Polttaririita ja ystävyyssuhde poikki?
Pakko avautua, kun niin rai-vos-tut-taa! Hyvä ystäväni, jonka olen tuntenut jo liki 15 vuotta, meni viime viikonloppuna naimisiin. Sitä ennen oli tietysti polttarit. Polttaritiimissä tultiin siihen lopputulokseen, että budjetti on n. 130 €/ hlö, mitä itse kovasti vastustin, sillä itselläni ei ollut mitenkään varaa laittaa yhden vuorokauden menoihin noin paljoa. Sanoin, että itse en kykene opiskelijana osallistumaan, kun ei ole varaa. No, polttarit kuitenkin pidettiin tuolla budjetilla, minä jätin väliin. Tästäkös morsian sitten veti kunnon kilarit! Haukkui minut pihiksi, teeskentelijäksi, huonoksi ystäväksi... Olisin kuulemma hyvin voinut ottaa summan säästöistäni (vanhempieni aikoinaan säästämä opiskelukassa, jäljellä about 300 €), kun kyseessä kuitenkin hänelle tärkeä päivä ja once in a lifetime -kokemus. Aivan naurettavat ämmäkilarit! Tottahan toki jokainen morsian haluaisi unelmiensa häät polttareita myöten, mutta nyt meni kyllä tuolta prinsessalta käytös niin yli, että kun oli saanut raivokohtauksensa raivottua, ilmoitin, etten pääse itse häihinkään paikalle. Lahjankin kävin palauttamassa kauppaan, kun suututti. Siitä sainkin takaisin sen 75 €, jonka olin siihen säästöistäni sijoittanut... Huoh. Onhan tämä kyseinen henkilö aina ollut vähän prinsessa, mutta nyt kyllä meni mielestäni jo liian pitkälle. P.S. Anteeksi kappalejakojen puuttuminen, näppäilen puhelimella.
Kommentit (47)
Aika lapsellista heittää koko kaverisihde romukoppaan yhden riidan takia. Olisit olllut aikuinen ja mennyt häihin! Itsekin olin ennen häitäni ihan hermona joten ymmärrän kyllä morsianta. Häät ovat stressaava tapahtuma. Kyllä minäkin sitten niiden jälkeen taas rauhotuin.
Mun hyvä ystävä lapsuudesta pyysi minua kautta rantaan järjestämään polttarit. Olemme tunteneet 10 v asti ja nykyisin hänen paras ystäväni on minun entinen luokkakaveri, eli ovat tutustuneet kauttani.
tämä ystävä on kaaso , mutta hän on yrittäjä ja erittäin kiireinen . Koska olin tuntenut morsiamen lapsuudesta asti, tunsin kaikki hänen läheiset, opiskelijakaverit jne. Olivat kaaso ja morsian saaneet huippuidean että minä järjestän polttarit ja kaaso minua pyysi suoraan, kertoi oli myös morsiamen idea.
ei muuta kuin fb.ssä ryhmä kokoon ja homma lähti tosi hyvällä vauhdilla eteenpäin . Saatiin helposti päätettyä päivä, varattua vaikka mitä ja yhtäkkiä alkoi kutsujen hehkutus.
osasin laskea 1+1 ja olin ainoa siinä porukassa jota ei oltu kutsuttu juhliin. Mm hänen vanhoja opiskelukavereita oli kutsuttu, joiden kanssa hän ei ole ollut missään tekemisissä vuosikausiin.
Kuvittelin että olemme ystäviä, joten soitin morsiamelle ja kysyin suoraan. Kuulemma johonkin piti raja vetää. Kun on paikat rajalliset. Soitin kaasolle ja kysyin tiesikö tämä tästä ja myönsi. Sanoi hänellä ei ollut aikaa järkkää polttareita ja tiesi että olen järjestämisissä hyvä. Ilmoitti että haluaa maksaa minun maksuni polttareissa, koska olen tehnyt niin paljon töitä.
sanoin fb.ssä kaikille kiitos ja heippa. En tietenkään osallistu polttareihin, varsinkin kun olin yli 20 seurueen ainoa jota ei kutsuttu.
Polttareista kuulin sen verran että minun olisi pitänyt olla siellä, koska kukaan ei ottanut vastuuta monesta asiasta minun lähdettyä. Erosin siis fb ryhmästä, en tiedä mitä jäi tekemättä jne.
morsian tietty haukkui minut kun rn tullut ja hoitanut osuuttani.mpuhelimessa kerroin koska minua ei kutsuttu häihin, en ollut hänelle niin läheinen että olisin enää yhtää enempää aikaa antanut tilaisuuteen.
no, häät tuli ja meni, polttariseurueen kanssa en ole missään tekemisissä, kaason kanssa laitetaan joulukortit, siinä kaikki.
Ikävää käytöstä kaikilta, mutta tajusin että elämäni o parempi ilman tälläisiä ystäviä.
