Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sijaista ei haluta päiväkotiin?

Vierailija
17.01.2022 |

Outo huomio yhdestä yksiköstä. Syksyllä aloitin keikkailun päiväkodissa. Ilmoitin johtajalle että voin tulla 4x viikossa tekemään vuoron. Tämä ok, johtaja hyvin mielissään kun sai yhden koulutetun ja työkokemusta omaavan tekijän. Kuulemma aina on tarvetta tekijälle.

Mutta koko tämä aika on mennyt vähän nihkeästi henkilökunnan kanssa. Olen ihan reipas ja osaava, kysyn jos on epäselvää, ja osaan toimia lasten kanssa hyvin. Silti tuntuu, että minua ei haluta mihinkään ryhmään.

Esim. Aamu. Kysyn johtajalta missä ryhmässä tänään olen töissä. Vastaa, että ryhmässä x. Menen ryhmään, jossa henkilökunta pyörittää silmiään keskenään ja sanoo, että mene vaikka ryhmään y kysymään, jos he tarvitsee apua. Tässä ryhmässä kuulemma ”pärjäävät”. Menen ryhmään y. Siellä lapsia kuulemma sen verran vähän, että eivät tarvi enempää aikuisia. Lopulta kysyn johtajalta, hän vastaa että mene kuitenkin alkuperäiseen ryhmään x. Sieltä sanovat että lounaan jälkeen ainakaan ei tarvita enää ketään ”ylimääräistä”, sitten viimeistään vosisin lähteä pois. No työpäiväni kestää 16.15 asti joten jossain tarvisi olla...

En ymmärrä?! Kukaan ei ikinä halua apukäsiä vaan kaikki haluaa olla keskenään vakkarityöntekijöiden kesken. Sitten kun kelpuuttavat minut, kaadetaan päälleni kaikki päiväkotityöntekijän työt, lelujen tiskausta, pöytien pyyhintää jne...

Oletteko kokeneet samaa? Mistä tää johtuu? Olen ihan kiva kuitenkin, hyvä lasten kanssa ja asiani osaava.

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No varmahan en voi olla, mutta välttämättä et ole niin noheva kuin luulet. Koulutus ja kokemus eivät takaa, että olet hyvä työssä.

Lähisukulainen on alalla ja on useasti kertonut työhön sopimattomista opiskelijoista, alan vaihtajista, sijaisista jne. Osa on mielestään reippaita mutta oikeasti ovat kaameita häsliä joiden läsnäolo vain sotkee kaiken. Jotkut leikkivät vain lempilapsen kanssa. Monilla ei ole tilannetajua käsittää, mitä juuri nyt pitäisi tehdä. Jotkut tulevat työpaikalle tyydyttämään omia sosiaalisia tarpeita, esimerkiksi varttuneemmat ihmiset ovat usein näitä. Osa ei osaa kommunikoida lasten kanssa.

Kyllä alalla olleet ja kokemusta omaavat sijaiset pystyvät hommiin ja myös töitä tekevät.

Eivät he halua tulla työpaikalle oleskelemaan.

On vaan niinkin, että vakituiset työntekijät eivät pidä siitä, jos sijainen on reipas, iloisen oloinen, tekee paljon töitä ja on aktviinen, ja kyselee mitä seuraavaksi voisin tehdä.

He kokevat tuollaisen työntekijän uhkana ja heitä ärsyttää tuollainen.

Ja sijaisen on kyseltävä että voin tehdä seuraavaksi, koska eihän hän voi tietää missä paikassa ja missä ryhmässä sitä apua ja lisätyöntekijää milloinkin tarvitaan.

Ei sijainen tunne alussa talon tapoja, eikä uskalla voikaan aivan itsenäisesti alkaa touhottaa missään.

Hänen on pakko kysyä, ettei tarvitse seisoa tumput suorana.

Höpöhöpö, hyvistä sijaisista halutaan pitää kynsin hampain kiinni.

-Vakkari

No nimenomaan. Olen opettaja ja kyllä esimerkiksi kouluissa hyvä sijainen on kullanarvoinen. Jos sijaisuus ei meinaa poikia uusia tai vakkarit katsovat kieroon, ei se syy yleensä ole se, että olet vaan niin kateutta aiheuttavan mahtava. Kyllä itse ainakin soisin, että sijaiseni tietää, mitä on tekemässä.

Vierailija
22/22 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä voi olla takana niin paljon kaikenlaista. Syyt joihin olen urani aikan törmännyt:

sijainen ei kertomatta tiedä mitä sen pitäisi tehdä

sijainen on väärän värinen

sijainen puhuu liian huonoa suomea

sijainen kertoo esimiehelle mitä ryhmässä tapahtuu

lapset pitävät sijaisesta enemmän

lapset tottuvat siihen että heidän kanssaan leikitään (luetaan, keskustellaan)

aiemmin sijaisena ollut epäpätevä oli jonkun kaveri, eikä nyt pääse töihin

sijaisesta liikkuu juoruja

vakkarit haluaa olla marttyyrejä "kyl me pärjätään"

...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi