Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ystävä ei iloitse kanssani, kun olen laihtunut?

Vierailija
18.01.2022 |

Minulla on ollut ihan reippaasti ylipainoa ja laihtuminen on todella ollut välttämätöntä. Olen laihtunut 10 kiloa ja pian alan lähestyä normaalipainon ylärajaa. Olen niin iloinen, kun olen saanut painon laskemaan. Olo on paljon virkeämpi ja jaksan paremmin. Olen ylpeä, kun olen jaksanut lipsumatta noudattaa ruokavaliota.

Ystäväni on itsekin kertonut minulle aikanaan painonpudotusprosessistaan ja kannustin, kun hän kuntoili. Nyt kun olen kertonut laihtumisesta ja halunnut jakaa iloni ystävän kanssa, hän ei kommentoi asiaa mitenkään. Eikö voisi edes sanoa "hieno juttu!"? Miksi ystävä ei iloitse kanssani?

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta kuuluu peruskäytöstapoihin, että toiselle tärkeästä etapista onnitellaan. Oli se sitten lapsen saaminen, uusi työpaikka, laihtuminen, maratonin juokseminen tms. Siis vaikka asia ei olisi itselle iso juttu, mutta jos se on ollut toiselle tärkeä asia, niin mielestäni onnittelu kuuluu asiaan, vaikkei aiheesta keskustelua sen pidempään jatkaisi.

Itse en todellakaan kaipaa mitään onnitteluja laihdutuksestani. Mautonta.

Mikä siinä on mautonta? Se on kuitenkin todella merkittävä asia monelle ja sen eteen on voitu nähdä ihan suunnaton työ ja tuska.

Vierailija
22/57 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on epäkohteliasta kommentoida painoa riippumatta siitä, onko ihminen lihava tai laiha, lihonut tai laihtunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän aika monella ärsytä jos toinen on laihtunut, jos oma paino närästää.

Itsekuri ylipäätään harmittaa muita, kun harvalla sitä löytyy.

Vierailija
24/57 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen paino ja keho on sellaisia asioita, että niitä ei kannata kommentoida negatiivisessa eikä positiivisessa mielessä. Ystäväsi on fiksu.

Vierailija
25/57 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän on vaikea ulkopuolisen vastata, kun ei tunne teitä kumpaakaan, eikä tiedä yksityiskohtia. Voi olla, että hän on perusluonteeltaan sellainen, ettei kommentoi toisten asioita. Voi olla, että hänestä paino on niin henkilökohtainen asia, ettei sitä voi välttämättä edes positiivisesti kommentoida ilman riskiä, että loukkaa toista (moni varmaan tietää sen "olinko mä ennen sitten niin järkyttävän näköinen valas, vai mitä sä tarkoitat" -reagoinnin). Voi olla, että jos hän on itse lihonut, häntä harmittaa toisen onnistuminen. Voi olla, että hän on nähnyt jo niin monta jojoiluasi, ettei enää jaksa kommentoida suuntaan tai toiseen. Voi olla, että olet pitänyt niin kovaa meteliä asiasta, ettei hän enää jaksa koko jutusta mitään kuulla. Voi olla, ettei hän edes ole huomannut, kun on ollut esim. omia murheita, joiden seurauksena ei ole jaksanut keskittyä siihen, mitä ympärillä tapahtuu. Tai voi olla jotain ihan muutakin. Pääasia on kuitenkin, että olet onnistunut laihduttamaan ja olet itse siitä onnellinen. Ei muiden reaktioilla ja mielipiteillä ole väliä. Tsemppiä saavutetun tuloksen säilyttämiseen.

Vierailija
26/57 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen ex ystäväni. Koko ajan olisi pitänyt innostua hänen asioistaan, oli sitten kyseessä painonpudotus, uusi harrastus tai uusi työ. Otti nokkiinsa kun en jatkuvasti jaksanut kehua ja myötäelää kuin viimeistä päivää. Todella raskasta tuollainen, mulla on omiakin asioista mietittävänä.

Vierailija
27/57 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta kuuluu peruskäytöstapoihin, että toiselle tärkeästä etapista onnitellaan. Oli se sitten lapsen saaminen, uusi työpaikka, laihtuminen, maratonin juokseminen tms. Siis vaikka asia ei olisi itselle iso juttu, mutta jos se on ollut toiselle tärkeä asia, niin mielestäni onnittelu kuuluu asiaan, vaikkei aiheesta keskustelua sen pidempään jatkaisi.