Jos häät on maksulliset niin hääpari maksaa tietenkin kaikki ne sinne, jotka haluaa osallistumaan! Jos sun rahkeet ei riitä luksuskartanojuhliin, et sä voi järjestää niitä kavereidesi rahoillakaan.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 11:55"]Mun hyvä ystävä lapsuudesta pyysi minua kautta rantaan järjestämään polttarit. Olemme tunteneet 10 v asti ja nykyisin hänen paras ystäväni on minun entinen luokkakaveri, eli ovat tutustuneet kauttani.
tämä ystävä on kaaso , mutta hän on yrittäjä ja erittäin kiireinen . Koska olin tuntenut morsiamen lapsuudesta asti, tunsin kaikki hänen läheiset, opiskelijakaverit jne. Olivat kaaso ja morsian saaneet huippuidean että minä järjestän polttarit ja kaaso minua pyysi suoraan, kertoi oli myös morsiamen idea.
ei muuta kuin fb.ssä ryhmä kokoon ja homma lähti tosi hyvällä vauhdilla eteenpäin . Saatiin helposti päätettyä päivä, varattua vaikka mitä ja yhtäkkiä alkoi kutsujen hehkutus.
osasin laskea 1+1 ja olin ainoa siinä porukassa jota ei oltu kutsuttu juhliin. Mm hänen vanhoja opiskelukavereita oli kutsuttu, joiden kanssa hän ei ole ollut missään tekemisissä vuosikausiin.
Kuvittelin että olemme ystäviä, joten soitin morsiamelle ja kysyin suoraan. Kuulemma johonkin piti raja vetää. Kun on paikat rajalliset. Soitin kaasolle ja kysyin tiesikö tämä tästä ja myönsi. Sanoi hänellä ei ollut aikaa järkkää polttareita ja tiesi että olen järjestämisissä hyvä. Ilmoitti että haluaa maksaa minun maksuni polttareissa, koska olen tehnyt niin paljon töitä.
sanoin fb.ssä kaikille kiitos ja heippa. En tietenkään osallistu polttareihin, varsinkin kun olin yli 20 seurueen ainoa jota ei kutsuttu.
Polttareista kuulin sen verran että minun olisi pitänyt olla siellä, koska kukaan ei ottanut vastuuta monesta asiasta minun lähdettyä. Erosin siis fb ryhmästä, en tiedä mitä jäi tekemättä jne.
morsian tietty haukkui minut kun rn tullut ja hoitanut osuuttani.mpuhelimessa kerroin koska minua ei kutsuttu häihin, en ollut hänelle niin läheinen että olisin enää yhtää enempää aikaa antanut tilaisuuteen.
no, häät tuli ja meni, polttariseurueen kanssa en ole missään tekemisissä, kaason kanssa laitetaan joulukortit, siinä kaikki.
Ikävää käytöstä kaikilta, mutta tajusin että elämäni o parempi ilman tälläisiä ystäviä.
[/quote]
Voiko tollasia ihmisiä olla edes olemassa? Huh huh.
Huh, mitä morsiamia. Ystävyys ja hyväksikäyttö ovat eri asioita...
Voi apua! Polttareista meilläkin on kutsuttujen kesken ollut vääntöä,mutta summa on aina saatu pidettyä sen verran pienenä,että kaikilla on ollut mahdollisuus osallistua, eli noin 50-60€.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 12:42"]Huh, mitä morsiamia. Ystävyys ja hyväksikäyttö ovat eri asioita...
[/quote]
Niin juuri. Nykyään monet on niin itsekkäitä ettei osaa asettua ollenkaan toisten asemaan. Tuossakin aloittajan jutussa on kyllä ääliömäistä morsiamelta eli ystävältä vaatia toisi käyttämään rahaa omiin polttareihin ja noin paljon. En osallistuisi jos pitäisi maksaa 130€ ja olen ihan työssäkäyvä. Ja että ei ymmärrä opiskelijan budjettia. Oli oikein ettei aloittaja mennyt häihinkään ja palautti lahjan kauppaan. Sekin oli ihan liian kallis opiskelijabudjettiin. Varmaan lahjalistan halvin.
Ja kenenkään ei tarvitse kuluttaa tuikitarpeellisia säästöjään mihinkään mihin ei halua
Jokaisen pitää lisäksi itse maksaa omat häänsä. Niitä ei toisilla voi maksattaa.
Ja once on a lifetime juttu. Aika monissa tää on se kerran elämässä juttu- häissä olen jo käynyt jotka on oikeasti ne toiset tai jopa kolmannet kerran elämässä häät.
Mutta tosiaan tuo aloittajan ns ei ole ystävä.
Joo tuollaiset 130 euron polttarit ovat useimmille opiskelijoille aivan liian kalliit. Polttareiden ja kaasouden myötä on moni ystävyys katkennut.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 11:46"]Aika lapsellista heittää koko kaverisihde romukoppaan yhden riidan takia. Olisit olllut aikuinen ja mennyt häihin! Itsekin olin ennen häitäni ihan hermona joten ymmärrän kyllä morsianta. Häät ovat stressaava tapahtuma. Kyllä minäkin sitten niiden jälkeen taas rauhotuin.
