Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielestäni on moraalitonta ostaa lapselleen sellaisia vaatteita jotka

Vierailija
16.05.2015 |

saman ikäiset lapset tekevät toisella puolella maapalloa erittäin kamalissa olosuhteissa.

Miksi siis niin monet silti ostavat sellaisia vaatteita lapsilleen? Vai onko se logiikka, että kunhan täällä suomessa on kaikki "hyvin" niin hälläväliä muista?

kommentoikaa, sillä en oikeasti ymmärrä. (Enkä siis osta itselleni, enkä lapsilleni muutakuin eettisesti tuotettuja ja kirpparivaatteita)

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn töissä enkä ehdi koluta kirppareita. Laita ap pari merkkiä mitä voi ostaa. Kiitos

Vierailija
22/31 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 21:56"]

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 21:53"][quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 21:47"] Mitä merkkejä tarkoitat? Onko mielestäsi parempi, että lapset myyvät itseään kuin tekevät työtä? Vaihtoehdot ovat huonoja, mutta ei se niitä lapsia kouluun saa, että me lakkaamme ostamasta. [/quote] Kyllä se itse asiassa saa. Jos lapsia ei voi pistää töihin, heidät on sama pistää kouluun. Aikuinen ompelee aika hiton paljon paremmin kuin lapsi. Ainoa syy käyttää lapsia on se, että heitä saa halvemmalla. [/quote] aijaa, kukas ne sinne kouluun on laittamassa, ja vielä mihin kouluun.?

[/quote]

Yhteiskunnat tuppaavat rakentumaan siten, että siellä, missä on tehtaita, on yleensä koulujakin. Niitä paikkoja kutsutaan asutuskeskuksiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulle on käynyt lapsen saannin jälkeen niin, etten oikein ilkeä ostaa noista halpaketjuista vaatteita (vaikka oma onkin vielä vauva eli tuon ikäiset ei ompele missään mitään, mutta silti ihan erilailla säälittää nuo olosuhteet). Ilokseni olen huomannut, että Suomessa on lastenvaatevalmistajia, jotka edes yrittävät olla eettisiä (valmistus euroopassa). Meillä onkin lähinnä Gugguuta, Noshia ja Papua, jonkin verran myös Rodinia, vaikka onkin ruotsalainen. Ei niitä vaatteita lopulta tarvita mitään älyttömiä määriä ja noissa on sekin hyvä puoli, että niillä on jälleenmyyntiarvoa. Toisin kuin noilla halpisvaatteilla, joita ei saa edes puoli-ilmaiseksi myytyä missään. 

Vierailija
24/31 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 21:55"]

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 21:40"]

saman ikäiset lapset tekevät toisella puolella maapalloa erittäin kamalissa olosuhteissa.

Miksi siis niin monet silti ostavat sellaisia vaatteita lapsilleen? Vai onko se logiikka, että kunhan täällä suomessa on kaikki "hyvin" niin hälläväliä muista?

kommentoikaa, sillä en oikeasti ymmärrä. (Enkä siis osta itselleni, enkä lapsilleni muutakuin eettisesti tuotettuja ja kirpparivaatteita)

[/quote]

Mun mielestä on moraalitonta juottaa lapsilleen maitoa yms... Aatella ettei se lapsi sitä maitoa mihinkään edes tarvitse ja maidon vuoksi eräät äidit elävät vankeudessa, pakotetaan raskaaksi ja sitten niiltä vielä viedään se mukula synnytyksen jälkeen jotta itsekkät ihmiset saavat ryystää sen maitonsa.

[/quote]

Sitten varmaankin olet vegaani. Hienoa!

Vierailija
25/31 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikeasti ajattelee noiden maiden huonoja työoloja, niin ratkaisu ei ole, että tavallinen kuluttaja lakkaa niitä tuotteita ostamasta. Se voi lisätä jopa kurjuutta, koska perheiden pienet tulot tippuvat entisestään. Jos oikeasti haluaa vaikuttaa työoloihin köyhissä maihin, niin muutos tapahtuu politiikan ja erilaisten järjestöjen kautta, jotka painostavat köyhien maiden päättäjiä, jotta maan sisäisesti vaikutetaan siihen, ettei lapsityövoimaa käytetä.

Vierailija
26/31 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se halpatuotettu vaate jotenkin huonoarvoisempi? Päinvastoin, ihmisten vaan pitäisi arvostaa niitä enemmän, että joku on vähemmällä palkalla, huonommissa olosuhteissa valmistanut vaatteen. Onko eurooppalainen vaatetehtaan työntekijä arvokkaampi ihmisenä kuin aasialainen? Eettinen vaate on myös se, mistä pidetään parhaiten huolta eli kestää kauemmin, ostaja arvostaa vaatteen tekijää.

