Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Polttaririita ja ystävyyssuhde poikki?

Vierailija
16.05.2015 |

Pakko avautua, kun niin rai-vos-tut-taa! Hyvä ystäväni, jonka olen tuntenut jo liki 15 vuotta, meni viime viikonloppuna naimisiin. Sitä ennen oli tietysti polttarit. Polttaritiimissä tultiin siihen lopputulokseen, että budjetti on n. 130 €/ hlö, mitä itse kovasti vastustin, sillä itselläni ei ollut mitenkään varaa laittaa yhden vuorokauden menoihin noin paljoa. Sanoin, että itse en kykene opiskelijana osallistumaan, kun ei ole varaa. No, polttarit kuitenkin pidettiin tuolla budjetilla, minä jätin väliin. Tästäkös morsian sitten veti kunnon kilarit! Haukkui minut pihiksi, teeskentelijäksi, huonoksi ystäväksi... Olisin kuulemma hyvin voinut ottaa summan säästöistäni (vanhempieni aikoinaan säästämä opiskelukassa, jäljellä about 300 €), kun kyseessä kuitenkin hänelle tärkeä päivä ja once in a lifetime -kokemus. Aivan naurettavat ämmäkilarit! Tottahan toki jokainen morsian haluaisi unelmiensa häät polttareita myöten, mutta nyt meni kyllä tuolta prinsessalta käytös niin yli, että kun oli saanut raivokohtauksensa raivottua, ilmoitin, etten pääse itse häihinkään paikalle. Lahjankin kävin palauttamassa kauppaan, kun suututti. Siitä sainkin takaisin sen 75 €, jonka olin siihen säästöistäni sijoittanut... Huoh. Onhan tämä kyseinen henkilö aina ollut vähän prinsessa, mutta nyt kyllä meni mielestäni jo liian pitkälle. P.S. Anteeksi kappalejakojen puuttuminen, näppäilen puhelimella.

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon köyhä perusduunari mutta mun mielestä 130e ei ole paljon polttareista. Olen ollut neljissä polttareissa ja kaikki ovat maksaneet reilun satasen + tietenkin omat kulut. Yleensä noista tietää jo sen verran etukäteen että voi pistää rahaa jemmaan. En tokikaan ymmärrä, että joku kilahtaa siitä että ei pääse paikalle, mutta en ymmärrä sitäkään että ystävään iloon ei kerran elämässä ole valmis satsaamaan sitä hunttia.

Naiset.

Vierailija
2/47 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 15:53"]

Mä oon köyhä perusduunari mutta mun mielestä 130e ei ole paljon polttareista. Olen ollut neljissä polttareissa ja kaikki ovat maksaneet reilun satasen + tietenkin omat kulut. Yleensä noista tietää jo sen verran etukäteen että voi pistää rahaa jemmaan. En tokikaan ymmärrä, että joku kilahtaa siitä että ei pääse paikalle, mutta en ymmärrä sitäkään että ystävään iloon ei kerran elämässä ole valmis satsaamaan sitä hunttia.

Naiset.

[/quote]

Jos ei ole varaa, niin ei ole varaa. Oletko todella sitä mieltä, että ap:n olisi pitänyt tuhlata koko opiskelurahastonsa (300 euroa, polttareihin 130 euroa, lahjaan 75 euroa, häävaatteet, matkat ja mahdollinen majoitus) vain, jotta ystävä saa ilonsa? Entä sitten se opiskelu? Elämä häiden jälkeen? Tottahan sitä voi itseensä satsata isojakin summia mutta kun tuossa tapauksessa kyse olisi ollut vain pelkästä viikonlopun biletyksestä eikä mistään suuremmasta hyödystä.

Harva oikeasti tajuaa, mitä on olla köyhä. Kun opiskelin, ystäväni (myöskin opiskelija mutta hänellä olikin rikas isä) vaati minua käymään kylässä 500 km päässä ja nurkui ja mankui ja painosti niin, että lopulta tuhlasin 700 markkaa viikonloppureissuun ja kotiinpalattuani söin kaksi viikkoa puuroa, jätin laskuja maksamatta ja pääsin omilleni vasta monta kuukautta myöhemmin. Tuolloin opin, että ihmisillä ei välttämättä ole hajuakaan siitä, miten toinen elää elämäänsä.

Eräs työkaverini kerran paukautti rahahuolilleni, että ota pikavippi (halusi, että osallistun työpaikan bileisiin). Siis pikavippi työpaikan bileitä varten? Joo, olen konservatiivinen ja varovainen enkä omaa villiä seikkailuhenkeä (näin työkaverini sitten minua moitti), mutta haluan elää sen juhlan jälkeenkin edes jotenkin siedettävää elämää enkä koe yhden illan huumaa niin tärkeäksi, että olen valmis olemaan velkavankeudessa monta kuukautta.