Itse en todellakaan kaipaa mitään onnitteluja laihdutuksestani. Mautonta.

Joo, ja pahimmat sitten tunnustavat, että minä jo olen ajatellut pitäiskö minun sanoa sinun painosta sinulle, kun et itse sitä huomannut. Minulla tosiaan iso pelko on, että laihtumisesta sanotaan isoon ääneen ihmisten keskuudessa ja sitten kaikki kääntyvät katsomaan. Näinkin on käynyt.

Vierailija
28/57 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en kommentoi toisten painoa mitenkään. Ihan ovat samoja ihmisiä pulleina tai laihoina. Jos jonkun laihtumista menisi kehumaan ja hän lihoisi takaisin, niin hän voisi kuvitella että oli laihempana parempi. Vaikka ei painolla ole mitään väliä esim. ystävyyden kannalta.

En sanoisi ihan noinkaan.  Teoriassa pitää paikkansa, mutta käytännössä voi käydä juuri niinkuin ap:lle. Ystäville tulee joku onglema laihtumisen takia. Kyllähän se identiteettiin vaikuttaa vahvasti ja etenkin siihen millä tavalla muut ihmiset ottavat vastaan. Läskivihaa kuulee jatkuvasti minne tahansa meneekään, joten varmasti elämä on jollain tapaa erilaista laihtumisen jälkeen.

Vierailija
29/57 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on epäkohteliasta kommentoida painoa riippumatta siitä, onko ihminen lihava tai laiha, lihonut tai laihtunut.

Kiitos, kiitos ja kiitos.

Terveisin jojottelija

Vierailija
30/57 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinustakin on tulossa paremman näköinen laihtumisen myötä, joten alkaa kokemaan sinut uhkana. Tämähän se totuus on. Mutta hyvä, jatka vaan samaan malliin, älä missään nimessä anna hänen lannistaa!

Ystäväni on eri sukupuolta kuin minä, joten tuskin mistään uhkana kokemisesta on kyse.

Ap

Oletko sinkku? Vastakkaista sukupuolta oleva ns. ystäväsi on ehkä huolissaan, ettei omat riitä, tiedäthän..

Vierailija
31/57 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainoa syy olla "iloitsematta" kaverin rinnalla on ollut se että hän ei ole iloinnut itse minun kanssani kun tilanne on ollut toisinpäin. Yleensä tilanne on ollut se että kun minä olen saavuttanut jotain, niin kaveri on kateellisena ollut huomioimatta asiaa mitenkään, mutta kun sama onni potkaisee hänen kohdalleen, niin minulle on hehkutettu nniin maan hirveästi asiaa, ja oletettu että minä riemuitsen suorastaan, vaikka vastaavan tilanteen ollessa toisin päin, ehkä jopa vain alle vuosi takaperin on kaveri vain vaihtanut puheenaihetta. 

Joten sinuna ap miettisin oletko käyttäytynyt itse näin, ja mikäli et todellakaan ole, niin saatat olla myöhemmin tilanteessa kaverisi kanssa, jossa hän hehkuttaa sinulle saavutustaan, ja olettaa että sinun pitää hyppiä nyt riemusta, vaikka hän aiemmin saman onnen kohdatessa sinut, vain nakkeli niskojaan kateuksissaan. 

Niin, ja tilanteen ei tarvitse olla sama, eli just se laihdutus, vaan mikä tahansa onnistuminen.

Vierailija
32/57 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, sovitaanko ettei enää puhuta painosta mitään?

Vierailija
33/57 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vastakkaista s-puolta oleva ystäväni suuttui kun löysin parisuhteen. Että jos ole sinkku, niin odotappa vain, siihen jää teidän ystävyytenne. 

Vierailija
34/57 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen on naiselle susi.

Vierailija
35/57 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen laihtunut 30 kiloa hiljattain eikä kukaan tuttava kommentoi mitään. Olen tästä kiitollinen, koska en kaipaa muistutuksia siitä, mitä he ovat minusta aiemmin ajatelleen. Näen kyllä sen heidän katseissaan, että huomaavat ja ovat mielissään asiasta.

