miksi sivistynyt ihminen vertaa lukiota ja ammattikoulua
Kommentit (32)
Amis on ihan oikeasti huonompi kuin lukio. Olin amiksessa kaksi jaksoa, sitten vaihdoin lukioon ja valmistuin ylioppilaaksi. Voin todella sanoa, että amiksessa opiskelijat olivat vähemmän motivoituneita ja kokeet olivat ihan leikkiä. Miksi pitäisi sanoa, että amiksessa on seksikästä säpinää ja amis on voittajille, vaikka näin ei ole? Eikö oikeasti saa sanoa totuutta?
Ja mitä naurettavin väite on, että amiksen papereilla pääsee töihin ja lukion papereilla ei pääse töihin.
1) 100% amiksen suorittaneista ei työllisty.
2) Lukion papereita ei ole tarkoitettu työllistymiseen. Lukio toimii porttina yliopistoon, mutta osa lipsuu amiskorkeaan.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 10:17"]
Lukiossa saa kattavan yleissivistyksen se on ilman mjuuta selvää. Myöhemin opinnoissa erikoistut tiettyyn alaan esim yliopistossa. Olkaapa ahkeria siellä lukiossa.
[/quote]
Jos olisin amis, niin sanoisin:
Hyyiii, mutta lukion papereilla ei työllisty??!! Haha eli amis > lukio
Minä olen käynyt molemmat, sekä amiksen että lukion. Arvostan kyllä molempia, mutta lukio on lähinnä portti korkea-asteen opintoihin, ammattitutkinto on se, mikä minun leipäni tienaa.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 10:31"]
Amis on ihan oikeasti huonompi kuin lukio. Olin amiksessa kaksi jaksoa, sitten vaihdoin lukioon ja valmistuin ylioppilaaksi. Voin todella sanoa, että amiksessa opiskelijat olivat vähemmän motivoituneita ja kokeet olivat ihan leikkiä. Miksi pitäisi sanoa, että amiksessa on seksikästä säpinää ja amis on voittajille, vaikka näin ei ole? Eikö oikeasti saa sanoa totuutta?
Ja mitä naurettavin väite on, että amiksen papereilla pääsee töihin ja lukion papereilla ei pääse töihin.
1) 100% amiksen suorittaneista ei työllisty.
2) Lukion papereita ei ole tarkoitettu työllistymiseen. Lukio toimii porttina yliopistoon, mutta osa lipsuu amiskorkeaan.
[/quote]
100% amiksen suorittaneista ei työllisty? Millä perusteella? Vai osaatko lukion käyneenä edes prosenttilaskua?
Lukiolla tee vittuakaan. Itse kävin molemmat, eipä tule mieleen ainuttakaan asiaa koko koulusta josta olisi nykypäivänä (38v) jotain hyötyä. Yleissivistykseni on tullut lähinnä itseopiskelun kautta.
Lukion käyminen ei suoraan tarkoita yleissivistystä mutta jos valitsee kurssit fiksusti, saa siitä paljon irti. Nyt myöhemmin oon tosi tyytyväinen, että kävin lukion kunnolla ja sain yleissivistystä laajalta sektorilta. Yliopistossa sitä harvemmin tulee niin laajalti
Itsehän olen käynyt molemmat ja olen usein huvittunut noista "keskusteluista". On tullut ihmeteltyä jo pitkään, että kuka jaksaa vääntää tuostakin aiheesta vuodesta toiseen. Ehkä joten kuten ymmärtää joistakin 16-vuotiasta, joilla on muutenkin kauhea tarve keksiä jotain räävittävää vaikka tikusta, mutta jos aikuinen ihminen lähtee mukaan tuohon "lukiopapereilla voi pyyhkiä persettä" "kaikki amislaiset on keharitasoa", niin kyllä se aika turhan paljon kertoo sen kyseisen ihmisen omasta todellisesta sivistystasosta ja luonteesta.
Edelleen fakta on että tyhmät ja laiskat menee amikseen, fiksut ja ahkerat lukioon. Siitä ei pääse mihinkään vaikka asiaa kuinka vääntelisi.
Molemmat koulumuodot puolustavat paikkaansa, molemmista VOI tulla ulos ihan fiksua porukkaa. Edellytykset ovat molemmissa samat: Jos teet töitä ja paneudut todella opiskeluun, niin hyvä siitä seuraa. Mutta jos menet vain isojen lasten päiväkotiin sateenpitoon ja maksutonta lounasta syömään sekä kavereita tapaamaan, niin typeryksiä tulee molemmista tuuteista. Kaikkiin lusmuihin eivät tehoa oppilashuoltohenkilökunnankaan ponnistukset.
Pienillä paikkakunnilla ongelma on se, että oppilaat jakautuvat lahjakkuuden ja koulumenestyksen kannalta epätasaisesti. Monesti kaikki halukkaat pääsevät kouluihin, mutta amiska kerää sen keskijoukon, joka menestyisi lukiossakin, ja osan heikosti menestyneistä, lukioon tulevat hyvin menestyvät sekä sitten se loppu heikko aines. Osa amiskaan valituista ihan mukavasti peruskoulussa menestyneiksi vajoaa helposti sinne tupakkapaikalle muiden typerysten joukkoon. Harva heikoilla papereilla lukioon tullut jaksaa ponnistella saavuttaakseen paremmat tulokset. Heikoilla yo-papereilla ei tee juuri mitään samoin kuin ei tee heikoilla amispapereillakaan. Sivistys loistaa poissaolollaan ja sossu saa taas uusia asiakkaita. Eli mitä tästä opimme, jos mitään? Opiskelitpa missä koulussa tahansa, niin menestyäksesi sinun on panostettava opintoihin täysillä.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 10:05"]Mulla oli puolison valinnassa rima siinä, että on lukion käynyt. Kertoo yleissivistyksestä.
[/quote]
Voi kun tietäisit. Lukio on kohtalaisen helppo selvittää ilman että sieltä jälkeenpäin muistaa mitään. Ja yleissivistystä saa muillakin tavoin. Mutta jos sun mielestä ristinollan pelaaminen kolme vuotta on muakin sivistänyt niin eihän siinä :)
Miksi amisten ja amisten mammojen on niin vaikea myöntää tyhmyyttään ja laiskuuttaan?
Lukiossa saa kattavan yleissivistyksen se on ilman mjuuta selvää. Myöhemin opinnoissa erikoistut tiettyyn alaan esim yliopistossa. Olkaapa ahkeria siellä lukiossa.