Kokemuksia herpeksestä
Miehelläni on sukupuoliherpes. Saanut taudin joskus ennen minua. Olemme käyttäneet kondomia koko seurustelun ajan, mutta minua se alkaa tympimään. Olen lukenut, ettei herppes tartu kuin aktiivisena eli silloin kun on rakkuloita.
Onko jollain kokemusta?
Kommentit (39)
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 18:59"][quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 18:50"]En ole käynyt testeissä. Olemme käyttäneet aina kondomia eli en usko saaneeni tautia. Mitään oireita ei minulla ole myöskään ollut.
Ap
[/quote]
Käyhän testauttamassa. Vasta sitten tiedät kannatko virusta tai viruksia. Oireettomuus ei kerro mitään. Ja mene sitten yksityiselle julkinen ei ilman syytä vast.ainetestejä tee
[/quote]
Mitä tämä hyödyttää? Ap jättää puolisonsa tai jättää seksin harrastamisen? Näkeehän se sitten onko tarttunut vai ei jos rakkuloita tulee. Lisäksi minulle gyne sanoi että tuo testi ei ole 100% varma. Ainoa varma tulos saadaan kun otetaan näyte rakkuloista.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 18:53"]Herpestä ei pysty testaamaan kun rakkulavaiheessa eli niin kauan ei pystytä varmaksi sanomaan kunnes puhkeaa.
[/quot
KYLLÄ pystyy, verestä. Se testi tosin ei kerro että missä päin kehoa virus lymyää.
T labbisnurse
Ihan turhaan pelkäät. Vakavia jälkitauteja voi saada muistakin taudeista. Itse sain oireettomalta mieheltäni taudin, muutamia kertoja ollut, eka kerta oli kipeä. Kaksi lasta ja synnytykset olleet ihan normaaleja alatiesynnytyksiä.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 19:01"][quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 18:53"]Herpestä ei pysty testaamaan kun rakkulavaiheessa eli niin kauan ei pystytä varmaksi sanomaan kunnes puhkeaa.
[/quot
KYLLÄ pystyy, verestä. Se testi tosin ei kerro että missä päin kehoa virus lymyää.
T labbisnurse
[/quote]
Ja mitä tämän tietäminen hyödyttää? Se tartunta on tai ei, mitä väliä jos se ei ole tähänkään mennessä puhjennut?
Taas sama viesti...
Se tarttuu oireettomassakin vaiheessa ja kondomi ei juurikaan suojaa herpestartunnalta.
ps. totuus asiasta ei muutu vaikka sitä kysyisi kymmeniä eri kertoja
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 19:18"]
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 19:01"][quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 18:53"]Herpestä ei pysty testaamaan kun rakkulavaiheessa eli niin kauan ei pystytä varmaksi sanomaan kunnes puhkeaa. [/quot KYLLÄ pystyy, verestä. Se testi tosin ei kerro että missä päin kehoa virus lymyää. T labbisnurse [/quote] Ja mitä tämän tietäminen hyödyttää? Se tartunta on tai ei, mitä väliä jos se ei ole tähänkään mennessä puhjennut?
[/quote]
Onhan se hyvä tietää jos vaikka aikoo raskaaksi joskus hankkiutua, toki itse haluaisin tietää muussakin tilanteessa
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 18:51"]
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 18:50"]En ole käynyt testeissä. Olemme käyttäneet aina kondomia eli en usko saaneeni tautia. Mitään oireita ei minulla ole myöskään ollut. Ap [/quote] Herpes ei välitä kodomista eli ei suojaa tartunnalta. Olet siis ihan hyvin voinut saada sen jo, mutta olet niitä onnekkaita joille ei oireita tule.