Ainoastaan sellaiset, jotka eivät ole koskaan oikeasti joutuneet murehtimaan rahasta, voivat olettaa, että bileisiin osallistuminen on aina vaihtoehto. Minulla on "köyhä" äitikaveri, joka on valittanut usein tavatessamme rahanpuutteesta, kun mies on sairaslomalla ja perhettä on kohdannut monet vaikeudet. Olen oikeasti hämmästellyt, miten ihmeessä pärjäävät, kunnes ohimennen kuulin, miten ystävän isä työntää rahaa tilille, on maksanut perheen asuntolainan jne. Ei siis oikeasti tiedä, mitä tapahtuu, kun rahat loppuvat. Luulee tietävänsä, kun ne ovat häneltä loppuneet ja isä sitten on työntänyt sitä rahaa tilille .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 15:14"][quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 13:09"]

No ei  morsian ole niiytä omia polttareitaan kuitenkaan suunnitellut. Tiimin vikahan tuo hinta on eikä morsiammen. Olisit ehkä voinut neuvotella itsellesi halvemman hinnan jättämällä joitain kalliimpia aktiviteetteja väliin. Turha jälikäteen marista. Olisit vain ilmoittanut, että et pääse paikalle ja homma olisi hoidettu siististi.

[/quote]

Siis alapeukkua sataa. Eihän se morsian polttareita suunnittele oikeasti mikä teissä on vikana. Morsiammen kavereiden vika korkea hinta on ja Ap:n omaa hölmöilyä, että meni hölmöilemään tuosta riidan morsiammen kanssa. Jäädään hissunkissun sivuun tuollaisissa tilanteissa, eikä aiheuteta draamaa toisten häiden alla, vaikka hinta olisikin kohtuuton.
[/quote]
Itse morsian tais löytää ketjun.

Vierailija
4/47 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran olen ollut kaasona. Se oli ensimmäinen ja viimeinen kerta. Onneksi meitä oli kaksi kaasoa, mutta työmäärä paisui silti melkoiseksi. Tuleva morsian kyseli innoissaan polttareista kuukausia etukäteen ja kautta rantain vihjaili mitä niiltä odottaa. Osan pystyimme sentään toteuttamaan ja rahaa paloi kiitettävästi. Jälkeen päin kuulin, että polttarit olivat olleet pettymys.

Kaikki muut häävalmistelut olivat aikaa vieviä (häämekon etsintä, kutsujen askartelu, hääpaikan koristeet ja paikan valmistelu juhlia varten, ohjelman suunnittelu jne.) ja aika paljon keveni omakin kukkaro siinäkin hommassa (ajelut sinne tänne, kaupoissa juokseminen, pienten puuttuvien tarpeiden ostaminen jne.).

Kyllä tämän kerran voi ystävän puolesta tehdä eikä kaikkea voi mitata rahassa (tai sen menossa). En silti kehtaisi teetättää ja maksattaa noinkaan paljon kaasoilla tai ystävilläni. Ystävälleni tuntui olevan itsestään selvyys, että olemme kaikessa mukana.

Vierailija
5/47 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku vielä joskus kysyy, miksi en halua häitä, sitä jokanaisen ah! niin ihunaa päivää prinsessana, näytän tämän ketjun :).

Vierailija
6/47 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ No ei tuo kovin järkevä kommentti ollut, sillä häiden järjestäminen ja itsekäs diivailu eivät kulje useimmilla käsikädessä. Aina on ne negatiivisimmat ääripäät, jos on perusluonteeltaan jo itsekeskeinen, niin kyllähän se häiden alla viimeistään yleensä paljastuu.

Vierailija
7/47 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 17:53"]Jos joku vielä joskus kysyy, miksi en halua häitä, sitä jokanaisen ah! niin ihunaa päivää prinsessana, näytän tämän ketjun :).
[/quote]

Itsekään en toivo mitään prinsessapäivää muiden kustannuksella tai sillä hinnalla, että ihmissuhteet rakoilevat, jos joskus naimisiin menen. Mukavaa yhdessäoloa ja hyvää mieltä. Häät voi järjestää monella tavalla. :) ap

Vierailija
8/47 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoi...naiset!

Vierailija
9/47 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä niitä polttareita/häitä edes juhlitaan, kun liitto kestä kuin max 5 vuotta nykyään muutenkaan.

Vierailija
10/47 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni oli viime vuonna vanhan kaverinsa polttareissa, jotka järjestivät pääasiassa miehen nykyiset pelialan kaverit, etenkin eräs yrityksellään rikastunut henkilö. Hän halusi järjestää todella upeat polttarit mut hänelle oli selvää, että ei kaikilla ole isoja summia varaa laittaa ja heillä se hoitui niin, että "omantunnon mukaan" kerättiin käteisenä kolehtina hienotunteisesti rahat yhdessä suunnittelupalaverissa, bestman oli sanonut että 200e on hyvä summa mutta saa mennä ali tai yli, ja mieheni maksoi 140e. Tiedän myös parin muun lapsuudenkaverin laittaneen paljon vähemmän kuin tuo 200e. Ja idea siis oli laittaa raha jossain vaiheessa iltaa lippaaseen eli toiset ei nähneet mitä laittoi. No, polttarit oli aivan järjettömän hulppeat että veikkaan näiden äkkirikastuneiden laittaneen useampiakin satasia, ellei jopa tonnia. Ei heille ollut väliä, maksaako jokainen sentilleen saman verran. Reilu meininki IMO.

