Kokemuksia herpeksestä
Miehelläni on sukupuoliherpes. Saanut taudin joskus ennen minua. Olemme käyttäneet kondomia koko seurustelun ajan, mutta minua se alkaa tympimään. Olen lukenut, ettei herppes tartu kuin aktiivisena eli silloin kun on rakkuloita.
Onko jollain kokemusta?
Kommentit (39)
No toki se tarttuu oireettomassakin vaiheessa. Google kertoo asiasta laajalti
Mulle ihotautilääkäri sanoi, että se tulee joskus niin huomaamattomana, ettei sitä itsekään huomaa. Ennen näitä pidettiin oireettomassa vaiheessa tarttumisina.
.
Hommaa miehelle estolääke ja kysy samalla ihotautilääkäriltä siitä, että tarttuuko se huonommin estolääkittynä, jos se kuitenkin tulee minipienenä.
.
Miehelläni on estolääke huuliherpekseen ja se tulee joskus minipienenä silti. Tosin ei ota maksimiannosta.
Ap.olet voinut jo saada tatunnan joka ei ole oireillut. Vai oletko käynyt verikokeessa, herpeksrn vasta-ainetestissä?
Voi tarttua nykytiedon mukaan oireettomassakin vaiheessa, ja ilmeisesti etenkin viruksen eritysvaiheessa ennen kuin rakkulat ovat ilmestyneet. Älä hyvä nainen altista itseäsi herpekselle, pahimmillaan se voi olla todella vittumainen tauti, vaikkei varsinaisesti vaaraksi hengelle olekaan.
Saattaa tulla esim. sekundäärinen tulehdus lisäksi, ja se onkin vaikeampi juttu.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 18:44"]Ap.olet voinut jo saada tatunnan joka ei ole oireillut. Vai oletko käynyt verikokeessa, herpeksrn vasta-ainetestissä?
[/quote]
Näin. Tai sinulla saattaa olla ollut myös tartunta oireettomana ennen miestäsi. Kumi ei suojaa herpekseltä eli sinänsä ihan sama jätättekö sen pois jos miettii tarttumista.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 18:46"]Voi tarttua nykytiedon mukaan oireettomassakin vaiheessa, ja ilmeisesti etenkin viruksen eritysvaiheessa ennen kuin rakkulat ovat ilmestyneet. Älä hyvä nainen altista itseäsi herpekselle, pahimmillaan se voi olla todella vittumainen tauti, vaikkei varsinaisesti vaaraksi hengelle olekaan.
Saattaa tulla esim. sekundäärinen tulehdus lisäksi, ja se onkin vaikeampi juttu.
[/quote]
Johan ap on altistanut. Ei se kumi herpekseltä suojaa. Ja ei oikeasti ole mitenkään elämää horjuttava asia. Vakavan jälkitaudin voi saada vaikka heinänuhasta.
Kyllä se voi tarttua oireettomanakin. Siksihän huuliherpestäkin on niin paljon vaikka harva nyt rupihuulia pussailee!
Aika usein tarttuu, vaikka käytetään kondomia. Sulla voi olla se jo, mutta olet vain niitä tapauksia, jotka eivät saa oireita.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 18:44"]Mulle ihotautilääkäri sanoi, että se tulee joskus niin huomaamattomana, ettei sitä itsekään huomaa. Ennen näitä pidettiin oireettomassa vaiheessa tarttumisina.
.
Hommaa miehelle estolääke ja kysy samalla ihotautilääkäriltä siitä, että tarttuuko se huonommin estolääkittynä, jos se kuitenkin tulee minipienenä.
.
Miehelläni on estolääke huuliherpekseen ja se tulee joskus minipienenä silti. Tosin ei ota maksimiannosta.
[/quote]
Estolääkitys on ihan turha ellei herpes tule todella usein ja joka kerta todella kipeänä. Se kun ei vaikuta tarttumiseen mitenkään.
En ole käynyt testeissä. Olemme käyttäneet aina kondomia eli en usko saaneeni tautia. Mitään oireita ei minulla ole myöskään ollut.
Ap
Monilla se herpes on mutta ei koskaan puhkea. Ja sitten toiset ovat niin kuin minä ja on vähän väliä huuliherpes huulessa tai nenänpielessä :( saatana! Ei auta voiteet eikä pillerit...
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 18:50"]En ole käynyt testeissä. Olemme käyttäneet aina kondomia eli en usko saaneeni tautia. Mitään oireita ei minulla ole myöskään ollut.
Ap
[/quote]
Herpes ei välitä kodomista eli ei suojaa tartunnalta. Olet siis ihan hyvin voinut saada sen jo, mutta olet niitä onnekkaita joille ei oireita tule.
Siis voi tarttua vaikka käyttää kondomia? Oikeasti?!?
Ap
Herpestä ei pysty testaamaan kun rakkulavaiheessa eli niin kauan ei pystytä varmaksi sanomaan kunnes puhkeaa.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 18:53"]Siis voi tarttua vaikka käyttää kondomia? Oikeasti?!?
Ap
[/quote]
Tottakai. Eiväthän ne rakkulat vain siinä munan varressa ole vaan kaikki nivustaipeesta persereikään ja alavatsaan voivat olla rakkuloilla. Siinä kun sitten oma limakalvosi tai vaikka huuli suuseksissä osuu johonkin pieneen yksittäiseen rakkulaan niin ei siinä kumi auta. Eli sinun tilanteessasi ihan sama onko kumia vai ei kun kuitenkin olette jo paneskelleet.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 18:50"]En ole käynyt testeissä. Olemme käyttäneet aina kondomia eli en usko saaneeni tautia. Mitään oireita ei minulla ole myöskään ollut.
Ap
[/quote]
Käyhän testauttamassa. Vasta sitten tiedät kannatko virusta tai viruksia. Oireettomuus ei kerro mitään. Ja mene sitten yksityiselle julkinen ei ilman syytä vast.ainetestejä tee
On se kumi parempi silti kuin ilman.
Mun miehelle ei ole tarttunut vaikka mulla on se ja yhdessä ollaan oltu seitsemän vuotta. Tai sit on saanut tartunnan muttei rakkuloita tuu.
Mullakin aina kun on aktiivisena niin on välillä niin huomaamaton etten huomaa sitä oikein itsekään. Toisille voi aiheuttaa pahempiakin oireita.
Synnytyksessä ei saisi rakkulaa olla, aiheuttaa vauvalle jotain vakavaa, en muista mikä aivokuume tmv ja olen syönytkin aina estolääkettä jonka aloitin muutamaa viikkoa ennen laskettua aikaa.
Muutaman tunnin välein piti pilleri ottaa ettei todellakaan loppuelämää huvita estolääkettä syödä.
Olen kärsinyt tästä viitisentoista vuotta, ja eipä se nyt elämää suuremmin häiritse.
Mieluummin toki olisin ilman ;)
Mieti, onko miehesi ollut rakkulaisen kanssa? Tarttuu kyllä muutenkin.