns. hoitavat tehtävää ja saavat suurta palkkaa, minä olen toimistotyöntekijänä, on työaika ja huomattavasti pienempi palkka kuin ns. tehtävää hoitavilla. Olen useasti sanonut, että lapset odottaa ja myös kysynyt ylityökorvauksia, niin niitä ei saa, mutta hommat pitää kuulemma vaan tehdä ja sujua. Alkaa vähitellen mennä hermo tuohon touhuun. Pelkään että noustessani vastarintaan, saan potkut tai muuten olostani töissä tehdään helvettiä. Parit potkut siellä on jo jaettu, syytä niille en tiedä. Kyseessä iso kansainvälinen yritys, tämä meno vain minun osastollani.
[/quote]
Älä jää vaan lähde. Kirjaa tunnit ylös ja vaadi vapaana. Valita
Pidät vain puolesi. Ja vaadi rahaa.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 09:38"]
Olisko mitään ideaa kuitenkin liittyä ammattiliittoon? Jos ei, niin siinä tapauksessa pyydä apua AVI:n työsuojeluviranomaiselta. Ylityöpalkkojen periminen takautuvasti oli ainakin ennen ammattiliiton heiniä, mutta en tiedä onko nekin nykyään munattomampia.
Oikeasti ylitöistä on maksettava ja sillä selvä. Sinä teet nyt tämän luettuasi laskun jokaisesta tunnista ja jos korvaus ei ole tililläsi viimeistään seuraavana palkkapäivänä, teet jotain muuta.
Tällaisia nössyköitä työnantajat käyttävät surutta hyväkseen. Joskus kannattaa olla ihan reilusti 'ämmä' ja tehdä itse asialle jotain, eikä vain valittaa ja hakea sympatiaa nettikeskustelussa.
[/quote]
Heti ollaan itkemäässä jotain viranomaista apuun. Mitäpä jos nyt ihan ensimmäisenä puhuisi asiasta esimiehen kanssa. Jos se ei tuota tulosta, niin sen jälkeen luottamusmies/liitto/työsuojelu jne.
Ilmoitat vaan että lapsi on NYT haettava hoidosta, huomenna jatkuu. Heippa!
Niin ne tekee pomotkin.
Pidä ihan itse puolesi ja sano ei, rn jää kun ei tuu korvausta
Mitä työsiäopimuksessasi lukee, onko joustava työaika vai aina sama? Minä kellonaikoina
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 09:46"]
Heti ollaan itkemäässä jotain viranomaista apuun. Mitäpä jos nyt ihan ensimmäisenä puhuisi asiasta esimiehen kanssa. Jos se ei tuota tulosta, niin sen jälkeen luottamusmies/liitto/työsuojelu jne.
[/quote]
Niin, siis, kuten ap jo sanoi, "Olen useasti sanonut, että lapset odottaa ja myös kysynyt ylityökorvauksia, niin niitä ei saa, mutta hommat pitää kuulemma vaan tehdä ja sujua."
Vaikea tilanne. Nyrkkisääntönä sanoisin, että noihin ei ikinä kannata lähteä mukaan alunperinkään. Kun kysytään ensimmäisen kerran ylitöihin pitää kysyä vastaan, että maksetaanko se rahana vai vapaana. Varsinkin paikassa, jossa suurimmalla osalla on kokonaistyöaika. Eivät välttämättä edes tajua eroa. Nyt kun olet hommaan alunperin alistunut, saat vain vittumaisen maineen kun alat puolustaa oikeuksiasi. Mutta parasta se on silti tehdä. Ei ole laillinen irtisanomisperuste ja kuka tahansa fiksu ymmärtää sun olevan oikeassa kuitenkin.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 09:53"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 09:46"]
[/quote]
Niin, siis, kuten ap jo sanoi, "Olen useasti sanonut, että lapset odottaa ja myös kysynyt ylityökorvauksia, niin niitä ei saa, mutta hommat pitää kuulemma vaan tehdä ja sujua."
[/quote]
No ei suju, jos ei tuu lisäpalkkaa tai vapaata
Haluaako AP olla työllisenä ja saada palkkaa, vai olla oikeassa?
Ym. kysymykseen pitää osata ensin vastata, vasta sen jälkeen alkaa hankalaksi. Työttömiä on tässä maassa noin 500.000, ehkä siinä on se vastaus.
Ja suostuu. Mä en jäisi vaan lähtisin. Toki jos soppari sallii, pomo voi sanoa työajaksi vaikka 11-19
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 10:00"]
Haluaako AP olla työllisenä ja saada palkkaa, vai olla oikeassa?
Ym. kysymykseen pitää osata ensin vastata, vasta sen jälkeen alkaa hankalaksi. Työttömiä on tässä maassa noin 500.000, ehkä siinä on se vastaus.
[/quote]
Sieltä vaan sitten valikoimaan joku sopiva työtön tilalle. Ilmaiseksi ei kannata töitä tehdä.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 09:53"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 09:46"]
[/quote]
[/quote]
Tää on niin tätä naisten saamattomuutta. Ei tarvi keksi syitä miksi ei voi nyt jäädä ylitöihin. Jos selittee aina että pitää hakea lapsi hoidosta yms. niin eihän pomo edes tajua että ap ei halua tehdä imaiseksi töitä, vaan sillähän on se lapsi joka vaieuttaa työn tekemistä.
Sanokaa suoraan pomolle että palkattomat ylityöt ei vetele. Vähintä on se että lisätyö hyvitetään vapaana.
Kerro nyt ap ihan ensimmmäisenä mitä tessiä teillä noudatetaan. Siellä pitäisi olla maininta ylitöistä ja niiden korvaamisesta. Jos esimies ei ymmärrä että tessiä pitää noudattaa, seuraava askel on ottaa yhteyttä luottamusmieheen ja kysyä neuvoa. Tai jutella henkilöstöpäällikön kanssa ihmisten eriarvoisesta kohtelusta. Kyllä ihmisen pitää osata pitää puolensa. Se että vaatii lakien ja tessin noudattamista, ei ole irtisanomisperuste.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 09:52"]Pidä ihan itse puolesi ja sano ei, rn jää kun ei tuu korvausta
Mitä työsiäopimuksessasi lukee, onko joustava työaika vai aina sama? Minä kellonaikoina
[/quote]
Ei ehkä kaikki tiedä, mutta liukuva työaika on aika yleinen nykyisin toimistoissakin. Ei synny mitään ylityötä, vaikka ollaan yli neljään (esimerkki vain). Liukuva työaika alkaa esim. Klo 7-10 ja päättyy klo 14-18. Nämä on siis yhden sopimuksen mukaiset, voi olla muitakin. Yleensä pyytäessään saa kirjallisena ohjeet työaikoista, niitä ei ole tapana painaa työsopimukseen. Kuuluvan työajan hyvä puoli on, että voi mennä vaikka hammaslääkäriin klo 8.30, ei tarvita lupaa, jos tulee liukuman rajaan mennessä. Huono puoli, että jos on sovittu, että kaikki tulee kahdeksaan, voi olla vaikea ottaa liukuman loppupäässä syntyviä tunteja pois. Oikeus on silti tulla myöhemmin tai lähteä aiemmin. Ei ne tunnit mihinkään silti "katoa". Niistä ei kuulu maksaa ylityökorvausta, vaan tunnit tasataan, kun pystytään. Joskus joku väittänyt, että liukuva työaika ei ole laillinen, kyllä se on. Kiinteä työaika ei ole enää toimistoissa niin suosittu, koska ihmisillä on muutakin elämää, koululaisten vanhempainvartteja, pankki- ja lääkärimenoja yms.
Up