[/quote]
Kyllähän se nyt suojaa, jos rakkulat tulisivat kondomin peittämälle alueelle! Sen sijaan jos rakkuloita olisi muualla alapäässä, niin siltä se ei suojaa. Mutta yleensähän ne rakkulat tulevat juuri limakalvojen läheisyyteen eli juuri kondomin suojaamalle alueelle. Ne pienetkin rakkulat myös erottaa paremmin paljaalla silmällä, jos ne ovat muualla kehossa. Samoin olen jostain lukenut, että rakkulan pitäisi koskettaa limakalvoa, ennen kuin se tarttuu. Joten jos rakkuloita on vaikka pakaroissa, niin ei ne niin helposti sieltä tartu. Joten kyllä kondomia kannattaa käyttää. Samoin herpestä sairastavan kannattaisi syödä estolääkitystä, jos mahdollista.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 19:34"][quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 19:18"]
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 19:01"][quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 18:53"]Herpestä ei pysty testaamaan kun rakkulavaiheessa eli niin kauan ei pystytä varmaksi sanomaan kunnes puhkeaa. [/quot KYLLÄ pystyy, verestä. Se testi tosin ei kerro että missä päin kehoa virus lymyää. T labbisnurse [/quote] Ja mitä tämän tietäminen hyödyttää? Se tartunta on tai ei, mitä väliä jos se ei ole tähänkään mennessä puhjennut?
[/quote]
Onhan se hyvä tietää jos vaikka aikoo raskaaksi joskus hankkiutua, toki itse haluaisin tietää muussakin tilanteessa
[/quote]
Ap ei taida haluta raskaaksi jos kerran ehkäisee. Ja sittenhän sitä pitäisi testata vuosittain, ellei kuukausittain? Jos vielä ei ole tarttunut niin ensi kuussa saattaa olla kun miehellä se kerran varmasti on. En tosiaan halua vängätä mutta kuulostaa vain minusta niin hassulta kun ei lapsiakaan ole suunnitelmissa tai mitään oireita. :D
Nyt oon kyllä ihan ihmeissäni. Siis sukupuoliherpes tarttuu vaikka ei oo näkyviä rakkuloita, käyttää kondomia, eikä harrasta suuseksiä?!?
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 19:36"][quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 18:51"]
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 18:50"]En ole käynyt testeissä. Olemme käyttäneet aina kondomia eli en usko saaneeni tautia. Mitään oireita ei minulla ole myöskään ollut. Ap [/quote] Herpes ei välitä kodomista eli ei suojaa tartunnalta. Olet siis ihan hyvin voinut saada sen jo, mutta olet niitä onnekkaita joille ei oireita tule.
[/quote]
Kyllähän se nyt suojaa, jos rakkulat tulisivat kondomin peittämälle alueelle! Sen sijaan jos rakkuloita olisi muualla alapäässä, niin siltä se ei suojaa. Mutta yleensähän ne rakkulat tulevat juuri limakalvojen läheisyyteen eli juuri kondomin suojaamalle alueelle. Ne pienetkin rakkulat myös erottaa paremmin paljaalla silmällä, jos ne ovat muualla kehossa. Samoin olen jostain lukenut, että rakkulan pitäisi koskettaa limakalvoa, ennen kuin se tarttuu. Joten jos rakkuloita on vaikka pakaroissa, niin ei ne niin helposti sieltä tartu. Joten kyllä kondomia kannattaa käyttää. Samoin herpestä sairastavan kannattaisi syödä estolääkitystä, jos mahdollista.
[/quote]
Miksi syödä estolääkitystä, jos ei koe sitä tarvitsevansa? Minulla puhkeaa esimerkiksi maksimissaan kerran vuodessa, nytkin edellisestä kerrasta ainakin 1,5 vuotta aikaa. Miksi siis popsisin turhaan jotain estolääkettä? Jos huomaan oireet ajoissa otan kyllä sitten lääkettä, jotta ei tulisi niin paljoa rakkuloita, mutta eipä sitäkään aina ole ja siitäkin selviää muutamassa päivässä.
Ja rakkulat saattavat olla esimerkiksi piilossa häpykarvoituksen seassa ja aivan varmasti niihin osut omalla alapäälläsi.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 19:55"]Nyt oon kyllä ihan ihmeissäni. Siis sukupuoliherpes tarttuu vaikka ei oo näkyviä rakkuloita, käyttää kondomia, eikä harrasta suuseksiä?!?