Vierailija
27/31 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 21:49"]Mä olen suht tiedostava kansalainen ja pyrin ostamaan lapsille eurooppalaista kampetta, mutta noita toppahaalareita ym. ulkovermeitä ei taideta enää valmistaa muualla kuin Kiinassa.

Kirppari ei mielestäni ole mikään ratkaisu näihin eettisiin kysymyksiin. Päinvastoin jos vaatteet saa hyvin eteenpäin ja rahaa niistä, se kannustaa vain ostamaan lisää ja lisää kurjissa oloissa tehtyä rättiä hetken mielijohteesta.
[/quote]

Tavalle teettää Virossa, Suomessa myös joitakin toimintoja ja tehtaanmyymälä. Tuotemerkkejä Remu ja Superremu. Voi ostaa heidän nettikaupastaan, Prismasta ja ilm myös Stockalta. Suosittelen lämpimästi, ovat hyvälaatuisia.

Vierailija
28/31 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 22:10"]

Jos oikeasti ajattelee noiden maiden huonoja työoloja, niin ratkaisu ei ole, että tavallinen kuluttaja lakkaa niitä tuotteita ostamasta. Se voi lisätä jopa kurjuutta, koska perheiden pienet tulot tippuvat entisestään. Jos oikeasti haluaa vaikuttaa työoloihin köyhissä maihin, niin muutos tapahtuu politiikan ja erilaisten järjestöjen kautta, jotka painostavat köyhien maiden päättäjiä, jotta maan sisäisesti vaikutetaan siihen, ettei lapsityövoimaa käytetä.

[/quote]

Viime kädessä tietenkin nämä asiat pistetään kuntoon lainsäädännöllä. Mutta tässä valmista maailmaa odotellessa jokaisella on vapaus päättää, mille firmalle antaa rahansa, ja turha väittää, ettei sillä kapitalismissa olisi väliä.

Vierailija
29/31 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 22:15"][quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 21:49"]Mä olen suht tiedostava kansalainen ja pyrin ostamaan lapsille eurooppalaista kampetta, mutta noita toppahaalareita ym. ulkovermeitä ei taideta enää valmistaa muualla kuin Kiinassa.

Kirppari ei mielestäni ole mikään ratkaisu näihin eettisiin kysymyksiin. Päinvastoin jos vaatteet saa hyvin eteenpäin ja rahaa niistä, se kannustaa vain ostamaan lisää ja lisää kurjissa oloissa tehtyä rättiä hetken mielijohteesta.
[/quote]

Tavalle teettää Virossa, Suomessa myös joitakin toimintoja ja tehtaanmyymälä. Tuotemerkkejä Remu ja Superremu. Voi ostaa heidän nettikaupastaan, Prismasta ja ilm myös Stockalta. Suosittelen lämpimästi, ovat hyvälaatuisia.
[/quote]

Piti lukea Travalle.

Vierailija
30/31 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kyllä edullisiakin lastenvaatteita joita suinessa tehdään mutta en koe eettiseksi kun en tiedä missä kankaat tehty yms. Muut oheisjutut.

Vierailija
31/31 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 22:15"]

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 21:49"]Mä olen suht tiedostava kansalainen ja pyrin ostamaan lapsille eurooppalaista kampetta, mutta noita toppahaalareita ym. ulkovermeitä ei taideta enää valmistaa muualla kuin Kiinassa. Kirppari ei mielestäni ole mikään ratkaisu näihin eettisiin kysymyksiin. Päinvastoin jos vaatteet saa hyvin eteenpäin ja rahaa niistä, se kannustaa vain ostamaan lisää ja lisää kurjissa oloissa tehtyä rättiä hetken mielijohteesta. [/quote] Tavalle teettää Virossa, Suomessa myös joitakin toimintoja ja tehtaanmyymälä. Tuotemerkkejä Remu ja Superremu. Voi ostaa heidän nettikaupastaan, Prismasta ja ilm myös Stockalta. Suosittelen lämpimästi, ovat hyvälaatuisia.

[/quote]

Travalle ei kerro missään valmistusmaata, joten vahvasti veikkaan sen olevan jokin muu kuin Viro. Sen sijaan Lenne ompelutti vielä jokunen vuosi sitten Virossa. Tilanne on tietysti voinut muuttua - tietoni ovat parin vuoden takaisia, koska olen jo alistunut ostamaan kiinalaista.

-Tuo aiempi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yhdeksän