[/quote]
Paskapuhetta. Stressitilanteissa ihmisen käytös just punnitaan, ja fiksut on fiksuja silloinkin.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 13:02"]Joo tuollaiset 130 euron polttarit ovat useimmille opiskelijoille aivan liian kalliit. Polttareiden ja kaasouden myötä on moni ystävyys katkennut.
[/quote]
130e on kallis duunarillekin. Ei mulla mene yhdessä päivässä 130 euroa mihinkään rillutteluihin, ei ikinä, siihen ei ole varaa.
No ei morsian ole niiytä omia polttareitaan kuitenkaan suunnitellut. Tiimin vikahan tuo hinta on eikä morsiammen. Olisit ehkä voinut neuvotella itsellesi halvemman hinnan jättämällä joitain kalliimpia aktiviteetteja väliin. Turha jälikäteen marista. Olisit vain ilmoittanut, että et pääse paikalle ja homma olisi hoidettu siististi.
Elämä on valintoja. Monsterimorsian valitsin nyt unelmiensa polttarit ja häät. Lienetkö ainoa vanha ystävä, joka on nyt hänelle historiaa.
Huomauttaisin, että tässä ei nyt mennyt koko pitkäaikainen kaverisuhde yhden riidan takia, vaan ihan erilaisten arvojen vuoksi. Vai onko se nyt reilua, että toisen pitäisi itse tinkiä omasta elämästään, jotta kaverin häät olisivat täydelliset?
Ihan aikuisten oikeasti, 130 € (+ häälahja) ovat todella isoja rahoja työssäkäyvillekin. Sillä ostetaan viikon ruuat, tai maksetaan auton vakuutus tai sähkölasku, esimerkiksi. Kuinka moni meistä jättäisi sen laskun maksamatta, jotta voisi osallistu kaverin juhliin?
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 11:55"]Mun hyvä ystävä lapsuudesta pyysi minua kautta rantaan järjestämään polttarit. Olemme tunteneet 10 v asti ja nykyisin hänen paras ystäväni on minun entinen luokkakaveri, eli ovat tutustuneet kauttani.
[/quote]
No huh huh! Eipä ole morsiamen törkeällä käytöksellä mitään rajaa! Jotkut ne vaan kehtaa.
Aika kaameita esimerkkejä täällä. Itse olen yksiä polttareita ollut järjestämässä (tämmöinen järjestelijä ja ideoija kun olen) ja ne ainakin meni tosi hyvin. Tosin on tiivis kaveriporukka, ollaan vielä nuoria. Budjetti oli 50€ per naama.
Itselleni ei tulisi mieleenkään valittaa jos minulle järjestettäisiin polttarit. Epäilen vaan, että kukaan ei niitä minulle järjestä... Itse olen ollut järjestämässä vaikka mitä yllätysjuhlaa ja synttäriä kaikille kaveriporukassani. Minulle ei ole ikinä järjestetty ei niin mitään. Itkisin varmaan onnesta jos järjestettäisiin... Sori OT.
No huhhuh. Viime vuonna olin kaasona ja näin ollen organisoimassa polttareita, joiden toiveena morsiamella nimenomaan oli se, että kunhan kaikki pystyis osallistumaan ja pitämään hauskaa. Porukassa oli mukana opiskelijoita ja erilaisissa elämäntilanteissa olevia ihmisiä, joten ekassa palaverissa selvitettiin heti missä menee kipurajat polttareiden kustannusten suhteen. Näin ollen kaikki halukkaat pystyivät osallistumaan, juuri niin kuin morsiankin oli toivonut.
Tuossa on aikamoinen raha sijoitettavaksi yksiin häihin. Ensin polttarit 130eu
roa. Sitten lahja 75 euroa. Sitten juhlavaatteet ja matkat häihin ja takaisin ja mahdollisesti majoitus jos eivät ole lähistöllä. Harvalla on varaa opiskellessa.
No ohoh mimmosta menoa. Olen kyllä itsekin ollut häissä joissa kustansin polttareita, morsiamen kampausta ja meikkiä, suurehkoa lahjaa ja hääruokailukin oli omakustanteinen.
Näin kaasona on pakko sanoa, että varsinkin kun on paljon väkeä polttareissa, niin on mahdoton saada sellaista polttarisumma joka käy kaikille..varsinkin kun suurimmalle osalle käy helposti esim satasen polttarit ja sitten yksi tai kaksi henkilä on valmiita maksamaan vain tyyliin kympin... suurin osa kuitenkin haluaa tehdä kaikkea kivaa, käydä esim ravintolassa syömässä, joten enemmistön määräämällä summalla mennään. Vaikutat ap vähän marttyyrilta.
Huhhuh mitä porukkaa. Kuitenkin loppujen lopuksi on parempi olla ilman tuollaisia 'ystäviä'.
Mä jätin kans väliin suurien summien vuoksi, mutta ei siitä onneksi kukaan herneitä nenään vetänyt. Ja jos ois vetäny niin ihan sama mulle, kun ei ole varaa niin ei varaa.