[/quote]
Huonolla tuurilla kyllä.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 19:55"]Nyt oon kyllä ihan ihmeissäni. Siis sukupuoliherpes tarttuu vaikka ei oo näkyviä rakkuloita, käyttää kondomia, eikä harrasta suuseksiä?!?
[/quote]
Kyllä. Minulla kävi juuri näin. Harrastin seksiä erään tuttavan kanssa. Ei maininnut sanallakaan herpestä, jos siitä siis tiesi. Koko alapää oli hyvin siisti eikä tosiaan mitään silmin nähtäviä rakkuloita. Kumia käytettiin enkä ottanut edes suihin. 2 viikkoa myöhemmin puhkesivat sitten rakkulat.
En ole hankkimassa lapsia. Pitää harkita uudestaan kondomin käyttöä.
Ap
Minulla on itsellä herpes ja miehellä on ollut kondylooma. Aika alussa jätettiin kortsu pois ja vielä viiden vuoden jälkeen kummallakaan ole tullut toista tautia. Vitsaillaan usein että ei parane erota kun ei kukaan ota näin tautista jos molemmat sattuisi saamaan.
Haluaisin Suomeen myyntiin koko naisen limakalvot peittäviä pessaareja!
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 20:08"]Haluaisin Suomeen myyntiin koko naisen limakalvot peittäviä pessaareja!
[/quote]
Mites suuseksi?
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 19:55"]
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 19:36"][quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 18:51"] [quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 18:50"]En ole käynyt testeissä. Olemme käyttäneet aina kondomia eli en usko saaneeni tautia. Mitään oireita ei minulla ole myöskään ollut. Ap [/quote] Herpes ei välitä kodomista eli ei suojaa tartunnalta. Olet siis ihan hyvin voinut saada sen jo, mutta olet niitä onnekkaita joille ei oireita tule. [/quote] Kyllähän se nyt suojaa, jos rakkulat tulisivat kondomin peittämälle alueelle! Sen sijaan jos rakkuloita olisi muualla alapäässä, niin siltä se ei suojaa. Mutta yleensähän ne rakkulat tulevat juuri limakalvojen läheisyyteen eli juuri kondomin suojaamalle alueelle. Ne pienetkin rakkulat myös erottaa paremmin paljaalla silmällä, jos ne ovat muualla kehossa. Samoin olen jostain lukenut, että rakkulan pitäisi koskettaa limakalvoa, ennen kuin se tarttuu. Joten jos rakkuloita on vaikka pakaroissa, niin ei ne niin helposti sieltä tartu. Joten kyllä kondomia kannattaa käyttää. Samoin herpestä sairastavan kannattaisi syödä estolääkitystä, jos mahdollista. [/quote] Miksi syödä estolääkitystä, jos ei koe sitä tarvitsevansa? Minulla puhkeaa esimerkiksi maksimissaan kerran vuodessa, nytkin edellisestä kerrasta ainakin 1,5 vuotta aikaa. Miksi siis popsisin turhaan jotain estolääkettä? Jos huomaan oireet ajoissa otan kyllä sitten lääkettä, jotta ei tulisi niin paljoa rakkuloita, mutta eipä sitäkään aina ole ja siitäkin selviää muutamassa päivässä. Ja rakkulat saattavat olla esimerkiksi piilossa häpykarvoituksen seassa ja aivan varmasti niihin osut omalla alapäälläsi.
[/quote]
Tarkoitan sitä, että edellä mainitut toimenpiteet vähentävät tartunnan riskiä huomattavasti, vaikka voihan se siltikin tarttua. Jos itse tuntee, milloin herpes on puhkeamassa, niin voi vaikka välttää seksiä siitä viikon verran (jos se siis tulee vain kerran vuodessa). Olen kuullut tapauksista, joissa alapääherpes puhkeaa kerran kuukaudessa ja tuolloin kyllä jatkuvassa estolääkityksessä voisi olla järkeä.
Mun tyttö oli 12-vuotias kun tuli herpes sormeen. Ei mitään hajua mistä se tuli. Vesirokko hänellä on ollut vauvana, sehän on myös herpesviruksen aiheuttama sairaus. Luulisi, että useimmilla tuo virus jossain muodossa on, joten turha sitä on liian kanssa pelätä.