Vierailija
11/47 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ja kommunismiko ei muka toimi?

Vierailija
12/47 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 14:20"]Näin kaasona on pakko sanoa, että varsinkin kun on paljon väkeä polttareissa, niin on mahdoton saada sellaista polttarisumma joka käy kaikille..varsinkin kun suurimmalle osalle käy helposti esim satasen polttarit ja sitten yksi tai kaksi henkilä on valmiita maksamaan vain tyyliin kympin... suurin osa kuitenkin haluaa tehdä kaikkea kivaa, käydä esim ravintolassa syömässä, joten enemmistön määräämällä summalla mennään. Vaikutat ap vähän marttyyrilta.
[/quote]

Mä olen ollut kaasona kai kolmesti ja järkkäämässä varmaan yli kymmeniä polttareita.

Ylivoimaisesti paras taktiikka kustannuksiin on se, että pyytää vaikka jokaisen kirjoittamaan lapulle itselle sopivan summan, laput yhteen ja niistä valitaan jos ei pienin, niin lähes pienin. Kaikki maksaa summan etukäteen ja joku polttariseurueesta pitää kassaa.

Rahasta on helppo saada riita aikaiseksi, mutta se on täysin turha riita. Hyvällä mielikuvituksella syntyy kivat polttarit.

Usein kaveriporukan ekoissa polttareissa jengi lähtee keulimaan rahoilla. Sitten yleensä porukka rauhoittuu, kun huomaa että kesässä on neljät häät ja polttarit. Noilla summilla saa jo etelänreisdin ja aika moni käy mieluummin viikon Nizzassa kuin makselee kännisiä taksikyytejä.

Vierailija
13/47 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaimmat poltterit joissa olen ollut oli kahdessa erässä. Päivällä kuumailmapallo + fiini ravintola + purjehdusta. Illalla sitten grilli ja sauna mökillä. Osallistujat saivat valita osallistuvatko ekaan, tokaan tai kumpaankin tapahtumaan. Köyhänä olin TODELLA kiitollinen halvasta vaihtoehdosta. Oli ihanaa päästä mukaan vaikka rahaa ei ollut penniäkään ylimääräistä. Ja morsian sai once in a life time polttarit

Vierailija
14/47 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provoo! Mistä se muka sun säästötilin saldos ties? Just joo, huoh!

Vierailija
15/47 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 23:08"]Provoo! Mistä se muka sun säästötilin saldos ties? Just joo, huoh!
[/quote]

Aina tulee paikalle joku provon huutelija! Eihän ap sanonut että kaveri tietäisi tarkan saldon mutta selvästi oli tietoinen säästöistä.

Vierailija
16/47 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko todella vaikeaa tehdä rahankeräys 39:n miehen kavereiden tapaan suljettuun lippaaseen varsinkin silloin, kun on todella isot erot käytettävissä olevissa varoissa? Toimiva tapa on sekin, että sovitaan yhdessä se yläraja, jonka köyhinkin kestää.

Vierailija
17/47 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 09:17"]

Onko todella vaikeaa tehdä rahankeräys 39:n miehen kavereiden tapaan suljettuun lippaaseen varsinkin silloin, kun on todella isot erot käytettävissä olevissa varoissa? Toimiva tapa on sekin, että sovitaan yhdessä se yläraja, jonka köyhinkin kestää.

[/quote]

Kyllähän ap tapauksessa jos muutama rikkain olisi antanut 50 euroa enemmän (ei tunnu heille missään) niin olisi saatu kaikki mukaan. Miksi naisille tuntuu olevan mahdotonta koskaan tarjota mitään?

Vierailija
18/47 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 09:17"]Onko todella vaikeaa tehdä rahankeräys 39:n miehen kavereiden tapaan suljettuun lippaaseen varsinkin silloin, kun on todella isot erot käytettävissä olevissa varoissa? Toimiva tapa on sekin, että sovitaan yhdessä se yläraja, jonka köyhinkin kestää.
[/quote]

Tuntui olevan. Ne, jotka halusivat kallista, eivät olleet valmiita joustamaan tai maksamaan vastaavasti vähän enempää. Sitä minäkin ihmettelin, että kun tarkoituksella luodaan pattitilanne... :( ap

Vierailija
19/47 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi häät saa maksattaa kavereillaan? Eihän ne maksa mulle autoa ja omakotitaloakaan. Ei edes siinä tapauksessa että haluaisin oikein hienot once in a lifetime!

Vierailija
20/47 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi apua mikä monsterimorsio!! Varmaan toooosi ihana vaimo tuommoinen. Onnea vaan miehelle, heh. :D