Tämä on just se juttu, kun nykyään se ei ole kohteliasta huomautella toisen painosta, suuntaan eikä toiseen.

Itseänikin ärsyttää kun sukulaiseni on aina olleet sellaisia että ihan ensin kun nähdään, niin ruoditaan ulkonäkö ja paino. No onpa kiva nähdä, jos on lihonut tai pysynyt samassa saa kuulla huomauttelua siitä, jos laihtunut niin kauheat onnittelukonsertit päälle. Onpa kiva kuulla aina, ettei kelpaa sellaisena kuin on.

Sitten ihmetellään miksi käyn niin harvoin. No kun pitää muistaa laihduttaa ennen kuin menee, ja ostaa uudet vaatteet ja käydä kampaajalla ja meikata ja olla muutenkin terve ja hyvännäköinen. Muuten ei kelpaa.

Tämä on syy, miksi en itse ikinä ruodi kenenkään ulkonäköä, hyvässä enkä pahassa.

Vierailija
36/57 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aikoinaan laihtunut paljon ja ärsytti se ”voi kun olet laihtunut”. Upeaa, etc. Tuli myös paineita asiasta.

En ikinä itse kommentoi kenenkään painoa.

Jos olet itse tyytyväinen siihen niin mitä kehuja haet ulkopuolisilta.. en ymmärrä.

Yksi kavereistani myös fb:ssä kertoi laihtumisestaan ja miten oman tyttären farkut mahtuvat jalkaan etc. Postasi kuvia.. meni vuosi pari kun alkoi postaamaan miten syömishäiriö otti vallan ja hyväksyy nykyään itsensä hieman tukevampana. Ei siis ylipainoinen,mutta painavampi. Tässäkin yksi syy miksen kommentoi

Vierailija
37/57 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään alkaisi kommentoimaan toisen painoa omin päin. Mutta jos kaveri itse iloitsee, että on saanut 5kg pudotettua, tottakai totean edes että hieno homma. Muutama tuttu tai sukulainen on sitten sellaisia, että kommentoivat kyllä, mutta ei kehuen. Siis jos sanoisin vaikka että laihduin 5kg, ollaan innoissaan että hei Pertti setäkin laihtui 8kg. Tai haen työpaikkaa ja ekana todetaan että hei tuohan olisi hyvä työ siskollesi. Siis se minun kokemus sivuutetaan täysin.

Vierailija
38/57 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinustakin on tulossa paremman näköinen laihtumisen myötä, joten alkaa kokemaan sinut uhkana. Tämähän se totuus on. Mutta hyvä, jatka vaan samaan malliin, älä missään nimessä anna hänen lannistaa!

Ystäväni on eri sukupuolta kuin minä, joten tuskin mistään uhkana kokemisesta on kyse.

Ap

Ai että tällainen käänne 🤣🤣🤣 Olisit ehkä voinut mainita sukupuolen jo avausviestissä...jos tämä koko avaus edes olisi ollut todenperäinen.

Uskooko joku oikeasti tämän olevan jotain muuta kuin ap:n satuilua?

Vierailija
39/57 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on niin paljon läskejä, että turha kuvitella saavasi ymmärrystä. Suomalaiset harvoin osaa iloita toisen puolesta.

Vierailija
40/57 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin ei enää kuuluu. Tämän kehorauha kampanjoinnin johdosta toisen kehoa ei saisi enää kommentoida, eikä varsinkaan kehua laihtumista. Se nimittäin antaa ymmärtää kuinka lihavasta kehossa olisi ollut jotain vikaa ja se nähdään loukkaavana. Toiset menevät jopa niin pitkälle, että sitä omaa iloa ei saisi näyttää tai olla edes iloinen sisäisesti siitä laihtumisesta, koska muut voivat kokea olonsa loukatuksi ja myös tekevät sitä. Vaikkei asia edes heitä koskettaisi laihduttajana tai kehujana. On jopa näitä Rebel Wilsonin ja Adelen laihtumisesta loukkaantuneita.

Mutta ap:lle sanoisin, ole onnellinen omista saavutuksistasi sanoi muut jotain tai ei. Päämäärään pääseminen on aina hieno juttu. Sinä tiedät sen ja me tiedämme sen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän